dramatik skrev:
Oj, tack för ett utförligt svar.
Jag kanske var otydlig när jag skrev att bilen vinglade, exemplet med lastbilen skrev jag för att det är den gången den vinglat mest. Jag förstår självklart att det blir turbulens när man ska köra om en lastbil och att det kan "vingla" lite, men min bil vinglade ovanligt mycket och det i kombination med att den vinglat mer eller mindre hela tiden gör att jag undrar om något är fel.
Bilen vinglar alltså överallt, inte bara när jag kör om lastbilar:P Det kvittar vilken väg det är, den vinglar ändå men på ett sätt jag inte tycker är normalt. Även andra som kört bilen har påpekat att den vinglar, så det kan inte bara vara jag som inbillar mig tycker jag.
Ibland känns det också som om vänster framhjul lever sitt eget liv, det känns som att det är endast det hjulet som drar åt vänster, men ibland rätar det upp sig och drar rakt för att sedan dra snett igen. Men hela bilen drar alltså mest åt vänster, något som blev bättre efter att ha bytat inre och yttre styrled och gjort en hjulinställning. Kanske att det kan bero på däcken då? Har dubbdäck med ganska hög profil och bra med luft i alla. Men tycker ju inte att bilen borde dra åt vänster för det, speciellt inte när den börjat med det nyligen, trots samma däck.
Stötdämparna är som sagt vad jag vet fräscha. Om man trycker ner bilen i "hörnorna" så fjädrar de mjukt upp igen och stannar där, det enda är att höger bak är något hårdare än övriga tre. En vän till mig har även lyft upp bilen och kollat igenom stötdämparna men hittade inget fel på dem. Men de kanske kan vara slut/dåliga ändå och behöver bytas? På din beskrivning låter det ju onekligen som att det kan vara stötdämparna.
Hur hade bilen betett sig om det var krängningshämmarna som var kassa?
Om krängningshämmarna hade varit dåliga hade bilen absolut varit ostadigare men de är av rejäl fjäderstål och de har en väldigt liten påverkan på stabilitet. Den enda gången de arbetar över huvudtaget är när chassit/karossen kränger då deras enda arbete är att fördela tryck mellan ytter och innerhjul.
Enkelt utryckt de fungerar som en hävstång. När innerhjulet trycks in i hjulhuset så den kraft som uppstår fördelar den över och trycker ner innerhjulet hårdare mot vägbanan bara för att hjälpa till så inget hjul tappar kontakt tryck.
Så länge bilen står rakt så har krängningshämmarna en minimal funktion och skulle man då ta bort dem helt så skulle du aldrig märka något fören bilen kränger åt något håll.
Varför man vill föra över tryck från ytterhjul till innerhjul beror på att 4 hjul håller bilen på plats bättre än två hjul dock får man aldrig föra över för mycket kraft heller.
Gör man det så riskerar du att förlora för mycket tryck på ytterhjulen och en bil funkar som en skidåkare...dalskidan älskling!!!

Normalt sett ska en bil dra lite åt höger eftersom våra vägar är med fllit byggda lite som tak, alltså de lutar lite för att få en bättre vattenavrinning vid kraftigt regn.
En ren säkerhets detalj men drar bilen åt vänster så är det ett tecken på att något står fel.
Det finns bara ett fåtal saker som får en bil att dra åt vänster, antingen att en broms ligger på eller så står framvagnen fel.
Om du nu har kört med fel inställning så kan förvisso däcken vara sned slitna och det kan oxå få en bil att dra snett men då endast marginellt, alltså märkbart men problemet ökar ju större hjul man har.
Olika lufttryck påverkar givetvis oxå bilen till att dra snett.
MEn att det skulle vara något komponentfel som får bilen att dra snett är absolut inte troligt.
Har du någon aning om bilen är krockad?? En bil som har varit krockad och drar snett är i 99 av 100 ramsned men det är ytterst sällsynt att man reparerar bilar längre som man misstänker en sådan kraftig ramskada så att köregenskaperna påverkas.
Nä för att motverka sneddragningen i bilen så lämna in den igen för 4 hjuls justering, kolla däcken, prova byt plats med bakdäcken eller lägg om till sommarhjul redan nu och testa.
Däremot vingligheten ligger i stötdämparna. Oftast blir de dåliga pga att de läcker men det är inte en garanti.
Hmm nu ska vi se om jag kan förklara det här så enkelt som möjligt.
En stötdämpare består i praktiken av två rörliga delar.
Du har ett under rör själva cylindern sen har du en stång som går till övre infästningen (i hjulhuset).
Stötdämparen på insidan ser ut ungefär som en vanlig cyckel pump.
Det sitter en kolv och ju mer den går emot botten ju hårdare blir den.
i botten av stötdämparen finns en kammare, ungefär som förbränningskammaren i motorn ovanför kolvarna.
Den kammaren är oljefylld och ibland med gas för att motverka att oljan kokar.
I kolven sitter det ventiler som ska släppa igenom olja mellan den kammaren och utrymmet bakom kolven.
varför man har ventiler är för att oljetrycket inte ska bli för högt så de blir för stötiga.
Alltså man har dem för komforten och att kunna reglera hårdheten.
Orginal sitter det då oftast enkolvs dämpare alltså sådana utan gas.
Oljan i dämparen blir varm vilket tillslut får oljan att bli sämmre, den bryts ner precis som i motorn och transmisionen.
Ventilerna blir oxå sämmre med åren vilket gör att de inte håller tätt och oljan fladdrar mera fram och tillbaka mellan utrymmena och det ger i sin tur sämmre stötdämpare då oljetrycket sjunker där den normalt sett ska öka itakt att stötdämparen trycks ihop.
Så enkelt tryckt oljan som ska kontrollera hårdheten bryts ner, ventilerna i kolven blir sämre så oljan flyr fram och tillbaka okontrollerat.
Hänger du med?
Det går att åtgärda det och även "trimma" stötdämparna, finns länk om det på Mazdaklubben.com men hur bra det är kan vi diskutera för är ventilerna dåliga så blir det skit ändå.
När det gäller trycka ner bilen testen.
Den är lite missvisande då man måste veta hur en liknande bil med nya dämpare är för att ha något att utgå ifrån.
Och då ska det vara alltså en med fjädrar och stötdämpare av orginal kvalitet.
Byter man till tex Sachs performance dämpare eller likande så kan de vara bättre, längre fjädringsväg, bättre progresivitet, kanske gasfylda.
Gasfyllda brukar vara styvare än rena oljedämpare då de är av två kolvs typ många gånger.
Men en tumregel brukar vara att ska du kunna med handkraft trycka ner bilen mer än 2-4 cm så börjar det bli i svampigaste laget.
Ja i praktiken ska du behöva ta i duktigt för att lyckas, skulle bilen dessutom svaja efter det så är stötdämparna rena livsfaran.
Då innebär det att hjulen riskerar att lätta för mycket från vägytan vilket kan vara katastrofalt i kritiska situationer.
Tex om du ligger i en kurva hårt och sedan kommer en ojämnhet, fjädern kommer att trycka ut hjulet men trycket kommer inte att räcka och kommer en linet ojämnhet så kommer hjulet att studsa och tappa trycket.
Så summan av kardemumman, kolla styrvinklar osv en gång till och byt stötdämpare. Vill du förbättra bilen yttligare då passa på sänk den med sänkfjädrar. både snyggt och ger en stadigare bil dock lite stötigare.