Varför drar volvo så mycket bensin?

simlar
24 november 2012 · 5 526 Inlägg

ekelund88 skrev:

simlar skrev:

Waahlvik skrev:
ingentligen så var tråden till för Varför drar volvo så mycket bensin? just VARFÖR??? inte vad era 740is drar....

tex min mersa drar ca 1.1-1,3L/milen LÅNGKÖRNING!!!!! å jag tankar bara å är glad. jag pendlar 16 mil om dagen och när jag tankade då så hade jag av någon anledning kört extra lungt, då hade den dragit 0,92... å har inte fått den nå billigare än det. och när den ligger på 1,1-1,3 så kör jag lungt. i princip 110 i 8 mil tur och retur...

å inte klagar jag på den förbrukningen??? jag kör ju en snöskoter som drar mycket. som lägst förra vintern drog den 3.7L/milen då var de fiskörning i princip, annars så brukar den ligga på 6-7L/milen

Varför många (däribland jag) skriver förbrukningssiffror på våra Volvos är för att visa att en Volvo drar egentligen inte så mycket bränsle om sakerna är fräscha.

För runt 0,8-1L/mil blandad körning är helt normalt för en bil i 740-storlek och årsmodell (dvs mitten av 80-talet).

Varför många Volvo drar mycket soppa är att folk servar dem inte tillräckligt ofta och tillräckligt ordentligt. Det enda många verkar byta på sina gamla 740is är motoroljan och oljefiltret efter mellan 1500-3000mil, men även tänddelar är viktiga att ha fräscha för att få låg förbrukning.
Min 345a drog 1,2L/mil långkörning med helt original B19A i 90km/h innan jag servade den med ny motorolja, oljefilter, luftfilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor och ny brytarspets och vid servicen rengjorde jag även alla kontakter och kontaktytor som man kommer åt i motorrummet. Efter servicen drog bilen 0,65L/mil långkörning i 90km/h.

Sen att många påstår att en förgasarvolvo går inte att få under 1,5L/mil på vintern är ju bara en skröna, då är förgasaren i dåligt skick eller så kör man endast stadskörning.

Allting är relativt, även bränsleförbrukning på en bil. Är man van vid att köra runt i en maskin som drar runt 4L/mil när man kör normalt så känns 1L/mil väldigt snålt. Är man dock van vid att köra runt i en maskin som drar runt 0,2L/mil (syftar på moped eftersom många byter upp sig från moped till 740) så tycker man att 1L/mil är helt sjukt hög förbrukning.

drar den 0.65 smile billigt undrar varför inte alla skaffat en miljöbil för 5 k

Japp i alla fall under 20mil långresa med nästan konstant hastighet på 90km/h hela vägen, trodde det inte själv när jag tankade när jag kom fram, förstod inte hur bilen endast kunde dragit så 13L yikes Men då är det som sagt fiskörning i 90km/h, i 110 drog den runt 0,75-0,8L/mil långkörning. Så det gör mycket för förbrukningen att köra lite saktare, tar ändå bara några enstaka minuter längre att köra 90 istället för 110, bara dra igång en skön spellista på stereon så märker man inte ens av de extra minuterna det tar att komma fram smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
24 november 2012 · 1 201 Inlägg

förstår inte vad folk vinner på o ljuga om sin förbrukning?! Varför volvo drar så mkt bensin är för att det är stenåldersteknik i dom och välidgt enkla bränslemappar...

Så kort o gott.. väldigt lite bang for the buck per mil.. Jämnfört med större mer väloptimerade motorer,, bmw, mercedes, japanare (kke inte större)

En 740 får man räkna med 1 liter per mil.! det går att köra snålare visst. Men volvo angan 0.9 blandat och alla vet ju att biltilverkarens mätning är i underkant? Så dom som påstår något annat skulle jag vilja påstå är pretty jävla slut och självkär i sin bil, och inte kan erkänna att deras volvo inte alls är en bra bil.

Senast redigerat av Mercedesturbodiesel (24 november 2012)

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Munkis
24 november 2012 · 1 636 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
förstår inte vad folk vinner på o ljuga om sin förbrukning?! Varför volvo drar så mkt bensin är för att det är stenåldersteknik i dom och välidgt enkla bränslemappar...

Så kort o gott.. väldigt lite bang for the buck per mil.. Jämnfört med större mer väloptimerade motorer,, bmw, mercedes, japanare (kke inte större)

En 740 får man räkna med 1 liter per mil.! det går att köra snålare visst. Men volvo angan 0.9 blandat och alla vet ju att biltilverkarens mätning är i underkant? Så dom som påstår något annat skulle jag vilja påstå är pretty jävla slut och självkär i sin bil, och inte kan erkänna att deras volvo inte alls är en bra bil.

Så mina bilar är bara skit för att dom drar 1L/milen? roll

Senast redigerat av Munkis (24 november 2012)

xXSammy
24 november 2012 · 6 576 Inlägg

simlar skrev:

ekelund88 skrev:
drar den 0.65 smile billigt undrar varför inte alla skaffat en miljöbil för 5 k

Japp i alla fall under 20mil långresa med nästan konstant hastighet på 90km/h hela vägen, trodde det inte själv när jag tankade när jag kom fram, förstod inte hur bilen endast kunde dragit så 13L yikes Men då är det som sagt fiskörning i 90km/h, i 110 drog den runt 0,75-0,8L/mil långkörning. Så det gör mycket för förbrukningen att köra lite saktare, tar ändå bara några enstaka minuter längre att köra 90 istället för 110, bara dra igång en skön spellista på stereon så märker man inte ens av de extra minuterna det tar att komma fram smile

Fast sen att du bytt diff och växellåda gör väl ingen skillnad? ;3

De/Dem
simlar
24 november 2012 · 5 526 Inlägg

Malheus skrev:

simlar skrev:

ekelund88 skrev:
drar den 0.65 smile billigt undrar varför inte alla skaffat en miljöbil för 5 k

Japp i alla fall under 20mil långresa med nästan konstant hastighet på 90km/h hela vägen, trodde det inte själv när jag tankade när jag kom fram, förstod inte hur bilen endast kunde dragit så 13L yikes Men då är det som sagt fiskörning i 90km/h, i 110 drog den runt 0,75-0,8L/mil långkörning. Så det gör mycket för förbrukningen att köra lite saktare, tar ändå bara några enstaka minuter längre att köra 90 istället för 110, bara dra igång en skön spellista på stereon så märker man inte ens av de extra minuterna det tar att komma fram smile

Fast sen att du bytt diff och växellåda gör väl ingen skillnad? ;3

Jo men när jag hade B19A så hade jag 4-växlat med 3,64:1 i diffen wink
Det var efter B23an letade sig in i motorrummet jag stoppade i 5-växlad med 3,31:1 i diffen. (E85-konvertering gjordes efter förbrukningssiffrorna jag skrivit i mitt förra inlägg, 1,2L/mil var i December bara någon vecka efter jag besiktade bilen och 0,65L/mil var i Mars någon gång (Sportlovet 2012, dvs typ 1a eller 2a veckan i Mars), etanolkonverterade inte förrän sista veckan i Mars/första veckan i April.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ekelund88
24 november 2012 · 2 656 Inlägg

simlar skrev:

Malheus skrev:

simlar skrev:

Japp i alla fall under 20mil långresa med nästan konstant hastighet på 90km/h hela vägen, trodde det inte själv när jag tankade när jag kom fram, förstod inte hur bilen endast kunde dragit så 13L yikes Men då är det som sagt fiskörning i 90km/h, i 110 drog den runt 0,75-0,8L/mil långkörning. Så det gör mycket för förbrukningen att köra lite saktare, tar ändå bara några enstaka minuter längre att köra 90 istället för 110, bara dra igång en skön spellista på stereon så märker man inte ens av de extra minuterna det tar att komma fram smile

Fast sen att du bytt diff och växellåda gör väl ingen skillnad? ;3

Jo men när jag hade B19A så hade jag 4-växlat med 3,64:1 i diffen wink
Det var efter B23an letade sig in i motorrummet jag stoppade i 5-växlad med 3,31:1 i diffen. (E85-konvertering gjordes efter förbrukningssiffrorna jag skrivit i mitt förra inlägg, 1,2L/mil var i December bara någon vecka efter jag besiktade bilen och 0,65L/mil var i Mars någon gång (Sportlovet 2012, dvs typ 1a eller 2a veckan i Mars), etanolkonverterade inte förrän sista veckan i Mars/första veckan i April.

kul att du skrivit på din press 0.82 och här 0.65? hahaahhahahah

simlar
24 november 2012 · 5 526 Inlägg

ekelund88 skrev:

simlar skrev:

Malheus skrev:
Fast sen att du bytt diff och växellåda gör väl ingen skillnad? ;3

Jo men när jag hade B19A så hade jag 4-växlat med 3,64:1 i diffen wink
Det var efter B23an letade sig in i motorrummet jag stoppade i 5-växlad med 3,31:1 i diffen. (E85-konvertering gjordes efter förbrukningssiffrorna jag skrivit i mitt förra inlägg, 1,2L/mil var i December bara någon vecka efter jag besiktade bilen och 0,65L/mil var i Mars någon gång (Sportlovet 2012, dvs typ 1a eller 2a veckan i Mars), etanolkonverterade inte förrän sista veckan i Mars/första veckan i April.

kul att du skrivit på din press 0.82 och här 0.65? hahaahhahahah

Ja men 0,82L/mil är på E85 med B23A, K-kam, 2,5" avgas och M47R.
0,65L/mil är på BF95 med B19A, elfläkt och M45R.

Hur är det med läsförståelsen?

Senast redigerat av simlar (24 november 2012)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 november 2012 · 7 232 Inlägg

marcus80 skrev:

CHEEVA skrev:
jag kör min audi a8 på 0,55 bara så ni vet det !! herregud... ganska rolig tråd detta

hade preics en 745... den drack ca 1,2 blandat, hade dock inte den bilen länge åkte på skroten ganska fort

Hur i hela världen får du ner din a8 i 0,55 milen? Både jag och min far får inte ner våra under litern. Pappa har en 04 med 3,7l V8:an quattro och jag har 4,2 quattro

va ironisk wink

dock klarar jag om jag verkligen vill och kör någon lång resa klara mig på 0,95 på en tank ... brukar ligga på 1,15 dock har jag inte quattro vilket kanske gör lite för förbrukningen

Senast redigerat av CHEEVA (24 november 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
marcus80 Sir
24 november 2012 · 935 Inlägg

CHEEVA skrev:

marcus80 skrev:

CHEEVA skrev:
jag kör min audi a8 på 0,55 bara så ni vet det !! herregud... ganska rolig tråd detta

hade preics en 745... den drack ca 1,2 blandat, hade dock inte den bilen länge åkte på skroten ganska fort

Hur i hela världen får du ner din a8 i 0,55 milen? Både jag och min far får inte ner våra under litern. Pappa har en 04 med 3,7l V8:an quattro och jag har 4,2 quattro

va ironisk wink

dock klarar jag om jag verkligen vill och kör någon lång resa klara mig på 0,95 på en tank ... brukar ligga på 1,15 dock har jag inte quattro vilket kanske gör lite för förbrukningen

Misstänkte nästan det men man vet aldrig. Får skylla att jag var bakis i morse wink
Utan quattro gör det ju skillnad faktiskt.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
SportPilot Ubåtsingenjör
24 november 2012 · 7 232 Inlägg

marcus80 skrev:

CHEEVA skrev:

marcus80 skrev:

Hur i hela världen får du ner din a8 i 0,55 milen? Både jag och min far får inte ner våra under litern. Pappa har en 04 med 3,7l V8:an quattro och jag har 4,2 quattro

va ironisk wink

dock klarar jag om jag verkligen vill och kör någon lång resa klara mig på 0,95 på en tank ... brukar ligga på 1,15 dock har jag inte quattro vilket kanske gör lite för förbrukningen

Misstänkte nästan det men man vet aldrig. Får skylla att jag var bakis i morse wink
Utan quattro gör det ju skillnad faktiskt.

jepp dock hade quattro varit härligt i vinter smile men men får köpa en lekbil med 4wd istället ! nog med ot nu smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 november 2012 · 10 427 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
förstår inte vad folk vinner på o ljuga om sin förbrukning?! Varför volvo drar så mkt bensin är för att det är stenåldersteknik i dom och välidgt enkla bränslemappar...

Så kort o gott.. väldigt lite bang for the buck per mil.. Jämnfört med större mer väloptimerade motorer,, bmw, mercedes, japanare (kke inte större)

En 740 får man räkna med 1 liter per mil.! det går att köra snålare visst. Men volvo angan 0.9 blandat och alla vet ju att biltilverkarens mätning är i underkant? Så dom som påstår något annat skulle jag vilja påstå är pretty jävla slut och självkär i sin bil, och inte kan erkänna att deras volvo inte alls är en bra bil.

Haha - om man både kör Volvo (11000mils erfarenhet) och halvmodern BMW (3000mils erfarenhet) och tycker att förbrukningen är snarlik - är det du som är "pretty jävla slut" då eller? lol

Xuri One Man Clan
24 november 2012 · 4 287 Inlägg

min s60 drar runt 0.9 långkörning i högt tempo, 11-130. tycker jag inte alls är farligt.  lite omkörningar men annars farthållaren.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
V70Nflakeedition
24 november 2012 · 67 Inlägg

Jag åker xc90 2,5T med manuel och min drar 1,1/mil blandad körningoch dettycker jag inte är mycket med tanke på storlek av bil

Nybergrobin
24 november 2012 · 2 381 Inlägg

Tycker inte att min volvo drar allt för mycket soppa. Den drog 0,79 idag vid väldigt lugn körning och vinterdäck. Det är en 1990 740gl och jag trodde fan inte att det gick att få ner aset i sådana siffror yikes  1,1-1,2 är normalt hemma annars

RD_87 Skrotsamlare
25 november 2012 · 4 031 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Rquired skrev:

RD_87 skrev:
En rödblockare drar inte under 0,75 ens om du skjuter på skiten, jag blev utan en natt och slog i en 10l dunk. Lyckades få den skitburken att gå ner på 0,74 förutsatt att trippen fungerade. Detta var en löjligt snålställd biljävel som krävde choke för en omkörning, med OD & något för högt lufttryck.
Jag har aldrig kört så försiktigt i hela mitt liv av rädsla för att bli stående, så gamla 740 som påstås dra 0,65 när man faktisk kör bilen betraktar jag som lögn eller idioti... Visar hastighetsmätaren 10% för mycket vilket inte är ovanligt så gör ju troligen trippen det också.

En manuell drar beroende på körstil 0,85-1,1 om den är frisk. Allt annat tyder på buskörning, slutkörd mekanik inkompetens eller mytomani.
Hur många tår trampade jag på nu?

Sök skydd för säkerhets skull! wink

Mina BMW bilar med M30 2,8-3,5 liter och 2 ventiler per cylinder.
De jag har haft i min ägo med 180-400hk har dragit lika mkt m a o lika per hästkraft och miltal som 2 ventilers Volvos.
Sluta snacka skit !

Vadå snacka skit? Jag har haft BMW också, klart bättre än Volvo i ekvationen effekt/förbrukning. Däremot kunde man ju få dem att dra desto mer om man hade bråttom.
Stor motor betyder ofta utväxling som är motorvägsvänlig, sådana bilar brukar däremot ha jävligt stor skillnad på förbrukningen i stan & på landsvägen. Min 728i var skitbra på motorvägen men i stan så virvlade det ju nästan i tanken.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
FjonkeeN93 Volkswagen <3
25 november 2012 · 1 132 Inlägg

Tycker inte min 240 drar farligt mycket med tanke på hur jag kör tongue

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Evildan
25 november 2012 ·

steifan skrev:

Evildan skrev:

steifan skrev:

Själv är jag mer intresserad av mätningar tongue

?vad tror du det där är för siffror då? big_smile
Uppskattade hittapåsiffror från Torslanda? roll
Det är mätningarna som gjorts för respektive bilmodell enligt den tidens körcykel. smile

Aha, siffrorna från Teknikens Värld är ju uppmätta med deras egna mätningar - känns vettigare än körcykel wink

Siffrorna är exakt desamma som är angivna av Volvo i deras bränsleförbrukningsbroschyr som gavs ut på 
-80/-90 talet i samverkan med konsumentverket . Jag har bla den från -88 och det är precis samma siffror, jag jämförde givetvis faktan.

Dåtidens teknikhinkensvärldtester är mig veterligen inte gjorde i ngt lab utan av ngn som kör runt lite godtyckligt och får sedan ett värde att jämföra, med vad då?

Men litar man hellre på en reklamberoende tidning som felaktigt bla i ett reportage påstod när Volvo släppte sin V70Drive med 1.6liters motor att det var den minsta motor någonsin monterad i en Volvobil så gör man det.
Jag tror mera på siffror framtagna utav opartiska tester lejda av konsumentverket i kontrollerade miljöer, men det är jag det, alla får lita på vilka källor dom vill.

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 november 2012 · 10 427 Inlägg

Evildan skrev:

steifan skrev:

Evildan skrev:
?vad tror du det där är för siffror då? big_smile
Uppskattade hittapåsiffror från Torslanda? roll
Det är mätningarna som gjorts för respektive bilmodell enligt den tidens körcykel. smile

Aha, siffrorna från Teknikens Värld är ju uppmätta med deras egna mätningar - känns vettigare än körcykel wink

Siffrorna är exakt desamma som är angivna av Volvo i deras bränsleförbrukningsbroschyr som gavs ut på 
-80/-90 talet i samverkan med konsumentverket . Jag har bla den från -88 och det är precis samma siffror, jag jämförde givetvis faktan.

Dåtidens teknikhinkensvärldtester är mig veterligen inte gjorde i ngt lab utan av ngn som kör runt lite godtyckligt och får sedan ett värde att jämföra, med vad då?

Men litar man hellre på en reklamberoende tidning som felaktigt bla i ett reportage påstod när Volvo släppte sin V70Drive med 1.6liters motor att det var den minsta motor någonsin monterad i en Volvobil så gör man det.
Jag tror mera på siffror framtagna utav opartiska tester lejda av konsumentverket i kontrollerade miljöer, men det är jag det, alla får lita på vilka källor dom vill.

Dåtidens teknikhinkensvärldstester verkar dock stämma väldigt bra med vad jag noterat för förbrukning på mina bilar, men alla får lita på vilka källor dom vill självklart.

Edit: Dvs detta stämmer bra för min bil:
http://www.forumbilder.se/images/2c2009111954Pe055.jpg

Edit2: Hellre en bränsleförbrukningsangivelse för en konstant hastighet än någon skum form av körcykel.
Körcykel verkar inte fungera särskilt bra i verkligheten. *host http://www.vibilagare.se/nyheter/hogre- … ai-och-kia *host*

Senast redigerat av steifan (25 november 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang