Köpråd: Bmw 540i eller S60 2,5T AWD?

yalouque
11 februari 2012 · 301 Inlägg

Är intresserad av både S60 2,5T AWD från runt -03 och 540i E39 från 01-03. Automatlåda är ett krav.


Fördelar S60: Mycket bra rostskydd (viktigt), försäkring, reservdelar, service, vridmoment, trimvänlig.

Fördelar 540i: Körglädje, bakhjulsdrift.


Jag är minst lika sugen på en 540i, men jag hittar bara inte fler fördelar med den. Förbrukningen bör vara ungefär densamma för dessa bilar, va?

Peter_5565
11 februari 2012 · 326 Inlägg

Den stora behållningen med 540 är motorn. Den är helt underbar. En Volvo-femma med turbo kan inte komma i närheten även om den har fler hästar. Den går mjukt och fint och svarar direkt på gasen, utan fördröjning.

Sen är ju BMW:n en utmärkt vinterbil, och en utmärkt sommarbil.
Körglädje vet jag inte, men den är inte tråkig att köra i alla fall.

Hade du inte riktat in dig på en 540, utan vilken E39 som helst, då hade det nog inte spelat nån roll, men just 540 tycker jag är så speciell att den är värd en närmare titt.

Rquired Allmänt envis
11 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Jag håller inte med om din uppställning riktigt, dels saknar jag två av de största fördelarna för 540i E39: Markant högre upplevd kvalité jämfört med Volvo S60 och sedan en komfort och en stabilitet som en liten mellanklassbil inte kan matcha.

Sedan har du visserligen skrivit "Vridmoment", men på fel bil tycker jag. En 540i är snorstark i alla lägen och om vi tar två manuella bilar som exempel kan du i princip alltid ligga på högsta växeln med en BMW V8 även i 20-30km/h till skillnad från Volvo där turbon behöver vakna för att få effekt. Det är något som helt klart märks även med automatlåda, men det är enklare att nämna ett exempel med manuell låda.

En tredje ren spontan fördel för BMW är automatlådan, Volvo´s låda växlar inte i närheten av lika diskret och omärkligt som BMW´s lådor gör och dom är inte heller "med på noterna" på samma vis.

Reservdelar och service är inte heller nämnvärt dyrare till BMW, visst den har en V8 men å andra sidan är S60 FWD, trång under huven och har fler delar (B.la turbo) som kan krångla. Tror det går jämt ut i längden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
RockSolid
11 februari 2012 · 97 Inlägg

bmw kissar på volvon helt enkelt smile

Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Kia optima (2015)
Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
sv3nss0n
11 februari 2012 · 264 Inlägg

540n hade jag kört på smile E39 karossen är snygg och lagom stor. v8an går inte dyrare än en 2,5t awd kan jag säga, vi hade visserligen en xc70 med den motorn men den låg alltid på 1,35 blandat, och jag tror att även om du steg3 chippar s60n tillex så är 540n ett steg före i det längre racet iaf smile

Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 320D "Sportline" (2013)
Dodge B250 van "Nomad" (1989)
F4S4N CAD-konstruktör
16 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Ska du inte trimma så är väl BMWn klockren. Lär ju inte behöva trimmas för den delen heller wink

Jag själv hade dock valt Volvon pga att dom är så lättmekade och att jag har mycket kontakter där!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
impresst 2fast4you
16 februari 2012 · 371 Inlägg

bmwn i alla lägen. bensinförbrukningen kommer va lika om inte bmwn går billigare. helt underbara o driftsäkra motorer. har haft 4 st e34 540 typ samma motor. skiljer lite på liter volym på e39. ta o provkör så lovar jag dig att valet blir lätt=)

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
impresst 2fast4you
16 februari 2012 · 371 Inlägg

hur mycket kostar ett steg 3 till en s60? finns ju kompressor till 540 det kittet ligger väll på runt 60 med montering.

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
F4S4N CAD-konstruktör
16 februari 2012 · 1 392 Inlägg

impresst skrev:
hur mycket kostar ett steg 3 till en s60? finns ju kompressor till 540 det kittet ligger väll på runt 60 med montering.

Kostar runt 10 om man bygger avgas med racekatt själv. Annars är det runt 18. Lite saftig mellanskillnad big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
impresst 2fast4you
16 februari 2012 · 371 Inlägg

Marcus- skrev:

impresst skrev:
hur mycket kostar ett steg 3 till en s60? finns ju kompressor till 540 det kittet ligger väll på runt 60 med montering.

Det ligger runt 18-20k.. 

60.000 med montering ?! Vart big_smile

norge kommer fan inte ihåg vad det heter men googla så hittar du det nog=)

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
N_W V8 de bästa som finns!
16 februari 2012 · 1 092 Inlägg

impresst skrev:

Marcus- skrev:

impresst skrev:
hur mycket kostar ett steg 3 till en s60? finns ju kompressor till 540 det kittet ligger väll på runt 60 med montering.

Det ligger runt 18-20k.. 

60.000 med montering ?! Vart big_smile

norge kommer fan inte ihåg vad det heter men googla så hittar du det nog=)

Ess-tuning har det,  jag har haft två 540 själv och skulle rekommendera dom alla ggr, delar tar jag ofta från tyskland och då är det inga dyra pengar, 800kr för båda skivorna fram. 570kr för ett filterkit med lufttilter, dubbla kupefilter med aktivt kol, oljefilter och bränslefilter tex.

Senast redigerat av N_W (16 februari 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Richtenb
16 februari 2012 · 1 365 Inlägg

Det enda som talar emot BMW:n är väl bränsleförbrukning stadstrafik, Försäkring, skatt samt reservdelspris. Å andra sidan så lär du inte behöva så mycket nya reservdelar.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Noxxer
17 februari 2012 · 1 482 Inlägg

Reservdelar till Bmw är helt sanslöst billigt i tyskland. Hittat komplett framvagnskitt för ca 3000kr inkl frakt. Ingår då ALLT för framvagnen. I sverige kostar bara en sketen länkarm 1500kr.

BLT Service
Theracords Music Label
Alpinabiturbo Kulan
17 februari 2012 · 1 435 Inlägg

Japp handlar man i tyskland eller från england så är det stört billigt att åka bmw.

Själv kör jag manuell 540 och tycker den är underbar. Har tyvärr ingen erfarenhet av Volvo S60 men en hint är väl att jämföra nypriset på dem, min gick exempelvis på ca 600000 år 1998.

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
Glesmark
25 februari 2012 · 1 938 Inlägg

540 alla dagar i veckan, hade en v70 d5 2004 förut, min bmw är en kombi och  1999 men är ändå ljusår skönare att både köra och åka. smile
Delar är inte så dyra tycker jag inte, ligger i samma pris som dom få delarna ja behövt byta på volvon,
Hjullagret bak till volvo kostar nästan 1900 på mekonomen, till bmwn får man hjullagret hos schmiedmann för 476 kr.
Bromsar osv slitdelar kostar ungefär lika mycket, beroende på vart man köper.

Så reservdelarna går på ett ut, tror bmwns automat är hållbarare än volvos, min v70 va automat och den rasade så småningom, och jag körde ändå snällt med den, mest motorväg.

Bmwn jag har är manuell, men det fungerar det med, desto sportigare. smile

F4S4N CAD-konstruktör
25 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Glesmark skrev:
540 alla dagar i veckan, hade en v70 d5 2004 förut, min bmw är en kombi och  1999 men är ändå ljusår skönare att både köra och åka. smile
Delar är inte så dyra tycker jag inte, ligger i samma pris som dom få delarna ja behövt byta på volvon,
Hjullagret bak till volvo kostar nästan 1900 på mekonomen, till bmwn får man hjullagret hos schmiedmann för 476 kr.
Bromsar osv slitdelar kostar ungefär lika mycket, beroende på vart man köper.

Så reservdelarna går på ett ut, tror bmwns automat är hållbarare än volvos, min v70 va automat och den rasade så småningom, och jag körde ändå snällt med den, mest motorväg.

Bmwn jag har är manuell, men det fungerar det med, desto sportigare. smile

Ang lagret så är det hela navet du köper till V70. Alltså inte bara ett lager som man pressar in. Till äldre Volvo t.ex V40/S40 köper man bara lagret och det kostar 3-400kr smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Glesmark
25 februari 2012 · 1 938 Inlägg

F4S4N skrev:

Glesmark skrev:
540 alla dagar i veckan, hade en v70 d5 2004 förut, min bmw är en kombi och  1999 men är ändå ljusår skönare att både köra och åka. smile
Delar är inte så dyra tycker jag inte, ligger i samma pris som dom få delarna ja behövt byta på volvon,
Hjullagret bak till volvo kostar nästan 1900 på mekonomen, till bmwn får man hjullagret hos schmiedmann för 476 kr.
Bromsar osv slitdelar kostar ungefär lika mycket, beroende på vart man köper.

Så reservdelarna går på ett ut, tror bmwns automat är hållbarare än volvos, min v70 va automat och den rasade så småningom, och jag körde ändå snällt med den, mest motorväg.

Bmwn jag har är manuell, men det fungerar det med, desto sportigare. smile

Ang lagret så är det hela navet du köper till V70. Alltså inte bara ett lager som man pressar in. Till äldre Volvo t.ex V40/S40 köper man bara lagret och det kostar 3-400kr smile

På bmwn byter du hela navet med, skillnaden? Jo priset.
476 kr för hela navet till bmwn, 1900 på mekonomen till volvon.

F4S4N CAD-konstruktör
25 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Glesmark skrev:

F4S4N skrev:

Glesmark skrev:
540 alla dagar i veckan, hade en v70 d5 2004 förut, min bmw är en kombi och  1999 men är ändå ljusår skönare att både köra och åka. smile
Delar är inte så dyra tycker jag inte, ligger i samma pris som dom få delarna ja behövt byta på volvon,
Hjullagret bak till volvo kostar nästan 1900 på mekonomen, till bmwn får man hjullagret hos schmiedmann för 476 kr.
Bromsar osv slitdelar kostar ungefär lika mycket, beroende på vart man köper.

Så reservdelarna går på ett ut, tror bmwns automat är hållbarare än volvos, min v70 va automat och den rasade så småningom, och jag körde ändå snällt med den, mest motorväg.

Bmwn jag har är manuell, men det fungerar det med, desto sportigare. smile

Ang lagret så är det hela navet du köper till V70. Alltså inte bara ett lager som man pressar in. Till äldre Volvo t.ex V40/S40 köper man bara lagret och det kostar 3-400kr smile

På bmwn byter du hela navet med, skillnaden? Jo priset.
476 kr för hela navet till bmwn, 1900 på mekonomen till volvon.

Nja. Du byter inte hela navet på BMWn. Däremot så är det inget presslager. Det kostar drygt 5-600 på skruvat. Det finns också komplett nav med lager för samma pris som till Volvon. smile

Länka gärna ett nav för 476kr om du hittar det!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Glesmark
25 februari 2012 · 1 938 Inlägg

F4S4N skrev:

Glesmark skrev:

F4S4N skrev:

Ang lagret så är det hela navet du köper till V70. Alltså inte bara ett lager som man pressar in. Till äldre Volvo t.ex V40/S40 köper man bara lagret och det kostar 3-400kr smile

På bmwn byter du hela navet med, skillnaden? Jo priset.
476 kr för hela navet till bmwn, 1900 på mekonomen till volvon.

Nja. Du byter inte hela navet på BMWn. Däremot så är det inget presslager. Det kostar drygt 5-600 på skruvat. Det finns också komplett nav med lager för samma pris som till Volvon. smile

Länka gärna ett nav för 476kr om du hittar det!

Ah yeah youre right duuuuuuuuude, kollade inte så noga, men ser nu att de inte e något nav med på bilden.
476 kr  och 63 öre kostar hjullagerdelen till bmw e39 på schmiedmann smile

Munkis
25 februari 2012 · 1 637 Inlägg

Hur är det med automatlådorna i 540 E39 föresten? E34 hade väl en hel del problem med dom beryktade plastkulorna som blev slitna i lådan vilket medförde en dyr renovering. Finns det problemet kvar på E39?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang