2139
Sök

Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk

Renovering av en Volvo 740 (745) Herrgårdsvagn -86

969 315 Visningar
Uppdaterades senast 27 maj 2019
1 011 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
#921
Har varit nere i garaget idag och gjort ett Kompressionprov på motorn!

Såhär lyder kompet på samtliga cylindrar. Det skall vara 10,3 i komp på denna motorn enligt Volvo.

Cylinder 3 (10,1)
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-9fc9218a14c20c4a32187940855eb086.jpg

Cylinder 4 (10,1)
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-97094cdf5184abc2aa2971e5170a1110.jpg

Cylinder 2 (10,3)
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-2bb57a198ea69f0cca0e9373d7c04830.jpg

Cylinder 1 (10,1)
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-bd4906f05f6b5824d9faf425f4d12943.jpg

Kompvärdet är ju jätte bra! Över 10,0 i komp på samtliga cylindrar och en ny motor har 10,3 i komp alltså är maskinen i bra skick.

Så kommer att börja med att byta ut allt som har med styrleder och bussningar osv att göra så hela framvagnen blir ny och fräsch så tar vi motorn lite senare istället då det inte är något fel med maskinen. Jag kommer dock att göra lite småreparationer av motorn styrsystem. Bilen kan ju vara riktigt seg att få igång när den är varm och soppatrycket sjunker när motorn är avstängd. Så måste åka till Volvo och se om det går att beställa en ny bränsletrycksregulator till denna bil så får man börja där.
Allt till framvagnen är nu beställt och kommer förmodligen komma i början på Januari 2014 då det är många röda dagar såhär under jul/nyår.

Är det någon som vet vad denna givare går till?
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-7c54e68280bf59a535b8bd4f0274ae2e.jpg

För jag tror inte kablarna mår så bra här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-7203bb6bdeddf534729baa62f2e31a2a.jpg

Allt för denna gången smile Snart kommer det mycket uppdateringar igen smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

6 740 Inlägg
23 december 2013
#922
ta motorn också när du ändå håller på smile
ja gjorde komp prov på min o fick 13.2 på alla fyra o tänkte den verkar ju vara i bra skick denna men sen när man börja ta isär allt så var det inte så bra, lager var slitna o gapet på kolvringarna var utanför gränsvärdet osv tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Fri fart för ett fritt folk!
14 753 Inlägg
23 december 2013
#923
är en viss skillnad mellan ett komp test och den faktista komprisionen

även om komptestet visar om motorn har dåligt komp eller ej
det viktiga är att den är jämn

fast som sagt säger det bara lite om motorn. den kan börja knacka i morgon

fast en sån motor kör man tills den stannar och byter sen.
dom är istort sätt odödliga smile

Kör fort så hinner inget hända...

326 Inlägg
23 december 2013
#924
Kompressionsförhållandet ska vara 10,3:1 vilket är något helt annat än kompressionstrycket i bar.
En kompmätare brukar väl visa runt 12-13 bar på en frisk sugmotor.

Kablarna hör till tillsatsluftsliden som tillsammans med kallstartsspridaren fungerar som en choke.

edit: När du gör ett kompprov ska du göra det med varm motor, alla tändstift urtagna (givetvis med urkopplad tändspole och soppapump) samt med gasspjället öppet för att få ett bra resultat
Senast redigerat av einar- (23 december 2013)


1 011 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
#925
einar- skrev:
edit: När du gör ett kompprov ska du göra det med varm motor, alla tändstift urtagna (givetvis med urkopplad tändspole och soppapump) samt med gasspjället öppet för att få ett bra resultat

En fråga.
Varför ska gasspjället vara öppet vid ett prov? Aldrig hört talats om att det skulle vara bättre.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

331 Inlägg
23 december 2013
#926
Du fyller cylindrarna med mer syre då och för bättre värden


1 011 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
#927
david850 skrev:
Du fyller cylindrarna med mer syre då och för bättre värden

Där ser man! Något nytt lär mig sig varje dag hehe! tongue

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

1 011 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#928
Kollade runt på nätet på många Amerikanska 740. Och dom flesta av dom har dellackade stötfångare. Är det original i USA?

I vilket fall så funderar jag på att göra detta på min. Vad tycker ni? Ska jag lacka det så eller inte?
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-ebc4c4f2bf4d5f645c50991cd0ab5787.jpg
Det är alltså den nedre delen av den svarta stötfångaren.

God jul på er smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

BASS GLAD
1 381 Inlägg
24 december 2013
#929
Chrrille skrev:
Kollade runt på nätet på många Amerikanska 740. Och dom flesta av dom har dellackade stötfångare. Är det original i USA?

I vilket fall så funderar jag på att göra detta på min. Vad tycker ni? Ska jag lacka det så eller inte?
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-ebc4c4f2bf4d5f645c50991cd0ab5787.jpg
Det är alltså den nedre delen av den svarta stötfångaren.

God jul på er smile

De snyggare ha de lackat som bilden hade de på min gammla 740 jag hade ,,, big_smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

326 Inlägg
24 december 2013
#930
De flesta GLE (iaf 88-89) med metalliclack hade nerlackade stötisar, även svensksålda


1 011 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#931
einar- skrev:
De flesta GLE (iaf 88-89) med metalliclack hade nerlackade stötisar, även svensksålda

Okej, Man kan ju undra varför bara vissa hade det.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

315 Inlägg
26 december 2013
#932
kan inte det ha med att gle paket hade faktiskt olika innebörd beroende på årsmodell?
fanns ju gle paket men då med bara 115hk motorn dom hade nerlackade. senare årsmodeller exakt när är oklart.

sen för mig med riktiga gle med 130 hästars motorn med gle klädsel och dom hade inte nerlackade kofångare
inte enligt min försäljningsbroshyr från 1986 det gäller då 740 gle.

däremot hade 760 gle nerlackade kofångare. även 740 turbo hade nerlackade gäller för åren 1986 som sagt.

hoppas det inte blev rörigt...
Senast redigerat av Donic (26 december 2013)

6 740 Inlägg
26 december 2013
#933
Donic skrev:
kan inte det ha med att gle paket hade faktiskt olika innebörd beroende på årsmodell?
fanns ju gle paket men då med bara 115hk motorn dom hade nerlackade. senare årsmodeller exakt när är oklart.

sen för mig med riktiga gle med 130 hästars motorn med gle klädsel och dom hade inte nerlackade kofångare
inte enligt min försäljningsbroshyr från 1986 det gäller då 740 gle.

däremot hade 760 gle nerlackade kofångare.

hoppas det inte blev rörigt...

GLE 88-89 har nerlackade stötfångare tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

326 Inlägg
26 december 2013
#934
1988 när 760 fick en ny front fick ju 740 GLE "ärva" allt krom och då även nerlackade stötfångare men jag tror bara det är på bilar med metalliclack. 1988 fanns "riktiga" GLE med B230E och krom


315 Inlägg
26 december 2013
#935
jo som sagt men ni missar min poäng han har ju en 745 gle ifrån 1986 och dessa hade inte detta! nerlackade kofångare...

men annars håller jag med er smile.
Senast redigerat av Donic (26 december 2013)

326 Inlägg
26 december 2013
#936
Äh, det fanns på GLE med samma kaross och stötfångare fast nåt år senare. Vem bryr sig förutom att det ser mer "färdigt" ut så att säga smile


315 Inlägg
26 december 2013
#937
hehe jo precis man väljer ju själv om man vill lacka därnere eller inte tongue...

men det var bara för att frågan kom ju upp om vilka som inte hade det sen stämmer detta nog inte heller alltid en del kan ju ha bytt kofångare under deras livsperiod o en del kanske blev lackade ändå det vet man ju inte svårt o hålla kolla när det fanns flera GLE så att säga på 740,760 med samma paket benämning. därför jag försökte svara så gott jag kunde...

kunskapen här är iaf inte fel ni kan mycket tongue smile...
Senast redigerat av Donic (26 december 2013)

1 011 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#938
Varit nere en sväng i garaget idag och påbörjat lite inför bytet av framvagnsdetaljer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-3cda60102b07ba1292df60d5a972202a.jpg

Höger fram, Här ser det verkligen inte vackert ut. Allt ska bytas ut och bli nytt och fräscht big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-20c81c3e8d7edefab80edc3b3ce10b2c.jpg

Vänster fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-6684e23623ed549bc10261ee2893a36c.jpg

Varje bussning är som en jävla sten, Stenhårda, uttorkade och gamla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-4a79113c64cf736bc8c28c544134b480.jpg

Det som skall bytas ut:
Byte av: Inre styrleder (inkl, dammasker)
Byte av: Yttre styrleder
Byte av: Stabilisatorstag (övre)
Byte av: Spindelleder
Byte av: Inre länkarmsbussningar
Byte av: Bussningar krängningshämmare fram
Byte av: Nedre länkarmsbussningar

Det som skall renoveras och målas är:
Länkarmar - Blästring + lackering (Svart)
Fjäderben - Blästring + lackering (Grått)
Fjädrar fram - Blästring + lackering (Svart)
Stabilisatorstag (Nedre) - Blästring + lackering (Svart)
Krängningshämmare - Blästring + lackering (     )

Börjar demontering imorgon. På återseende! smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

Maskinförare
416 Inlägg
26 december 2013
#939
Ser ut som det rinner olja längs stötdämparen, är den dålig?

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!

1 011 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#940
VonMunkavel skrev:
Ser ut som det rinner olja längs stötdämparen, är den dålig?

Det är underredsmassa tongue Men på bilden ser det faktiskt ut som gammal olja.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569


Sök