4312
Sök

Volvo XC70 modifiera drivlina

443 Inlägg
8 mars 2012
Återigen nu information.

Första generationens V70 XC(1998-2000) har samma mekaniska diffbroms som 960. Andra generationen har öppen diff i bakaxeln. När haldex kom 2003 kom även en ny sorts antispinn som kan bromsa även bakhjulen individuellt, något som inte fanns på viskomodellerna.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 mars 2012
reeLay skrev:
Återigen nu information.

Första generationens V70 XC(1998-2000) har samma mekaniska diffbroms som 960. Andra generationen har öppen diff i bakaxeln. När haldex kom 2003 kom även en ny sorts antispinn som kan bromsa även bakhjulen individuellt, något som inte fanns på viskomodellerna.

Stämmer inte, även V70XC 2001-2002 har slungdiff i klumpen bak precis som 960 3.0 och S/V90
Den öppna diffen kom när det blev Haldex.
Senast redigerat av Busgrabb (9 mars 2012)

Autotech

443 Inlägg
9 mars 2012
Busgrabb skrev:
reeLay skrev:
Återigen nu information.

Stämmer inte, även V70XC 2001-2002 har slungdiff i klumpen bak precis som 960 3.0 och S/V90
Den öppna diffen dom när det blev Haldex.

Jasså? Då har min polare fel, dock sade han att han var 100% säker. Vem ska man tro på?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 mars 2012
reeLay skrev:
Busgrabb skrev:
reeLay skrev:
Återigen nu information.

Jasså? Då har min polare fel, dock sade han att han var 100% säker. Vem ska man tro på?

Jaa jag har haft en och om det är 100% lika i bakvagnen vet jag inte men slungdiff har den.
Det har jag provat i snö mm många gånger.

Autotech

2 763 Inlägg
9 mars 2012
Busgrabb skrev:
reeLay skrev:
Busgrabb skrev:

Jaa jag har haft en och om det är 100% lika i bakvagnen vet jag inte men slungdiff har den.

http://www.teknikensvarld.se/2007/06/25 … s-country/
I den artikerln där de testkör Volvo V70XC av nyare modellen och en liten bit ner på sidan framgår det att det inte sitter någon diffspärr i bakaxeln på den nya modellen, drivlinan är lättad med 20kg. På min XC sitter det diffspärr i det vet jag av erfarenhet då jag har testat den! Så tvärr låter det märkligt att din gamla XC hade diffspärr "Busgrabb, om din XC var av samma model som i testet. hmm
Senast redigerat av BOLIN_ (9 mars 2012)

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
9 mars 2012
Sedan har jag från Volvo hört att en del av utväxlingen sitter i viskon, hur det är möjligt vet jag inte då jag inte är insatt i viskon mer än hur den fungerar. Ni kan även kolla min tråd jag gjorde i november 2009, då ville jag veta hur man skulle kunna bygga om en V70XC antingen 50/50-driven eller RWD. Vad vi kom fram till i tråden var att grejerna inte skulle hålla för något utav de´. Nu har viskon på min XC brunnit men istället för att bara driva fram driver den nu lika mycket både fram och bak. Har några gånger lekt på isbana, bogserat upp bilar ur diken/snövallar och öven kört långresa med bilen som den är nu och än driver den på alla fyra! smile

Volvo - For Life

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 mars 2012
BOLIN_ skrev:
Busgrabb skrev:
reeLay skrev:

I den artikerln där de testkör Volvo V70XC av nyare modellen och en liten bit ner på sidan framgår det att det inte sitter någon diffspärr i bakaxeln på den nya modellen, drivlinan är lättad med 20kg. På min XC sitter det diffspärr i det vet jag av erfarenhet då jag har testat den! Så tvärr låter det märkligt att din gamla XC hade diffspärr "Busgrabb, om din XC var av samma model som i testet. hmm

Nu orkade jag inte läsa allt där men testat var från 2007 och det kanske inte var en 01 el 02:a dom provkörde där.
Står XC70 också. Dom första modellerna heter ju V70XC.
Senast redigerat av Busgrabb (9 mars 2012)

Autotech

443 Inlägg
9 mars 2012
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:
Busgrabb skrev:

Nu orkade jag inte läsa allt där men testat var från 2007 och det kanske inte var en 01 el 02:a dom provkörde där.

Det står att det gäller viskomodellerna.

Bolin du ser ju vad vi har kommit fram till i den här tråden wink
Vad gäller utväxling har jag svårt att tro att det ska sitta något i viskon, det är ju bara lamellskivor.

2 763 Inlägg
9 mars 2012
reeLay skrev:
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:

Vad gäller utväxling har jag svårt att tro att det ska sitta något i viskon, det är ju bara lamellskivor.

Jag har läst varje inlägg. När jag pratade med verkstadschefen på Volvo om att ta bort viskon och ersätta med en hel kardan ovh få 50/50-drivning sa han att viss utväxling satt i viskon, hur det skulle kunna funka vet jag inte tyvärr. Kul iaf att fler vill veta mer om viskon, precis som mig! smile

Volvo - For Life

443 Inlägg
9 mars 2012
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:
Busgrabb skrev:

Jag har läst varje inlägg. När jag pratade med verkstadschefen på Volvo om att ta bort viskon och ersätta med en hel kardan ovh få 50/50-drivning sa han att viss utväxling satt i viskon, hur det skulle kunna funka vet jag inte tyvärr. Kul iaf att fler vill veta mer om viskon, precis som mig! smile

Tror inte det är någon utväxling i viskon, däremot kommer man ju slakta vinkelväxeln ganska fort om man kör utan mitt diff, minsta lilla skillnad i rullyta bak och fram och vinkelväxeln kommer bli för belastad och rasa ganska fort, det är ju den skillnaden viskon tar emot som gör att den alltid driver liiiiiite bak ändå. Det är svårt att inte få någon skillnad alls.

2 763 Inlägg
9 mars 2012
reeLay skrev:
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:

Tror inte det är någon utväxling i viskon, däremot kommer man ju slakta vinkelväxeln ganska fort om man kör utan mitt diff, minsta lilla skillnad i rullyta bak och fram och vinkelväxeln kommer bli för belastad och rasa ganska fort, det är ju den skillnaden viskon tar emot som gör att den alltid driver liiiiiite bak ändå. Det är svårt att inte få någon skillnad alls.

Jo, men vad menade han då med att det var en viss utväxling i viskon?

Volvo - For Life

443 Inlägg
9 mars 2012
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:
BOLIN_ skrev:

Jo, men vad menade han då med att det var en viss utväxling i viskon?

Ja det är ju en bra fråga.
Om man kollar här ser står det att det är en viss utväxling i vinkelväxeln, samma som det är i bakdiffen fast bakvänt. Det måste ju vara exakt samma utväxling på både bakhjul och framhjul, annars kommer ju viskon arbeta med för mycket friktion och gå sönder, precis som den gjorde på din.

3 292 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Ja jag har svårt att tro att nån utväxling sitter i viscon eftersom det bara är lamellskivor, MEN lamellskivorna bestämmer ju hur mycket bakhjulen ska drivas i förhållande till hastighet och sånt och det kanske han menar med viss utväxling.. ?

Vid körning på plan väg finns ju som sagt ingen eller nästan ingen drivning på bakhjulen, viscon är ju bra på det sättet att den är helt mekanisk och det är lättare att greja och bygga om när man vill testa vad som är möjligt och inte..

Vid 50/50 drivning så är det så pass noga med rullninsradie att till och med däcken nästan måste vara exakt lika slitna, annars riskerar man att hela eller stora delar av drivlinan rasar.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

443 Inlägg
9 mars 2012
Danne_1977 skrev:
Vid 50/50 drivning så är det så pass noga med rullninsradie att till och med däcken nästan måste vara exakt lika slitna, annars riskerar man att hela eller stora delar av drivlinan rasar.. :S

Det är ju anledningen till att alla fyrhjulsdrivna bilar, även med permanent fyrhjulsdrift har någon sorts mittdiff

3 292 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Danne_1977 skrev:

Det är ju anledningen till att alla fyrhjulsdrivna bilar, även med permanent fyrhjulsdrift har någon sorts mittdiff

Precis.. för att minimera risken för haveri och fördela kraften där den behövs istället för permanent kraft på alla hjul...

3 292 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Man kan ju undra hur dom tänkte när dom tog fram Visco igentligen.. för den funkar ju uppenbarligen inte så bra som man kunde önska..

Forummoderator
26 605 Inlägg
22 april 2012
Danne_1977 skrev:
Man kan ju undra hur dom tänkte när dom tog fram Visco igentligen.. för den funkar ju uppenbarligen inte så bra som man kunde önska..

Själv tycker jag den funkar ypperligt jag, men..jag kanske är ensam om att ha en fungerande visco..vad vet jag?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:

Själv tycker jag den funkar ypperligt jag, men..jag kanske är ensam om att ha en fungerande visco..vad vet jag?

Vad jag har läst mig till så är det många som inte gillar den, är inte jätteinsatt heller i och med att jag satartade denna tråden i vintras, men viscon verkar inte funkade i hastigheter under 40km/t och på plant underlag i höga hastigheter används den knappt..

Det är ju när man krypkör som man vill att den ska funka och sitter man fast så vill man ju inte gasa upp så hastighetsmätaren står på 40 heller.. rena vansinne..

Hur funkar din ?

Forummoderator
26 605 Inlägg
22 april 2012
Danne_1977 skrev:
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:

Vad jag har läst mig till så är det många som inte gillar den, är inte jätteinsatt heller i och med att jag satartade denna tråden i vintras, men viscon verkar inte funkade i hastigheter under 40km/t och på plant underlag i höga hastigheter används den knappt..

Det är ju när man krypkör som man vill att den ska funka och sitter man fast så vill man ju inte gasa upp så hastighetsmätaren står på 40 heller.. rena vansinne..

Hur funkar din ?

Ungefär så här bra;

[video]http://www.garaget.org/video/71199[/video]

Inte världens bästa film men..visar ju lite i alla fall.
För min del funker den alldeles utmärkt under 40 km/h. Funkar även kall som varm, det vill säga på direkten efter start, även om jag försöker att varmköra bilen innan, i och med att jag har inbillat mig att..det ska vara bra eller nåt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
På det viset.. har sett flera filmer på youtube där Visco använts och har inte alls funkat som man kan tycka, kan ju i och för sig vara så att dom blivit brända.. :S

Sök