Köra utlandsregistrerad bil i sverige?

Loffe123
9 mars 2012 · 527 Inlägg

Vad hindrar mig från att köra en utlandsregistrerad bil i sverige?

Min tanke är att köpa en bil i England och köra runt den här i sverige under flera år.
Vad hindrar mig från detta? Hur länge får man köra en utlandsbil inom våra gränser, finns det något sådan lag?

Jag har Engelskt medborgarskap och har även en bostadsadress i England som bilen kan kopplas till.

Visst kan jag svenskregistrera den för åtskilliga tusen, men varför måste jag göra det?

Senast redigerat av Loffe123 (9 mars 2012)

Donken86
9 mars 2012 · 184 Inlägg

Kort sagt ja det får du, Dock så är det fortfarande hemlandets regler som gäller med besiktning, skatt och försäkring i landet som bilen är registrerad i, Sen kan det dessutom va lite olika regler beroende på försäkringsbolag. T.ex om du kör några "Svenska" kompisar, alltså Svenska medborgare så kan det bli en massa krångel med utbetalning av försäkring (den kanske t.o.m inte gäller Svenska meborgare i Sverige om dom är passagerare i en utländsk bil) om de skulle hända nått. Så med andra ord så ha inga svenska passagerare.

EDIT: måste poängtera att detta gäller enbart om du är Engelsk medborgare med en Engelskregistrerad bil med hemaddress i England

Senast redigerat av Donken86 (9 mars 2012)

rickylicious Webbutvecklare
9 mars 2012 · 2 369 Inlägg

"Villkoret för användning i Sverige är att fordonet ägs av en fysisk eller juridisk person som har sin huvudsakligliga hemvist utomlands och att fordonet har förts in i Sverige för att tillfälligt användas här. Kravet på fordons registrering i Sverige finns i Lagen om vägtrafikregister, VtrL, SFS 2001:558."

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
rickylicious Webbutvecklare
9 mars 2012 · 2 369 Inlägg

Läste även detta på ett annat forum:

"Ja, men bilen får bara vara i sverige, bevisligen, högst nio månader. sedan måste den hem och vara där i en månad (bevisligen) för att sedan på nytt vara i svergie i högst 9 månader.

Vid eventuell kontroll, så måste man kunna styrka att bilen har varit i hemlandet minst en kalendermånad av tio."

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Loffe123
9 mars 2012 · 527 Inlägg

Tack för bra svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang