Varför drar volvo så mycket bensin?

Munkis
8 februari 2012 · 1 636 Inlägg

Rquired skrev:
Det orimliga med dessa modeller från Volvo är inte förbrukningen i sig, den har dom flesta råd med även idag med ett literpris på 15kr och på den tiden 2/7/900 var nya var bensinen mycket billigare.

Det orimliga med äldre Volvo är att man utan problem kan hitta bilmodeller som är minst lika driftsäkra, har samma reservdelspriser och tillgång men enormt mycket bättre chassi och komfort. Dessa väger ofta 200-300kg mer och kan i vissa fall ha en sexa eller åtta under huven och dubbelt så mycket effekt, utan att dricka mer per mil än vad en Volvo gör.

Folk är olika men jag hade aldrig tvekat över att välja bort Volvo mot alternativen, bland annat för att den är duktigt klen i förhållande till en relativt hög förbrukning.

Rquired, as i expected lol


Satt bara och väntade på att du skulle komma in i tråden och förespråka nån gammal E34 wink Det är jättebra bilar, både fina att titta på och sköna att köra, Går relativt billigt för sin motorstorlek o.s.v inga tvivel , men du har inte en aning om vad du pratar om här uppenbarligen.

Du kan inte på fullaste allvar säga att bmw:s 80-tals 6:or och 8:or går billigare än en samtida fräsch B230. Kan ta ett exempel av många: Jag och kompisen var ute och lekte lite en vinter, Jag i en 740 GL och han i en Bmw 525 E34. Hans bil drog över 2 liter milen den kvällen medans min drog precis över litern.

Så fort man gasar lite med dom så skenar soppa förbrukningen i höjden i och med att dom är tvärdöda på låga varv så måste man ge gärnet för att det ska hända något vilket slukar soppa. (740 är tvärdöda oavsett varvtal så där behövs inge tokgas tongue )

Fisåker man så kan man får ner förbrukningen på E34 men det är väl rätt ointressant då det fungerar på B230 med.

Vagafraga Avstängd
8 februari 2012 · 98 Inlägg

Jag blir tokig på det här. Alla säger emot alla. Länka källa till era påståenden!

Rquired Allmänt envis
8 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Munkis skrev:

Rquired skrev:
Det orimliga med dessa modeller från Volvo är inte förbrukningen i sig, den har dom flesta råd med även idag med ett literpris på 15kr och på den tiden 2/7/900 var nya var bensinen mycket billigare.

Det orimliga med äldre Volvo är att man utan problem kan hitta bilmodeller som är minst lika driftsäkra, har samma reservdelspriser och tillgång men enormt mycket bättre chassi och komfort. Dessa väger ofta 200-300kg mer och kan i vissa fall ha en sexa eller åtta under huven och dubbelt så mycket effekt, utan att dricka mer per mil än vad en Volvo gör.

Folk är olika men jag hade aldrig tvekat över att välja bort Volvo mot alternativen, bland annat för att den är duktigt klen i förhållande till en relativt hög förbrukning.

Rquired, as i expected lol


Satt bara och väntade på att du skulle komma in i tråden och förespråka nån gammal E34 wink Det är jättebra bilar, både fina att titta på och sköna att köra, Går relativt billigt för sin motorstorlek o.s.v inga tvivel , men du har inte en aning om vad du pratar om här uppenbarligen.

Du kan inte på fullaste allvar säga att bmw:s 80-tals 6:or och 8:or går billigare än en samtida fräsch B230. Kan ta ett exempel av många: Jag och kompisen var ute och lekte lite en vinter, Jag i en 740 GL och han i en Bmw 525 E34. Hans bil drog över 2 liter milen den kvällen medans min drog precis över litern.

Så fort man gasar lite med dom så skenar soppa förbrukningen i höjden i och med att dom är tvärdöda på låga varv så måste man ge gärnet för att det ska hända något vilket slukar soppa. (740 är tvärdöda oavsett varvtal så där behövs inge tokgas tongue )

Fisåker man så kan man får ner förbrukningen på E34 men det är väl rätt ointressant då det fungerar på B230 med.

Du vet vart du har mig i alla fall!

Du är däremot lite snett på det hela, alternativt om du bara råkat skriva fel? För det är motorerna från början av 90-talet och framåt som jag har nämnt, M5x och M6x. Äldre 6cyl. M20 och M30 (80-tal) kan kanske inte påstås vara törstiga i förhållande till ålder och effekt, men några snålvargar är dem inte.

Jag håller dock fast vid det jag skrev, och känner mig rätt övertygad också för den delen. Som jag nämnt testades dessa bilar noga som nya med resultatet att BMW gick något snålare och jag har inte stött på något som säger emot det resultatet än.

Att du och en bekant var ute och lekte med 15-20år gamla bilar som under sin livstid kan ha varit med om vad som helst, hade du i min position blivit övertygad av ett sådant argument? Oavsett så även om en 525i vore något törstigare än en 740GL känns inte det så farligt, skall man matcha Volvon rent prestandamässigt finns alltid 518i och den dricker minst en mer troligt två deciliter mindre per mil än 525i/740GL.

Men för att återknyta till Volvo, så oavsett vilken BMW eller Mercedes (och även till viss del Audi och SAAB, men dem har jag inte så mycket erfarenhet av) man jämför med inom rimliga gränser så är den klassiska gamla Volvon antingen markant törstigare eller rejält mycket klenare. Nej hyllningskören för denna vagn får någon annan än jag stå för, jag kan sträcka mig till att det är en bra och pålitlig bil åtminstone! wink

Senast redigerat av Rquired (8 februari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2012 · 13 744 Inlägg

Rquired skrev:

Munkis skrev:

Rquired skrev:
Det orimliga med dessa modeller från Volvo är inte förbrukningen i sig, den har dom flesta råd med även idag med ett literpris på 15kr och på den tiden 2/7/900 var nya var bensinen mycket billigare.

Det orimliga med äldre Volvo är att man utan problem kan hitta bilmodeller som är minst lika driftsäkra, har samma reservdelspriser och tillgång men enormt mycket bättre chassi och komfort. Dessa väger ofta 200-300kg mer och kan i vissa fall ha en sexa eller åtta under huven och dubbelt så mycket effekt, utan att dricka mer per mil än vad en Volvo gör.

Folk är olika men jag hade aldrig tvekat över att välja bort Volvo mot alternativen, bland annat för att den är duktigt klen i förhållande till en relativt hög förbrukning.

Rquired, as i expected lol


Satt bara och väntade på att du skulle komma in i tråden och förespråka nån gammal E34 wink Det är jättebra bilar, både fina att titta på och sköna att köra, Går relativt billigt för sin motorstorlek o.s.v inga tvivel , men du har inte en aning om vad du pratar om här uppenbarligen.

Du kan inte på fullaste allvar säga att bmw:s 80-tals 6:or och 8:or går billigare än en samtida fräsch B230. Kan ta ett exempel av många: Jag och kompisen var ute och lekte lite en vinter, Jag i en 740 GL och han i en Bmw 525 E34. Hans bil drog över 2 liter milen den kvällen medans min drog precis över litern.

Så fort man gasar lite med dom så skenar soppa förbrukningen i höjden i och med att dom är tvärdöda på låga varv så måste man ge gärnet för att det ska hända något vilket slukar soppa. (740 är tvärdöda oavsett varvtal så där behövs inge tokgas tongue )

Fisåker man så kan man får ner förbrukningen på E34 men det är väl rätt ointressant då det fungerar på B230 med.

Du vet vart du har mig i alla fall!

Du är däremot lite snett på det hela, alternativt om du bara råkat skriva fel? För det är motorerna från början av 90-talet och framåt som jag har nämnt, M5x och M6x. Äldre 6cyl. M20 och M30 (80-tal) kan kanske inte påstås vara törstiga i förhållande till ålder och effekt, men några snålvargar är dem inte.

Jag håller dock fast vid det jag skrev, och känner mig rätt övertygad också för den delen. Som jag nämnt testades dessa bilar noga som nya med resultatet att BMW gick något snålare och jag har inte stött på något som säger emot det resultatet än.

Att du och en bekant var ute och lekte med 15-20år gamla bilar som under sin livstid kan ha varit med om vad som helst, hade du i min position blivit övertygad av ett sådant argument? Oavsett så även om en 525i vore något törstigare än en 740GL känns inte det så farligt, skall man matcha Volvon rent prestandamässigt finns alltid 518i och den dricker minst en mer troligt två deciliter mindre per mil än 525i/740GL.

Men för att återknyta till Volvo, så oavsett vilken BMW eller Mercedes (och även till viss del Audi och SAAB, men dem har jag inte så mycket erfarenhet av) man jämför med så är den klassiska gamla Volvon antingen markant törstigare eller rejält mycket klenare. Nej hyllningskören för denna vagn får någon annan än jag stå för, jag kan sträcka mig till att det är en bra och pålitlig bil åtminstone! wink

effekten är inte allt smile sen finns det andra volvosar än med trötta B230F

tror att den snålaste motorn av alla borde vara B204ft/Gt 16v och 2liter 190hk

en volvo är inte snål och man köper inte en volvo och tror att den är snål
min 740turbo drar stora mängder bränsle men jag har förbannat roligt för varje droppe och väljer jag att åka till stockholm vet jag att den varje dag i all framtid dra 0.9 eller straxt under

risken att den ska tokrasa inom en 10års period är inte speciellt stor

man får helt enkelt en driftsäker bil som man KAN köra under litern om man vill
eller så kan den dra 2liter milen om man vill det

jag åker en gammal 740 just nu för att jag vet att den inte sviker mig och skulle något gå sönder oavsätt fel kan jag ha den igång dagen efter om jag så spränger motorn i en miljon bitar

det är svårslaget smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Munkis
8 februari 2012 · 1 636 Inlägg

Rquired skrev:

Munkis skrev:

Rquired skrev:
Det orimliga med dessa modeller från Volvo är inte förbrukningen i sig, den har dom flesta råd med även idag med ett literpris på 15kr och på den tiden 2/7/900 var nya var bensinen mycket billigare.

Det orimliga med äldre Volvo är att man utan problem kan hitta bilmodeller som är minst lika driftsäkra, har samma reservdelspriser och tillgång men enormt mycket bättre chassi och komfort. Dessa väger ofta 200-300kg mer och kan i vissa fall ha en sexa eller åtta under huven och dubbelt så mycket effekt, utan att dricka mer per mil än vad en Volvo gör.

Folk är olika men jag hade aldrig tvekat över att välja bort Volvo mot alternativen, bland annat för att den är duktigt klen i förhållande till en relativt hög förbrukning.

Rquired, as i expected lol


Satt bara och väntade på att du skulle komma in i tråden och förespråka nån gammal E34 wink Det är jättebra bilar, både fina att titta på och sköna att köra, Går relativt billigt för sin motorstorlek o.s.v inga tvivel , men du har inte en aning om vad du pratar om här uppenbarligen.

Du kan inte på fullaste allvar säga att bmw:s 80-tals 6:or och 8:or går billigare än en samtida fräsch B230. Kan ta ett exempel av många: Jag och kompisen var ute och lekte lite en vinter, Jag i en 740 GL och han i en Bmw 525 E34. Hans bil drog över 2 liter milen den kvällen medans min drog precis över litern.

Så fort man gasar lite med dom så skenar soppa förbrukningen i höjden i och med att dom är tvärdöda på låga varv så måste man ge gärnet för att det ska hända något vilket slukar soppa. (740 är tvärdöda oavsett varvtal så där behövs inge tokgas tongue )

Fisåker man så kan man får ner förbrukningen på E34 men det är väl rätt ointressant då det fungerar på B230 med.

Du vet vart du har mig i alla fall!

Du är däremot lite snett på det hela, alternativt om du bara råkat skriva fel? För det är motorerna från början av 90-talet och framåt som jag har nämnt, M5x och M6x. Äldre 6cyl. M20 och M30 (80-tal) kan kanske inte påstås vara törstiga i förhållande till ålder och effekt, men några snålvargar är dem inte.

Jag håller dock fast vid det jag skrev, och känner mig rätt övertygad också för den delen. Som jag nämnt testades dessa bilar noga som nya med resultatet att BMW gick något snålare och jag har inte stött på något som säger emot det resultatet än.

Att du och en bekant var ute och lekte med 15-20år gamla bilar som under sin livstid kan ha varit med om vad som helst, hade du i min position blivit övertygad av ett sådant argument? Oavsett så även om en 525i vore något törstigare än en 740GL känns inte det så farligt, skall man matcha Volvon rent prestandamässigt finns alltid 518i och den dricker minst en mer troligt två deciliter mindre per mil än 525i/740GL.

Men för att återknyta till Volvo, så oavsett vilken BMW eller Mercedes (och även till viss del Audi och SAAB, men dem har jag inte så mycket erfarenhet av) man jämför med inom rimliga gränser så är den klassiska gamla Volvon antingen markant törstigare eller rejält mycket klenare. Nej hyllningskören för denna vagn får någon annan än jag stå för, jag kan sträcka mig till att det är en bra och pålitlig bil åtminstone! wink

Det är ju det jag underförstått menar. Vet ju inte om du stöter på många sprillans nya 740 och E34:or i din vardag. Varför jag tog "lek-kvällen" som exempel var för att majoriteten som köper en billig gammal 740 eller E34 använder bilen till just det (tyvärr enligt mig) Sjävlklart så är en 740 en uråldrig konstrukiton och då framförallt motorn då den först släpptes på 70-talet, då i form av B21. Det är de inget snack om, och då har vi inte ens gått in på karossen aerodynamiska nackdelar lol .

Men jag vidhåller dock att en välservad och i övrigt välskött och fin 740 som drar 0.8-0.9L/mil inte alls är farligt sett till bilens nackdelar. Kan nämna flera bilar som väger mindre, har bättre aerodynamik (finns det bilar med sämre?) och är av betydligt modernare snitt som drar mer. Blandannat väldigt många franska bilar av olika slag som man kört/åkt genom åren.

eferm
8 februari 2012 · 245 Inlägg

Vad är problemet? Tycker man att en bil drar för mycket bensin köper man givetvis en annan?

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
Vagafraga Avstängd
8 februari 2012 · 98 Inlägg

eferm skrev:
Vad är problemet? Tycker man att en bil drar för mycket bensin köper man givetvis en annan?

Jag får inga vettiga svar här då alla snackar om "jag har hört att det är si och så"... Själv vet jag inte hur mycket en Volvo 940 drar, men "jag har hört" att de drar mycket (ca 1 L / mil).

Senast redigerat av Vagafraga (8 februari 2012)

SportPilot Ubåtsingenjör
8 februari 2012 · 7 232 Inlägg

Vagafraga skrev:
Jag blir tokig på det här. Alla säger emot alla. Länka källa till era påståenden!

vill da fakta du verkligen kan lite på ? Köp en bil och kolla hur mycket den dricker... alla bilar dricker olika, finns tydligen snåla e34or och snåla volvos ( har aldrig upplevt att någon utav modellerna är snåla, över liter i båda fall )

vill du ha en snål bil köper du en liten lupo eller liknande. Btw en polo 1,4 från 99 dricker ca 0,7 blandat... att man då kan få en e34 eller 740 att dricka lika mycket är för mig helt otänkbart

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Munkis skrev:

Rquired skrev:

Munkis skrev:

Rquired, as i expected lol


Satt bara och väntade på att du skulle komma in i tråden och förespråka nån gammal E34 wink Det är jättebra bilar, både fina att titta på och sköna att köra, Går relativt billigt för sin motorstorlek o.s.v inga tvivel , men du har inte en aning om vad du pratar om här uppenbarligen.

Du kan inte på fullaste allvar säga att bmw:s 80-tals 6:or och 8:or går billigare än en samtida fräsch B230. Kan ta ett exempel av många: Jag och kompisen var ute och lekte lite en vinter, Jag i en 740 GL och han i en Bmw 525 E34. Hans bil drog över 2 liter milen den kvällen medans min drog precis över litern.

Så fort man gasar lite med dom så skenar soppa förbrukningen i höjden i och med att dom är tvärdöda på låga varv så måste man ge gärnet för att det ska hända något vilket slukar soppa. (740 är tvärdöda oavsett varvtal så där behövs inge tokgas tongue )

Fisåker man så kan man får ner förbrukningen på E34 men det är väl rätt ointressant då det fungerar på B230 med.

Du vet vart du har mig i alla fall!

Du är däremot lite snett på det hela, alternativt om du bara råkat skriva fel? För det är motorerna från början av 90-talet och framåt som jag har nämnt, M5x och M6x. Äldre 6cyl. M20 och M30 (80-tal) kan kanske inte påstås vara törstiga i förhållande till ålder och effekt, men några snålvargar är dem inte.

Jag håller dock fast vid det jag skrev, och känner mig rätt övertygad också för den delen. Som jag nämnt testades dessa bilar noga som nya med resultatet att BMW gick något snålare och jag har inte stött på något som säger emot det resultatet än.

Att du och en bekant var ute och lekte med 15-20år gamla bilar som under sin livstid kan ha varit med om vad som helst, hade du i min position blivit övertygad av ett sådant argument? Oavsett så även om en 525i vore något törstigare än en 740GL känns inte det så farligt, skall man matcha Volvon rent prestandamässigt finns alltid 518i och den dricker minst en mer troligt två deciliter mindre per mil än 525i/740GL.

Men för att återknyta till Volvo, så oavsett vilken BMW eller Mercedes (och även till viss del Audi och SAAB, men dem har jag inte så mycket erfarenhet av) man jämför med inom rimliga gränser så är den klassiska gamla Volvon antingen markant törstigare eller rejält mycket klenare. Nej hyllningskören för denna vagn får någon annan än jag stå för, jag kan sträcka mig till att det är en bra och pålitlig bil åtminstone! wink

Det är ju det jag underförstått menar. Vet ju inte om du stöter på många sprillans nya 740 och E34:or i din vardag. Varför jag tog "lek-kvällen" som exempel var för att majoriteten som köper en billig gammal 740 eller E34 använder bilen till just det (tyvärr enligt mig) Sjävlklart så är en 740 en uråldrig konstrukiton och då framförallt motorn då den först släpptes på 70-talet, då i form av B21. Det är de inget snack om, och då har vi inte ens gått in på karossen aerodynamiska nackdelar lol .

Men jag vidhåller dock att en välservad och i övrigt välskött och fin 740 som drar 0.8-0.9L/mil inte alls är farligt sett till bilens nackdelar. Kan nämna flera bilar som väger mindre, har bättre aerodynamik (finns det bilar med sämre?) och är av betydligt modernare snitt som drar mer. Blandannat väldigt många franska bilar av olika slag som man kört/åkt genom åren.

Jo, det är svårt att hitta ett fräscht exemplar av både Volvo men framför allt BMW idag kan jag tänka mig? Om Volvo tänker jag som så att det finns fortfarande äldre förare och familjer som kör och har skött dessa, medan BMW E34 till en stor del verkar ha lämnat den kategorin ägare?

Som lite rolig kuriosa kanske det är värt att nämna att jag i området har två stycken E34, en sedan och en Touring, som haft samma ägare sedan nya och ger en känsla av att stiga in i BMW´s begagnathall år 1995. Det är svårt att överhuvudtaget hitta något tecken på slitage som är värt att memorera på dessa två bilar, samtidigt har min mosters man (Dom har skiljt sig tyvärr) fortfarande kvar den 740 jag nämnt tidigare och med någonstans runt 15.000mil på mätaren ger även den ett extremt fräscht intryck!

Men det jag skrev förutsätter att man hittar ett fräscht exemplar av respektive modell förstås, och visst i praktiken är det kanske inte helt enkelt. smile

Vagafraga: Det är tyvärr snudd på omöjligt att ge någon källhänvisning i detta fall tyvärr, 740, 525i, 300e och andra modeller som diskuterats här är såpass gamla att det inte finns biltester i PDF-format att länka till som man kanske kunde gjort med nyare bilar och egna erfarenheter går inte att ange en källa till: Per definition är det en själv som är källan eller hur?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
8 februari 2012 · 3 929 Inlägg

Jag har kommit fram till att det kan inte vara så värst finslipade motorer i dom bilarna.
Bilarna väger inte så mycket. Dom är inte så särskilt stora (nej, en 740 är inte stor), små motorer och låga hästar. Bästa receptet för en soppa snål bil. Så är inte fallet.
Det måste ju ligga i grunden att motorn egentligen inte är så bra som folk tycker. Visst kanske slagtålig men fan inte bra byggd när man kollar på förbrukningen.

Så kan någon försvara Volvo i detta fall för helt seriöst, det är ju värdelös bränsle ekonomi för den bilen. T.ex varför skulle jag köpa en Volvo när en jänkare med stor V8, dubbla hästar samt mycket större bil drar mindre.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Richtenb
8 februari 2012 · 1 365 Inlägg

Amen till det. Precis som din bil så går En Pontiac GTO från 2006 under litern orginal. En delvis förklaring till den kassa bränsleekonomin hos gammel volvo är ju bränsle/tändningskurvan aka mappningen. Varenda jävel med en gammelvolvo kan ju köra 100% E85 utan en enda modifiering och oftast går bilfan bättre med det, medans en mer finjusterad motor börjar hosta vid 33%. Men va fan, soppan var ju billig på 80 talet och avgaskraven små.


Thunderbird88 skrev:
Jag har kommit fram till att det kan inte vara så värst finslipade motorer i dom bilarna.
Bilarna väger inte så mycket. Dom är inte så särskilt stora (nej, en 740 är inte stor), små motorer och låga hästar. Bästa receptet för en soppa snål bil. Så är inte fallet.
Det måste ju ligga i grunden att motorn egentligen inte är så bra som folk tycker. Visst kanske slagtålig men fan inte bra byggd när man kollar på förbrukningen.

Så kan någon försvara Volvo i detta fall för helt seriöst, det är ju värdelös bränsle ekonomi för den bilen. T.ex varför skulle jag köpa en Volvo när en jänkare med stor V8, dubbla hästar samt mycket större bil drar mindre.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
8 februari 2012 · 3 929 Inlägg

Richtenb skrev:
Amen till det. Precis som din bil så går En Pontiac GTO från 2006 under litern orginal. En delvis förklaring till den kassa bränsleekonomin hos gammel volvo är ju bränsle/tändningskurvan aka mappningen. Varenda jävel med en gammelvolvo kan ju köra 100% E85 utan en enda modifiering och oftast går bilfan bättre med det, medans en mer finjusterad motor börjar hosta vid 33%. Men va fan, soppan var ju billig på 80 talet och avgaskraven små.


Thunderbird88 skrev:
Jag har kommit fram till att det kan inte vara så värst finslipade motorer i dom bilarna.
Bilarna väger inte så mycket. Dom är inte så särskilt stora (nej, en 740 är inte stor), små motorer och låga hästar. Bästa receptet för en soppa snål bil. Så är inte fallet.
Det måste ju ligga i grunden att motorn egentligen inte är så bra som folk tycker. Visst kanske slagtålig men fan inte bra byggd när man kollar på förbrukningen.

Så kan någon försvara Volvo i detta fall för helt seriöst, det är ju värdelös bränsle ekonomi för den bilen. T.ex varför skulle jag köpa en Volvo när en jänkare med stor V8, dubbla hästar samt mycket större bil drar mindre.

Fast jämföra med en 06a är väl lite att ta i.
Ta min 1995 Lincoln. 0.88L milen motorväg i 130, runt 1.2L milen blandad körning. 280hk, över 5 meter lång, över 1800kg och v8.
Jämför dom siffrorna med en Volvo från samma årtal smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
8 februari 2012 · 1 201 Inlägg

roligt med optimister smile

Tror ja int ett skit på!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
8 februari 2012 · 7 232 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
roligt med optimister smile

Tror ja int ett skit på!

hehe håller med smile forumet är fullt av optimister som tror deras bilar är snåla som en smart

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
8 februari 2012 · 1 201 Inlägg

Japp alla älskar sina bilar så mycket ! Så man måste få andra avundsjuk genom o säga den drar så lite o den håller så bra osv osv.. De tillhör människan. Ja kan gott erkänna att min mercedes vill ja slå sönt o samman i småbitar ibland o den drar alltifrån lite.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Richtenb
8 februari 2012 · 1 365 Inlägg

Här är den officiella mpg för Lincoln mark 8 på motorväg så du ljög inte så mycket...

http://www.fueleconomy.gov/feg/noframes/12837.shtml

9.8 per mil alltså, det är väl som en volvo....



Thunderbird88 skrev:

Richtenb skrev:
Amen till det. Precis som din bil så går En Pontiac GTO från 2006 under litern orginal. En delvis förklaring till den kassa bränsleekonomin hos gammel volvo är ju bränsle/tändningskurvan aka mappningen. Varenda jävel med en gammelvolvo kan ju köra 100% E85 utan en enda modifiering och oftast går bilfan bättre med det, medans en mer finjusterad motor börjar hosta vid 33%. Men va fan, soppan var ju billig på 80 talet och avgaskraven små.


Thunderbird88 skrev:
Jag har kommit fram till att det kan inte vara så värst finslipade motorer i dom bilarna.
Bilarna väger inte så mycket. Dom är inte så särskilt stora (nej, en 740 är inte stor), små motorer och låga hästar. Bästa receptet för en soppa snål bil. Så är inte fallet.
Det måste ju ligga i grunden att motorn egentligen inte är så bra som folk tycker. Visst kanske slagtålig men fan inte bra byggd när man kollar på förbrukningen.

Så kan någon försvara Volvo i detta fall för helt seriöst, det är ju värdelös bränsle ekonomi för den bilen. T.ex varför skulle jag köpa en Volvo när en jänkare med stor V8, dubbla hästar samt mycket större bil drar mindre.

Fast jämföra med en 06a är väl lite att ta i.
Ta min 1995 Lincoln. 0.88L milen motorväg i 130, runt 1.2L milen blandad körning. 280hk, över 5 meter lång, över 1800kg och v8.
Jämför dom siffrorna med en Volvo från samma årtal smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
8 februari 2012 · 1 365 Inlägg

0.98 menade jag

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
8 februari 2012 · 1 365 Inlägg

här har vi en automat volvo 240 från 92: 1.022 L/Mil, manuella låg dock på 0,9

http://www.fueleconomy.gov/feg/noframes/8982.shtml

Och en BMW 328 från 96: 200hk = 0.9

http://www.fueleconomy.gov/feg/noframes/12564.shtml

Så bevisligen drar ju volvo rätt mycket vid motsvarande körsätt om man jämför effekt, litervolym, antal cylindrar osv

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
8 februari 2012 · 3 929 Inlägg

Richtenb skrev:
Här är den officiella mpg för Lincoln mark 8 på motorväg så du ljög inte så mycket...

http://www.fueleconomy.gov/feg/noframes/12837.shtml

9.8 per mil alltså, det är väl som en volvo....



Thunderbird88 skrev:

Richtenb skrev:
Amen till det. Precis som din bil så går En Pontiac GTO från 2006 under litern orginal. En delvis förklaring till den kassa bränsleekonomin hos gammel volvo är ju bränsle/tändningskurvan aka mappningen. Varenda jävel med en gammelvolvo kan ju köra 100% E85 utan en enda modifiering och oftast går bilfan bättre med det, medans en mer finjusterad motor börjar hosta vid 33%. Men va fan, soppan var ju billig på 80 talet och avgaskraven små.

Fast jämföra med en 06a är väl lite att ta i.
Ta min 1995 Lincoln. 0.88L milen motorväg i 130, runt 1.2L milen blandad körning. 280hk, över 5 meter lång, över 1800kg och v8.
Jämför dom siffrorna med en Volvo från samma årtal smile

Fick den till 0.88L milen smile
Samt fars Mustang på 1.04L milen motorväg. Inte illa pinkat ^^

Fast 0.88 eller 0.98 så är det fortfarande inte så illa pinkat för en sån tung bil med hyffsat stor motor. Kunde ju faktiskt varit värre big_smile
Sett fler som kört samma Lincoln på runt 0.9L milen dom med smile

Senast redigerat av Thunderbird88 (8 februari 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
N_W V8 de bästa som finns!
8 februari 2012 · 1 092 Inlägg

Allting beror på att Volvo kör med en väldigt aggressiv bränslemapp i deras styrdator.
Om man går in programmet och kan programmera så står det ungefär, för spridarstyrningen.

If gaspedal is pushed
then
{ maxpressure }
;

Det är lite humor för datanörden iaf  lol

Senast redigerat av N_W (8 februari 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang