Hur få bort fet hinna på insidan vindruta ?

Louksor
4 februari 2012 · 1 915 Inlägg

Har ett stort problem på min V70.
Insidan av vindrutan har en fet hinna, som jag inte lyckas få bort.

Har putsat med fönsterputs och även testat T-röd, ser bra ut direkt efter putsningen, men ganska snabbt är där en fet hinna igen...
Ser väldigt dåligt när jag får möte....

Nån som har förslag på hur jag ska få bort den där feta hinnan och så den håller sig borta ?

Hade inga problem under sommarn/hösten, problem med feta hinnan kom i samband med att det blev kallare ute.

Står bilen i garaget så är rutan helt ok, men tar jag ut den i kylan så blir det en fet hinna på insidan inom några minuter.
Sikten blir bättre ju mer fläkten blåser på rutan, men tar lång tid...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Alex-s Bakhjulskrafs
4 februari 2012 · 1 479 Inlägg

det är inte som så att värmeelementet läcker och det är glykolimma du får på rutan?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Louksor
4 februari 2012 · 1 915 Inlägg

Har ingen aning, men det kan ju faktiskt vara en trolig orsak, så det får jag kolla närmre på! Tack för tipset!

Men är inget blött i bilen och den tar heller inte vatten, så bör inte vara läckage...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
KaptenHaddock
4 februari 2012 · 357 Inlägg

Det blir ju om inte annat om man aldrig putsat rutorna?

En bra förnsterputs och en riktig torkduk gör susen i vilket fall:)

Spraya på låt verka och torka av, se till att alltid få det helt tort annars kommer du få ränder när det torkat.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
KaptenHaddock
4 februari 2012 · 357 Inlägg

Har sett diverse skumma rutor, normalt när det är överjävligt är det ju glykol läkage, eller nån som rökt i bilen, alt kabelbrand.

Men sen verkar det nästan som vissa människor avger flottdimma:D

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Larpa Bilvårdsexperten.se
4 februari 2012 · 374 Inlägg

Låter ju iaf som du har ett krånglande värmepaket. Är det borta så är det ju borta. Men läker paketet så märks de ju tydligt då du slår på värmen..

Aero T16
4 februari 2012 · 1 327 Inlägg

Jag har haft samma problem på två bilar, båda hade trasigt värmepaket.

Louksor
5 februari 2012 · 1 915 Inlägg

Vanlig imma är det inte, röker inte och har heller aldrig misslyckats med att putsa fönster smile

Som sagt så är det inget blött i bilen vad jag kan se och det försvinner inget vatten/glykol ur behållaren..
Fast det kanske räcker med något litet läckage som inte märks för att det ska bli fet hinna?

Rutan är väldigt fet iaf, att bara gnugga med en torr trasa funkar inte, bara smetar ut allt. Men det feta går bort med t-röd eller fönsterputs, men kommer snabbt tillbaks.
Det kom ju i samband med att det blev kallt, alltså när jag började använda värme i bilen. Så ska ta och kolla närmre på värmepaketet och se om jag hittar nåt läckage.
Är det svårt att komma åt ?

Kupefilter är bytt för inte så länge sedan.

Har jag på full värme, fläkt på max och max blås på framrutan, så sätter bilen automatiskt igång AC'n.
Den feta hinnan minskar då på vindrutan, men tar lång tid och allt försvinner inte.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Erick
5 februari 2012 · 4 767 Inlägg

Håller med ovanstående.
Hade exakt samma symtom på en bil förra vintern och då var det värmepaketet som läckte minimalt lite, så att det blåste glykoldimma på rutan.. Den blev väldigt "fet".

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Putteliten
5 februari 2012 · 9 066 Inlägg

T-Röd brukar kunna ge en fet hinna på rutorna efter ett tag. Brukar använda först isopropylalkohol och sen vanlig Ajax fönsterputs på det. Funkar åt mig. Sen är det som tidigare skrivit i tråden, att läckage från värmepaketet kan också göra att rutan blir fet.

Louksor
5 februari 2012 · 1 915 Inlägg

Yepp!
Det blir att leta efter läckage i morgon.
Fick även tips om en bra guide: http://www.youtube.com/watch?v=cD7L9hzHtNo
Bara be nån om lite hjälp så är det nog lätt fixat!
Mekvana har jag som fd bilmekaniker, men efter 2st steloperationer i ländryggen som inte blivit bra, så är det mest vila och smärtstillande som gäller nu för tiden. Så jag får stå o peka medans nån annan kryper runt på golvet smile

Är det nån av er som vet vad Volvo tar för ett värmeelement ?

Är det någon skillnad i kvalite på de olika tillverkarna, så det lönar sig att köpa original som säkert är dyrast ?
Hittade 2st butiker som sålde element till bra(?) pris. Finns det nån som är billigare än 8-900kr ?
http://www.skruvat.se/Varmeelement-varm … 12561.aspx
http://www.softbildelar.se/heater-core-1.html
Den på skruvat ingår det nya oringar och tätningslist. Står inget om vad som ingår på den andra.

Hur är det med värmekranarna på v70, brukar de gå sönder ?
Är ju väldigt vanligt på gamla rwd volvos.
Tänkte om det är lika bra att byta den oxå, när man ändå byter elementet och minska risken för läckage i framtiden. Bilen har jag ju tänkt ha kvar i några år och den har snart rullat 35k mil och delarna slits.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
cpu1337
5 februari 2012 · 766 Inlägg

Louksor skrev:
Yepp!
Det blir att leta efter läckage i morgon.
Fick även tips om en bra guide: http://www.youtube.com/watch?v=cD7L9hzHtNo
Bara be nån om lite hjälp så är det nog lätt fixat!
Mekvana har jag som fd bilmekaniker, men efter 2st steloperationer i ländryggen som inte blivit bra, så är det mest vila och smärtstillande som gäller nu för tiden. Så jag får stå o peka medans nån annan kryper runt på golvet smile

Är det nån av er som vet vad Volvo tar för ett värmeelement ?

Är det någon skillnad i kvalite på de olika tillverkarna, så det lönar sig att köpa original som säkert är dyrast ?
Hittade 2st butiker som sålde element till bra(?) pris. Finns det nån som är billigare än 8-900kr ?
http://www.skruvat.se/Varmeelement-varm … 12561.aspx
http://www.softbildelar.se/heater-core-1.html
Den på skruvat ingår det nya oringar och tätningslist. Står inget om vad som ingår på den andra.

Hur är det med värmekranarna på v70, brukar de gå sönder ?
Är ju väldigt vanligt på gamla rwd volvos.
Tänkte om det är lika bra att byta den oxå, när man ändå byter elementet och minska risken för läckage i framtiden. Bilen har jag ju tänkt ha kvar i några år och den har snart rullat 35k mil och delarna slits.

Borstar du bort snön från fläkt intaget? Har glömt de några gånger och då har de spårat med imma

turbodeath
5 februari 2012 · 2 452 Inlägg

från skruvat.se så kan det glappa lite för måtet är inte exakt som volvos.....kolla runt på bds verkstäder dom har olika priser för vad dom tar betalt....kollade för min o det skulle gå på 1800kr om jag stog för delar själv...

döden kommer tillbaka
Louksor
5 februari 2012 · 1 915 Inlägg

cpu1337: Ja de få gånger som det är snö på bilen så borstar jag bort det, men varit dåligt med snö denna vinter.

Turbodeath: Skiljer det mycket i storlek, mot original? Vet du storleken på volvo original ?

Hur viktigt är det att det är tätt ? Funkar det att klistra på en extra tätningslist ?
Den på skruvat kostar 861kr efter rabatt & inkl frakt. Storlek 192-186-48
Meca tar 1600kr, storlek 190-186-48
Mekonomen tar 1716kr
BDS 1390kr, samma mått som skruvat.
Gissar att Volvo tar runt 1700-2000kr... Lutar åt att det blir från skruvat, då de har bäst pris för min plånbok just nu. Om det inte blir problem med storleken?
Har tyvärr inte råd att lämna bort bilen till verkstad...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
turbodeath
5 februari 2012 · 2 452 Inlägg

volvo tar 1500kr om man har rabbat där....jag för min del tog min där...

döden kommer tillbaka
tonix7
10 februari 2012 · 26 Inlägg

Kan rekommendera lins och glasögonrengöring.
Minns inte vad märket heter men det brukar säljas på div marknader.
Har vi använt på flera bilar med fet hinna och det blev superbra.
Verkar vara så att det blir denna typ av hinna efterhand, har haft det på alla bilar jag haft så det måste inte vara läckande värmepaket.

Louksor
10 februari 2012 · 1 915 Inlägg

Värmepaketet byttes igår.
Lite kladdigt var det, men inte mkt.
Fanns ett litet läckage på elementet, men nu sitter där ett nytt så hoppas det inte blir mer feta rutor framöver.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Louksor
10 februari 2012 · 1 915 Inlägg

Bättre att göra det seriöst o byta ut det trasiga än att hälla i massa tillsatser.

jonnielahti skrev:
pröva Wynns leakstop eller vad den heter, en bekant har lagat flera av sina bilar med detta, skitbra, korkar inte igen heller smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Navkapsel
10 februari 2012 · 4 637 Inlägg

tonix7 skrev:
Kan rekommendera lins och glasögonrengöring.
Minns inte vad märket heter men det brukar säljas på div marknader.
Har vi använt på flera bilar med fet hinna och det blev superbra.
Verkar vara så att det blir denna typ av hinna efterhand, har haft det på alla bilar jag haft så det måste inte vara läckande värmepaket.

typ Optik fix?

d.fagersten
18 januari 2019 · 150 Inlägg

Har också problem med en irriterande hinna på rutan eller rättare sagt även sidorutor på min V70 2005 . Som lätt imma fast inte fuktigt och syns mest vid solig väderlek eller vid möte när det är mörkt.
Värmepaketet är nytt och inga läckage.
AC fungerar, bilen är ren och torr invändigt i övrigt.
Funderar på om det har med kupefiltret att göra. Filtret är nytt, ett kolfilter från Vparts. Kanske filtret som avger? Funderar på att byta till ett vanligt filter utan kol. Någon som funderat i samma banor? Kanske är ett "billigt" filter och man får det man betalar för..

Tacksam för tips

Kör lite av varje ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang