Topplocksbult 12.9 volvo b230Ft

grymswe
28 februari 2012 · 6 Inlägg

Är det någon som har provat med vanliga insex 12.9 bult som topplockbult
har köpt en MLS packning och dom rekommenderar 12.9 bult .
pinnbult finns att köpa på KLracing för 1000 kr.
men vanliga svarta 12.9 insex bult kan jag få tag i för 500kr men dom har dock 1 cm mindre gänga.
har det någon betydelse med mindre gäng längd ??
funkar det med insex bult 12.9 ??
eller funkar det licka bra med nya orginal bultar
tänker inte ta ur vansinigt mycket Hk men ett laddtryck på 1 till 1.5 bar är tänkt i min 945 FT

Tomas_H
28 februari 2012 · 486 Inlägg

Det fungerar jättebra med insex 12.9 bultar. Men man får ha brickor också, men det förstår du nog.
Jag använder det i min motor. Men jag vet inte om det blir något problem när man tar isär det för de har jag inte gjort än.

Det fanns bultar i rätt längd att köpa åtmindstånde till 16v toppen. Fråga i någon välsorterad bult och skruv-affär.

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
grymswe
28 februari 2012 · 6 Inlägg

har du haft insex bult  med MLS packning och ladd på över 1 bar  och det har funkat ?

jonTe
29 februari 2012 · 5 710 Inlägg

Rent tekniskt sett är pinnskruv bättre då man blir av med stora delar av torsionskrafterna (vridning) i förbandet som man har med en skruv.
Är det ett känsligt förband och ett vanligt problem att det går sönder hade jag valt pinnskruv.

Gänglängden....Lång gänga är bra då kraften fördelar ut sig på fler gängor.
Finns vissa grundläggande regler som man åtminstone skall följa. Gänglängden skall minst vara 1½ gånger diametern på skruven så säg att skruven är en M12 så skall gänglängden vara 12+6 mm.
Så om 1cm kortare skruv fungerar beror ju på hur mycket gänglängd som blir kvar.
Jag skulle ju aldrig köpa en kortare skruv än originalet iaf....även om skruven är av bättre kvalisort.

Vilken kvalite håller originalskruvarna?

MVH Jonas
..............
Tomas_H
29 februari 2012 · 486 Inlägg

grymswe skrev:
har du haft insex bult  med MLS packning och ladd på över 1 bar  och det har funkat ?

Nä, MLS-packning har jag förvisso inte. Jag använder insex 12.9 bult och originalpackning.
Laddar 1.4kg, vad det nu har för betydelse?

jonTe, original är 10.9, sträckbult.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang