Dieselkonvertera b230 möjligt ?

ekh93
16 februari 2012 · 32 Inlägg

Har lite funderingar på om det går att bygga om en b230 till diesel, alltså fixa in spridare och glödstift i toppen samt höja kompressionen.
Och dieselpump från någon 4cyl diesel och självklart fixa remdrivning till denna på lämpligt sätt.

Skulle det gå eller kommer något att spöka ?
Jag tänker vevhusventilation, lager som inte pallar etc

undrar för att man kanske får för sig att prova någon gång, vet att det finns många 4cyl dieslar på marknaden runt 2-2,5l men hur fräckt är det inte med the one and only D230tic wink

Audi a4 "1.9TDI" (2002)
Kulpahjul
16 februari 2012 · 205 Inlägg

i en b230 är väl kompet runt 10-14, och med diesel blire typ 20? du kommer skjuta stakarna direkt tror jag tongue
Men om du fyller insidan med diesel stakar å kolvar så är ju utsidan fortfarande b230 wink

Trying is the first step towards failure
SportPilot Ubåtsingenjör
16 februari 2012 · 7 234 Inlägg

pallar blocket ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
tekniknissen1
16 februari 2012 · 866 Inlägg

Problemet är att få upp kompet !  Och spridar placeringen.  Det får bli en direkt insprutad diesel så spridaren ska sitta med riktningen rakt ner mot kolven och mitt i så en 16 v topp kan det gå på. Och sen kompet !! runt 16-17/1 !!!
Då får man nog modda kolv toppen så den ligger över däcket och i princip form gjuten mot förbräningsrummet.
Virvel kammaren i kolven brukar bli rätt varm så oljesprut under kolvarna får man fixa men det har väll turbo motorn från 92 eller vad det var ?  Sen glödstift på det!! Ser man på moderna diesel motorer i dag så är det ingen större skillnad på lager brädd bensin /diesel !!  Sen ska man få en saftig virvel i förbränings rummet så man får modde inloppskanalen!!   Men vill man gå över ån och hämta vatten så varför inte ;-)

jonTe
17 februari 2012 · 5 710 Inlägg

Allt är ju möjligt...men jag förstår inte vinsten? är det bara för att kunna säga att du har en D230tic?
När du är färdig med motorn kommer det vara så mycket dieselprylar att det inte är så myckat kvar av originalet.
Dessutom mixar du 2 olika konstruktioner vilket kanske ger en sämre gång eller hållbarhetsproblem.

tekniknissen1 skrev:
Sen ska man få en saftig virvel i förbränings rummet så man får modde inloppskanalen!!

Nja...det är inte alls säkert att man ha virlar på luften in.
Förr var det precis som du säger men nu är det på många motorer tvärt om.
Man vill att luften skall strömma in utan virvlar och att "rätt" virvelbildning bildas av förbränningsutrymmet i kolven (kolvkulan) ihop med insprutningen.

MVH Jonas
..............
tekniknissen1
17 februari 2012 · 866 Inlägg

Jag hade nog otur när jag tänkte ;-)  Det är som du säger squeeze kanten trycker in mot centum och ner i kulan så man får donats virvel.  Lite insnöad på BMW M57 motorn där sitter två inlopp med själl i dom som går rakt ner i toppen.  Men va fan ryssarna provade att få wankel motorer att gå på diesel !!!

schnauz
17 februari 2012 · 1 758 Inlägg

Klart att det är möjligt, men frågan är varför man skulle göra det.
Blocket kan nog hålla ihop rätt bra med specialbeställda kolvar och stakar. Förhoppningsvis orkar cylinderväggarna, veven och lagren hålla ihop hyfsat också. Största problemet lär bli toppen. Antingen får du modifiera en originaltopp rejält, bygga en helt egen, eller försöka leta tag i en dieseltopp som passar någorlunda bra och modifiera så den passar.
Men lägger man riktigt mycket tid och pengar på det så kan man nog få en helt duglig bensinmotor att bli en halvkass diesel.

Mercedesturbodiesel Sothora <3
17 februari 2012 · 1 201 Inlägg

beror ju på vilken sorts diesel du ska bygga??

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Expoze
17 februari 2012 · 2 024 Inlägg

Går ju att konvertera till en hesselman-diesel.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
17 februari 2012 · 1 201 Inlägg

Nä men en b230 vore ju inte omöjlig att göra till förkammar diesel..

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
G-sson
18 februari 2012 · 612 Inlägg

Undrar vad det kan bli för komp med en 631-topp från B230K på nån bottendel med plana kolvar... och hur mycket man måste fräsa ur kolvarna för att få frigång för ventilerna (men det beror ju mycket på kamaxeln också).

VAnd3rsson
18 februari 2012 · 438 Inlägg

G-sson skrev:
Undrar vad det kan bli för komp med en 631-topp från B230K på nån bottendel med plana kolvar... och hur mycket man måste fräsa ur kolvarna för att få frigång för ventilerna (men det beror ju mycket på kamaxeln också).

Tänkte precis samma sak.
Sen göra någon adapter mellan tändstifts gängorna och ett glödstift.
Sen ett insug som man kan modifiera på 4 insprutare på, ett standard f insug kanske?


Bara några funderingar.....

Mvh VAnd3rsson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
G-sson
19 februari 2012 · 612 Inlägg

Spridarna får man nog sätta i tändstiftshålen, dom måste ju gå direkt in i cylindern på diesel. Glödstift... är bra att ha, men inget absolut måste.

strande Automationselektriker och Svetsare
21 februari 2012 · 111 Inlägg

Oljekylda kolvar har i princip alla b230 från 89 och nyare har jag för mig?(Vet att det är det på 94 och nyare fk/ft block), 8mm grövre vevaxel och bättre kolvar/stakar 94 och nyare (fk/ft block) iallafall. Skulle vara fränt att bygga diesel av en b230, satsa på ett nyare block så du har den grövre vevaxeln och oljekylda kolvar iallafall.
H-profilstakar eller dieselstakar är nog ett alternativ. (94 och nyare turbostakarna kan hålla, men är osäker) Blocket borde väl hålla? Det är väl inte så stor skillnad på själva blocken i en diesel och en bensinare?

Senast redigerat av strande (21 februari 2012)

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
schnauz
21 februari 2012 · 1 758 Inlägg

strande skrev:
Oljekylda kolvar har i princip alla b230 från 89 och nyare har jag för mig?(Vet att det är det på 94 och nyare fk/ft block), 8mm grövre vevaxel och bättre kolvar/stakar 94 och nyare (fk/ft block) iallafall. Skulle vara fränt att bygga diesel av en b230, satsa på ett nyare block så du har den grövre vevaxeln och oljekylda kolvar iallafall.
H-profilstakar eller dieselstakar är nog ett alternativ. (94 och nyare turbostakarna kan hålla, men är osäker) Blocket borde väl hålla? Det är väl inte så stor skillnad på själva blocken i en diesel och en bensinare?

Oljekylning i B230 kom 93/94. Vevaxeln är inte grövre, är nog stakarna du tänker på? De blev grövre 88/89.

sverkera
21 februari 2012 · 564 Inlägg

Konvertera den till en GDI istället, det är nog ungefär samma nivå på utmaning som att dieselkonvertera motorn men bättre chans att den håller..

SportPilot Ubåtsingenjör
21 februari 2012 · 7 234 Inlägg

strande skrev:
Oljekylda kolvar har i princip alla b230 från 89 och nyare har jag för mig?(Vet att det är det på 94 och nyare fk/ft block), 8mm grövre vevaxel och bättre kolvar/stakar 94 och nyare (fk/ft block) iallafall. Skulle vara fränt att bygga diesel av en b230, satsa på ett nyare block så du har den grövre vevaxeln och oljekylda kolvar iallafall.
H-profilstakar eller dieselstakar är nog ett alternativ. (94 och nyare turbostakarna kan hålla, men är osäker) Blocket borde väl hålla? Det är väl inte så stor skillnad på själva blocken i en diesel och en bensinare?

dieselblocken brukar ju vara stabilare än bensin blocken ... GM byggde ju diesel utav sina 350is, vilket resulterade i att blocken gav vika. Så akta er för 5,7 diesel jävlaskit motor smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
strande Automationselektriker och Svetsare
21 februari 2012 · 111 Inlägg

schnauz skrev:

strande skrev:
Oljekylda kolvar har i princip alla b230 från 89 och nyare har jag för mig?(Vet att det är det på 94 och nyare fk/ft block), 8mm grövre vevaxel och bättre kolvar/stakar 94 och nyare (fk/ft block) iallafall. Skulle vara fränt att bygga diesel av en b230, satsa på ett nyare block så du har den grövre vevaxeln och oljekylda kolvar iallafall.
H-profilstakar eller dieselstakar är nog ett alternativ. (94 och nyare turbostakarna kan hålla, men är osäker) Blocket borde väl hålla? Det är väl inte så stor skillnad på själva blocken i en diesel och en bensinare?

Oljekylning i B230 kom 93/94. Vevaxeln är inte grövre, är nog stakarna du tänker på? De blev grövre 88/89.

Nej, vevaxeln. Bytte min för drygt ett år sen, skulle ta från en gammal b230, men den passade illa, som jag skrev tidigare: 8mm grövre.

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
strande Automationselektriker och Svetsare
21 februari 2012 · 111 Inlägg

CHEEVA skrev:

strande skrev:
Oljekylda kolvar har i princip alla b230 från 89 och nyare har jag för mig?(Vet att det är det på 94 och nyare fk/ft block), 8mm grövre vevaxel och bättre kolvar/stakar 94 och nyare (fk/ft block) iallafall. Skulle vara fränt att bygga diesel av en b230, satsa på ett nyare block så du har den grövre vevaxeln och oljekylda kolvar iallafall.
H-profilstakar eller dieselstakar är nog ett alternativ. (94 och nyare turbostakarna kan hålla, men är osäker) Blocket borde väl hålla? Det är väl inte så stor skillnad på själva blocken i en diesel och en bensinare?

dieselblocken brukar ju vara stabilare än bensin blocken ... GM byggde ju diesel utav sina 350is, vilket resulterade i att blocken gav vika. Så akta er för 5,7 diesel jävlaskit motor smile

På vilket sätt är dem stabilare då? Grövre gods? Mer spel? Annan konstruktion?

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 februari 2012 · 7 234 Inlägg

strande skrev:

CHEEVA skrev:

strande skrev:
Oljekylda kolvar har i princip alla b230 från 89 och nyare har jag för mig?(Vet att det är det på 94 och nyare fk/ft block), 8mm grövre vevaxel och bättre kolvar/stakar 94 och nyare (fk/ft block) iallafall. Skulle vara fränt att bygga diesel av en b230, satsa på ett nyare block så du har den grövre vevaxeln och oljekylda kolvar iallafall.
H-profilstakar eller dieselstakar är nog ett alternativ. (94 och nyare turbostakarna kan hålla, men är osäker) Blocket borde väl hålla? Det är väl inte så stor skillnad på själva blocken i en diesel och en bensinare?

dieselblocken brukar ju vara stabilare än bensin blocken ... GM byggde ju diesel utav sina 350is, vilket resulterade i att blocken gav vika. Så akta er för 5,7 diesel jävlaskit motor smile

På vilket sätt är dem stabilare då? Grövre gods? Mer spel? Annan konstruktion?

grövre gods smile iaf i cheva blocken... det är ju en anledning till att diesel motorerna är tyngre

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang