Angående Is körningar i skåne vintern 2012

Sajhmon
8 februari 2012 · 66 Inlägg

KHRacing skrev:
Artikel i dagens tidning om att försöka stoppa buskörningen på sjön i Örkelljunga.

jag ringde lokalpolisen direkt & vatr bjuden på ett möte hos dem.

Kanske kanske man kan få dem att förstå att det är oki - om allt sköts ordentligt.

MEN DÅ GÄLLER DET ALLA:

Nyfiken på hur det gick? Hörde från någon att dem ska slänga ut grushögar så man inte kommer ut där?

Men braaaaaaaa // Sajhmon
BMW 328 (1998)
Cr0lex
8 februari 2012 · 18 Inlägg

DrDude skrev:
Nu på Söndag ska Team Carkings ut på iskörning!
Vi samlas vid Preem Rondellen i Kristianstad för vidare avfärd till sjön!
Kl. 11 ses vi där och kör iväg kl 11.30.
Välkommen!

Vilken sjö pratar vi om? smile

Christian (Cr0lex) Jansson :)
Toyota Supra MKIV TT "Drömmen" (1995)
Stussy
8 februari 2012 · 3 Inlägg

Sajhmon skrev:

KHRacing skrev:
Artikel i dagens tidning om att försöka stoppa buskörningen på sjön i Örkelljunga.

jag ringde lokalpolisen direkt & vatr bjuden på ett möte hos dem.

Kanske kanske man kan få dem att förstå att det är oki - om allt sköts ordentligt.

MEN DÅ GÄLLER DET ALLA:

Nyfiken på hur det gick? Hörde från någon att dem ska slänga ut grushögar så man inte kommer ut där?

Det gick åt skogen. Kommunen har infört totalförbud för körning på sjön, detta har vi att tacka de som spenderade nätterna där för buskörning.

Sajhmon
8 februari 2012 · 66 Inlägg

Nä lägg av! Jaha, då var det roliga slut!

Men braaaaaaaa // Sajhmon
BMW 328 (1998)
Cr0lex
8 februari 2012 · 18 Inlägg

Det måste finnas andra sjöar man kan köra på runt om i skåne? smile

Christian (Cr0lex) Jansson :)
Toyota Supra MKIV TT "Drömmen" (1995)
DrDude
8 februari 2012 · 210 Inlägg

Det ska vi också... På söndag!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237820

Vissa har penisförlängare, andra kör Mini...
Sponsorer: Inga...
Köper skiten själv!
KHRacing
8 februari 2012 ·

Stussy skrev:

Sajhmon skrev:

KHRacing skrev:
Artikel i dagens tidning om att försöka stoppa buskörningen på sjön i Örkelljunga.

jag ringde lokalpolisen direkt & vatr bjuden på ett möte hos dem.

Kanske kanske man kan få dem att förstå att det är oki - om allt sköts ordentligt.

MEN DÅ GÄLLER DET ALLA:

Nyfiken på hur det gick? Hörde från någon att dem ska slänga ut grushögar så man inte kommer ut där?

Det gick åt skogen. Kommunen har infört totalförbud för körning på sjön, detta har vi att tacka de som spenderade nätterna där för buskörning.

hehe smile

Mötet i sig gick bara bra & polisen är för ett öppnande utav sjön igen, MEN - Under ordnade förhållanden.
Jag fick även se reglerna för iskörning- bla max 70kmh, o endast registrerade fordon/skatt/bes.
Alltså inga crossar alls.

För tillfället delas det ut 1000-kr/bot till alla som kör på sjön då de bryter mot de kommunala förhållningsreglerna.
mend etta kan komma att ändras såklart, jag bad även om en inbjudan till mötet mellan Polis/kommun :-)

SportPilot Ubåtsingenjör
8 februari 2012 · 7 232 Inlägg

KHRacing skrev:

Stussy skrev:

Sajhmon skrev:
Nyfiken på hur det gick? Hörde från någon att dem ska slänga ut grushögar så man inte kommer ut där?

Det gick åt skogen. Kommunen har infört totalförbud för körning på sjön, detta har vi att tacka de som spenderade nätterna där för buskörning.

hehe smile

Mötet i sig gick bara bra & polisen är för ett öppnande utav sjön igen, MEN - Under ordnade förhållanden.
Jag fick även se reglerna för iskörning- bla max 70kmh, o endast registrerade fordon/skatt/bes.
Alltså inga crossar alls.

För tillfället delas det ut 1000-kr/bot till alla som kör på sjön då de bryter mot de kommunala förhållningsreglerna.
mend etta kan komma att ändras såklart, jag bad även om en inbjudan till mötet mellan Polis/kommun :-)

Vad tråkiga regler de var ! max 70km/h och endast reggade fordon,... men de ska nog mycket till innan de står med laser på sjön smile

Edit: Måste bara fråga, har ni lite kontrollmätning utav isen innan man drar ut på söndag ? var ju plus grader idag sad

Senast redigerat av CHEEVA (8 februari 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
KHRacing
9 februari 2012 ·

CHEEVA skrev:
Vad tråkiga regler de var ! max 70km/h och endast reggade fordon,... men de ska nog mycket till innan de står med laser på sjön smile

Edit: Måste bara fråga, har ni lite kontrollmätning utav isen innan man drar ut på söndag ? var ju plus grader idag sad

Reglerna är vad svensk lag säger så de "borde" ju följas. det är ingen kommunal lag.

Ang ismätning så vill jag poängtera att JAG inte arragerar nånting alls överhuvudtaget, det är allas egen plikt att kontrollmäta isen innan man kör ut.
men jag o kompisen kollar alltid inann vi kör ut o senast var det 23cm på Hjälmsjön.

SportPilot Ubåtsingenjör
9 februari 2012 · 7 232 Inlägg

KHRacing skrev:

CHEEVA skrev:
Vad tråkiga regler de var ! max 70km/h och endast reggade fordon,... men de ska nog mycket till innan de står med laser på sjön smile

Edit: Måste bara fråga, har ni lite kontrollmätning utav isen innan man drar ut på söndag ? var ju plus grader idag sad

Reglerna är vad svensk lag säger så de "borde" ju följas. det är ingen kommunal lag.

Ang ismätning så vill jag poängtera att JAG inte arragerar nånting alls överhuvudtaget, det är allas egen plikt att kontrollmäta isen innan man kör ut.
men jag o kompisen kollar alltid inann vi kör ut o senast var det 23cm på Hjälmsjön.

förstod att det var en nationell lag smile men tycker den är ganska tråkig ändå !

härligt att ni mäter upp lite innan, litar på att ni har mätt rätt wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DrDude
9 februari 2012 · 210 Inlägg

Där jag ska köra på söndag är det en hel motorsågsklinga så när som på en cm... alltså 23cm men man kör ju på egen risk och är man osäker så ska man stanna hemma...
Så det är nog ganska jämnt i skåne då detta inte är mot hässleholms hållet!
Och klart fan man inte för köra överallt, hur som helst men jag ska kanske göra det i helgen för en gång skull. hehe

Vissa har penisförlängare, andra kör Mini...
Sponsorer: Inga...
Köper skiten själv!
Stussy
10 februari 2012 · 3 Inlägg

Klargörande ang körning på Hjälmsjön!!

Oavsett vad som sagt så är det i dagsläget fullt lagligt att köra på Hjälmsjön. Max 70km/h reg/bes/försäk/skattat gäller som vanligt.

Allt detta enligt polisens stationschef i Örkelljunga som jag personligen pratat med IDAG (Fredag 10/2)
Detta bekräftas också i en radiointervjuv från imorse som kan höras här: http://sverigesradio.se/sida/sandningsa … ogramid=61 (ca 08.40)


Kommunen har lagt ut stockar för att förhindra nedfart men vinden i natt måste ha förpassat ett par till diket för det är inga problem att komma ner igen ^^

Dock är det en ordentligt tankeställare för oss som kör, att hålla oss till vettiga tider och hastigheter är ett måste om vi inte ska få kommunen att stänga ner körningen en gång för alla.


Nu har jag inte tid att sitta här dags att dra ner o testa nya däcken ^^

//Thomas


edit: jäkla html taggar

Senast redigerat av Stussy (10 februari 2012)

Cr0lex
10 februari 2012 · 18 Inlägg

Stussy skrev:
Klargörande ang körning på Hjälmsjön!!

Oavsett vad som sagt så är det i dagsläget fullt lagligt att köra på Hjälmsjön. Max 70km/h reg/bes/försäk/skattat gäller som vanligt.

Allt detta enligt polisens stationschef i Örkelljunga som jag personligen pratat med IDAG (Fredag 10/2)
Detta bekräftas också i en radiointervjuv från imorse som kan höras här: http://sverigesradio.se/sida/sandningsa … ogramid=61 (ca 08.40)


Kommunen har lagt ut stockar för att förhindra nedfart men vinden i natt måste ha förpassat ett par till diket för det är inga problem att komma ner igen ^^

Dock är det en ordentligt tankeställare för oss som kör, att hålla oss till vettiga tider och hastigheter är ett måste om vi inte ska få kommunen att stänga ner körningen en gång för alla.


Nu har jag inte tid att sitta här dags att dra ner o testa nya däcken ^^

//Thomas


edit: jäkla html taggar

Fan va gött, då blir det körning där imorgon för min del iallafall big_smile

Christian (Cr0lex) Jansson :)
Toyota Supra MKIV TT "Drömmen" (1995)
hoteyes
10 februari 2012 · 457 Inlägg

- HAHA Kommunen kan inte spärra av eftersom det INTE FINNS EN LAG SOM SÄGER ATT MAN INTE FÅR KÖRA PÅ IS! big_smile SÅ det är bara tuta och köra big_smile

Stussy
10 februari 2012 · 3 Inlägg

hoteyes skrev:
- HAHA Kommunen kan inte spärra av eftersom det INTE FINNS EN LAG SOM SÄGER ATT MAN INTE FÅR KÖRA PÅ IS! big_smile SÅ det är bara tuta och köra big_smile

Jag skickade brev till en som vet och fick detta som svar:

"Jag känner till två möjligheter för kommunen att förbjuda körning i terräng (is) Det är kommunen som beslutar när bestämmelsen träder i kraft och det kan ske samma dag som beslutet tas.

Den ena är föreskrifter eller förbud enligt terrängkörningslagen om körningen medför olägenhet ur naturvårdssynpunkt eller annan allmän synpunkt. Den som bryter mot sådan föreskrift eller förbud döms till böter.

Den andra möjligheten är lokala trafikföreskrifter om förbud mot exempelvis trafik med motordrivet fordon på en viss sjö. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot dessa föreskrifter döms till penningböter.


Med vänlig hälsning

Dainis Ciparsons
Väg- och järnvägsavdelningen
Enheten för trafik och infrastruktur
Sektion vägtrafik

Direkt: 010-49 55 730

Transportstyrelsen
Box 267
781 23 Borlänge
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 0243-236677"



Jag vet inte om kommunen har tagit ett sådant beslut eller inte. Polisen har iaf inte fått någon information om detta.

Senast redigerat av Stussy (10 februari 2012)

hoteyes
10 februari 2012 · 457 Inlägg

För er som vill samköra så gäller detta!

ANGÅENDE ISKÖRNING HJELMSJÖN Lördag 11/2-2012

Vi samlas på ÖB / Willys parkering Ängelholm för gemensam avfärd.

TID: 11.00
Avfärd. ca 15-30 min senare.

EhriX
11 februari 2012 · 1 Inlägg

Under eftermiddagen av dagens körning på Hjelmsjön så var det någon som stod i mitten av banan och förevigade tillställningen. Någon här som sitter och lurar på dom bilderna som togs och vill dela med sig? smile

Audi A4 1.8TS Quattro "Ådin" (2000)
crazydude88
11 februari 2012 · 21 Inlägg

vi kämpade och vi vann kampen mot kommunen med hjälp av janessons traktor kunde vi öppna upp infarten så bilar kom in:-) va kul att så många dök upp:-)

breesladd SKÅNING
12 februari 2012 · 1 215 Inlägg

undrar lite varför bilen måste vara skattad eftersom det är en väg avgift och ni inte kör på vägen och varför försäkrad med tanke på att försäkringen inte täcker ett skit om nåt skulle hända på sjön? min bil jag kör med på sjön är givetvis både och, och ser ju klart att allas är det men bara en fråga

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
KHRacing
12 februari 2012 ·

B20B230f skrev:
undrar lite varför bilen måste vara skattad eftersom det är en väg avgift och ni inte kör på vägen och varför försäkrad med tanke på att försäkringen inte täcker ett skit om nåt skulle hända på sjön? min bil jag kör med på sjön är givetvis både och, och ser ju klart att allas är det men bara en fråga

Försäkrningen gäller under ordnade förhållanden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang