4259
Sök

Volvo XC70 modifiera drivlina

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Spekulationer om det är möjligt att göra som det pratas om här är själva idén

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

443 Inlägg
8 mars 2012
Nog skulle det nog kunna gå, men jag tror som sagt att drivningen inte kommer hålla. Fördelningslådan kommer nog flippa ur och tillslut rasa ihop.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Finns ju massa folk som kör med trasig hylsa till bakjulsdriften och kör ju så länge utan att några större skador uppstår.. så varför skulle det inte funka tvärt om.. ?

443 Inlägg
8 mars 2012
Danne_1977 skrev:
Finns ju massa folk som kör med trasig hylsa till bakjulsdriften och kör ju så länge utan att några större skador uppstår.. så varför skulle det inte funka tvärt om.. ?

Därför att fyrhjulsdriften är byggd så att den driver normalt sett på framhjulen och skickar inte kraften till bakhjulen förrän det behövs. Därför tror jag inte det kommer fungera.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Det ligger nåt i det faktiskt.. så har jag åxå tänkt, men är intresserad att ta reda på mer för att se hur det igentligen funkar.. eller vad man annars har för alternativ, framhjulsdrift och planetväxlar på drivaxlarna kanske, men frågan är om det kommer godkännas.

443 Inlägg
8 mars 2012
http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD … loads.aspx
Här står det en hel del om Haldex fyrhjulsdrift, det är Haldex II som finns i XC70 från och med 2003

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Skulle tro att det är endast Visco versionerna som det är frågan om för min del.. Haldex är väl helt elektroniskt..

443 Inlägg
8 mars 2012
Det tror jag, tyvärr lyckas jag inte hitta någon information om viskokopplingen

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Nej det är verkligen svårt att hitta nån bra info om just detta....

7 282 Inlägg
8 mars 2012
Tänk på att hylsan rasar när bakhjulen bara hjälper till lite.
Att då belasta den hela tiden lär inte direkt hjälpa den wink

443 Inlägg
8 mars 2012
Det jag vet om viskon är att om man ändrar rullomkretsen det minsta går den sönder och fördelar kraften 50/50 hela tiden.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Ja det är nog många olika faktorer som spelar roll tror jag.. klurigt värre..

443 Inlägg
8 mars 2012
http://850r.dk/tpc/awd%20volvo%20850.pdf
Här fanns det en pdf om volvos viskokoppling. Jag tror jag börjar fatta hur det fungerar nu big_smile

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Coolt.. jag tror åxå jag börjar fatta hur det funkar..  det ska ju faktiskt inte vara så svårt att bygga om från 2WD till 4WD om man monterar på fördelningslåda på lådan (som bör passa så jag tror alla lådor ser lika ut?) och sen monterar man grejerna som behövs i bakvagn alternativt byta  ut hela bakvagnen så vips har man en AWD som troligen inte går att besikta mer... MEN jag vet inte om det är en massa elektronik till Visco ? som stället till så det inte funkar att eftermontera rent praktiskt ?

443 Inlägg
8 mars 2012
Så som jag förstått det är det ingen elektronik alls i viskon, det är helmekaniskt. Jag funderar på om det inte går att bara montera bort viskon och förlänga kardanen istället och vipps har du 50/50 konstant ändå? Om man sen bygger om kardantunneln litegrann och monterar dubbla växellådor på bakaxeln och plockar främre drivaxlar borde det fungera? Dock tror jag vinkelväxeln där fram kommer ta väldigt med stryk

443 Inlägg
8 mars 2012
Hm inser nu att det sitter antispinn på framhjulen, absen kommer bromsa framhjulen hela tiden eftersom att den tror att framhjulen spinner...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 mars 2012
Danne_1977 skrev:
Coolt.. jag tror åxå jag börjar fatta hur det funkar..  det ska ju faktiskt inte vara så svårt att bygga om från 2WD till 4WD om man monterar på fördelningslåda på lådan (som bör passa så jag tror alla lådor ser lika ut?) och sen monterar man grejerna som behövs i bakvagn alternativt byta  ut hela bakvagnen så vips har man en AWD som troligen inte går att besikta mer... MEN jag vet inte om det är en massa elektronik till Visco ? som stället till så det inte funkar att eftermontera rent praktiskt ?

Nä de ska inte vara någon elektronik till viskon, den är helt mekanisk.

RDU:n består, i alla fall de med haldex, av två "enheter". Du har vinkelväxeln och differentialen, sedan har du en enhet monterad på huset som är själva kopplingen. I teorin kan du plocka bort kopplingen och sätta på en medbringare direkt på pinjongens splines.

Att köra med kopplingen skulle inte fungera, det håller den inte för. Haldexen kan du i princip koppla så att den är tillslagen hela tiden, men då är man beroende av att pumpen fungerar och att kopplingen håller i längden helt enkelt. Viskon skulle garanterat inte heller hålla för det.

Annars kan du bara byta ut RDU:n mot något annat, t.ex. från 960 som är ganska lika v70 gen. 1 s RDU om jag minns rätt.

Vinkelväxeln kommer hålla ihop, det tror jag, bara du ser till att få fatt i en som är fräsch och gärna som blivit utbytt. De utbytta är starkare än originalen. Sen ska du se till att du har en ny hylsa också förstås, och limma gärna fast den på splinesen för att göra allt du kan för att det inte ska börja röra på sig.

Ska du köra med automat så måste du ha två stycken extra lådor ja. Man får inte spärra automater, utan måste lösa det helt med utväxling. m40 ska du inte fundera på, de håller inte. Någon vettig planetväxel är nog bästa lösningen. Det går kanske att få fatt i något lämpligt paket från någon industrielmotor, finns en del med ganska kraftiga nedväxlingar.

Bakvagnen på awd och fwd skiljer sig helt, går inte att byta i mellan, så det skiljer sig på karosserna.

Lådorna ser annorlunda ut också. Manuella motsvarigheten för m56 till awd heter m58 har jag för mig, vad automataren heter vet jag inte. Det skiljer också på diffen, eftersom man måste ha en anslutning på denna för att överföra kraften till hylsan och röraxeln i vinkelväxeln.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Antispinn borde gå att koppla ur...

Sant som du säger att det borde gå att ta bort viskon och ersätta den med ett kardanrör, vinkelväxeln kommer nu att snurra hela tiden då det inte sitter nån visco på och detta kommer medföra ett slitage som är mer än normalt såklart.. vid normal körning på landsväg så går ju visco in och frigör så nästan ingen kraft kommer till bakhjulen, vinkelväxeln snurrar ju endå eftersom viscon sitter nära bakaxeln.. MEN det blir ju mindre slitage endå eftersom det bara är kardanrören som snurrar utan att leverera nån kraft till bakhjulen.

Kopplar man ur antispinn som jag tror man kan på dom flesta så borde detta funka...

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Känns som vi blivit rätt så kloka rent teoretiskt iaf.. big_smile

443 Inlägg
8 mars 2012
Måste säga tack för tråden, helt plötsligt kan jag massa om viskon, och även en del om haldex wink

Nä men jag tror faktiskt det här är teoretiskt möjligt, frågan är ju bara om hållbarheten. Sen kommer den svåra frågan, kommer dessa glada gubbar på SBP tillåta det?

Sök