Elkaos i Saab 900 -96

lofviing
3 mars 2012 · 2 Inlägg

Jag har en Saab 900 2.0t från 96. En dag när jag skulle hem från jobbet stod det "bromsljus ur funktion" och strax efter "bakljus ur funktion" efter att jag vridigt på tändningen. Efter bara ett par hundra meter börjar bilen misstända och dimljussymbolen börjar lysa svagt, jag blinkade in till kanten och då var även blinkersen konstiga, de blinkade dubbelt så fort som vanligt. motorn la av och har inte gått att starta sen dess.
När man idag vrider på tändningen står det fortfarande att ljusen är ur funktion och varje gång man trycker ner bromsen börjar symbolen för dimljusen lysa....


Någon som känner igen detta problem? Jordfel, trasig kabel?

Tack för svar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 mars 2012 · 17 466 Inlägg

Har du kräm på batteriet? Kolla det! Även anslutningar mellan batteri och bil. Sätt på tändningen och läs av volten igen. Droppar den ner mycket?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
lofviing
3 mars 2012 · 2 Inlägg

Köpte ett helt nytt batteri efter den dog. Får kolla volten imorgon, tack!

ErikssonJR
16 augusti 2022 · 2 Inlägg

Jag har kollat runt en del på nätet och försökt komma på vad det är för fel på min bil, såg nu denna tråd och allt stämmer in på min Saab 900 ng -97
Den har stått en hel del ute och inte varit använd på bra länge men köpte ett nytt batteri i hopp om att få igång den.

Stötte då på precis samma symtom som skrivet i trådstarten.
Allt från att dimljussymbolen lyser upp när ja trycker på bromsen och att samma felmeddelanden ang ljusen kommer upp.

Sen såg jag att tråden var 10 år gammal men tänkte att ja chansar o ser om någon har något tips jag kan börja kika på.
Tack

Slash Saabifierad
17 augusti 2022 · 2 026 Inlägg

Om du kan starta bilen så skulle du kunna sätta en multimeter på batteriet och se om bilen laddar korrekt, om generatorn börjar ge upp kan det börja dyka upp en del ”märkliga” elfel då den kanske inte levererar den el som behövs.
Sedan kan du ju titta att kabelskorna på batterikablarna sitter åt och är i bra skick.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
ErikssonJR
17 augusti 2022 · 2 Inlägg

Ja jag kan starta bilen, på några försök så är den igång på ca 1000 varv min och bluddrar lite upp o ner.
Jag kan lägga i växel o köra men gasresponsen är varierande.
direkt när jag trycker ner bromsen dör den, märkte även att motorn varvar annorlunda när jag satte på varningsblinkers tex.

Får fixa en multimeter o mäta av 👍🏻 Tackar för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang