4312
Sök

Volvo XC70 modifiera drivlina

Forummoderator
26 605 Inlägg
25 april 2012
Danne_1977 skrev:
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:
Så länge man håller höga varv så funkar det nog, men som jag sagt tidigare så vill man ju att awd ska funka när man krypkör och verkligen behöver ta sig fram.. då vill man inte hålla 3000 varv direkt.. enligt uppgift jag fått tag på så måste man gasa mer för att effektivt kunna använda Visco.. då har framhjulen redan grävt ner sig och kan man inte tokgasa där man ska ta sig fram så är visco således heller inget alternativ..

Även här kan jag såklart ha fel.. men där det verkar funkar med Visco där verkar det åxå vara ganska höga varv, ett bra fäste får man inte med höga varv, låga varv och awd måste vara optimalt väste på dom flesta underlag..

Det är det jag menar. Det är en viss teknik man lär sig med tiden, för att få ut det mesta av viscon.
Lär man sig tekniken, så behöver man inte gasa som en vilde, etc, etc - för att få det att funka.

Det är en myt att hjulen hinner borra ner sig innan bakhjulen kommer igång..snälla förstå det.

Det är rätt så intressant med Visco och Haldex faktiskt. big_smile  big_smile

Jag tolkar det som att det är nåt man lär sig med tiden i förhållande till grepp och underlag så lär man sig hur man ska köra och gasa.. förutsatt att Viscon funkar som den ska rent praktiskt alltså.

Precis min tanke!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Ska jag byta till en XC så blir det en med Haldex dels för att det är bättre och dels för att jag inte vill byta ner mig i årgång...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 605 Inlägg
25 april 2012
Danne_1977 skrev:
Ska jag byta till en XC så blir det en med Haldex dels för att det är bättre och dels för att jag inte vill byta ner mig i årgång...

Jag tror Haldexen funkar bättre i längden, så kör på det.
Viscon är ju som sagt inte designad för att användas konstant, för då går även dem sönder.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Får jag råd att byta bil så blir det till minst en 2005 iaf...

2 763 Inlägg
25 april 2012
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:
Busgrabb skrev:
STC och TRACS är olika system så ni har koll på det.
STC stryper motorns effekt eletroniskt, sitter bara på bilar med elektroniskt gasspjäll och ME7 styrsystem.
TRACS nyper till med bromsarna för att få kraften att gå över till det hjul med bäst grepp och även minska spinnandet.

Min har elektroniskt gasspjäll, hur är det på min då?! yikes

Heter det STC el TRACS?

Kollade i VIDA igår och enligt den heter mitt antispinn TRACS! smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
25 april 2012
Danne_1977 skrev:
Detta är åxå nåt jag funderar över.. den verkar ju inte driva alls på bakhjulen, så mycket snö att den släpar i underredet är det ju inte..

Observera att detta är en nyare XC med haldex, troligen är databoxen till haldexen trasig! hmm

Volvo - For Life

Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 april 2012
BOLIN_ skrev:
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:

Min har elektroniskt gasspjäll, hur är det på min då?! yikes

Heter det STC el TRACS?

Okay, det är det nog någon övergånsmodell där, precis som många andra saker på den första generationen av den "nya" motorn med elspjäll och fasta tryckare i toppen osv som kom under modellår 99.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 april 2012
BOLIN_ skrev:
Danne_1977 skrev:
Detta är åxå nåt jag funderar över.. den verkar ju inte driva alls på bakhjulen, så mycket snö att den släpar i underredet är det ju inte..

Observera att detta är en nyare XC med haldex, troligen är databoxen till haldexen trasig! hmm

Tror jag med...
Har haft både Visco och Haldex bilar och tycker det funkar prefekt när grejerna är hela.

Autotech

2 763 Inlägg
25 april 2012
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:
Busgrabb skrev:

Heter det STC el TRACS?

Okay, det är det nog någon övergånsmodell där, precis som många andra saker på den första generationen av den "nya" motorn med elspjäll och fasta tryckare i toppen osv som kom under modellår 99.

Mycket möjligt! Vet faktiskt inte varför det inte heter STC som på vanliga V70 tongue

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
25 april 2012
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:
Danne_1977 skrev:

Tror jag med...
Har haft både Visco och Haldex bilar och tycker det funkar prefekt när grejerna är hela.

Min visco har funkat skitbra och den där XC:n är det definitivt något fel på, inte ens viskon är så långsam på att komma igång yikes

Volvo - For Life

3 292 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
Danne_1977 skrev:

Det kan nog vara så att det är nåt fel som är trasigt, verkar faktiskt som det är fler än man tror som åker omkring med trasiga grejer.. kanske helt ovetandes åxå...

2 763 Inlägg
25 april 2012
Danne_1977 skrev:
BOLIN_ skrev:
Danne_1977 skrev:

Det kan nog vara så att det är nåt fel som är trasigt, verkar faktiskt som det är fler än man tror som åker omkring med trasiga grejer.. kanske helt ovetandes åxå...

Japp, grannens son köpte en XC70 ocean race, årsmodell 06 endast för att den var AWD och han ville ha det när han skulle dra båten. När han skulle dra upp båten på en ramp stod den bara och spann fram, kostade 12000kr att bta styrenheten för haldexen hmm

Volvo - For Life

3 292 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
Danne_1977 skrev:
BOLIN_ skrev:

Japp, grannens son köpte en XC70 ocean race, årsmodell 06 endast för att den var AWD och han ville ha det när han skulle dra båten. När han skulle dra upp båten på en ramp stod den bara och spann fram, kostade 12000kr att bta styrenheten för haldexen hmm

Fy fan... så om man nu ska köpa en XC70 så bör man provköra bilen även offroad innan man bestämmer sig för att kontrollera dess framkommlighet... ?

2 763 Inlägg
25 april 2012
Danne_1977 skrev:
BOLIN_ skrev:
Danne_1977 skrev:

Fy fan... så om man nu ska köpa en XC70 så bör man provköra bilen även offroad innan man bestämmer sig för att kontrollera dess framkommlighet... ?

kör ut på en gräsplan eller nåt och gasa på så känner du direkt om den driver bak! smile

Volvo - For Life

3 292 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Ja det låter ju som en kanonbra idé...

2 763 Inlägg
25 april 2012
Danne_1977 skrev:

Nja, men hur ska du annars testa? En AWD gillar ju inte japanstarter om man säger så...

Volvo - For Life

3 292 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
Danne_1977 skrev:

Nja, men hur ska du annars testa? En AWD gillar ju inte japanstarter om man säger så...

Har ingen aning faktiskt.. var bara en tanke, att man på nåt sätt måste säkerställa dess framkomlighet på nåt sätt.. gräsmatta funkar säkert (om ingen ser) big_smile lol

2 763 Inlägg
25 april 2012
Danne_1977 skrev:
BOLIN_ skrev:
Danne_1977 skrev:

Har ingen aning faktiskt.. var bara en tanke, att man på nåt sätt måste säkerställa dess framkomlighet på nåt sätt.. gräsmatta funkar säkert (om ingen ser) big_smile lol

Du kan ju testa på en grusplan eller grusväg men då finns risken att man skadar lacken på något sättt hmm

Volvo - For Life

3 292 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
Danne_1977 skrev:
BOLIN_ skrev:

Du kan ju testa på en grusplan eller grusväg men då finns risken att man skadar lacken på något sättt hmm

Japp.. det lär nog ordna sig skulle jag tro big_smile

Sök