8253
Sök

Tomgångsproblem 850 T5

551 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Hej, har lite iriterande fel på min T5a, tomgången är lite för hög oftast runt 1100, gasar man till när man står still så sjunker det några sekunder för att sedan vandra uppåt igen och lägga sig stabilt på 1100 varv. Idag när jag var ute och körde så tändes lambda lampan, jag läste av felkoder fick fram denna:

2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)

Nollställer boxen, nu är tomgången normal dvs runt 800 varv, men bilen går lite ojämnt på tomgången blöddrar lite, när man gasar till så kan det komma lite avgaspuffar men när man kör så går den som vanligt.. har haft detta fenomen innan också den håller rätt tomgång ett litet tag sen återgår till 1100 varv. har kollat och alla vakuumslangar är hela. Kan det vara tomgångmotor /spjäll som måste rengöras? har inte riktigt utrymme eller tid o skruva för tillfället men om någon känner igen problemet måste jag självklart fixa det..
Kanske ska tillägga att när man kör så rusar varvet upp ibland när man ska växla.
tack på förhand
Senast redigerat av marven (19 februari 2012)

You can't B serious, oh K

Sök