Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett monster utan dess like.

Magistern

  • 413 Följare
  • 377 755 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december
Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet 6 februari 2012 · Inlägg av trådskaparen #1

Magisterns projekttråd.
Jag har i många år vart sugen på att trimma rejält och att bygga en riktigt snabb gatbil. Mina 200hk som jag tvingade ur min b230 i 940in räckte inte längre. Ja bestämde mig helt sonika för att ta tag i saken och bygga en rejäl jävla motor. Volvofrälst som man är så blev det en B230 8v, mycket för att jag är bekväm med att meka med maskinen. Jag hade redan innan en enligt mig fräsch 940, som såg bra ut. Fattig student som man är så fick brukisen bli objekt för projektet. Tanken är att bilen skall vara en riktig sleeper men med schysst stuk. Nog snackat om det.

Målet är 500whp.

Jag har blivit tjatad på i typ 1 år nu att jag ska slänga upp en projekttråd. Men med plugg, jobb, rep med band, tid i garaget och flickvännen så blir det inte mycket tid över. Men Nu har jag iaf fått tummen ur.

Ni känner säkert igen en B230 Fb.
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a4301c674361304137b22e382f3d5145_large.jpg

Jag tjackade senare ett block FT block med oljekylda kolvar. Jag vill mest åt 531 toppen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-9a9eba7f06d66aed661d4a301c198026_large.jpg

Jag beställde senare kolvar och stakar från SPM många har risat och rosat dem. Men jag tänkt att jag skiter i vad folk säger och testar själv. Motorn är tänkt att gå på E85. Så kompet blev 8:8:1. Det blir bra det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-3fa2c96b2a8d6390cdef6a389856c091_large.jpg

Jag hade dessa två turbos på hyllan en Holset HX50 som jag senare sålde, Och en Garrett GT3782 mod för scaniabuss. Jag körde på garretten då den tydligen skall ge snabb spool osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-854c0c96473c70a76051de10daf93df9_large.jpg

Jag lämnade iväg block, vev, kolvar, stakar, koppling remskivor osv. till birka motorrenoveringar, där de borrade, toppdeckade och oringade blocket. Såhär fint blev det när det kom hem igen och ihopsatt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7d30c347db5c4fc4083ce2b9b834c139_large.jpg

Kopplingen blev en 2 skivig tilton monterade på ett bmwsvänghjul. Vägde 7kg så det var lätt o bra. Den här kopplingen pallar en jävla massa mos.

https://www1.garaget.org/archive/139/138548/194478/large_194478-2486487.jpg

Lämnade iväg toppen till Tommy Luhr på overboostracing(.se) Han var trevlig som fan och har vart mycket hjälpsam under hela projektet så tack och bock. Toppen är portad, 46, 38 ventiler och en vass kamm 284grader dur, 114nock 12,2 lyft. Toppen flödade 231,5 CFM på insug. Kommer ej i skrivande stund ihåg avgas.

https://www1.garaget.org/archive/139/138548/194478/large_194478-2527181.jpg

Monterade toppen och provmonterade grenrör och turbo. Ser fett ut.

https://www1.garaget.org/archive/139/138548/194478/large_194478-2615703.jpg

En annan bild där jag kommit lite längre. Den feta slangen till vänster är slangen till oljereturen. Jag gängade och satten en anslutning i blocket och en på returen från turbon och sedan den feta slangen som oljeretur. Blev bra som fan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f709c5e8ba1e0454b21d603118ec8dc0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-be4c59cc871a665ae250c9f82a595670.jpg
Bilder på punktad oljeretur från turbo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-1b5a68bc0243a099398955d1a1e9a9ef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-be30284b3c5ae577ef07b05098618f02.jpg
Besiktiga bilfan skulle jag göra också men först passade jag på att riva ner hela bakvagnen och renovera och byta till polyeruetanbussningar. Dubbla krängare ställbart panhardstag och förstärkt momentbrygga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-0b53a4014bcbcc55b7f5285f5f7e406f.jpg

https://www1.garaget.org/archive/139/138548/194478/194478-2580909.jpg

https://www1.garaget.org/archive/139/138548/194478/194478-2595205.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4fd61fdbb2d0d2571a082d2c47983d14.jpg

Fixade med småpill och började bygga insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f00101d535a9203eede0484be45ac445_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-fff6128312834fdc4d84c9ad637f951a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-185094428fd08feb651b79306abb7628.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-914f2be82fd9d16ddf09e2312ba78cfb.jpg

Började fixa insuget på allvar och byggde även om orginalfuelrailen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b759a3565eb04ec32b32d95718c84e2e_large.jpg

Lindade grenröret i avgasbandage.Biltemas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-442ec95d6cd7bd2225b24c45725bde80_large.jpg

Köpte på mig en ZFlåda. Dom ska ju tydligen palla det mesta…

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-9be01d17846e6740f8b92913110b2460_large.jpg

En bild på motorn när den ska fraktas till garaget. Byggde den hemma i cykelförrådet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-825947463c2386d5e41ad3b7f55b3c7a.jpg

Rev ur gamla motorn…

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-825947463c2386d5e41ad3b7f55b3c7a.jpg

Lyfte i nya motorn igår 5/2-12. Bild på min IC också..

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-2dd79cffbc5a7cae8161909f0bb97b08.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f21e7482d00a27031af02403a588912d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b8eb2d42b2ba332e8de5e6b48f7669d9.jpg


Jag ska till garaget på onsdag och börja installera bränsleledningar och lite sånt sam koppla in batteriet som är flyttat till skuffen. När jag mekade med elen i motorrummet och skulle dra in det överflödiga innanför torpeden märkte jag att det var blött under mattan på förarsidan. Förbannade värmekran… Så den ska bytas.
Väntar även på soppapumpar och sprutet. Mappningen är bokad hos PPF 12 Juni så jag har gott om tid. Jag uppdaterar så fort jag har tid.

To be continued…

Senast redigerat av Magistern (13 mars 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
2 419 Inlägg
Skrivet 6 februari 2012 #2

Ser intressant ut detta! inget dåligt insug där du! big_smile

Avstängd · 201 Inlägg
Skrivet 6 februari 2012 #3

Prem satt! Fan va fint!

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)
High on diesel and gasoline · 368 Inlägg
Skrivet 7 februari 2012 #4

ser fint ut, har du räknat något på plenumet?

Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet 7 februari 2012 · Inlägg av trådskaparen #5

Mog1 skrev:
ser fint ut, har du räknat något på plenumet?

Ja asså runnersarna har jag gjort en speciell längd på efter Tommy Luhrs Rekommendation. Pleniumet har jag faktiskt inte räknat så mkt på. Jag har dock gjort det efter konstens regler, det ska ju smalna av mot 4an osv. Man brukar ju säga att det ska va tre gånger cylindervolymen och mitt är typ 8L.  Jag läste att dragracingteamn i allt större utsträckning kör med större och större plenium så jag körde väl mer på känsla där faktiskt. Större plenium=jämnare tryck insuget. Det fick ju iaf gott och väl plats:)

Har du några tips till mig?

Senast redigerat av Magistern (7 februari 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet 7 februari 2012 · Inlägg av trådskaparen #6

strandberg31 skrev:
Ser intressant ut detta! inget dåligt insug där du! big_smile

haha nä det var ju flera som tyckte samma big_smile Men  jag gjorde som jag har läst liksom. Runt trattarna ska det va 5cm åt alla håll, smalna mot 4an, typ 3-4x cylindervolymen osv. Så då blev det så. Kanske ser biffigare ut bara för att det är "raka" sidor?? Ser ju fett ut iaf cool

Senast redigerat av Magistern (7 februari 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
High on diesel and gasoline · 368 Inlägg
Skrivet 7 februari 2012 #7

Magistern skrev:

Mog1 skrev:
ser fint ut, har du räknat något på plenumet?

Ja asså runnersarna har jag gjort en speciell längd på efter Tommy Luhrs Rekommendation. Pleniumet har jag faktiskt inte räknat så mkt på. Jag har dock gjort det efter konstens regler, det ska ju smalna av mot 4an osv. Man brukar ju säga att det ska va tre gånger cylindervolymen och mitt är typ 8L.  Jag läste att dragracingteamn i allt större utsträckning kör med större och större plenium så jag körde väl mer på känsla där faktiskt. Större plenium=jämnare tryck insuget. Det fick ju iaf gott och väl plats:)

Har du några tips till mig?

Okej, Hur långa trattar kör du med då? jag kör med 150 mm långa tratter och genomstick på 3 cm in i plenumet.. just det jag funderar på är mer hur flödet blir med ett "kantigt" plenum, Jag har räknat väldigt lite på mitt plenum men jag har försökt att kör efter litervolym x 1,3 så blir det ca 3 liter. Vet ej om det är bra eller anus vid överladd men hur som helst blir det nog bättre än original smile dock gjorde jag mitt i plåt med, kan ta något kort på det någon gång smile  Ska du köra med några genomgående förstärkningar i det?

Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet 7 februari 2012 · Inlägg av trådskaparen #8

Mog1 skrev:

Magistern skrev:

Mog1 skrev:
ser fint ut, har du räknat något på plenumet?

Ja asså runnersarna har jag gjort en speciell längd på efter Tommy Luhrs Rekommendation. Pleniumet har jag faktiskt inte räknat så mkt på. Jag har dock gjort det efter konstens regler, det ska ju smalna av mot 4an osv. Man brukar ju säga att det ska va tre gånger cylindervolymen och mitt är typ 8L.  Jag läste att dragracingteamn i allt större utsträckning kör med större och större plenium så jag körde väl mer på känsla där faktiskt. Större plenium=jämnare tryck insuget. Det fick ju iaf gott och väl plats:)

Har du några tips till mig?

Okej, Hur långa trattar kör du med då? jag kör med 150 mm långa tratter och genomstick på 3 cm in i plenumet.. just det jag funderar på är mer hur flödet blir med ett "kantigt" plenum, Jag har räknat väldigt lite på mitt plenum men jag har försökt att kör efter litervolym x 1,3 så blir det ca 3 liter. Vet ej om det är bra eller anus vid överladd men hur som helst blir det nog bättre än original smile dock gjorde jag mitt i plåt med, kan ta något kort på det någon gång smile  Ska du köra med några genomgående förstärkningar i det?

Jag kör med total insugskanal (inkl toppen) på ca 300mm. Jag blev rekommenderad det av Tommy Luhr som portade toppen. Trattarna sticker in ca 35mm in i kammaren. Anledningen till att det blev kantigt är för att min svärfar har en smidesfirma och allt han har på lager får jag ta av. Så man tager vad man haver... Jag tror faktiskt inte att kantigheten påverkar sååå mkt. Luften letar sig nog rätt ändå. Att den är kantig gör också att den ser mkt större ut. Sidan är ca 120mm (5"), och det är ju helt normalt. Jag kommer att sätta förstärkningar mellan tak och golv i kammaren. Men den är gjord i 6mm aluplåt så det lär hålla för en jävla massa stryk. Jag kommer få tillräckligt med effekt så om man tappar 3hk på kantigt plenum kvittar det liksom. Har läst på rätt mkt och grenröret (som jag föv. är jävligt nöjd med) är betydligt viktigare att göra bra om man ska bygga på detaljnivå.

Men en sak kan jag säga. Jag laddar tills jag kommer till 500whp, om det innebär 2,5bar så kör ja ändåwink

Senast redigerat av Magistern (7 februari 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
High on diesel and gasoline · 368 Inlägg
Skrivet 7 februari 2012 #9

hehe okej tycker det ser bra ut iaf smile blir att följa detta smile

Team Lawless Racing · 169 Inlägg
Skrivet 7 februari 2012 #10

Ingen blankt motorrum där inte? tongue riktigt stiligt!

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!
177 Inlägg
Skrivet 7 februari 2012 #11

ser najs ut big_smile ska följas

Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet 8 februari 2012 · Inlägg av trådskaparen #12

Jimmy- skrev:
Ingen blankt motorrum där inte? tongue riktigt stiligt!

Det är blankare än det ser ut. Men jag  orkade liksom inte anstränga mig när jag hade alla grejjer runt ikring. tar oc putsar lite mer förhand när jag städat upp i garaget:D

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet 9 februari 2012 · Inlägg av trådskaparen #13

har jobbat lite med insuget idag. Jag kapade 30mm från det så det skulle bli lite smalare. Jag har även punktat ihop hela klabbet och imorrn blir det förstärkningar och vakumstation. Sen åker spjället och det på...

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-04678e79e9a4262965db8b1f9b178012.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-babfd326edda1ac8d665d92a823bc4f8.jpg

Tiggat är nice cool Funderar på att glasblästra skiten sen också. eller ska man polera?lol

Senast redigerat av Magistern (9 februari 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
918 Inlägg
Skrivet 9 februari 2012 #14

Magistern skrev:
har jobbat lite med insuget idag. Jag kapade 30mm från det så det skulle bli lite smalare. Jag har även punktat ihop hela klabbet och imorrn blir det förstärkningar och vakumstation. Sen åker spjället och det på...

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 178012.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3bc4f8.jpg

Tiggat är nice cool Funderar på att glasblästra skiten sen också. eller ska man polera?lol

Nu får magistern se till att polera wink

7 Inlägg
Skrivet 9 februari 2012 #15

Ser bra ut smile

Vad för sprut kommer du köra?

Ser ut som de är jag som byggt ihop den kopplingen/svänghjul, Sålde de till Gotland har ja för mig, Kan de stämma?
Men du skriver att de skulle vara bmw svänghjul? du menar kanske bmw lameller?

Mvh/Fredrik

Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet 9 februari 2012 · Inlägg av trådskaparen #16

Turbolover82 skrev:
Ser bra ut smile

Vad för sprut kommer du köra?

Ser ut som de är jag som byggt ihop den kopplingen/svänghjul, Sålde de till Gotland har ja för mig, Kan de stämma?
Men du skriver att de skulle vara bmw svänghjul? du menar kanske bmw lameller?

Mvh/Fredrik

Vad lustigt, köpte den faktiskt av en kille på gotland som hade lagt ner ett projekt:) Han sa iaf till mi att det var monterat på ett bmw-svänghjul? Skumt:)

Jag har planerat att köra VEMS.

Mvh

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
7 Inlägg
Skrivet 9 februari 2012 #17

Magistern skrev:

Turbolover82 skrev:
Ser bra ut smile

Vad för sprut kommer du köra?

Ser ut som de är jag som byggt ihop den kopplingen/svänghjul, Sålde de till Gotland har ja för mig, Kan de stämma?
Men du skriver att de skulle vara bmw svänghjul? du menar kanske bmw lameller?

Mvh/Fredrik

Vad lustigt, köpte den faktiskt av en kille på gotland som hade lagt ner ett projekt:) Han sa iaf till mi att det var monterat på ett bmw-svänghjul? Skumt:)

Jag har planerat att köra VEMS.

Mvh

Hehe jo de stämmer bra.
Nja de är ett vanligt pottsvänghjul från b230 me 60-2 trigger som jag har svarvat om.
Så de blir ju perfekt för dig och trigga där.

Vems är fina grejer de.

Mvh/fredrik

4 005 Inlägg
Skrivet 9 februari 2012 #18

myyyys! bra jobbat!

Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet 9 februari 2012 · Inlägg av trådskaparen #19

Turbolover82 skrev:

Magistern skrev:

Turbolover82 skrev:
Ser bra ut smile

Vad för sprut kommer du köra?

Ser ut som de är jag som byggt ihop den kopplingen/svänghjul, Sålde de till Gotland har ja för mig, Kan de stämma?
Men du skriver att de skulle vara bmw svänghjul? du menar kanske bmw lameller?

Mvh/Fredrik

Vad lustigt, köpte den faktiskt av en kille på gotland som hade lagt ner ett projekt:) Han sa iaf till mi att det var monterat på ett bmw-svänghjul? Skumt:)

Jag har planerat att köra VEMS.

Mvh

Hehe jo de stämmer bra.
Nja de är ett vanligt pottsvänghjul från b230 me 60-2 trigger som jag har svarvat om.
Så de blir ju perfekt för dig och trigga där.

Vems är fina grejer de.

Mvh/fredrik

Joo jag hade tänkt köra triggern där, det blir smidigast såsmile där ser man, tänk va felinformerad man kan bli.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
High on diesel and gasoline · 368 Inlägg
Skrivet 9 februari 2012 #20

Insåg precis nu när jag satt å läste genom allt lite nogare att våra toppar och kamaxlar specar precis samma smile

Ska bli jävligt intressant hur mycket du krämar ur då smile hur mycket ladd har du planerat att köra med? och hur mycket effekt är målet?


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang