Placering av däcken.

jemtegrannen
13 mars 2012 · 215 Inlägg

Tjaa!

Har 2 olika märken på mina sommardäck och jag undrar hur jag ska sätta dem.

Det är:
Yokohama advan sport, använda ca 4 månader
Pirelli cinturato p7, Nya

Så det jag undrar är hur man ska sätta dem och om det har någon som helst betydelse.. Pirelli bak eller fram,
Vilka slits snabbast osv..
Har läst om båda däcken och det verkar som att yokohama'n är 'sämre' så då kanske de borde sitta fram för att slitas snabbare och spara mer på pirelli?

Ska sitta på min 9-3ss aero, 225 x 45 R17

Hoppas ni har några ideer smile

Senast redigerat av jemtegrannen (13 mars 2012)

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Rent formellt ska man placera "bästa däcken" bak för att undvika sladdar med bakvagnen i största möjliga mån (tex vid vattenplaning). Detta eftersom de flesta dödsolyckorna som sker beror på sladd med bakvagnen (ofta med bästa däcken fram), men finns många som inte tror alls på det.

Mennemenne, eftersom Pirelli Cinturato P7 är nya och vad jag vet hyggliga på vått men inte något
jättesportigt däck (relativt mot Pirelli Pzero-däcken?) så skulle jag placera det bak. Yokohama Advan Sport får man
anta är ett sportigare däck som kanske ger lite bättre styrrespons och annat, vilket bör lämpa sig bäst fram där du ändå har styrningen smile

jemtegrannen
13 mars 2012 · 215 Inlägg

steifan skrev:
Rent formellt ska man placera "bästa däcken" bak för att undvika sladdar med bakvagnen i största möjliga mån (tex vid vattenplaning). Detta eftersom de flesta dödsolyckorna som sker beror på sladd med bakvagnen (ofta med bästa däcken fram), men finns många som inte tror alls på det.

Mennemenne, eftersom Pirelli Cinturato P7 är nya och vad jag vet hyggliga på vått men inte något
jättesportigt däck (relativt mot Pirelli Pzero-däcken?) så skulle jag placera det bak. Yokohama Advan Sport får man
anta är ett sportigare däck som kanske ger lite bättre styrrespons och annat, vilket bör lämpa sig bäst fram där du ändå har styrningen smile

Tack för svaret smile
Det får nog bli pirelli bak, beror på vilka tester man läser men yokohama-däcken har bättre sidogrepp men är något sämre i vått.
Sen tycker jag, från förra sommaren, att yokohama advan sport är ganska bullriga, så det passar bra att ha dem fram o slita på så får det bli nya nästa sommar smile

Emilius Avstängd
17 mars 2012 · 1 714 Inlägg

det beror ju helt på hur ofta du skiftar däck, hur du kör osv.

MEN! Bästa däcken SKALL vara bak.

Sen om dina däck är lite smått sämre fram så kan du sätta nya däcken fram om du nu hade tänkt och bromsa fast lite och ändå kommer slita ner framdäcken mer på en vecka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang