2668
Sök

5 punktsbälte i e36 utan bur??

14 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Undra om nån vet ett bra sätt att fästa axelremmarna på ett 5 punktsbälte i en fyrdörrars bmw e36 med fällbart baksäte (urplockat) ?

Om nån har bilder på hur dom gjort skulle det uppskattas.

593 Inlägg
5 februari 2012
Montera ett fjäderbenstag bak så har du ju nåt att sätta dom i.. Gärna ett stag i stål då..

Dum ide?

5 089 Inlägg
5 februari 2012
Vad händer när du sitter fast i ditt bälte och taket viker in sig när du rullat?

\Lindgren

Thorssa
5 februari 2012
Otroligt farligt med fempunktsbälte i en bil utan bur! Rullar du bilen så sitter du fast utan att något hindrar taket från att tryckas in = aj aj i huvudet...

14 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Lär ju inte vara farligare än vanligt bälte?? har man krockat eller nått med vanligt bälte så är det ju också "fast"

oseriös medlem
239 Inlägg
5 februari 2012
Jerk-R skrev:
Montera ett fjäderbenstag bak så har du ju nåt att sätta dom i.. Gärna ett stag i stål då..

Dum ide?

Om en bil kör på bakänden på din bil så pass hårt att din bil böjs, resulterar att bältet sträcks och kommer att trycka dina axlar och bröstkorg mot stolen.
Brytna revben och nyckelben?
Senast redigerat av Hyperhead (5 februari 2012)

14 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Nån som vet var man får tag på billig halvbur (skruv) då??

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 februari 2012
zaqJonas skrev:
Lär ju inte vara farligare än vanligt bälte?? har man krockat eller nått med vanligt bälte så är det ju också "fast"

Med trepunkts bälte kan du röra dig sidleds.
Med fempunkts bälte så sitter du fast.

När taket närmar sig ovanifrån så vill du ju lägga dig ned åt sidan så att det inte krossar ditt huvud, right? Med fem punkts bälte så sitter du fast och ditt huvud blir en förening med taket.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

oseriös medlem
239 Inlägg
5 februari 2012
zaqJonas skrev:
Nån som vet var man får tag på billig halvbur (skruv) då??

Hade inte rekomenderat halvbur till 5-punkts bälte då en halvbur inte styvar upp karossen, halvbur hjälper bara en del av taket att inte tryckas in vid en rullning.

2 230 Inlägg
5 februari 2012
här har du en bur som duger dock får du ju svetsa den själv smile
http://www.finess.se/folkrace/product/2 … -artnr-700

så kan det vara då det inte blev som det skulle

14 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
finns ju massa typ gt3 rs som har halvbur och "riktiga" bälten   http://images.caricos.com/b/bmw/2011_bmw_m3_gts/images/1024x768/2011_bmw_m3_gts_5_1024x768.jpg   

http://idisk.mac.com/lvelano-Public/GT3/2011gt3harness5.jpg

3 929 Inlägg
5 februari 2012
Har en känsla av att dom förstärkt taket en del på dom bilarna ändå. Tvivlar på att Porsche gör så att man sitter fast i en liten Cola burkar när man voltar runt hmm

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

612 Inlägg
5 februari 2012
Hur många av er har sett rullade bilar där taket tryckts in så att man hade legat illa till med 5-punkts, men inte slagit ihjäl sig mot t.ex. taket om man bara satt med 3-punkts?

Adder
972 Inlägg
5 januari 2013
G-sson: Dåligt med svar på den frågan smile Får se om någon nappar nu.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

3 929 Inlägg
5 januari 2013
Jag håller med dom flesta om att det är smartast med att vänta med fyrpunkts/fempunkts etc bälte innan man iallafall har en båge i bilen.
Men å andra sidan stoppade jag nyligen i fyrpunktsbälten i min bil utan att ha någon båge i bilen. Gjorde det endast för att jag bytte ut originalstolarna och det är så jävla oskönt med 3punkts i fasta stolar. Ska bygga halvbur i den nästa vinter eller liknande tror jag.
Samt så är det väl inte diskussion på vad som hänt utan vad som kan hända.
När man bygger något som ska vara säkert, i detta fall är det säkerhetsbälten, då vill man ju att det ska vara säkert, right?
Man vill inte göra kompromisser eftersom det kan äventyra säkerheten och förstöra hela poängen med att göra bilen säker.

Förstår inte varför man vill göra en bil säker att köra, men sedan gör den osäker genom att göra den "för säker" för var bilen klarar av (i detta fall fyrpunktsbälten eller mer utan båge/halvbur).
Ungefär som att man ska stoppa i en bur i bilen, men bara punktsvetsar buren för att "det räcker". Då försvinner ju hela poängen med buren när den inte är säker nog! Right? smile

Jag säger emot vad jag själv gjort i min egen bil så jävla mycket nu men nu ser jag från perspektivet av vad som är säkrast och bäst att göra och jag vet att jag har gjort fel och borde fixa till det snarast men som sagt så får det bli senare.
Senast redigerat av Thunderbird88 (5 januari 2013)

Adder
972 Inlägg
5 januari 2013
I mitt fall skulle också jag "vilja" ha bur.

Men de blir en bra slant för jag litar inte på mina egna svetsar smile Sen när jag nu har en bil med baksäte är de ju kul att kunna nyttja en plats.

Detta hitta jag vilket låter bra:

Om ni ska byta ut ordinarie 3-punktsbälte av någon anledning så är det 6-punkts (5-punkts) som gäller. Med ett 4-punktsbälte riskerar man underglidning vilket kan ge mycket allvarliga bukskador. Inte trevligt!

Angående myten att det skulle vara farligt med 4/5/6-punktsbälten i olyckor där taket trycks in (när båge saknas) så hävdar jag att det bygger på helt felaktiga antaganden.
Resonemanget brukar vara att om man inte har båge och bilen slår runt så trycks taket in kraftigt. Om man då har 3-punktsbälte så sägs det att man "glider undan" och överlever olyckan medan man med 4/5/6-punkts bälte inte klarar sig eftersom man sitter på plats.
Problemet är bara att man inte "glider undan" även om man har 3-punktsbälte, förloppet är allt för snabbt för det. Man ligger lika illa till ändå!
Det största bekymmret i en rundslagning är för övrigt inte en eventuell intryckning av taket utan det faktum att man inte spänns fast tillräckligt väl på sin plats utan skadas då man slår i bilens inredning. Med ett bra bälte minskas den risken. Vad är då ett bra bälte? Jo, t ex ett 6-punkts bälte eller ett trepunktsbälte med god geometri och försträckare (helst i kombination med någon form av airbag för huvudet). Fast försträckare och airbag finns ju tyvärr inte i gamla bilar och man lär inte kunna installera det själv.
Sen kan konstateras att taket väldigt oftast är förvånandsvärt intakt även efter en rundslagning. Fast det finns alltid undantag, tyvärr.
Senast redigerat av Adder (5 januari 2013)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

1 948 Inlägg
5 januari 2013
Detta med bur och 4/6-punkts bälte har diskuteras mycket, vad folk dock inte tänker på är HUR FORT det går när taket trycks in. Du hinner inte undan i ett 3 punktsbälte... sen så går dessutom stolen sönder innan överkroppen trycks ihop och blir 30 cm...

Jag sitter då 10ggr hellre ordentligt fastspänd i ett 6punktsbälte i en bil utan bur och kraschar än bara 3punktsbälte.

Och till TS, kolla in rejsa finns flertalet byggbilder på e36or som försetts med ordentliga bälten.

Ang. diskutionen 4 vs 6 punkts bälte så anser JAG att 4punkts räcker för ett vanlig bil... visst du har chansen att "glida under" bältet som det skrivs om här över mig, men det har du ju även med ett vanligt 3 punkt? Som vanligt med alla bälten så ska det dras åt och sitta hårt smile
Sen så slipper man klämma pungen med 4punktsbälte smile

Sök