Saab 9-5 2.0t -99 motorknack, okänt fel, bilder och ljudfil bifogade, tacksam för hjälp!

Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

Hej! Har en saab 9-5 som har tappat oljetrycket till och från säkert 30-40 gånger men det återkom alltid efter man skyndade sig och startade om motorn. Till slut kom ett knackande ljud helt sonika från en sekund till en annan. Jag har plockat ut motorn ur bilen nu och ställt den i ett motorstativ.

vevlagren är borttagna nu och dom ser enligt mig lite sliten ut, men absolut inte så sliten så dom skulle kunna medföra ljudet som motorn ger ifrån sig, ett ovälkomnande knack. Knackningarna låter som om dom kommer från längst ut på motorn, vid kamkedjesidan, där jag pekar med fingret på filmen. Knacket hörs mer desto mer man belastar motorn, kör jag på 5an i lite nedför så hörs det betydligt mindre än 5 an i uppförsbacke..

Här kommer bilder på vevlagren därefter en länk till youtube där ni hör missljudet, vad tror ni är felet? ska försöka åtgärda felet och få bilen att gå tills nästa söndag igen nämligen..

Cylinder 1 närmast kamkedjans vevlager:
http://forumbilder.se/images/1e1201240127P4a55.jpg

Cylinder 2 vevlager:
http://forumbilder.se/images/501201240210Pccfb.jpg

Cylinder 3 vevlager:
http://forumbilder.se/images/db1201240250P1276.jpg

Cylinder 4 mot svänghjuls vevlager:
http://forumbilder.se/images/cd1201240346P3ef3.jpg

Och slutligen filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=XcDCr3oK … AQL0hQMDk=

Hoppas ni kan komma med så många tips ni kan vad ni tror är felet!

Tack på förhand..
MVH!    big_smile

Senast redigerat av robbaxxxx (11 mars 2012)

LeafBox Lat Perfektionist
11 mars 2012 · 6 359 Inlägg

Jag är ju ingen expert, men jag tyckte minsann nr.2 och nr.4 såg helt åt helvete ut.
1 och 3 var bättre, men inte bra tongue

Och din youtube-länk verkar inte funka hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

Jag tycker fortfarande lagren är alltför intakta för att orsaka sånt knack som det verkligen är.. länken ska fungera, pröva igen.. den fungerar för mig.. big_smile

Arvidz
11 mars 2012 · 6 Inlägg

LeafBox skrev:
Jag är ju ingen expert, men jag tyckte minsann nr.2 och nr.4 såg helt åt helvete ut.
1 och 3 var bättre, men inte bra tongue

Och din youtube-länk verkar inte funka hmm

Länken fungerar prima

Senast redigerat av Arvidz (11 mars 2012)

LeafBox Lat Perfektionist
11 mars 2012 · 6 359 Inlägg

robbaxxxx skrev:
Jag tycker fortfarande lagren är alltför intakta för att orsaka sånt knack som det verkligen är.. länken ska fungera, pröva igen.. den fungerar för mig.. big_smile

Nu funkar den - fick bara error förut. Kanske var tuben som fuckade?

Senast redigerat av LeafBox (11 mars 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

Har du något att säga om ljudet som hörs?smile

LeafBox Lat Perfektionist
11 mars 2012 · 6 359 Inlägg

robbaxxxx skrev:
Har du något att säga om ljudet som hörs?smile

Det låter förjävligt? tongue

Kvalificerad gissning skulle säga just vevlager.
Behövs inte mkt innan dom blir värdelösa. Men jag skulle spendera mer tid i att se över VARFÖR dom gick sönder ifrån början.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

Det är väldigt svårt att veta vad som orsakade felet, oljesilen satt igen 1/3 ungefär, tappade oljetrycket sporadiskt massa gånger men efter omstart så kom trycket tillbaka igen..

LeafBox Lat Perfektionist
11 mars 2012 · 6 359 Inlägg

Vissa utav Saabarna har ju problem med oilsludge, kanske det som inträffat här oxå.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

Jag hittar inget oljeslam varken i tråg eller ventilkåpa dock..

DB2-4
11 mars 2012 · 51 Inlägg

hur ser dina ramlager ut och har du kollat kammar och ventiler?

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too
LeafBox Lat Perfektionist
11 mars 2012 · 6 359 Inlägg

Personligen tycker jag det lät alldeles för dovt för att ha nånting med toppen att göra.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

Jag har inte kollat ramlager kammar och ventiler ännu. Det är första gången jag river en bilmotor så jag är lite osäker på hur man kollar ramlager osv.. är rädd att strula ihop hur kamkedjan ska sitta!

DB2-4
11 mars 2012 · 51 Inlägg

jag tycker det låter som ett ramlagerknack
har du ute motorn?

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too
Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

Japp motorn står i ett motorstativ nu utan vevstaksöverfall och utan vevlager, har skjutit ned kolvarna(motorn är vriden upp och ned). Jag vet inte hur man tar ur vevaxeln? Är det någon som kan förklara hur man gör så jag kan återkomma med bilder på hur dessa lager ser ut under morgondagen? Man borde väl kunna ruska på veven och känna om den glappar eftersom den i sig är omlindad av ramlager, om motorn knackar som den gör bör ju ett lager vara totalt bortnött, om det nu är ett lager d.v.s..

Senast redigerat av robbaxxxx (11 mars 2012)

LeafBox Lat Perfektionist
11 mars 2012 · 6 359 Inlägg

Totalt bortnött? Absolut INTE. Räcker nog med 0,5mm i vissa fall.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

Allright.. Men jag förstår inte hur ett lagerras bara kom från en sekund till en annan, visserligen jag har ju tapppat oljetrycket då och då som sagt, oljesilen satt delvis igen. Men det är för riskfyllt att bara byta vevlagren, eventuellt slipa veven därefter sätta ihop allt igen och möta samma knack när motorn sitter i bilen. Då får man ju ett frispel..

DB2-4
11 mars 2012 · 51 Inlägg

fyrans lager kan ge detta ljud men jag tycker det låter mer som ett ramlagerknack,
ska försöka skicka dig mer info i morgon

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too
Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

Okej! Tack så mycket DB2-4. Jag ska försöka få loss veven helt utan assistans. Jag finns här i tråden, jag kommer skriva mer imorgon!

Rallyhalle
11 mars 2012 · 4 299 Inlägg

Ställer mig till skaran som säger ramlagerknack. Detta ljud kan sprida sig vidare lite varstans.

Du kontrollerar dom lagrena på samma sätt som vevlagrena. Väljer du något av dom mittre överfallen behöver du inte bry dig om kamkedjan ännu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang