Felsökning, nytt batteri men laddas ur direkt

Wiktor
5 februari 2012 · 34 Inlägg

Det är den, jag mätte idag igen, ställde på 10A den högsta jag kan välja och mätte. Fick 15,5 sen tror jag säkringen gick sönder för sen stod det bara 0,00 och nu går det inte mäta mer sad

Går mäta volt men tror 10A säkringen gick nog sad

Vad kan dra så mycket ström i bilen?

Kan generatorn ladda ur batteriet om kolen och nån diodbrygga är slut? Har inte riktigt förstått det där.

Drönirettab
5 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Okej, då kan den visa 15 A bevisligen. Där ser man vad fel jag hade.

Jag kikade i PDF-manualen hos Biltema och där stod det att endast 10 A mätning är i det där uttaget till vänster, men upp till 200 mA är på det vanliga uttaget till höger. Att säkringen gick sönder betyder förstås att någonting verkligen drar mer än så, jag håller med helt där.

Det jag har fått veta om diodbryggan är att när en diod får kortslutning så kan det dra ca 4 A, vilket i det här fallet skulle betyda att kanske hela diodbryggan är trasig eller att någonting annat kortsluter bryggan. Prova att koppla bort både B+ och D+ från generatorn, mät sedan om det drar lika mycket.

Det står i manualen hur du byter säkring, plocka ur mätaren ur gummihöljet så kommer du åt. Det ska tydligen sitta en 250 V 10 A säkring (gissningsvis glassäkring). smile

alain www.bimmerpower.org
5 februari 2012 · 3 995 Inlägg

Larmet dra ström,
Vad händer om du inte larma bilen under en natt? Testa och se hur det är med batteriet på morgonen.
För att låsa bilen utan larm: lås dörrar som vanligt genom att trycka låsknapen på fjärkontroll, när det är gjort, tryck en gång till på låsknapen då är larmet av.
Det är rekommenderat att göra så när man åker med båt så att larmet inte tjuter när det gunga.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Wiktor
5 februari 2012 · 34 Inlägg

alain skrev:
Larmet dra ström,
Vad händer om du inte larma bilen under en natt? Testa och se hur det är med batteriet på morgonen.
För att låsa bilen utan larm: lås dörrar som vanligt genom att trycka låsknapen på fjärkontroll, när det är gjort, tryck en gång till på låsknapen då är larmet av.
Det är rekommenderat att göra så när man åker med båt så att larmet inte tjuter när det gunga.

Har inget larm. Testar att dra säkring för säkring nu och lägga på pluskabeln igen, det sprakar och gnistrar ganska bra nu så jag har inte hittat felet än.

ska testa att lossa kabeln som går direkt till generatorn och testa om det sprakar och gnistrar då om jag bara lägger på den.

Måste hämta verktyg nu big_smile


EDIT:

Känner mig lite lost, det kommer en stor pluskabel från bakom motorn upp till batteriet denna är ihopklämd med en annan i kabelskon, sen går den till en förgreningsbox där det utgår ett antal kablar.
Jag vet inte var min generator sitter men gissar på att kabeln som kommer bakom motorn upp och sitter direkt på batteriet måste vara till generatorn. kopplade loss där nu och tycker inte det sprakar så mkt när jag lägger den på pluspolen. Ska försöka byta säkring i multimetern så jag kan mäta igen. Jag kan ha bränt båda säkringarna för jag fick inget utslag när jag mätte under 10A heller (bytte uttag).

Senast redigerat av Wiktor (5 februari 2012)

Wiktor
5 februari 2012 · 34 Inlägg

Det verkar vara generatorn, kabeln som går direkt till batteriet drar ca 15ampere, testade att starta bilen och mätte volten och fick 14,8 så generatorn fungerar ju men kan det vara ett laddningsrelä som är sönder då?

Tror jag hittat generatorn nu men den sitter ju trångt och jävligt till sad måste nog kolla underifrån.

Drönirettab
5 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Försök följa kabeln hela vägen och se att tex inte höljet är skadat så att det kortsluter mot gods, kolla även runt omkring generatorn och kablaget. Är det väldigt trångt så öker ju risken att någonting kommer i kontakt med andra saker och ställer till bekymmer. Hoppas att du kommer åt ordentligt, inte kul om man knappt får in handen när man ska meka.

Om någon diod är trasig så kan generatorn fortfarande ge hyfsad laddning, men är det flera dioder som har pajjat så vet jag faktiskt inte hur det blir. Det verkar ju just nu som generatorfel iaf. smile

Senast redigerat av Drönirettab (5 februari 2012)

Wiktor
5 februari 2012 · 34 Inlägg

kabeln går in i ett plaströr ner bakom motorn och sen ser jag den försvinna in under motorn, suck.

vet ju inte ens om den går till generatorn, vet inte ens om det är generatorn som jag hittat. Den ser inte ut som en vanlig generator. Blir så trött på detta.

Skulle ju kunna testa om jag kopplar bort den och startar bilen utan den kabel och mäter om jag får 12 eller 14volt på batteriet. men frågan är om jag kan skada nått om jag startar utan en kabel som jag inte vet vad den går till :S

Wiktor
10 februari 2012 · 34 Inlägg

Det var en förvärmare som satt  på motorblocket som hade havererat. Blev en dyr historia.
Men nu funkar det igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang