Projekt SAAB 9-5

Blå bilen säljes, ny bil tar över
  • 43 Följare
  • 65 268 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari 2014
Rallyhalle
28 juni 2012 · 4 299 Inlägg

Här händer det grejer!

Kul att du slängde i lite trevligare grejer! Men undrar bara vad du tänkt köra med för program sen? Vad satsar du på för effekt? smile

davidburman
28 juni 2012 · 296 Inlägg

Tyvärr blev det inget mek idag heller då jobbet kräver 95 % av min vakna tid sad
Får hoppas att jag har flyt med mig i helgen tongue


Rallyhalle skrev:
Här händer det grejer!

Kul att du slängde i lite trevligare grejer! Men undrar bara vad du tänkt köra med för program sen? Vad satsar du på för effekt? smile

Jajjamen! wink Just nu kommer jag inte programmera om den, det får bli lite senare när jag kanske ändå slänger i lite större spridare och byter avgassystem och så vidare. Så just nu får det duga med ytterst liten effektförbättring plus slippa problemet med blårök och att den drar olja smile

Senare kanske man siktar lite över 250 hk, men inget planerat just nu.

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
davidburman
28 juni 2012 · 296 Inlägg

Jag hittar ingen info på forum om hur kopplingen för vevhusventilationen ser ut till nya kungskobran.
Jag har ju det gamla fästet just nu som är gängat, men detta ser ut som någon typ av pressad hylsa, någon som har någon idé?

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
_Fredrik
28 juni 2012 · 2 788 Inlägg

Trevligt med ny snurra big_smile Skall nog inte vara några problem att nå 250hk smile

Lycka till och hoppas det flyter på bra nu! smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
davidburman
28 juni 2012 · 296 Inlägg

_Fredrik skrev:
Trevligt med ny snurra big_smile Skall nog inte vara några problem att nå 250hk smile

Lycka till och hoppas det flyter på bra nu! smile

Tackar för stöttningen wink
Behövs nu när man frustrerat bara går förbi bilen på kvällen och inte fått sätta ihop den än sad

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
_Fredrik
28 juni 2012 · 2 788 Inlägg

davidburman skrev:

_Fredrik skrev:
Trevligt med ny snurra big_smile Skall nog inte vara några problem att nå 250hk smile

Lycka till och hoppas det flyter på bra nu! smile

Tackar för stöttningen wink
Behövs nu när man frustrerat bara går förbi bilen på kvällen och inte fått sätta ihop den än sad

Ahaa, ditt jobb tar upp mycket av din tid? Samma sak för mig, det är sällan man får gjort några "stora" saker...

Det är ju dock helg snart, hoppas du får gjort lite då smile Det jobbigaste är väl när man väl har lite tid framför sig och saker och ting ska krångla...

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
davidburman
29 juni 2012 · 296 Inlägg

_Fredrik skrev:

davidburman skrev:

_Fredrik skrev:
Trevligt med ny snurra big_smile Skall nog inte vara några problem att nå 250hk smile

Lycka till och hoppas det flyter på bra nu! smile

Tackar för stöttningen wink
Behövs nu när man frustrerat bara går förbi bilen på kvällen och inte fått sätta ihop den än sad

Ahaa, ditt jobb tar upp mycket av din tid? Samma sak för mig, det är sällan man får gjort några "stora" saker...

Det är ju dock helg snart, hoppas du får gjort lite då smile Det jobbigaste är väl när man väl har lite tid framför sig och saker och ting ska krångla...

Jo precis, chefen är ju på semester nu så jag har hans uppgifter också tongue
Kanske att jag får gjort lite på söndag, annars blir det nog inte mycket i helgen heller dessvärre sad

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
davidburman
1 juli 2012 · 296 Inlägg

YEEES!

Idag (ikväll) fick jag mig ett ryck och fick till slut loss IC:n big_smile
Fick fyllt den med avfettning o får stå o rinna ur till imorgon så blir det förhoppningsvis en ganska smärtfri montering utav allt imorgon smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Ankman93
1 juli 2012 · 62 Inlägg

Gött att höra smile

davidburman
2 juli 2012 · 296 Inlägg

Dåså! Nu är bilen igång igen! big_smile
Den går som ett skott! wink Har inte vågat dra på fullt än, måste få sätta sig lite först smile

Motorlampan lyser efter att jag dragit runt motorn på startmotorn genom att ta loss tändkabeln till kassetten. Är det en felkod som lagrats och som måste släckas, eller räcker det att rycka en säkring eller minuspolen tro? tongue

Senast redigerat av davidburman (2 juli 2012)

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Ankman93
3 juli 2012 · 62 Inlägg

den lyser på min med, är nog standard! men man kan släcka den på verkstad eller om du har en obd2 läsare finns på biltema, du kan ju kolla vad det är för felkod här

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

Taget ifrån http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314 smile

SRD
3 juli 2012 ·

kul projekt lycka till

davidburman
3 juli 2012 · 296 Inlägg

Hmm, nyttig läsning, men fungerar det på T7 då? tongue

SRD skrev:
kul projekt lycka till

Tackar smile
Följer din SRD på Fb, den är riktigt fet smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Ankman93
3 juli 2012 · 62 Inlägg

aa det tror jag`? skadar ju inte att prova

Funkiee Saab älskare!
4 juli 2012 · 4 597 Inlägg

du måste läsa ur felkoden o radera med obd2 läsare på t7 wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
SAAB-Tina
4 juli 2012 · 19 Inlägg

Hej hej!

Kul projekt du har smile Kommer att följas!

Är bara lite nyfiken om du plockade ned oljetråget och gjorde rent oljesilen samtidigt som du bytte turbon?

davidburman
4 juli 2012 · 296 Inlägg

Ankman93 skrev:
aa det tror jag`? skadar ju inte att prova

Funkiee skrev:
du måste läsa ur felkoden o radera med obd2 läsare på t7 wink

Tyvärr hade Funkiee rätt tongue Men nu är det löst, skäms lite.. Läste ut felkoden och det visade sig att jag glömt sätta tillbaka kontakten till tempgivaren på tryckröret från IC, sån enkel grej tongue

SAAB-Tina skrev:
Hej hej!

Kul projekt du har smile Kommer att följas!

Är bara lite nyfiken om du plockade ned oljetråget och gjorde rent oljesilen samtidigt som du bytte turbon?

Trevligt att det gillas! smile
Nej, jag gjorde inte det, men killen som hade bilen innan mig gjorde det för ett par tusen mil sedan så det är ingen fara. Hade inga problem med oil sludge alls smile

Gör du med din då? Såg att du hade fina grejer i motorn wink

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
davidburman
22 september 2012 · 296 Inlägg

Känns som att jag helt glömt av min kära projekttråd efter jag fick klart turbobytet sad Har väl visserligen inte hänt så mycket med bilen sen dess heller, men nu har jag fått lite energi igen smile

Byggde klart min hylla för steget i bagaget så man slipper ha det liggandes fastbundet där bak :p
Så här såg det ut innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158245/158245-8907c01db3dd142a4425da5d7f53abde.jpg

Och så här blev det efteråt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158245/158245-c3500cc78572094b4d635590e7db1fac.jpg

Är nöjd med resultatet, men jag vill nog bygga om den lite med fasta stödklossar mot taket. Just nu sitter den "fjädrad" mot taket med skumgummimattor emellan. Det funkar men det är inte optimalt.

Köpte mig en LED-list samtidigt som jag passade på att köpa lite annat LED till bilen. Eftersom jag byggde för org belysning i bagaget så var tanken att ha listen där istället, men är lite tveksam, den lyser inte upp jättebra tyvärr sad


https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158245/158245-7a2f66a295e1c1a3d77537fbbf61f960.jpg


Vad tycks?

Ursäkta sunkiga bilder, hade inte min riktiga kamera med :p

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Ankman93
22 september 2012 · 62 Inlägg

det blir ju bra!

davidburman
22 september 2012 · 296 Inlägg

Tackar!
Funderar lite på hur och om jag ska montera LED-listen i bagaget. Den är ganska ful så helst vill jag ju ha den gömd, kanske bakom hyllan eller kanske i bakändan av bagagegolvet pekandes in mot bilen tongue Vi får se, kanske blir fler än en LED-list wink

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang