Danne_1977 skrev:
Coolt.. jag tror åxå jag börjar fatta hur det funkar.. det ska ju faktiskt inte vara så svårt att bygga om från 2WD till 4WD om man monterar på fördelningslåda på lådan (som bör passa så jag tror alla lådor ser lika ut?) och sen monterar man grejerna som behövs i bakvagn alternativt byta ut hela bakvagnen så vips har man en AWD som troligen inte går att besikta mer... MEN jag vet inte om det är en massa elektronik till Visco ? som stället till så det inte funkar att eftermontera rent praktiskt ?
Nä de ska inte vara någon elektronik till viskon, den är helt mekanisk.
RDU:n består, i alla fall de med haldex, av två "enheter". Du har vinkelväxeln och differentialen, sedan har du en enhet monterad på huset som är själva kopplingen. I teorin kan du plocka bort kopplingen och sätta på en medbringare direkt på pinjongens splines.
Att köra med kopplingen skulle inte fungera, det håller den inte för. Haldexen kan du i princip koppla så att den är tillslagen hela tiden, men då är man beroende av att pumpen fungerar och att kopplingen håller i längden helt enkelt. Viskon skulle garanterat inte heller hålla för det.
Annars kan du bara byta ut RDU:n mot något annat, t.ex. från 960 som är ganska lika v70 gen. 1 s RDU om jag minns rätt.
Vinkelväxeln kommer hålla ihop, det tror jag, bara du ser till att få fatt i en som är fräsch och gärna som blivit utbytt. De utbytta är starkare än originalen. Sen ska du se till att du har en ny hylsa också förstås, och limma gärna fast den på splinesen för att göra allt du kan för att det inte ska börja röra på sig.
Ska du köra med automat så måste du ha två stycken extra lådor ja. Man får inte spärra automater, utan måste lösa det helt med utväxling. m40 ska du inte fundera på, de håller inte. Någon vettig planetväxel är nog bästa lösningen. Det går kanske att få fatt i något lämpligt paket från någon industrielmotor, finns en del med ganska kraftiga nedväxlingar.
Coolt.. jag tror åxå jag börjar fatta hur det funkar.. det ska ju faktiskt inte vara så svårt att bygga om från 2WD till 4WD om man monterar på fördelningslåda på lådan (som bör passa så jag tror alla lådor ser lika ut?) och sen monterar man grejerna som behövs i bakvagn alternativt byta ut hela bakvagnen så vips har man en AWD som troligen inte går att besikta mer... MEN jag vet inte om det är en massa elektronik till Visco ? som stället till så det inte funkar att eftermontera rent praktiskt ?
Bakvagnen på awd och fwd skiljer sig helt, går inte att byta i mellan, så det skiljer sig på karosserna.
Lådorna ser annorlunda ut också. Manuella motsvarigheten för m56 till awd heter m58 har jag för mig, vad automataren heter vet jag inte. Det skiljer också på diffen, eftersom man måste ha en anslutning på denna för att överföra kraften till hylsan och röraxeln i vinkelväxeln.