Galant V6 -99 som vinglar

dramatik
13 mars 2012 · 14 Inlägg

Mitt första inlägg här, så jag hoppas jag lägger tråden rätt.

Jag har ett problem med min Galant V6 99:a, den "vinglar" i sidled när man kör, och det märks då främst i lite högre hastigheter. Men saken är den att den gick igenom besiktningen igår med blanka papper, och således borde det inte vara något fel på t.ex. styrleder, spindelleder, länkarmar och sådant. Styrlederna är dessutom nyligen bytta så de vet jag är hela. Och bilen har nyligen fått hjulinställning gjord så det borde inte heller vara felet.

Jag kan inte så väldans mycket om bilar, men skulle gärna vilja ha hjälp med att försöka lista ut vad som kan vara felet. Funderar på om det kan vara någon krängningshämmare eller så som börjar bli kass? Kan det vara troligt? Och hur kollar man i så fall om de är kassa? Kan det vara något annat?

På väg till besiktningen igår skulle jag köra om en lastbil så jag växlade ner och skulle köra om, kom upp i ca 110 och då började bilen vingla rejält i sidled. Jag fick göra ganska stora rattrörelser för att överhuvudtaget hålla bilen kvar på vägen, och det kändes väldigt läskigt. I vintras märkte jag att den var väldigt känslig för minsta lilla iskant också, råkade man köra mot en sådan så började röven på bilen sticka i sidled, även i ganska låga hastigheter.

Bilen drar också ganska så mycket åt vänster om det är till någon hjälp och om man kör i 50 km/h så "studsar" bilen lite, tänk guppig väg, alltså den studsar/hoppar/rycker upp/ner och det känns frammifrån.

Stötdämpare verkar okej allihopa, förutom höger bak som är lite hårdare än de andra. Kan den påverka så att det vinglar så? "Vinglet" känns i själva bilen. inte i ratten så det borde inte vara servon heller väl? Bilen vinglar liksom även om man håller ratten helt stilla.

Skulle bli väldigt tacksam om någon vill försöka hjälpa mig med lite funderingar på vad det kan vara som är fel:)

Mazdakillen Motormontör
14 mars 2012 · 437 Inlägg

Att en bil vinglar speciellt när du kör om en lastbil är helt naturligt då bilen dels blir utsatt för lastbilens turbulens sen så pressar en lastbil ifrån sig mycket eftersom den är såpas stor och vad som händer när du kör om är att din bil blir utsatt för typ som sidvindar.
När chassit utvecklas så tar fordonstillverkarna detta i beaktning.
För att motverka "vingel" i bilen vid vid påfrestningar så testar man olika "setups" för stötdämpare, fjädrar, hjulvinklar.
Om vi nu utgår från att bilen har varit stabilare och blivit vingligare nu när den har blivit äldre så kan det bero på slitage av en eller flera komponenter.
Så en fråga till dig, är det så på alla vägar du åker på eller är det olika på olika vägar?
Vad har du för däck.
Vinterdäck med högre profil och mjukare gummiblandning får alla bilar att kännas ostadigare. Det beror på att med högre profil så tillåts bilen pressas lite mera åt sidled innan stommen sätter stopp. Skulle vilha haft bild så jag skulle kunna beskriva det lättare.
Men prova med sätt foten på däckskanten och gunga bilen genom att funga hjulet så märker du att hela bilen kommer "vagga" fram och tillbaka mera när du har högre profil än tex med sommardäcken som oftast har lägre profil och är hårdare.
Vid körning så kan ostadighet uppstå även på grund av dålig väg, att den är spårig och vissa bilars hjulgeometri och konstruktion påverkas olika mycket av spårighet.
Den där iskanten du beskriver att bilen börjar glida i sidled beror nog mera på dina däck än bilen i helhet.
Om bilen börjar själv gunga vid ojämnheter alltså gunga även vid mycket liten provocering från vägbanan "vägtexturen" Så är det dina stötdämpare som är sopslut.
Stötdämparna har det till arbete att hindra svägningar i höjdlded.
Alltså de ska konstant hålla karossen i stadigt läge tillsammans med fjädrarna samt trycka hjulen mot vägytan.
vad som händer när de börjar bli trötta är att hjulen studsar mot vägytan okontrollerat samt att fjädern som har till uppgift att motverka karosslutningar börjar trycka tillbaka karossen okontrollerat.
För att klargöra, Stötdämparens jobb är att se till att hjulen hålls mot vägen kosntant, inte studsar samt att kontrolera rörelsen.
Fjädrarna motverkar själva krängningen och tar upp energin som uppstår när bilen utsätts för G-krafter i kurvorna eller riktningsändring.
Fjädern har en egen kinetisk energi, alltså energin från hoptryckt till helt utfjädrad.
Eftersom fjädern ständigt strävar efter att fjädra ut sig så långt den kan så uppstår "jänkegung" i bilen"
Det beror på att stötdämparen inte håller emot utan fjädern trycker tillbaka karossen okontrollerat tills den kommer till ett änd läge och där vänder den och kommer tillbaka och så blir det som en studs effekt.
Enda sättet är att ha en stötdämpare som håller emot alla dessa rörelser.
Hänger du med.
Alltså gunget eller hoppandet i bilen beror på att dina fjädrar trycker ut karossen okontrollerat och sedan vänder karossen ner, trycker ihop fjädern till ett läge då fjädern har energi nog att trycka tillbaka karossen okontrollerat igen.
Du kan får bilen att då börja både gunga framlänges och sidlänges. Det beror på vad bilen blir utsatt för och det i sin tur skapar ostadighet i bilen.
Har själv en bil som behöver nya dämpare och uppför sig likadant och har varit med om det förr.
Inget som är fel utan naturligt så det är inget man kan kasta skit på bil tillverkaren för utan det är en slit produkt.
Sen så kan det vara som så att någon har bytt på något hjul tidigare och det gör tex att olika delar av bilen reagerar olika.
Det är därför man ALLTID!!!! byter båda på samma axel.
Alltså byter båda fram eller båda bak samtidigt eller alla 4.
En annan aspekt som får tex framvagnen att gunga mer eller studsa mer än bak är oftast för att man har en tung motor fram. Detta kan man delvis kompensera genom tunga basar och fulltank men hur bra den lösningen är kan man ju diskutera tongue
Frågor på detta??

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
dramatik
14 mars 2012 · 14 Inlägg

Oj, tack för ett utförligt svar.

Jag kanske var otydlig när jag skrev att bilen vinglade, exemplet med lastbilen skrev jag för att det är den gången den vinglat mest. Jag förstår självklart att det blir turbulens när man ska köra om en lastbil och att det kan "vingla" lite, men min bil vinglade ovanligt mycket och det i kombination med att den vinglat mer eller mindre hela tiden gör att jag undrar om något är fel.

Bilen vinglar alltså överallt, inte bara när jag kör om lastbilar:P Det kvittar vilken väg det är, den vinglar ändå men på ett sätt jag inte tycker är normalt. Även andra som kört bilen har påpekat att den vinglar, så det kan inte bara vara jag som inbillar mig tycker jag.

Ibland känns det också som om vänster framhjul lever sitt eget liv, det känns som att det är endast det hjulet som drar åt vänster, men ibland rätar det upp sig och drar rakt för att sedan dra snett igen. Men hela bilen drar alltså mest åt vänster, något som blev bättre efter att ha bytat inre och yttre styrled och gjort en hjulinställning. Kanske att det kan bero på däcken då? Har dubbdäck med ganska hög profil och bra med luft i alla. Men tycker ju inte att bilen borde dra åt vänster för det, speciellt inte när den börjat med det nyligen, trots samma däck.

Stötdämparna är som sagt vad jag vet fräscha. Om man trycker ner bilen i "hörnorna" så fjädrar de mjukt upp igen och stannar där, det enda är att höger bak är något hårdare än övriga tre. En vän till mig har även lyft upp bilen och kollat igenom stötdämparna men hittade inget fel på dem. Men de kanske kan vara slut/dåliga ändå och behöver bytas? På din beskrivning låter det ju onekligen som att det kan vara stötdämparna.

Hur hade bilen betett sig om det var krängningshämmarna som var kassa?

perzy Snål gnällspik
14 mars 2012 · 402 Inlägg

Hur långt har den gått?

Volvo S80 2,9.
Mazdakillen Motormontör
14 mars 2012 · 437 Inlägg

dramatik skrev:
Oj, tack för ett utförligt svar.

Jag kanske var otydlig när jag skrev att bilen vinglade, exemplet med lastbilen skrev jag för att det är den gången den vinglat mest. Jag förstår självklart att det blir turbulens när man ska köra om en lastbil och att det kan "vingla" lite, men min bil vinglade ovanligt mycket och det i kombination med att den vinglat mer eller mindre hela tiden gör att jag undrar om något är fel.

Bilen vinglar alltså överallt, inte bara när jag kör om lastbilar:P Det kvittar vilken väg det är, den vinglar ändå men på ett sätt jag inte tycker är normalt. Även andra som kört bilen har påpekat att den vinglar, så det kan inte bara vara jag som inbillar mig tycker jag.

Ibland känns det också som om vänster framhjul lever sitt eget liv, det känns som att det är endast det hjulet som drar åt vänster, men ibland rätar det upp sig och drar rakt för att sedan dra snett igen. Men hela bilen drar alltså mest åt vänster, något som blev bättre efter att ha bytat inre och yttre styrled och gjort en hjulinställning. Kanske att det kan bero på däcken då? Har dubbdäck med ganska hög profil och bra med luft i alla. Men tycker ju inte att bilen borde dra åt vänster för det, speciellt inte när den börjat med det nyligen, trots samma däck.

Stötdämparna är som sagt vad jag vet fräscha. Om man trycker ner bilen i "hörnorna" så fjädrar de mjukt upp igen och stannar där, det enda är att höger bak är något hårdare än övriga tre. En vän till mig har även lyft upp bilen och kollat igenom stötdämparna men hittade inget fel på dem. Men de kanske kan vara slut/dåliga ändå och behöver bytas? På din beskrivning låter det ju onekligen som att det kan vara stötdämparna.

Hur hade bilen betett sig om det var krängningshämmarna som var kassa?

Om krängningshämmarna hade varit dåliga hade bilen absolut varit ostadigare men de är av rejäl fjäderstål och de har en väldigt liten påverkan på stabilitet. Den enda gången de arbetar över huvudtaget är när chassit/karossen kränger då deras enda arbete är att fördela tryck mellan ytter och innerhjul.
Enkelt utryckt de fungerar som en hävstång. När innerhjulet trycks in i hjulhuset så den kraft som uppstår fördelar den över och trycker ner innerhjulet hårdare mot vägbanan bara för att hjälpa till så inget hjul tappar kontakt tryck.
Så länge bilen står rakt så har krängningshämmarna en minimal funktion och skulle man då ta bort dem helt så skulle du aldrig märka något fören bilen kränger åt något håll.
Varför man vill föra över tryck från ytterhjul till innerhjul beror på att 4 hjul håller bilen på plats bättre än två hjul dock får man aldrig föra över för mycket kraft heller.
Gör man det så riskerar du att förlora för mycket tryck på ytterhjulen och en bil funkar som en skidåkare...dalskidan älskling!!! smile
Normalt sett ska en bil dra lite åt höger eftersom våra vägar är med fllit byggda lite som tak, alltså de lutar lite för att få en bättre vattenavrinning vid kraftigt regn.
En ren säkerhets detalj men drar bilen åt vänster så är det ett tecken på att något står fel.
Det finns bara ett fåtal saker som får en bil att dra åt vänster, antingen att en broms ligger på eller så står framvagnen fel.
Om du nu har kört med fel inställning så kan förvisso däcken vara sned slitna och det kan oxå få en bil att dra snett men då endast marginellt, alltså märkbart men problemet ökar ju större hjul man har.
Olika lufttryck påverkar givetvis oxå bilen till att dra snett.
MEn att det skulle vara något komponentfel som får bilen att dra snett är absolut inte troligt.
Har du någon aning om bilen är krockad?? En bil som har varit krockad och drar snett är i 99 av 100 ramsned men det är ytterst sällsynt att man reparerar bilar längre som man misstänker en sådan kraftig ramskada så att köregenskaperna påverkas.
Nä för att motverka sneddragningen i bilen så lämna in den igen för 4 hjuls justering, kolla däcken, prova byt plats med bakdäcken eller lägg om till sommarhjul redan nu och testa.
Däremot vingligheten ligger i stötdämparna. Oftast blir de dåliga pga att de läcker men det är inte en garanti.
Hmm nu ska vi se om jag kan förklara det här så enkelt som möjligt.
En stötdämpare består i praktiken av två rörliga delar.
Du har ett under rör själva cylindern sen har du en stång som går till övre infästningen (i hjulhuset).
Stötdämparen på insidan ser ut ungefär som en vanlig cyckel pump.
Det sitter en kolv och ju mer den går emot botten ju hårdare blir den.
i botten av stötdämparen finns en kammare, ungefär som förbränningskammaren i motorn ovanför kolvarna.
Den kammaren är oljefylld och ibland med gas för att motverka att oljan kokar.
I kolven sitter det ventiler som ska släppa igenom olja mellan den kammaren och utrymmet bakom kolven.
varför man har ventiler är för att oljetrycket inte ska bli för högt så de blir för stötiga.
Alltså man har dem för komforten och att kunna reglera hårdheten.
Orginal sitter det då oftast enkolvs dämpare alltså sådana utan gas.
Oljan i dämparen blir varm vilket tillslut får oljan att bli sämmre, den bryts ner precis som i motorn och transmisionen.
Ventilerna blir oxå sämmre med åren vilket gör att de inte håller tätt och oljan fladdrar mera fram och tillbaka mellan utrymmena och det ger i sin tur sämmre stötdämpare då oljetrycket sjunker där den normalt sett ska öka itakt att stötdämparen trycks ihop.
Så enkelt tryckt oljan som ska kontrollera hårdheten bryts ner, ventilerna i kolven blir sämre så oljan flyr fram och tillbaka okontrollerat.
Hänger du med?
Det går att åtgärda det och även "trimma" stötdämparna, finns länk om det på Mazdaklubben.com men hur bra det är kan vi diskutera för är ventilerna dåliga så blir det skit ändå.
När det gäller trycka ner bilen testen.
Den är lite missvisande då man måste veta hur en liknande bil med nya dämpare är för att ha något att utgå ifrån.
Och då ska det vara alltså en med fjädrar och stötdämpare av orginal kvalitet.
Byter man till tex Sachs performance dämpare eller likande så kan de vara bättre, längre fjädringsväg, bättre progresivitet, kanske gasfylda.
Gasfyllda brukar vara styvare än rena oljedämpare då de är av två kolvs typ många gånger.
Men en tumregel brukar vara att ska du kunna med handkraft trycka ner bilen mer än 2-4 cm så börjar det bli i svampigaste laget.
Ja i praktiken ska du behöva ta i duktigt för att lyckas, skulle bilen dessutom svaja efter det så är stötdämparna rena livsfaran.
Då innebär det att hjulen riskerar att lätta för mycket från vägytan vilket kan vara katastrofalt i kritiska situationer.
Tex om du ligger i en kurva hårt och sedan kommer en ojämnhet, fjädern kommer att trycka ut hjulet men trycket kommer inte att räcka och kommer en linet ojämnhet så kommer hjulet att studsa och tappa trycket.
Så summan av kardemumman, kolla styrvinklar osv en gång till och byt stötdämpare. Vill du förbättra bilen yttligare då passa på sänk den med sänkfjädrar. både snyggt och ger en stadigare bil dock lite stötigare.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
dramatik
14 mars 2012 · 14 Inlägg

perzy skrev:
Hur långt har den gått?

19600 mil ganska så exakt.

dramatik
14 mars 2012 · 14 Inlägg

Mazdakillen skrev:

dramatik skrev:
Oj, tack för ett utförligt svar.

Jag kanske var otydlig när jag skrev att bilen vinglade, exemplet med lastbilen skrev jag för att det är den gången den vinglat mest. Jag förstår självklart att det blir turbulens när man ska köra om en lastbil och att det kan "vingla" lite, men min bil vinglade ovanligt mycket och det i kombination med att den vinglat mer eller mindre hela tiden gör att jag undrar om något är fel.

Bilen vinglar alltså överallt, inte bara när jag kör om lastbilar:P Det kvittar vilken väg det är, den vinglar ändå men på ett sätt jag inte tycker är normalt. Även andra som kört bilen har påpekat att den vinglar, så det kan inte bara vara jag som inbillar mig tycker jag.

Ibland känns det också som om vänster framhjul lever sitt eget liv, det känns som att det är endast det hjulet som drar åt vänster, men ibland rätar det upp sig och drar rakt för att sedan dra snett igen. Men hela bilen drar alltså mest åt vänster, något som blev bättre efter att ha bytat inre och yttre styrled och gjort en hjulinställning. Kanske att det kan bero på däcken då? Har dubbdäck med ganska hög profil och bra med luft i alla. Men tycker ju inte att bilen borde dra åt vänster för det, speciellt inte när den börjat med det nyligen, trots samma däck.

Stötdämparna är som sagt vad jag vet fräscha. Om man trycker ner bilen i "hörnorna" så fjädrar de mjukt upp igen och stannar där, det enda är att höger bak är något hårdare än övriga tre. En vän till mig har även lyft upp bilen och kollat igenom stötdämparna men hittade inget fel på dem. Men de kanske kan vara slut/dåliga ändå och behöver bytas? På din beskrivning låter det ju onekligen som att det kan vara stötdämparna.

Hur hade bilen betett sig om det var krängningshämmarna som var kassa?

Om krängningshämmarna hade varit dåliga hade bilen absolut varit ostadigare men de är av rejäl fjäderstål och de har en väldigt liten påverkan på stabilitet. Den enda gången de arbetar över huvudtaget är när chassit/karossen kränger då deras enda arbete är att fördela tryck mellan ytter och innerhjul.
Enkelt utryckt de fungerar som en hävstång. När innerhjulet trycks in i hjulhuset så den kraft som uppstår fördelar den över och trycker ner innerhjulet hårdare mot vägbanan bara för att hjälpa till så inget hjul tappar kontakt tryck.
Så länge bilen står rakt så har krängningshämmarna en minimal funktion och skulle man då ta bort dem helt så skulle du aldrig märka något fören bilen kränger åt något håll.
Varför man vill föra över tryck från ytterhjul till innerhjul beror på att 4 hjul håller bilen på plats bättre än två hjul dock får man aldrig föra över för mycket kraft heller.
Gör man det så riskerar du att förlora för mycket tryck på ytterhjulen och en bil funkar som en skidåkare...dalskidan älskling!!! smile
Normalt sett ska en bil dra lite åt höger eftersom våra vägar är med fllit byggda lite som tak, alltså de lutar lite för att få en bättre vattenavrinning vid kraftigt regn.
En ren säkerhets detalj men drar bilen åt vänster så är det ett tecken på att något står fel.
Det finns bara ett fåtal saker som får en bil att dra åt vänster, antingen att en broms ligger på eller så står framvagnen fel.
Om du nu har kört med fel inställning så kan förvisso däcken vara sned slitna och det kan oxå få en bil att dra snett men då endast marginellt, alltså märkbart men problemet ökar ju större hjul man har.
Olika lufttryck påverkar givetvis oxå bilen till att dra snett.
MEn att det skulle vara något komponentfel som får bilen att dra snett är absolut inte troligt.
Har du någon aning om bilen är krockad?? En bil som har varit krockad och drar snett är i 99 av 100 ramsned men det är ytterst sällsynt att man reparerar bilar längre som man misstänker en sådan kraftig ramskada så att köregenskaperna påverkas.
Nä för att motverka sneddragningen i bilen så lämna in den igen för 4 hjuls justering, kolla däcken, prova byt plats med bakdäcken eller lägg om till sommarhjul redan nu och testa.
Däremot vingligheten ligger i stötdämparna. Oftast blir de dåliga pga att de läcker men det är inte en garanti.
Hmm nu ska vi se om jag kan förklara det här så enkelt som möjligt.
En stötdämpare består i praktiken av två rörliga delar.
Du har ett under rör själva cylindern sen har du en stång som går till övre infästningen (i hjulhuset).
Stötdämparen på insidan ser ut ungefär som en vanlig cyckel pump.
Det sitter en kolv och ju mer den går emot botten ju hårdare blir den.
i botten av stötdämparen finns en kammare, ungefär som förbränningskammaren i motorn ovanför kolvarna.
Den kammaren är oljefylld och ibland med gas för att motverka att oljan kokar.
I kolven sitter det ventiler som ska släppa igenom olja mellan den kammaren och utrymmet bakom kolven.
varför man har ventiler är för att oljetrycket inte ska bli för högt så de blir för stötiga.
Alltså man har dem för komforten och att kunna reglera hårdheten.
Orginal sitter det då oftast enkolvs dämpare alltså sådana utan gas.
Oljan i dämparen blir varm vilket tillslut får oljan att bli sämmre, den bryts ner precis som i motorn och transmisionen.
Ventilerna blir oxå sämmre med åren vilket gör att de inte håller tätt och oljan fladdrar mera fram och tillbaka mellan utrymmena och det ger i sin tur sämmre stötdämpare då oljetrycket sjunker där den normalt sett ska öka itakt att stötdämparen trycks ihop.
Så enkelt tryckt oljan som ska kontrollera hårdheten bryts ner, ventilerna i kolven blir sämre så oljan flyr fram och tillbaka okontrollerat.
Hänger du med?
Det går att åtgärda det och även "trimma" stötdämparna, finns länk om det på Mazdaklubben.com men hur bra det är kan vi diskutera för är ventilerna dåliga så blir det skit ändå.
När det gäller trycka ner bilen testen.
Den är lite missvisande då man måste veta hur en liknande bil med nya dämpare är för att ha något att utgå ifrån.
Och då ska det vara alltså en med fjädrar och stötdämpare av orginal kvalitet.
Byter man till tex Sachs performance dämpare eller likande så kan de vara bättre, längre fjädringsväg, bättre progresivitet, kanske gasfylda.
Gasfyllda brukar vara styvare än rena oljedämpare då de är av två kolvs typ många gånger.
Men en tumregel brukar vara att ska du kunna med handkraft trycka ner bilen mer än 2-4 cm så börjar det bli i svampigaste laget.
Ja i praktiken ska du behöva ta i duktigt för att lyckas, skulle bilen dessutom svaja efter det så är stötdämparna rena livsfaran.
Då innebär det att hjulen riskerar att lätta för mycket från vägytan vilket kan vara katastrofalt i kritiska situationer.
Tex om du ligger i en kurva hårt och sedan kommer en ojämnhet, fjädern kommer att trycka ut hjulet men trycket kommer inte att räcka och kommer en linet ojämnhet så kommer hjulet att studsa och tappa trycket.
Så summan av kardemumman, kolla styrvinklar osv en gång till och byt stötdämpare. Vill du förbättra bilen yttligare då passa på sänk den med sänkfjädrar. både snyggt och ger en stadigare bil dock lite stötigare.

Bilen ska inte ha varit krockad vad jag vet. Jag köpte den i semtember förra året och då var höger styrled kass, så den bytte jag plus fick hjulinställning gjord (fram) fick dock pappret när de hade mätt och då stod det ju även hur bak låg, och det var som det skulle, rakt alltsåsmile Sen började den dra åt vänster för ca en månad sedan, misstänkte då styrled så kollade efter glapp och upptäckte att inre styrled var kass, så den gick med det i 2 veckor ca. innan jag fick inre och yttre bytt + framhjulsinställning igen. Vinterdäcken (helt nya) la jag på efter jag hade bytt styrled på höger sida, men innan styrled på vänster sida blev kass så jag tycker inte att den borde dra åt vänster för det när den endast gick med dålig styrled i 2 veckor ca, dessutom var det bara ett litet glapp men jag tyckte det var bäst att byta så fort som möjligt ändå. Däcken har lika mycket luft i sig allihop så den borde inte dra för det heller. Hmm...tycker det är konstigt att den plötsligt började dra åt vänster och dessutom fortsätter göra det.

Men, men borde kanske iaf byta stötdämpare fram då. Fast det känns som att då kan jag lika bra passa på att köpa en sänkningssats eftersom vanliga stötdämpare ändå är ganska dyra vad jag sett:P

Mazdakillen Motormontör
14 mars 2012 · 437 Inlägg

dramatik skrev:

Mazdakillen skrev:

dramatik skrev:
Oj, tack för ett utförligt svar.

Jag kanske var otydlig när jag skrev att bilen vinglade, exemplet med lastbilen skrev jag för att det är den gången den vinglat mest. Jag förstår självklart att det blir turbulens när man ska köra om en lastbil och att det kan "vingla" lite, men min bil vinglade ovanligt mycket och det i kombination med att den vinglat mer eller mindre hela tiden gör att jag undrar om något är fel.

Bilen vinglar alltså överallt, inte bara när jag kör om lastbilar:P Det kvittar vilken väg det är, den vinglar ändå men på ett sätt jag inte tycker är normalt. Även andra som kört bilen har påpekat att den vinglar, så det kan inte bara vara jag som inbillar mig tycker jag.

Ibland känns det också som om vänster framhjul lever sitt eget liv, det känns som att det är endast det hjulet som drar åt vänster, men ibland rätar det upp sig och drar rakt för att sedan dra snett igen. Men hela bilen drar alltså mest åt vänster, något som blev bättre efter att ha bytat inre och yttre styrled och gjort en hjulinställning. Kanske att det kan bero på däcken då? Har dubbdäck med ganska hög profil och bra med luft i alla. Men tycker ju inte att bilen borde dra åt vänster för det, speciellt inte när den börjat med det nyligen, trots samma däck.

Stötdämparna är som sagt vad jag vet fräscha. Om man trycker ner bilen i "hörnorna" så fjädrar de mjukt upp igen och stannar där, det enda är att höger bak är något hårdare än övriga tre. En vän till mig har även lyft upp bilen och kollat igenom stötdämparna men hittade inget fel på dem. Men de kanske kan vara slut/dåliga ändå och behöver bytas? På din beskrivning låter det ju onekligen som att det kan vara stötdämparna.

Hur hade bilen betett sig om det var krängningshämmarna som var kassa?

Om krängningshämmarna hade varit dåliga hade bilen absolut varit ostadigare men de är av rejäl fjäderstål och de har en väldigt liten påverkan på stabilitet. Den enda gången de arbetar över huvudtaget är när chassit/karossen kränger då deras enda arbete är att fördela tryck mellan ytter och innerhjul.
Enkelt utryckt de fungerar som en hävstång. När innerhjulet trycks in i hjulhuset så den kraft som uppstår fördelar den över och trycker ner innerhjulet hårdare mot vägbanan bara för att hjälpa till så inget hjul tappar kontakt tryck.
Så länge bilen står rakt så har krängningshämmarna en minimal funktion och skulle man då ta bort dem helt så skulle du aldrig märka något fören bilen kränger åt något håll.
Varför man vill föra över tryck från ytterhjul till innerhjul beror på att 4 hjul håller bilen på plats bättre än två hjul dock får man aldrig föra över för mycket kraft heller.
Gör man det så riskerar du att förlora för mycket tryck på ytterhjulen och en bil funkar som en skidåkare...dalskidan älskling!!! smile
Normalt sett ska en bil dra lite åt höger eftersom våra vägar är med fllit byggda lite som tak, alltså de lutar lite för att få en bättre vattenavrinning vid kraftigt regn.
En ren säkerhets detalj men drar bilen åt vänster så är det ett tecken på att något står fel.
Det finns bara ett fåtal saker som får en bil att dra åt vänster, antingen att en broms ligger på eller så står framvagnen fel.
Om du nu har kört med fel inställning så kan förvisso däcken vara sned slitna och det kan oxå få en bil att dra snett men då endast marginellt, alltså märkbart men problemet ökar ju större hjul man har.
Olika lufttryck påverkar givetvis oxå bilen till att dra snett.
MEn att det skulle vara något komponentfel som får bilen att dra snett är absolut inte troligt.
Har du någon aning om bilen är krockad?? En bil som har varit krockad och drar snett är i 99 av 100 ramsned men det är ytterst sällsynt att man reparerar bilar längre som man misstänker en sådan kraftig ramskada så att köregenskaperna påverkas.
Nä för att motverka sneddragningen i bilen så lämna in den igen för 4 hjuls justering, kolla däcken, prova byt plats med bakdäcken eller lägg om till sommarhjul redan nu och testa.
Däremot vingligheten ligger i stötdämparna. Oftast blir de dåliga pga att de läcker men det är inte en garanti.
Hmm nu ska vi se om jag kan förklara det här så enkelt som möjligt.
En stötdämpare består i praktiken av två rörliga delar.
Du har ett under rör själva cylindern sen har du en stång som går till övre infästningen (i hjulhuset).
Stötdämparen på insidan ser ut ungefär som en vanlig cyckel pump.
Det sitter en kolv och ju mer den går emot botten ju hårdare blir den.
i botten av stötdämparen finns en kammare, ungefär som förbränningskammaren i motorn ovanför kolvarna.
Den kammaren är oljefylld och ibland med gas för att motverka att oljan kokar.
I kolven sitter det ventiler som ska släppa igenom olja mellan den kammaren och utrymmet bakom kolven.
varför man har ventiler är för att oljetrycket inte ska bli för högt så de blir för stötiga.
Alltså man har dem för komforten och att kunna reglera hårdheten.
Orginal sitter det då oftast enkolvs dämpare alltså sådana utan gas.
Oljan i dämparen blir varm vilket tillslut får oljan att bli sämmre, den bryts ner precis som i motorn och transmisionen.
Ventilerna blir oxå sämmre med åren vilket gör att de inte håller tätt och oljan fladdrar mera fram och tillbaka mellan utrymmena och det ger i sin tur sämmre stötdämpare då oljetrycket sjunker där den normalt sett ska öka itakt att stötdämparen trycks ihop.
Så enkelt tryckt oljan som ska kontrollera hårdheten bryts ner, ventilerna i kolven blir sämre så oljan flyr fram och tillbaka okontrollerat.
Hänger du med?
Det går att åtgärda det och även "trimma" stötdämparna, finns länk om det på Mazdaklubben.com men hur bra det är kan vi diskutera för är ventilerna dåliga så blir det skit ändå.
När det gäller trycka ner bilen testen.
Den är lite missvisande då man måste veta hur en liknande bil med nya dämpare är för att ha något att utgå ifrån.
Och då ska det vara alltså en med fjädrar och stötdämpare av orginal kvalitet.
Byter man till tex Sachs performance dämpare eller likande så kan de vara bättre, längre fjädringsväg, bättre progresivitet, kanske gasfylda.
Gasfyllda brukar vara styvare än rena oljedämpare då de är av två kolvs typ många gånger.
Men en tumregel brukar vara att ska du kunna med handkraft trycka ner bilen mer än 2-4 cm så börjar det bli i svampigaste laget.
Ja i praktiken ska du behöva ta i duktigt för att lyckas, skulle bilen dessutom svaja efter det så är stötdämparna rena livsfaran.
Då innebär det att hjulen riskerar att lätta för mycket från vägytan vilket kan vara katastrofalt i kritiska situationer.
Tex om du ligger i en kurva hårt och sedan kommer en ojämnhet, fjädern kommer att trycka ut hjulet men trycket kommer inte att räcka och kommer en linet ojämnhet så kommer hjulet att studsa och tappa trycket.
Så summan av kardemumman, kolla styrvinklar osv en gång till och byt stötdämpare. Vill du förbättra bilen yttligare då passa på sänk den med sänkfjädrar. både snyggt och ger en stadigare bil dock lite stötigare.

Bilen ska inte ha varit krockad vad jag vet. Jag köpte den i semtember förra året och då var höger styrled kass, så den bytte jag plus fick hjulinställning gjord (fram) fick dock pappret när de hade mätt och då stod det ju även hur bak låg, och det var som det skulle, rakt alltsåsmile Sen började den dra åt vänster för ca en månad sedan, misstänkte då styrled så kollade efter glapp och upptäckte att inre styrled var kass, så den gick med det i 2 veckor ca. innan jag fick inre och yttre bytt + framhjulsinställning igen. Vinterdäcken (helt nya) la jag på efter jag hade bytt styrled på höger sida, men innan styrled på vänster sida blev kass så jag tycker inte att den borde dra åt vänster för det när den endast gick med dålig styrled i 2 veckor ca, dessutom var det bara ett litet glapp men jag tyckte det var bäst att byta så fort som möjligt ändå. Däcken har lika mycket luft i sig allihop så den borde inte dra för det heller. Hmm...tycker det är konstigt att den plötsligt började dra åt vänster och dessutom fortsätter göra det.

Men, men borde kanske iaf byta stötdämpare fram då. Fast det känns som att då kan jag lika bra passa på att köpa en sänkningssats eftersom vanliga stötdämpare ändå är ganska dyra vad jag sett:P

Hmm knäppt det där med att den drar åt vänster, åt höger är ju naturligt på grund av att vägarna är som sagt byggda som hustak.
Känns som att du ändå ska kolla hjulvinklarna på en annan firma för säkerhetens skull.
Men om du har kört med en kass styrled på vänster sida så har däcken slitits snett och extra på vänster sida eftersom det var där du hade en kass styrled.
För vad jag fattar det som så skickade du på nya vintermackor efter att du bytte den högra styrleden.
Så det är alltså två problem med bilen, den går åt vänster och är ostadig?
Ostadighet är absolut att fjäder och stötdämpare inte jobbar ihop som de ska.
En sänksatts är bara fjädrar, du måste ha nya dämpare i första hand så kolla annars efter coilovers istället. Kan vara billigare eller samma pengar men bättre prestanda i coilovers. Så är fallet till min Mazda MX3.
Men hmm bakhjulen, det är inte så att de ska stå spikraka, kan vara ibland men ofta så har man en viss vinkel på dem oxå för att höra bilen antingen mera kurs stabil eller mera lättkörd men vanligen har den en liten toe in bak oxå och en viss cambervinkel för att förbättra väghålningen och speciellt på higline modeller som tex Galant V6 dock inte samma hjulgeometri som på värstingen VR4.
Din bil förbryllar mig big_smile men det enda som som sagt kan påverka är antigen att en broms ligger på, att hjulvinklarna står fel, eller att framvagnen är skadad eller att däcken efter att du har kört med dålig styrled slitit snett

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
dramatik
14 mars 2012 · 14 Inlägg

Mazdakillen skrev:

dramatik skrev:

Mazdakillen skrev:

Om krängningshämmarna hade varit dåliga hade bilen absolut varit ostadigare men de är av rejäl fjäderstål och de har en väldigt liten påverkan på stabilitet. Den enda gången de arbetar över huvudtaget är när chassit/karossen kränger då deras enda arbete är att fördela tryck mellan ytter och innerhjul.
Enkelt utryckt de fungerar som en hävstång. När innerhjulet trycks in i hjulhuset så den kraft som uppstår fördelar den över och trycker ner innerhjulet hårdare mot vägbanan bara för att hjälpa till så inget hjul tappar kontakt tryck.
Så länge bilen står rakt så har krängningshämmarna en minimal funktion och skulle man då ta bort dem helt så skulle du aldrig märka något fören bilen kränger åt något håll.
Varför man vill föra över tryck från ytterhjul till innerhjul beror på att 4 hjul håller bilen på plats bättre än två hjul dock får man aldrig föra över för mycket kraft heller.
Gör man det så riskerar du att förlora för mycket tryck på ytterhjulen och en bil funkar som en skidåkare...dalskidan älskling!!! smile
Normalt sett ska en bil dra lite åt höger eftersom våra vägar är med fllit byggda lite som tak, alltså de lutar lite för att få en bättre vattenavrinning vid kraftigt regn.
En ren säkerhets detalj men drar bilen åt vänster så är det ett tecken på att något står fel.
Det finns bara ett fåtal saker som får en bil att dra åt vänster, antingen att en broms ligger på eller så står framvagnen fel.
Om du nu har kört med fel inställning så kan förvisso däcken vara sned slitna och det kan oxå få en bil att dra snett men då endast marginellt, alltså märkbart men problemet ökar ju större hjul man har.
Olika lufttryck påverkar givetvis oxå bilen till att dra snett.
MEn att det skulle vara något komponentfel som får bilen att dra snett är absolut inte troligt.
Har du någon aning om bilen är krockad?? En bil som har varit krockad och drar snett är i 99 av 100 ramsned men det är ytterst sällsynt att man reparerar bilar längre som man misstänker en sådan kraftig ramskada så att köregenskaperna påverkas.
Nä för att motverka sneddragningen i bilen så lämna in den igen för 4 hjuls justering, kolla däcken, prova byt plats med bakdäcken eller lägg om till sommarhjul redan nu och testa.
Däremot vingligheten ligger i stötdämparna. Oftast blir de dåliga pga att de läcker men det är inte en garanti.
Hmm nu ska vi se om jag kan förklara det här så enkelt som möjligt.
En stötdämpare består i praktiken av två rörliga delar.
Du har ett under rör själva cylindern sen har du en stång som går till övre infästningen (i hjulhuset).
Stötdämparen på insidan ser ut ungefär som en vanlig cyckel pump.
Det sitter en kolv och ju mer den går emot botten ju hårdare blir den.
i botten av stötdämparen finns en kammare, ungefär som förbränningskammaren i motorn ovanför kolvarna.
Den kammaren är oljefylld och ibland med gas för att motverka att oljan kokar.
I kolven sitter det ventiler som ska släppa igenom olja mellan den kammaren och utrymmet bakom kolven.
varför man har ventiler är för att oljetrycket inte ska bli för högt så de blir för stötiga.
Alltså man har dem för komforten och att kunna reglera hårdheten.
Orginal sitter det då oftast enkolvs dämpare alltså sådana utan gas.
Oljan i dämparen blir varm vilket tillslut får oljan att bli sämmre, den bryts ner precis som i motorn och transmisionen.
Ventilerna blir oxå sämmre med åren vilket gör att de inte håller tätt och oljan fladdrar mera fram och tillbaka mellan utrymmena och det ger i sin tur sämmre stötdämpare då oljetrycket sjunker där den normalt sett ska öka itakt att stötdämparen trycks ihop.
Så enkelt tryckt oljan som ska kontrollera hårdheten bryts ner, ventilerna i kolven blir sämre så oljan flyr fram och tillbaka okontrollerat.
Hänger du med?
Det går att åtgärda det och även "trimma" stötdämparna, finns länk om det på Mazdaklubben.com men hur bra det är kan vi diskutera för är ventilerna dåliga så blir det skit ändå.
När det gäller trycka ner bilen testen.
Den är lite missvisande då man måste veta hur en liknande bil med nya dämpare är för att ha något att utgå ifrån.
Och då ska det vara alltså en med fjädrar och stötdämpare av orginal kvalitet.
Byter man till tex Sachs performance dämpare eller likande så kan de vara bättre, längre fjädringsväg, bättre progresivitet, kanske gasfylda.
Gasfyllda brukar vara styvare än rena oljedämpare då de är av två kolvs typ många gånger.
Men en tumregel brukar vara att ska du kunna med handkraft trycka ner bilen mer än 2-4 cm så börjar det bli i svampigaste laget.
Ja i praktiken ska du behöva ta i duktigt för att lyckas, skulle bilen dessutom svaja efter det så är stötdämparna rena livsfaran.
Då innebär det att hjulen riskerar att lätta för mycket från vägytan vilket kan vara katastrofalt i kritiska situationer.
Tex om du ligger i en kurva hårt och sedan kommer en ojämnhet, fjädern kommer att trycka ut hjulet men trycket kommer inte att räcka och kommer en linet ojämnhet så kommer hjulet att studsa och tappa trycket.
Så summan av kardemumman, kolla styrvinklar osv en gång till och byt stötdämpare. Vill du förbättra bilen yttligare då passa på sänk den med sänkfjädrar. både snyggt och ger en stadigare bil dock lite stötigare.

Bilen ska inte ha varit krockad vad jag vet. Jag köpte den i semtember förra året och då var höger styrled kass, så den bytte jag plus fick hjulinställning gjord (fram) fick dock pappret när de hade mätt och då stod det ju även hur bak låg, och det var som det skulle, rakt alltsåsmile Sen började den dra åt vänster för ca en månad sedan, misstänkte då styrled så kollade efter glapp och upptäckte att inre styrled var kass, så den gick med det i 2 veckor ca. innan jag fick inre och yttre bytt + framhjulsinställning igen. Vinterdäcken (helt nya) la jag på efter jag hade bytt styrled på höger sida, men innan styrled på vänster sida blev kass så jag tycker inte att den borde dra åt vänster för det när den endast gick med dålig styrled i 2 veckor ca, dessutom var det bara ett litet glapp men jag tyckte det var bäst att byta så fort som möjligt ändå. Däcken har lika mycket luft i sig allihop så den borde inte dra för det heller. Hmm...tycker det är konstigt att den plötsligt började dra åt vänster och dessutom fortsätter göra det.

Men, men borde kanske iaf byta stötdämpare fram då. Fast det känns som att då kan jag lika bra passa på att köpa en sänkningssats eftersom vanliga stötdämpare ändå är ganska dyra vad jag sett:P

Hmm knäppt det där med att den drar åt vänster, åt höger är ju naturligt på grund av att vägarna är som sagt byggda som hustak.
Känns som att du ändå ska kolla hjulvinklarna på en annan firma för säkerhetens skull.
Men om du har kört med en kass styrled på vänster sida så har däcken slitits snett och extra på vänster sida eftersom det var där du hade en kass styrled.
För vad jag fattar det som så skickade du på nya vintermackor efter att du bytte den högra styrleden.
Så det är alltså två problem med bilen, den går åt vänster och är ostadig?
Ostadighet är absolut att fjäder och stötdämpare inte jobbar ihop som de ska.
En sänksatts är bara fjädrar, du måste ha nya dämpare i första hand så kolla annars efter coilovers istället. Kan vara billigare eller samma pengar men bättre prestanda i coilovers. Så är fallet till min Mazda MX3.
Men hmm bakhjulen, det är inte så att de ska stå spikraka, kan vara ibland men ofta så har man en viss vinkel på dem oxå för att höra bilen antingen mera kurs stabil eller mera lättkörd men vanligen har den en liten toe in bak oxå och en viss cambervinkel för att förbättra väghålningen och speciellt på higline modeller som tex Galant V6 dock inte samma hjulgeometri som på värstingen VR4.
Din bil förbryllar mig big_smile men det enda som som sagt kan påverka är antigen att en broms ligger på, att hjulvinklarna står fel, eller att framvagnen är skadad eller att däcken efter att du har kört med dålig styrled slitit snett

Jo, jag vet att sänkningssats är bara fjädrar. Uttryckte mig lite klumpigt, men menade att jag lika bra kan sänka den också om man ändå ska byta stötdämpare och hålla påtongue Kostar ju en del oavsett vilket liksom.

Jag blir inte heller klok på varför den drar åt vänster, speciellt inte när den började med det plötsligt. Men visst, det lilla den gick med den kassa styrleden kan ju ha gjort att däcken slitit snett. Kan kasta på bakhjulen fram också då och se om det hjälper, annars har jag ingen aning om varför den gör så. Och du har fattat rätt med när jag la på däcken och att det är två saker som felar, den vinglar och drar åt vänster

Haha, nej bakhjulen är inte spikraka:P Men de stod som de skulle, och cambern är lite negativ. Visst kan jag kolla vinklarna igen på en annan firma, men det känns ju lite sådär att göra tre hjulinställningar på några månader, visserligen har jag ju inte fått bak gjorda, men ändåtongue Kan tänka mig att det inte är likadant på vr4:an nej, men en sådan skulle man gärna haft:D

Ska kolla över bromsarna också snart, det börjar bli dags att byta dem ändå så då kan jag se om någon ligger emot, men borde de inte upptäckt det på besiktningen då?tongue

Jaja, får kika runt lite på sänkning och grejer så får jag fixa det så fort som möjligt. Du vet månne ingen bra sida där man kan kika lite? Tycker det är svårt att hitta grejer till galanten ibland.

Mazdakillen Motormontör
15 mars 2012 · 437 Inlägg

dramatik skrev:

Mazdakillen skrev:

dramatik skrev:

Bilen ska inte ha varit krockad vad jag vet. Jag köpte den i semtember förra året och då var höger styrled kass, så den bytte jag plus fick hjulinställning gjord (fram) fick dock pappret när de hade mätt och då stod det ju även hur bak låg, och det var som det skulle, rakt alltsåsmile Sen började den dra åt vänster för ca en månad sedan, misstänkte då styrled så kollade efter glapp och upptäckte att inre styrled var kass, så den gick med det i 2 veckor ca. innan jag fick inre och yttre bytt + framhjulsinställning igen. Vinterdäcken (helt nya) la jag på efter jag hade bytt styrled på höger sida, men innan styrled på vänster sida blev kass så jag tycker inte att den borde dra åt vänster för det när den endast gick med dålig styrled i 2 veckor ca, dessutom var det bara ett litet glapp men jag tyckte det var bäst att byta så fort som möjligt ändå. Däcken har lika mycket luft i sig allihop så den borde inte dra för det heller. Hmm...tycker det är konstigt att den plötsligt började dra åt vänster och dessutom fortsätter göra det.

Men, men borde kanske iaf byta stötdämpare fram då. Fast det känns som att då kan jag lika bra passa på att köpa en sänkningssats eftersom vanliga stötdämpare ändå är ganska dyra vad jag sett:P

Hmm knäppt det där med att den drar åt vänster, åt höger är ju naturligt på grund av att vägarna är som sagt byggda som hustak.
Känns som att du ändå ska kolla hjulvinklarna på en annan firma för säkerhetens skull.
Men om du har kört med en kass styrled på vänster sida så har däcken slitits snett och extra på vänster sida eftersom det var där du hade en kass styrled.
För vad jag fattar det som så skickade du på nya vintermackor efter att du bytte den högra styrleden.
Så det är alltså två problem med bilen, den går åt vänster och är ostadig?
Ostadighet är absolut att fjäder och stötdämpare inte jobbar ihop som de ska.
En sänksatts är bara fjädrar, du måste ha nya dämpare i första hand så kolla annars efter coilovers istället. Kan vara billigare eller samma pengar men bättre prestanda i coilovers. Så är fallet till min Mazda MX3.
Men hmm bakhjulen, det är inte så att de ska stå spikraka, kan vara ibland men ofta så har man en viss vinkel på dem oxå för att höra bilen antingen mera kurs stabil eller mera lättkörd men vanligen har den en liten toe in bak oxå och en viss cambervinkel för att förbättra väghålningen och speciellt på higline modeller som tex Galant V6 dock inte samma hjulgeometri som på värstingen VR4.
Din bil förbryllar mig big_smile men det enda som som sagt kan påverka är antigen att en broms ligger på, att hjulvinklarna står fel, eller att framvagnen är skadad eller att däcken efter att du har kört med dålig styrled slitit snett

Jo, jag vet att sänkningssats är bara fjädrar. Uttryckte mig lite klumpigt, men menade att jag lika bra kan sänka den också om man ändå ska byta stötdämpare och hålla påtongue Kostar ju en del oavsett vilket liksom.

Jag blir inte heller klok på varför den drar åt vänster, speciellt inte när den började med det plötsligt. Men visst, det lilla den gick med den kassa styrleden kan ju ha gjort att däcken slitit snett. Kan kasta på bakhjulen fram också då och se om det hjälper, annars har jag ingen aning om varför den gör så. Och du har fattat rätt med när jag la på däcken och att det är två saker som felar, den vinglar och drar åt vänster

Haha, nej bakhjulen är inte spikraka:P Men de stod som de skulle, och cambern är lite negativ. Visst kan jag kolla vinklarna igen på en annan firma, men det känns ju lite sådär att göra tre hjulinställningar på några månader, visserligen har jag ju inte fått bak gjorda, men ändåtongue Kan tänka mig att det inte är likadant på vr4:an nej, men en sådan skulle man gärna haft:D

Ska kolla över bromsarna också snart, det börjar bli dags att byta dem ändå så då kan jag se om någon ligger emot, men borde de inte upptäckt det på besiktningen då?tongue

Jaja, får kika runt lite på sänkning och grejer så får jag fixa det så fort som möjligt. Du vet månne ingen bra sida där man kan kika lite? Tycker det är svårt att hitta grejer till galanten ibland.

Haha lungt nämen ja vart ska man rekomendera dig att titta. Bluepower.se har en heldel leksaker, Dalhems vill jag varmt rekomendera och även om de inte alltid har grejerna i sitt egna sortiment så kan de ta hem från utlandet.
Om du tittar på min 323F jag hade förut. Där är det pakfeifer och det var inget de hade i sin katalog men de fixade hem kittet åt mig och fort gick det oxå.
Så de är VÄÄÄÄLIDGT bra att ha göra med.
Hade även lite knas att hitta grejer på den tiden jag hade Mazda 626, svårt att hitta prylar utom till GE generationen 92-97 då den har två systermodeller MX6 och Ford Probe... dock är Proben en sämre Mazda bara.
Ja prova det skadar inte att prova byta plats på hjulen, om hjulvinklarna bak står rätt så ska inte bakvagnen kunna påverka men på endel bilar som tex äldre Mazda bilar kan man ställa både toe in/out på bakhjulen. Minns inte hur bakvagns upphägningen såg ut på en Galant om det är fasta vinklar eller ställbart.
MEn att kolla på en annan firma kan vara klokt då den firman du har varit på antingen har gjort fel eller har fel på sin utrustning.
Inte helt ovanligt båda alternativen.
Och om det skulle vara ett komponentfel så skulle den som ska utföra justeringen upptäcka felet omedelbart.
En framvagn som har glapp i någon led blir näst intill ett H....vete attställa in då allting börjar pendla och att låsa läget blir omöjligt.
Alltså justerar man och den pendlar kraftigt så fort man gör något och är svår att få den hamna inom toleranserna så är det något fel och då avbryter man arbetet tills man har hittat vad som är felet.
Om det nu är någon komponentfel det vill säga.
Och eftersom att din drar snett trotts justering och utbytta delar så är antingen är det som sagt något knas med styrleden du har fått på, alltså materialfel men det låter högst osannolik.
Så då är det bara däcken och vinklarna kvar som får din bil att dra snett.
Hur känns det om du bromsar kraftigt?? Går bilen rakt eller drar den mer åt vänster vid hård inbromsning?
Om så är fallet så är det tecken på att bromsarna tar ojämt vilket kan bero på kärvande ok dock är det oxå extremt ovanligt på framhjul.
Desto vanligare bak men det skulle inte kunna påverka din bil nämnvärt.
När det gäller vinglet finns det ett bra sätt att testa dämparna, plocka loss dem, ta väck fjädern och pressa ihop dem.
Det ska gå åt galet med kraft för att få ihop dem till botten, går det lätt så sätt för fan inte dit  den igen smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
dramatik
15 mars 2012 · 14 Inlägg

Mazdakillen skrev:

dramatik skrev:

Mazdakillen skrev:

Hmm knäppt det där med att den drar åt vänster, åt höger är ju naturligt på grund av att vägarna är som sagt byggda som hustak.
Känns som att du ändå ska kolla hjulvinklarna på en annan firma för säkerhetens skull.
Men om du har kört med en kass styrled på vänster sida så har däcken slitits snett och extra på vänster sida eftersom det var där du hade en kass styrled.
För vad jag fattar det som så skickade du på nya vintermackor efter att du bytte den högra styrleden.
Så det är alltså två problem med bilen, den går åt vänster och är ostadig?
Ostadighet är absolut att fjäder och stötdämpare inte jobbar ihop som de ska.
En sänksatts är bara fjädrar, du måste ha nya dämpare i första hand så kolla annars efter coilovers istället. Kan vara billigare eller samma pengar men bättre prestanda i coilovers. Så är fallet till min Mazda MX3.
Men hmm bakhjulen, det är inte så att de ska stå spikraka, kan vara ibland men ofta så har man en viss vinkel på dem oxå för att höra bilen antingen mera kurs stabil eller mera lättkörd men vanligen har den en liten toe in bak oxå och en viss cambervinkel för att förbättra väghålningen och speciellt på higline modeller som tex Galant V6 dock inte samma hjulgeometri som på värstingen VR4.
Din bil förbryllar mig big_smile men det enda som som sagt kan påverka är antigen att en broms ligger på, att hjulvinklarna står fel, eller att framvagnen är skadad eller att däcken efter att du har kört med dålig styrled slitit snett

Jo, jag vet att sänkningssats är bara fjädrar. Uttryckte mig lite klumpigt, men menade att jag lika bra kan sänka den också om man ändå ska byta stötdämpare och hålla påtongue Kostar ju en del oavsett vilket liksom.

Jag blir inte heller klok på varför den drar åt vänster, speciellt inte när den började med det plötsligt. Men visst, det lilla den gick med den kassa styrleden kan ju ha gjort att däcken slitit snett. Kan kasta på bakhjulen fram också då och se om det hjälper, annars har jag ingen aning om varför den gör så. Och du har fattat rätt med när jag la på däcken och att det är två saker som felar, den vinglar och drar åt vänster

Haha, nej bakhjulen är inte spikraka:P Men de stod som de skulle, och cambern är lite negativ. Visst kan jag kolla vinklarna igen på en annan firma, men det känns ju lite sådär att göra tre hjulinställningar på några månader, visserligen har jag ju inte fått bak gjorda, men ändåtongue Kan tänka mig att det inte är likadant på vr4:an nej, men en sådan skulle man gärna haft:D

Ska kolla över bromsarna också snart, det börjar bli dags att byta dem ändå så då kan jag se om någon ligger emot, men borde de inte upptäckt det på besiktningen då?tongue

Jaja, får kika runt lite på sänkning och grejer så får jag fixa det så fort som möjligt. Du vet månne ingen bra sida där man kan kika lite? Tycker det är svårt att hitta grejer till galanten ibland.

Haha lungt nämen ja vart ska man rekomendera dig att titta. Bluepower.se har en heldel leksaker, Dalhems vill jag varmt rekomendera och även om de inte alltid har grejerna i sitt egna sortiment så kan de ta hem från utlandet.
Om du tittar på min 323F jag hade förut. Där är det pakfeifer och det var inget de hade i sin katalog men de fixade hem kittet åt mig och fort gick det oxå.
Så de är VÄÄÄÄLIDGT bra att ha göra med.
Hade även lite knas att hitta grejer på den tiden jag hade Mazda 626, svårt att hitta prylar utom till GE generationen 92-97 då den har två systermodeller MX6 och Ford Probe... dock är Proben en sämre Mazda bara.
Ja prova det skadar inte att prova byta plats på hjulen, om hjulvinklarna bak står rätt så ska inte bakvagnen kunna påverka men på endel bilar som tex äldre Mazda bilar kan man ställa både toe in/out på bakhjulen. Minns inte hur bakvagns upphägningen såg ut på en Galant om det är fasta vinklar eller ställbart.
MEn att kolla på en annan firma kan vara klokt då den firman du har varit på antingen har gjort fel eller har fel på sin utrustning.
Inte helt ovanligt båda alternativen.
Och om det skulle vara ett komponentfel så skulle den som ska utföra justeringen upptäcka felet omedelbart.
En framvagn som har glapp i någon led blir näst intill ett H....vete attställa in då allting börjar pendla och att låsa läget blir omöjligt.
Alltså justerar man och den pendlar kraftigt så fort man gör något och är svår att få den hamna inom toleranserna så är det något fel och då avbryter man arbetet tills man har hittat vad som är felet.
Om det nu är någon komponentfel det vill säga.
Och eftersom att din drar snett trotts justering och utbytta delar så är antingen är det som sagt något knas med styrleden du har fått på, alltså materialfel men det låter högst osannolik.
Så då är det bara däcken och vinklarna kvar som får din bil att dra snett.
Hur känns det om du bromsar kraftigt?? Går bilen rakt eller drar den mer åt vänster vid hård inbromsning?
Om så är fallet så är det tecken på att bromsarna tar ojämt vilket kan bero på kärvande ok dock är det oxå extremt ovanligt på framhjul.
Desto vanligare bak men det skulle inte kunna påverka din bil nämnvärt.
När det gäller vinglet finns det ett bra sätt att testa dämparna, plocka loss dem, ta väck fjädern och pressa ihop dem.
Det ska gå åt galet med kraft för att få ihop dem till botten, går det lätt så sätt för fan inte dit  den igen smile

Om jag fattar rätt så kommer du inte ihåg om man kan ställa cambern eller inte bak på galant? Svaret är att det inte går, det sa de till mig på ett av ställena iaf (där jag även fickpappret med mätvärdena) han sa att han kunde hämta en rörtång och fixa det däremot, men det tyckte jag lät onödigt. Så jag antar att det inte är ställbart då utefter vad han sa. Ska tillägga också att de två framhjulsinställningarna är gjorda på två olika firmor redan.

Men, men ska plocka ner stötdämparna i helgen och testa att trycka ihop dem så får jag se hur de verkar.

Bromsar man hårt drar den inte nämnvärt åt något håll, vilket även bekräftas av jämna mätvärden på besiktningen:) Framoken hade jag av för ca 2 månader sedan och kollade igenom, kolvarna gled väldigt fint i båda så jag har svårt att tro att de skulle börjat kärva, men som sagt ska de snart av igen i och med att jag ändå ska byta bromsar, så ska ta en titt då med. Bak vet jag dock inte alls hur de är, för bultarna sitter fast så in i helvete där så vi har inte lyckats få av dem än. Men de ska av de med, ska bara fixa nya bultar först så att jag kan byta dem eftersom de blev lite rundade sist vi höll på. Men de skulle gå att få av med hjälp av rörtång sa en vän, så jag får hoppas på att det funkar.

Tack för tipesen på sidorna, ska kika lite därsmile

alexbenhard Hemlig Agent
15 mars 2012 · 1 115 Inlägg

Så långa svar att jag inte orkar läsa alla.
Men det verkar som att fjäderbenslagringen på vänster fram är slut.

MVH. Alex

dramatik
15 mars 2012 · 14 Inlägg

alexbenhard skrev:
Så långa svar att jag inte orkar läsa alla.
Men det verkar som att fjäderbenslagringen på vänster fram är slut.

MVH. Alex

Kan du förklara mer? För fjäderbenslagringen har jag aldrig hört. Hur kollar man om den verkligen är kass?

Mazdakillen Motormontör
15 mars 2012 · 437 Inlägg

dramatik skrev:

Mazdakillen skrev:

dramatik skrev:

Jo, jag vet att sänkningssats är bara fjädrar. Uttryckte mig lite klumpigt, men menade att jag lika bra kan sänka den också om man ändå ska byta stötdämpare och hålla påtongue Kostar ju en del oavsett vilket liksom.

Jag blir inte heller klok på varför den drar åt vänster, speciellt inte när den började med det plötsligt. Men visst, det lilla den gick med den kassa styrleden kan ju ha gjort att däcken slitit snett. Kan kasta på bakhjulen fram också då och se om det hjälper, annars har jag ingen aning om varför den gör så. Och du har fattat rätt med när jag la på däcken och att det är två saker som felar, den vinglar och drar åt vänster

Haha, nej bakhjulen är inte spikraka:P Men de stod som de skulle, och cambern är lite negativ. Visst kan jag kolla vinklarna igen på en annan firma, men det känns ju lite sådär att göra tre hjulinställningar på några månader, visserligen har jag ju inte fått bak gjorda, men ändåtongue Kan tänka mig att det inte är likadant på vr4:an nej, men en sådan skulle man gärna haft:D

Ska kolla över bromsarna också snart, det börjar bli dags att byta dem ändå så då kan jag se om någon ligger emot, men borde de inte upptäckt det på besiktningen då?tongue

Jaja, får kika runt lite på sänkning och grejer så får jag fixa det så fort som möjligt. Du vet månne ingen bra sida där man kan kika lite? Tycker det är svårt att hitta grejer till galanten ibland.

Haha lungt nämen ja vart ska man rekomendera dig att titta. Bluepower.se har en heldel leksaker, Dalhems vill jag varmt rekomendera och även om de inte alltid har grejerna i sitt egna sortiment så kan de ta hem från utlandet.
Om du tittar på min 323F jag hade förut. Där är det pakfeifer och det var inget de hade i sin katalog men de fixade hem kittet åt mig och fort gick det oxå.
Så de är VÄÄÄÄLIDGT bra att ha göra med.
Hade även lite knas att hitta grejer på den tiden jag hade Mazda 626, svårt att hitta prylar utom till GE generationen 92-97 då den har två systermodeller MX6 och Ford Probe... dock är Proben en sämre Mazda bara.
Ja prova det skadar inte att prova byta plats på hjulen, om hjulvinklarna bak står rätt så ska inte bakvagnen kunna påverka men på endel bilar som tex äldre Mazda bilar kan man ställa både toe in/out på bakhjulen. Minns inte hur bakvagns upphägningen såg ut på en Galant om det är fasta vinklar eller ställbart.
MEn att kolla på en annan firma kan vara klokt då den firman du har varit på antingen har gjort fel eller har fel på sin utrustning.
Inte helt ovanligt båda alternativen.
Och om det skulle vara ett komponentfel så skulle den som ska utföra justeringen upptäcka felet omedelbart.
En framvagn som har glapp i någon led blir näst intill ett H....vete attställa in då allting börjar pendla och att låsa läget blir omöjligt.
Alltså justerar man och den pendlar kraftigt så fort man gör något och är svår att få den hamna inom toleranserna så är det något fel och då avbryter man arbetet tills man har hittat vad som är felet.
Om det nu är någon komponentfel det vill säga.
Och eftersom att din drar snett trotts justering och utbytta delar så är antingen är det som sagt något knas med styrleden du har fått på, alltså materialfel men det låter högst osannolik.
Så då är det bara däcken och vinklarna kvar som får din bil att dra snett.
Hur känns det om du bromsar kraftigt?? Går bilen rakt eller drar den mer åt vänster vid hård inbromsning?
Om så är fallet så är det tecken på att bromsarna tar ojämt vilket kan bero på kärvande ok dock är det oxå extremt ovanligt på framhjul.
Desto vanligare bak men det skulle inte kunna påverka din bil nämnvärt.
När det gäller vinglet finns det ett bra sätt att testa dämparna, plocka loss dem, ta väck fjädern och pressa ihop dem.
Det ska gå åt galet med kraft för att få ihop dem till botten, går det lätt så sätt för fan inte dit  den igen smile

Om jag fattar rätt så kommer du inte ihåg om man kan ställa cambern eller inte bak på galant? Svaret är att det inte går, det sa de till mig på ett av ställena iaf (där jag även fickpappret med mätvärdena) han sa att han kunde hämta en rörtång och fixa det däremot, men det tyckte jag lät onödigt. Så jag antar att det inte är ställbart då utefter vad han sa. Ska tillägga också att de två framhjulsinställningarna är gjorda på två olika firmor redan.

Men, men ska plocka ner stötdämparna i helgen och testa att trycka ihop dem så får jag se hur de verkar.

Bromsar man hårt drar den inte nämnvärt åt något håll, vilket även bekräftas av jämna mätvärden på besiktningen:) Framoken hade jag av för ca 2 månader sedan och kollade igenom, kolvarna gled väldigt fint i båda så jag har svårt att tro att de skulle börjat kärva, men som sagt ska de snart av igen i och med att jag ändå ska byta bromsar, så ska ta en titt då med. Bak vet jag dock inte alls hur de är, för bultarna sitter fast så in i helvete där så vi har inte lyckats få av dem än. Men de ska av de med, ska bara fixa nya bultar först så att jag kan byta dem eftersom de blev lite rundade sist vi höll på. Men de skulle gå att få av med hjälp av rörtång sa en vän, så jag får hoppas på att det funkar.

Tack för tipesen på sidorna, ska kika lite därsmile

Om den inte börjar dra snett när du bromsar så är det inget bromsrelaterat heller då
Nä cambern är ovanligt att man ställer överlag men däremot toe inställningen kan man även göra bak på vissa bilar.
Men det där med rörtång lät lite si så där att ens skämta om en sådan sak. Lite oproffisgt om man frågar mig.
Däremot hmm det känns vääääldigt långsökt men frågan är om de annars har missat att dra åt muttern på styrleden som ska låsa inställningslägena wink
Inget förvånar mig längre när det gäller att lämna bort bil relaterade arbeten därför gör jag allt själv i stort sett.
Tex totningen av rutorna på förra bilen lämnade jag bort.. blev super bra men lackeringen på MX3an. Det finns ett par saker man kan diskutera om det var rätt men hur som haver så kommer den lackeraren när jag får tag i han få lacka bilar från läppstyrd permobil i framtiden.
Kom ihåg när du demonterar stötdämparen att ha verktyg till att göra jobbet eftersom fjädern ska väck om du ska kunna kolla dämparen.
Då MÅSTE!!!!! du ha en fjäderspännare och gör inte som vissa å tro att man kan klara det med en tving och prova för guds skull inte utan att dra ihop fjädern.
Vi vill inte ha några onödiga dödsfall här.
Det har förekommit och det har slutat med spräckta skallar osv för att ha i beaktning, det är en stark kinetisk energi i fjädern och den skjuter både dämpare och annat LÅÅÅÅÅNGT!!!
Du ska räkna med att den bär 1/4 av bilens vikt plus ska motverka krafterna när bilen rör sig.
Fan jag tycker sånt här är intressant då jag siktar på att börja snart plugga till fordons ingenjör smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Mazdakillen Motormontör
15 mars 2012 · 437 Inlägg

Just de ja, den kan oxå ha en inverkan. Sitter uppe på stötdämparen.
Är den inte med så kan bilen dra snett då stötdämparen ändrar position.
Dock borde den som har ställt framvagnen märkt för även där gör att framvagnen blir svårställd.
Prova gunga bilen å se om du hör ett kluckande läte... det kan uppkomma sådana symptom.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
alexbenhard Hemlig Agent
15 mars 2012 · 1 115 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Just de ja, den kan oxå ha en inverkan. Sitter uppe på stötdämparen.
Är den inte med så kan bilen dra snett då stötdämparen ändrar position.
Dock borde den som har ställt framvagnen märkt för även där gör att framvagnen blir svårställd.
Prova gunga bilen å se om du hör ett kluckande läte... det kan uppkomma sådana symptom.

Som jag fattade det hela så kommer och går problemet med att den drar åt något håll.
Vet du något annat än fjäderbenslagringen som ger det problemet?

Mazdakillen Motormontör
15 mars 2012 · 437 Inlägg

alexbenhard skrev:

Mazdakillen skrev:
Just de ja, den kan oxå ha en inverkan. Sitter uppe på stötdämparen.
Är den inte med så kan bilen dra snett då stötdämparen ändrar position.
Dock borde den som har ställt framvagnen märkt för även där gör att framvagnen blir svårställd.
Prova gunga bilen å se om du hör ett kluckande läte... det kan uppkomma sådana symptom.

Som jag fattade det hela så kommer och går problemet med att den drar åt något håll.
Vet du något annat än fjäderbenslagringen som ger det problemet?

Jiises jag har tolkat det som att den har gjort det hela tiden. Ja klart att fjäderbenslagringen om dämparen kan börja röra sig.
Något annars som skulle kunna ge liknande symtom är annars lite långsökt men att de inte har låst fast instälningsmuttern på styrlänken.
Jag tolkade det först som att det var ett konstant problem som sagt.. hmm fel av mig.
Men frågan är om det kan påverka styrgeometrin såpass mycket, har oxå haft glapp i lagret utan några problem annat än att det klonkade över upp ibland.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Mazdakillen Motormontör
15 mars 2012 · 437 Inlägg

Kom å tänka på en sak till.
Mitsbishi Galant har dubbla länkar, en undre som vanligt men även en övre triangellänk.
Den kan vara glapp och och det är inte alltid bilprovningen ser sånt, eller snarare inte är så noga eftersom den har mera bara en assisterande verkan och ja man måste komma tillbaka om man saknar triangel men kan få typ blankt papper för värre saker.
Så en fråga, hur länge har det här pågått sen du besiktigade bilen senast?

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
dramatik
16 mars 2012 · 14 Inlägg

Mazdakillen skrev:

dramatik skrev:

Mazdakillen skrev:

Haha lungt nämen ja vart ska man rekomendera dig att titta. Bluepower.se har en heldel leksaker, Dalhems vill jag varmt rekomendera och även om de inte alltid har grejerna i sitt egna sortiment så kan de ta hem från utlandet.
Om du tittar på min 323F jag hade förut. Där är det pakfeifer och det var inget de hade i sin katalog men de fixade hem kittet åt mig och fort gick det oxå.
Så de är VÄÄÄÄLIDGT bra att ha göra med.
Hade även lite knas att hitta grejer på den tiden jag hade Mazda 626, svårt att hitta prylar utom till GE generationen 92-97 då den har två systermodeller MX6 och Ford Probe... dock är Proben en sämre Mazda bara.
Ja prova det skadar inte att prova byta plats på hjulen, om hjulvinklarna bak står rätt så ska inte bakvagnen kunna påverka men på endel bilar som tex äldre Mazda bilar kan man ställa både toe in/out på bakhjulen. Minns inte hur bakvagns upphägningen såg ut på en Galant om det är fasta vinklar eller ställbart.
MEn att kolla på en annan firma kan vara klokt då den firman du har varit på antingen har gjort fel eller har fel på sin utrustning.
Inte helt ovanligt båda alternativen.
Och om det skulle vara ett komponentfel så skulle den som ska utföra justeringen upptäcka felet omedelbart.
En framvagn som har glapp i någon led blir näst intill ett H....vete attställa in då allting börjar pendla och att låsa läget blir omöjligt.
Alltså justerar man och den pendlar kraftigt så fort man gör något och är svår att få den hamna inom toleranserna så är det något fel och då avbryter man arbetet tills man har hittat vad som är felet.
Om det nu är någon komponentfel det vill säga.
Och eftersom att din drar snett trotts justering och utbytta delar så är antingen är det som sagt något knas med styrleden du har fått på, alltså materialfel men det låter högst osannolik.
Så då är det bara däcken och vinklarna kvar som får din bil att dra snett.
Hur känns det om du bromsar kraftigt?? Går bilen rakt eller drar den mer åt vänster vid hård inbromsning?
Om så är fallet så är det tecken på att bromsarna tar ojämt vilket kan bero på kärvande ok dock är det oxå extremt ovanligt på framhjul.
Desto vanligare bak men det skulle inte kunna påverka din bil nämnvärt.
När det gäller vinglet finns det ett bra sätt att testa dämparna, plocka loss dem, ta väck fjädern och pressa ihop dem.
Det ska gå åt galet med kraft för att få ihop dem till botten, går det lätt så sätt för fan inte dit  den igen smile

Om jag fattar rätt så kommer du inte ihåg om man kan ställa cambern eller inte bak på galant? Svaret är att det inte går, det sa de till mig på ett av ställena iaf (där jag även fickpappret med mätvärdena) han sa att han kunde hämta en rörtång och fixa det däremot, men det tyckte jag lät onödigt. Så jag antar att det inte är ställbart då utefter vad han sa. Ska tillägga också att de två framhjulsinställningarna är gjorda på två olika firmor redan.

Men, men ska plocka ner stötdämparna i helgen och testa att trycka ihop dem så får jag se hur de verkar.

Bromsar man hårt drar den inte nämnvärt åt något håll, vilket även bekräftas av jämna mätvärden på besiktningen:) Framoken hade jag av för ca 2 månader sedan och kollade igenom, kolvarna gled väldigt fint i båda så jag har svårt att tro att de skulle börjat kärva, men som sagt ska de snart av igen i och med att jag ändå ska byta bromsar, så ska ta en titt då med. Bak vet jag dock inte alls hur de är, för bultarna sitter fast så in i helvete där så vi har inte lyckats få av dem än. Men de ska av de med, ska bara fixa nya bultar först så att jag kan byta dem eftersom de blev lite rundade sist vi höll på. Men de skulle gå att få av med hjälp av rörtång sa en vän, så jag får hoppas på att det funkar.

Tack för tipesen på sidorna, ska kika lite därsmile

Om den inte börjar dra snett när du bromsar så är det inget bromsrelaterat heller då
Nä cambern är ovanligt att man ställer överlag men däremot toe inställningen kan man även göra bak på vissa bilar.
Men det där med rörtång lät lite si så där att ens skämta om en sådan sak. Lite oproffisgt om man frågar mig.
Däremot hmm det känns vääääldigt långsökt men frågan är om de annars har missat att dra åt muttern på styrleden som ska låsa inställningslägena wink
Inget förvånar mig längre när det gäller att lämna bort bil relaterade arbeten därför gör jag allt själv i stort sett.
Tex totningen av rutorna på förra bilen lämnade jag bort.. blev super bra men lackeringen på MX3an. Det finns ett par saker man kan diskutera om det var rätt men hur som haver så kommer den lackeraren när jag får tag i han få lacka bilar från läppstyrd permobil i framtiden.
Kom ihåg när du demonterar stötdämparen att ha verktyg till att göra jobbet eftersom fjädern ska väck om du ska kunna kolla dämparen.
Då MÅSTE!!!!! du ha en fjäderspännare och gör inte som vissa å tro att man kan klara det med en tving och prova för guds skull inte utan att dra ihop fjädern.
Vi vill inte ha några onödiga dödsfall här.
Det har förekommit och det har slutat med spräckta skallar osv för att ha i beaktning, det är en stark kinetisk energi i fjädern och den skjuter både dämpare och annat LÅÅÅÅÅNGT!!!
Du ska räkna med att den bär 1/4 av bilens vikt plus ska motverka krafterna när bilen rör sig.
Fan jag tycker sånt här är intressant då jag siktar på att börja snart plugga till fordons ingenjör smile

Äsch, jag tror inte man ska ta det så allvarligt att han skämtade om rörtången. Det är ett seriöst ställe, det är jag säker på för min pojkvän har jobbat där innan:P Fjäderspännare har vi så det är inga problem, skulle inte vilja ge mig på det annars:P

Kul att mina problem intresserar dig, haha:P

dramatik
16 mars 2012 · 14 Inlägg

Mazdakillen skrev:

alexbenhard skrev:

Mazdakillen skrev:
Just de ja, den kan oxå ha en inverkan. Sitter uppe på stötdämparen.
Är den inte med så kan bilen dra snett då stötdämparen ändrar position.
Dock borde den som har ställt framvagnen märkt för även där gör att framvagnen blir svårställd.
Prova gunga bilen å se om du hör ett kluckande läte... det kan uppkomma sådana symptom.

Som jag fattade det hela så kommer och går problemet med att den drar åt något håll.
Vet du något annat än fjäderbenslagringen som ger det problemet?

Jiises jag har tolkat det som att den har gjort det hela tiden. Ja klart att fjäderbenslagringen om dämparen kan börja röra sig.
Något annars som skulle kunna ge liknande symtom är annars lite långsökt men att de inte har låst fast instälningsmuttern på styrlänken.
Jag tolkade det först som att det var ett konstant problem som sagt.. hmm fel av mig.
Men frågan är om det kan påverka styrgeometrin såpass mycket, har oxå haft glapp i lagret utan några problem annat än att det klonkade över upp ibland.

Jo alltså bilen drar åt vänster hela tiden när jag är ute och kör, så pass att jag får hålla emot i ratten. Men emellanåt känns det som att något ändrar sig och den drar rakt fram en liten bit för att sedan börja dra åt vänster som vanligt igen:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang