Hej! Har en saab 9-5 som har tappat oljetrycket till och från säkert 30-40 gånger men det återkom alltid efter man skyndade sig och startade om motorn. Till slut kom ett knackande ljud helt sonika från en sekund till en annan. Jag har plockat ut motorn ur bilen nu och ställt den i ett motorstativ.
vevlagren är borttagna nu och dom ser enligt mig lite sliten ut, men absolut inte så sliten så dom skulle kunna medföra ljudet som motorn ger ifrån sig, ett ovälkomnande knack. Knackningarna låter som om dom kommer från längst ut på motorn, vid kamkedjesidan, där jag pekar med fingret på filmen. Knacket hörs mer desto mer man belastar motorn, kör jag på 5an i lite nedför så hörs det betydligt mindre än 5 an i uppförsbacke..
Här kommer bilder på vevlagren därefter en länk till youtube där ni hör missljudet, vad tror ni är felet? ska försöka åtgärda felet och få bilen att gå tills nästa söndag igen nämligen..
Jag tycker fortfarande lagren är alltför intakta för att orsaka sånt knack som det verkligen är.. länken ska fungera, pröva igen.. den fungerar för mig..
robbaxxxx skrev: Jag tycker fortfarande lagren är alltför intakta för att orsaka sånt knack som det verkligen är.. länken ska fungera, pröva igen.. den fungerar för mig..
Nu funkar den - fick bara error förut. Kanske var tuben som fuckade?
robbaxxxx skrev: Har du något att säga om ljudet som hörs?
Det låter förjävligt?
Kvalificerad gissning skulle säga just vevlager. Behövs inte mkt innan dom blir värdelösa. Men jag skulle spendera mer tid i att se över VARFÖR dom gick sönder ifrån början.
Det är väldigt svårt att veta vad som orsakade felet, oljesilen satt igen 1/3 ungefär, tappade oljetrycket sporadiskt massa gånger men efter omstart så kom trycket tillbaka igen..
Jag har inte kollat ramlager kammar och ventiler ännu. Det är första gången jag river en bilmotor så jag är lite osäker på hur man kollar ramlager osv.. är rädd att strula ihop hur kamkedjan ska sitta!
Japp motorn står i ett motorstativ nu utan vevstaksöverfall och utan vevlager, har skjutit ned kolvarna(motorn är vriden upp och ned). Jag vet inte hur man tar ur vevaxeln? Är det någon som kan förklara hur man gör så jag kan återkomma med bilder på hur dessa lager ser ut under morgondagen? Man borde väl kunna ruska på veven och känna om den glappar eftersom den i sig är omlindad av ramlager, om motorn knackar som den gör bör ju ett lager vara totalt bortnött, om det nu är ett lager d.v.s..
Allright.. Men jag förstår inte hur ett lagerras bara kom från en sekund till en annan, visserligen jag har ju tapppat oljetrycket då och då som sagt, oljesilen satt delvis igen. Men det är för riskfyllt att bara byta vevlagren, eventuellt slipa veven därefter sätta ihop allt igen och möta samma knack när motorn sitter i bilen. Då får man ju ett frispel..