Bränsleförbrukning Saab 9-5 2,3T

_Tony_ ???
7 september 2006 · 661 Inlägg

Tjenare!
har sökt o sökt o sökt ang detta men inte hittat nått vettigt svar.

jag tycker att min 9-5'a drar på tok för mkt soppa.
jag snittar 1,5L/mil. då mest stadskörning.

förövrigt så är bilen chippad.
Jag föddes iof med en påtok för tung högerfot =P

Hur mkt drar era saabar?
vad kan göra att den drar så mkt om de nu inte är normalt?

_Tony_ ???
10 september 2006 · 661 Inlägg

ingen??

Gizmojohan
10 september 2006 · 3 295 Inlägg

min drar ca 0,92 liter milen blandat.. info om den finns på min sida.

KarlNilsson Örebroare i exil
10 september 2006 · 970 Inlägg

ja du jag snittar 1.1-1.2 stadskörning med min 9-5 2.0t. Och då går det inte precis lugnt. Så 1.5 låter väl rätt så rimligt om bilen är trimmad och körs där efter?

Hej FRA!
_Tony_ ???
10 september 2006 · 661 Inlägg

740GL skrev:
ja du jag snittar 1.1-1.2 stadskörning med min 9-5 2.0t. Och då går det inte precis lugnt. Så 1.5 låter väl rätt så rimligt om bilen är trimmad och körs där efter?

jo kanske ... men tycker de e lite väl mkt... fast o andra sidan e väl inte saaben den billigaste stadsbilen sad

KarlNilsson Örebroare i exil
10 september 2006 · 970 Inlägg

jo det är lite väl mycket kan man tycka. men o andra sidan har jag lyckats snitta 0.68 landsväg smile inte helt illa för en så pass stor bil tycker jag!

Hej FRA!
_Tony_ ???
6 oktober 2006 · 661 Inlägg

ja ställde ner dumpen lite nästan i botten här för ett tag sen så nu drar den lite mindre igen... 12.3 - 13.0 står färddatan på... hur mkt man nu kan lite på den vet ja inte! men bättre än 1,1-1,6 l/m

_Tony_ ???
6 oktober 2006 · 661 Inlägg

Spjutski skrev:
Läste i nån tråd här på garaget att en öppen dump gör att bilen drar mer soppa. Så om du har en sådan och bilen är chippad så tror jag inte att 1,5 l/mil är speciellt mycket vid stadstrafik. Det är ju ändå en ganska stor bil. smile

vet du om de e nån skillnad på öppen dump och en återcirkulernade... jag har ju en återcirkulerande.

Hamilton
6 oktober 2006 · 8 864 Inlägg

SaabTony skrev:

Spjutski skrev:
Läste i nån tråd här på garaget att en öppen dump gör att bilen drar mer soppa. Så om du har en sådan och bilen är chippad så tror jag inte att 1,5 l/mil är speciellt mycket vid stadstrafik. Det är ju ändå en ganska stor bil. smile

vet du om de e nån skillnad på öppen dump och en återcirkulernade... jag har ju en återcirkulerande.

Frågan om öppen eller återcirkulernade AV har avhandlats i en massa trådar redan, använd sök och du hittar ;-). Du har en T7 och ska ha en återcirkulernade AV på din bil. Tycker att soppa förbrukningen är lite väl hög med 1,5 l/mil har du kollat lambdan?. Min 9000 med 247hk drar 0.79 landsväg och 0.81 stadstrafik.
Man ska inte bara pyttsa i en massa prylar som öppna AV och Filter m.m utan att det påverkar bränsleförbrukning m.m..

Fotograf på tierpidag.se
Mr_Snarl
23 maj 2012 · 1 Inlägg

Min 9-3 2.0t drar 9.3 landsväg, och det tycker jag är mycket. Den drog bara 8.5 med vinterdäck.
Nu har den ju 19 tums fälgar, så det påverkar säkert. Men vill ha ner förbrukningen.

cheffer
24 maj 2012 · 1 422 Inlägg

Hamilton skrev:

SaabTony skrev:

Spjutski skrev:
Läste i nån tråd här på garaget att en öppen dump gör att bilen drar mer soppa. Så om du har en sådan och bilen är chippad så tror jag inte att 1,5 l/mil är speciellt mycket vid stadstrafik. Det är ju ändå en ganska stor bil. smile

vet du om de e nån skillnad på öppen dump och en återcirkulernade... jag har ju en återcirkulerande.

Frågan om öppen eller återcirkulernade AV har avhandlats i en massa trådar redan, använd sök och du hittar ;-). Du har en T7 och ska ha en återcirkulernade AV på din bil. Tycker att soppa förbrukningen är lite väl hög med 1,5 l/mil har du kollat lambdan?. Min 9000 med 247hk drar 0.79 landsväg och 0.81 stadstrafik.
Man ska inte bara pyttsa i en massa prylar som öppna AV och Filter m.m utan att det påverkar bränsleförbrukning m.m..

Har väldigt svårt att tro att det skiljer 2cl mellan landsväg och stadstrafik. Stänger du av bilen mellan rödljusen då för annars är det en omöjlighet.

OnT 1,5 är rätt hög förbrukning, även i stan. Trots chip skulle jag säga MAX 1,3. Kolla vad du har för avgasvärden och kila in på någon saabverkstad och be dem göra en snabb diagnos med TECH 2 (diagnosverktyget) så får du fram ev. felkoder. Saabarna är inte kända för att vara snåla och blandad körning brukar ligga runt litern och en liten bit över det i stadstrafik. Även med de nyare T7 motorerna som är lågfriktionsmotorer, de fick ner förbrukningen några cl men det som minskade i bränsleförbrukning åts generellt upp av oljeförbrukning istället tyvärr.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
pukan2
24 maj 2012 · 3 182 Inlägg

min saab är trimmad ca: 230hk högerfoten är rätt tung med men brukar ligga på 1-1,2 blandad körning tar jag det lungt drar den betydligt mindre. måste va nåt fel på din som drar så mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang