2942
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
528 836 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Industritekniker
433 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
Turbolover82 skrev:
Bra jobbat smile
Hur funkar kopplingen? snäll som ett lamm?

Mvh/fredrik

Haha nä den är riktigt elak. Har dock inte testat någon riktig start än men den funkar iaf perfekt:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

1 147 Inlägg
10 juni 2012
satt och läs genom allt smile
riktigt avundsjuk men den dagen kommer för mej me smile
mitt mål nu är nå 300hk sen får vi se hur det blir senare big_smile

Industritekniker
433 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
aqulio skrev:
satt och läs genom allt smile
riktigt avundsjuk men den dagen kommer för mej me smile
mitt mål nu är nå 300hk sen får vi se hur det blir senare big_smile

Kul! Hoppas du hittade lite inspiration iaf. Den här tråden är bara en bråkdel av alla bilder och allt jag läst och alla små skitgrejjer som jag fixat. Grejjer som jag tänker inte är värda att nämna men som jag vet att jag själv hade ett helvete med att lösa i början.

Att läsa min tråd och andras gör allt mkt lättare. Försök inte uppfinna hjulet igen.

Mvh

1 147 Inlägg
10 juni 2012
jo men övning ger färdighet och dessutom måste man ha bra tålamod smile
jo det tagit mej lång tid för fixa ihop bilen första året så körde man den som den var sen nu detta året så har jag kört på mer smile
roligast är har ju allt liggande här men inte monterat på det än big_smile

men det kommer bli grymt bra :smile
har ju mest satsat på styling men skulle tagit motorn först men vilket fall så är nästan allt styling klart som jag vill ha dom står i lackboxen ska lacka dom klart imorgon smile så det ska bli nice med nya delar osv smile

men om du kommer på något råd elr tips så kan du slänga iväg ett mail elr något smile
så blir jag tacksam smile
dessutom så bor vi inte alls långt ifrån varann så smile

Industritekniker
433 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
aqulio skrev:
jo men övning ger färdighet och dessutom måste man ha bra tålamod smile
jo det tagit mej lång tid för fixa ihop bilen första året så körde man den som den var sen nu detta året så har jag kört på mer smile
roligast är har ju allt liggande här men inte monterat på det än big_smile

men det kommer bli grymt bra :smile
har ju mest satsat på styling men skulle tagit motorn först men vilket fall så är nästan allt styling klart som jag vill ha dom står i lackboxen ska lacka dom klart imorgon smile så det ska bli nice med nya delar osv smile

men om du kommer på något råd elr tips så kan du slänga iväg ett mail elr något smile
så blir jag tacksam smile
dessutom så bor vi inte alls långt ifrån varann så smile

Bättre att du frågar om du undrar. Hjälper mer än gärna till. Kom förbi med en påse bullar till helgen så ska jag bjuda på ett åk. Men jag varnar dig. Din bil kommer att kännas slöare... och det mycket!lol

Industritekniker
433 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Har mekat mer med bilen sedan mappningen. Den äter kylare haha! Köpte ju en 960kylare som konstigt nog sprack i garaget efter en hel natts gasande. Helt sjukt verkligen, den sprack när jag parkerat i garaget, 2 sek innan jag skulle vrida av nyckeln.

Bytte kylare till en likadan från skroten, som visade sej läcka. mad Så jag köpte tillslut en kylare från biltema från en 940 med ac. Lika stor som 960ins men med uttag för kärlet. Den funkar mkt bra och är tät, trot eller ej.
Måste ha vart luft i systemet med första kylaren, samt fel på locket så det inte släppte ut trycket.

Fixade även en till upphängning till avgasröret. Men nu har jag feta vibrationsljud i bilen. Så det måste jag tydligen göra om.

Misstänkte även att det var nå fel på soppasystemet då dutycyklen var på 88% vid 1,8bar. Efter at ha provflödat och mätt soppatryck så kan jag säga att allt är i sin ordning. Det är bara att mina 1700cc!!!! spridare är för SMÅ?!?cool Måste gå på 2200cc spridare så man kan ladda på mer. Ska ju upp till 500whp och 2,5bar laddtryck. Men det köper jag hos ppf när jag är där.

Annar är allt i sin ordning. Ska bygga om vevhusventilationen. Den spottar ur för mkt olja. Så jag ska bygga nån fälla av nåt slag.

Imorrn blir det tvätt och lastning av bilfan och på tisdag avfärd till PPF. Kommer filma och sådär så ni har något att dregla över på fredagkvällarna.

Vi ses på vägarna.

402 Inlägg
11 juni 2012
Magistern skrev:
Har mekat mer med bilen sedan mappningen. Den äter kylare haha! Köpte ju en 960kylare som konstigt nog sprack i garaget efter en hel natts gasande. Helt sjukt verkligen, den sprack när jag parkerat i garaget, 2 sek innan jag skulle vrida av nyckeln.

Bytte kylare till en likadan från skroten, som visade sej läcka. mad Så jag köpte tillslut en kylare från biltema från en 940 med ac. Lika stor som 960ins men med uttag för kärlet. Den funkar mkt bra och är tät, trot eller ej.
Måste ha vart luft i systemet med första kylaren, samt fel på locket så det inte släppte ut trycket.

Fixade även en till upphängning till avgasröret. Men nu har jag feta vibrationsljud i bilen. Så det måste jag tydligen göra om.

Misstänkte även att det var nå fel på soppasystemet då dutycyklen var på 88% vid 1,8bar. Efter at ha provflödat och mätt soppatryck så kan jag säga att allt är i sin ordning. Det är bara att mina 1700cc!!!! spridare är för SMÅ?!?cool Måste gå på 2200cc spridare så man kan ladda på mer. Ska ju upp till 500whp och 2,5bar laddtryck. Men det köper jag hos ppf när jag är där.

Annar är allt i sin ordning. Ska bygga om vevhusventilationen. Den spottar ur för mkt olja. Så jag ska bygga nån fälla av nåt slag.

Imorrn blir det tvätt och lastning av bilfan och på tisdag avfärd till PPF. Kommer filma och sådär så ni har något att dregla över på fredagkvällarna.

Vi ses på vägarna.

Riktigt frän bil. Låter konstigt det där med spridarna. Känns ju som dom borde räcka längre tongue Lycka till nu o hoppas du når 500whp. Har exakt samma effektmål så detta ska bli intressant big_smile

1 147 Inlägg
11 juni 2012
ja jag lovar en dag så ska jag komma över smile

7 Inlägg
11 juni 2012
Magistern skrev:

Vi ses på vägarna.

Jag skulle tro att du har lite felsökning att göra.
Inte för att jag är nån expert men 1700cc på en 4a me e85 borde räcka till minst 800hk.
Vad får du för flödesdata? och hur går du till väga?
Vad för btr? tryck?
Känns ju inte som att bränsletrycket följer laddet linjärt?

mvh
Senast redigerat av Turbolover82 (11 juni 2012)

Industritekniker
433 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
Turbolover82 skrev:
Magistern skrev:

Vi ses på vägarna.

Jag skulle tro att du har lite felsökning att göra.
Inte för att jag är nån expert men 1700cc på en 4a me e85 borde räcka till minst 800hk.
Vad får du för flödesdata? och hur går du till väga?
Vad för btr? tryck?
Känns ju inte som att bränsletrycket följer laddet linjärt?

mvh

Jag har felsökt. lade på tryckluft på btr; Vid 2bar är det 5bar soppa tryck. Vid 0bar är det 3bar soppatryck, så det stämmer ju. Det följer ju med linjärt. Provflödade även systemet med tryck i btr och utan och siffrorna stämmde. Flödade i en petflaska som jag räknade på sen.

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
11 juni 2012
Ska du kränga spridarna är jag intresserad :-)

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
11 juni 2012
Ska du kränga spridarna är jag intresserad :-)

101 Inlägg
12 juni 2012
Lycka till idag big_smile

Industritekniker
433 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Kom hem från PPF med 504whp och 698Nm big_smile

56 Inlägg
12 juni 2012
Grattis! big_smile Nu vill man se lite film cool

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "

526 Inlägg
12 juni 2012
Fina siffror grattis big_smile

Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
12 juni 2012
Fasen va gött! big_smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

101 Inlägg
12 juni 2012
Grattis big_smile

vad körde ni för ladd? vad va det som bromsa stopp först?

Magistern skrev:

Industritekniker
433 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
7aan skrev:
Grattis big_smile

vad körde ni för ladd? vad va det som bromsa stopp först?

Magistern skrev:

Turbon bottnade ganska exakt vid 500whp. Laddar 2,3bar. Gick inte att hämta mer med den turbon:)

Sök