Turbokonvertering Mercedes 300E

Smurf3n
14 mars 2012 · 7 Inlägg

Nu är de så att jag har en Mercedes 300E ståendes och jag funderar starkt på att börja bygga "lekbil" smile Rak 6a, 3l, 12 Ventiler, 4-matic (4x4) big_smile

Jag har förstått att Turbokonvertering är både dyrt och svårt men ja förväntar mig inte att de ska kosta 5kr å vara klart på 1 kväll! mad

Jag är inte helt vilse under huven men just turbo har ja inte så super bra koll på, så jag har lästa många timmar i forum om just turbokonvertering men blir inte 100% klok på det. Så nu skulle jag gärna vilja ha lite instruktioner på hur ja ska gå till väga smile

Bilen har nu 180hk och mitt mål är ca 300 hk. Jag vill helst inte behöva sätta mig in i svåra och dyra lösningar för tändsystemet utan hade tänkt mig att man: Bygger grenrör, insug, skaffar turbo och en intercooler. + slangar och kopplingar såklart. köra dubbla topp-packningar?

Vill göra ett hyffsat "lekbils bygge" för max 20k är det ett logiskt mål? Kan man göra ungefärr som jag skrev?

Tack på förhand// Smurf3N

phille18
14 mars 2012 · 179 Inlägg

Enda vettiga är att du byter till ett annat insprutningssystem som du kan mappa själv / få mappad.
Med din budget finns endast megasquirt "ledigt" annars kan man kolla på vems som dock är lite dyrare (ca 9k med alla givare samt kabelhärva)

Förövrigt kommer du lätt plocka ut 300hk ur den fina motorn, finns en del som plockar ut sjuka effekter ur den ("oöppnad").
Skaffa en begagnad lastbilsturbo, typ holset hx50/52/55 eller mindre om du vill ha tidigare laddtryck. Dessa turboaggregat ligger på mellan 2-3k kronor begagnade och är mycket kraftiga.

Grenrör är bara o snida ihop om du kan, insuget behöver du inte byta så vitt jag vet! (lite osäker på om det är olika för årsmodellerna)
lagom kina ic = billigt o funkar.

Orginal toppackning bör hålla för låga ladd, vilket det kommer bli för 300...

TB har en del till bilarna.
http://www.turbobandit.com/shop/

Senast redigerat av phille18 (14 mars 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Smurf3n
14 mars 2012 · 7 Inlägg

Tack för snabbt svar smile Du rekomenderar alltså att byta tändsystem, och montera lastbilsturbo. Är det verkligen nödvändigt att byta tändsystem å ha en feeet turbo? Om ja gör så, kan ja ta ut mer än 300 hk ur motorn utan att behöva sitta å vara rätt att det skär vilken sekund som helst? ^^

JaggaChafen Tesla Senior Technician
14 mars 2012 · 2 307 Inlägg

Snacka med turbobanditen han har ju änna gjort det ett flertal ggr

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
ATM_Micke
14 mars 2012 · 43 Inlägg

Skaffa ett bra sprut, mycket lättare att få grejerna att hålla då. Sen brukar gamla bilar ha rätt sunkigt kompförhållande org (9:1?) och funka bra till överladdning utan kompsänkning.
Då kan du även leka med launch och annat skoj. smile

Skulle använt en Volvoturbo, 19T eller K24, räcker till 300hk+ och har inbyggd WG och dump, sparar massa jobb för dig.

Många köper en sinterlamell från Dalhems och nöjer sig med org trycklplatta, kan räcka i ditt fall.

Såååå, lägg pengarna på sprutet, sen kan du köpa beg spridare (Volvos gröna) och annat.

Honda S2000 "The One" (2003)
Chevrolet Camaro SS "Autotech Edition" (2015)
phille18
14 mars 2012 · 179 Inlägg

Tror en 19t skulle vara både liten o dyr, därav att jag rekommenderar en större lastbilsturbo.

Som sagt, du kan köpa mindre typ hx35 eller 40. Med så pass stor volym får du tidigt ladd.

Ett bra insprutningssystem är nödvändigt.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
ATM_Micke
14 mars 2012 · 43 Inlägg

Har monterat 19T på 2.5-litare och det har funkat bra på höga varv, en sån här pjäs varvar väl flera tusen varv mindre så jag tror det blir en trevlig "lätttryckare" på 300hk.

Sen måste du oftast lägga till WG, flänsar och annat så prisskillnaden behöver inte vara stor. Sett fina beg för 3500:-.

Hade varit mysigt med en twin entry på denna motorn, det talar för lastbilsagg.

Honda S2000 "The One" (2003)
Chevrolet Camaro SS "Autotech Edition" (2015)
bjarnehall
14 mars 2012 · 63 Inlägg

skulle rekomendera att montera extra sprut istället då det verkar vara ett snikbygge som gäller smile

Smurf3n
14 mars 2012 · 7 Inlägg

Kul att det finns så många trevliga människor som gillar att hjälpa ett pucko som mig XD Tack så jätte mkt för tipsen smile
Det käns ju riktigt extremt med lastbils turbo, men säger ni de så får ja kika vidare på de smile
Skulle vara extremt uppskattat om ni länkade till rekomenderade produkter och guider å sånt.
klart ja vill få ut så mycket effekt som möjligt till ett bra pris, de vill väll alla. Men det blir som sagt en lekbil, så ja vill ju hålla kostnaden nere så mkt som möjligt.

Tack så mkt! (a)

bjarnehall
14 mars 2012 · 63 Inlägg

Smurf3n skrev:
Kul att det finns så många trevliga människor som gillar att hjälpa ett pucko som mig XD Tack så jätte mkt för tipsen smile
Det käns ju riktigt extremt med lastbils turbo, men säger ni de så får ja kika vidare på de smile
Skulle vara extremt uppskattat om ni länkade till rekomenderade produkter och guider å sånt.
klart ja vill få ut så mycket effekt som möjligt till ett bra pris, de vill väll alla. Men det blir som sagt en lekbil, så ja vill ju hålla kostnaden nere så mkt som möjligt.

Tack så mkt! (a)

Köp nån billig turbo du hittar bara och leta efter begagnade grejer så mycket som möjligt och istället för eftermarknads sprut kör du på extra sprut så kmr du knappt upp i 10k och har mycket pengar kvar till däck (Y)
http://skogenracing.editboard.com/t130- … fragor-har

Smurf3n
14 mars 2012 · 7 Inlägg

Okej smile det låter väldigt bra. Hur fungerar igentligen extra-sprut? Vad behöver köpas in? Kollade på länken och ja är mer sugen på å köpa färdiga saker istället för å sitta me svetsen å svära i många timmar... Men de är ju priset som avgör vilket man väljer :-\

ekmaan hej vad gör du?
14 mars 2012 · 416 Inlägg

detta kommer följas smile ett litet budget turbobygge är alltid roligt. man måste inte vara mångmiljonär för att få lite laddtryck.

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"
Mercedes w126 300sel "Pamela" (1987)
Smurf3n
14 mars 2012 · 7 Inlägg

Kul att du tänker det smile Måste bara komma igång först wink Ja är en sån som vill veta va ja håller på med så ja sitter väldigt mycket å läser forum osv för å lära mig smile pengar finns igentligen men vill lära mig igenom att bygga en budget lekbil smile Ja jobbar på Scania så de hade varit lite ballt å slänga i en Scania turbosnurra faktiskt ^^

Nybergrobin
15 mars 2012 · 2 377 Inlägg

Smurf3n skrev:
Kul att du tänker det smile Måste bara komma igång först wink Ja är en sån som vill veta va ja håller på med så ja sitter väldigt mycket å läser forum osv för å lära mig smile pengar finns igentligen men vill lära mig igenom att bygga en budget lekbil smile Ja jobbar på Scania så de hade varit lite ballt å slänga i en Scania turbosnurra faktiskt ^^

Du får slänga upp en tråd sedan när du kommer igång! Kommer att följas iaf. Men vilken årsmodell är det på surmercan? .D

Smurf3n
15 mars 2012 · 7 Inlägg

1990 års modell big_smile Va kul att det uppskattas! Ska ja va helt ärlig så trodde ja att ja skulle få massa: "LÄS ANDRA PROJEKT Å SÖK PÅ GOOGLE" svar. Men där hade jag fel... Finns tydligen folk som är trevliga och vill hjälpa. Å tro mig, hjälp kmr ja behöva ^^ Första steget är iallafall att lära mig lite mer teoretiskt runt ämnet å sedan börja skriva lista på allt som måste köpas/göras...

bjarnehall
15 mars 2012 · 63 Inlägg

Extrasprut är mycket simpelt och kostar knappt ingenting Tryckvakt 250kr spridare 150kr stycket begagnat du kan nog behöva 2-3st sedan fattas bara lite elkablar. Det är mycket simpelt att installera och tar typ 1 dag MAX. Kör själv med extra sprut på en bmw och funkar fint än så länge. Onödigt att kosta på sig mer än man behöver. Sedan om man vill plocka mycket hästar så är ju helt klart eftermarknads sprut att rekomendera men då pratar vi inte om några budget byggen. mvh

Smurf3n
15 mars 2012 · 7 Inlägg

Det blir nog till att bygga det då smile Jag behöver alltså inte mixtra med tändningen å mappa om ja gör på det här sätter? Det gör inget om bilen inte går 100% optimalt. Får smälla lite om de vill bara man får lite mer krut i maskinen...

bjarnehall
15 mars 2012 · 63 Inlägg

Nej tändningen blir ju inte omptimal men det fungerar hyffsat och om det nu skulle rasa är det ju smällar man får ta när man har roligt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang