3640
Sök

Koppla ihop Mutant Ascension1 med 2 st Hertz ES300 12"

730 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Hallå

Ska nu ihelgen koppla ihop min nya låda och sätta den i bilen. Jag blev dock lite fundersam på hur jag ska koppla då det går att brygga basarna på lite olika vis verkar det som.

Slutsteget är ett http://www.ljudstudion.se/mutant-ascens … c-108.aspx samt att jag har 2 st http://www.ljudstudion.se/hertz-es300-1 … c-470.aspx

Enligt instruktionsboken till basarna så finns det 3 st olika sätt att brygga dom. Så här ser ser ut i boken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72687/72687-61a24e6e793eb6047009ac7cf344e423.jpg

Vilket av alternativen är bäst??

Tackar på förhand.

682 Inlägg
16 mars 2012
Som jag förstår det, alternativ 1 är bryggning av 4 kanalerna till 2, då kan du ha 2 st olika 4ohms lådor, För att få den i 2ohm gör du som i alternativ 2, tror inte du kan koppla in någon mer låda då.. och nummer 4 är för 8ohm, och  det får man väl om man seriekopplar 2st 4ohms basar? 

Ser inte vad det är för specc på basen, men det är basen som styr impedansen har jag för mig, alltså motståndet.. Det motståndet som hela tiden sker.. 

Mer än så vet jag inte, vad som är bäst osv.. Men antar att du överhettar det eller liknande om du kopplar emot vad det står, om du har 4ohm på 8ohmskopplingen.. smile För då har inte stärkaren det motstånd den tror att han skulle få.. Hur ska du koppla basarna?? smile Jag överlåter det här till någon som kan lite mer än jag, och jag blir gärna rättad så att jag kan lära mig mer om jag skrev något galet! Följer tråden och bidrar med det jag kan! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2012
Till att börja med, det där är ett monoblock, det går inte att bygga. Du har bara en kanal ut från det, fast det är dubbla anslutningar, men dom är internt parallellkopplade för att förenkla inkoppling av dubbla basar. Det du ska göra är att koppla samman båda plus med varandra samt båda minus med varandra (parallellkoppla) på var och en av basarna, sen så kopplar du helt enkelt bara in dom varsin anslutning på steget. Då belastas steget med 1Ohm och du får ut maximal effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

682 Inlägg
16 mars 2012
Akta bara för att bränna talarna! Har för mig att det där steget lämnar 1000wrms i 1ohm och dina talare är 700w maxeffekt! smile (styck dock, så dom får ju dela på effekten.)

Och just det chriztoffer, det är mono, dum man känner sig nu.. lol

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2012
1500Wrms ska det lämna i 1Ohm och basarna är specade till 350Wrms/700Wmax så det är lite i överkant, men alternativet är att köra steget i 4Ohm men då lämnar det bara 550Wrms och det är istället i underkant. wink Då ser jag iaf hellre att man har möjlighet att skicka ut mer effekt men håller lite koll på volymen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

730 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Ja att jag bara har en kanal ut det är jag mkt väl medveten om. Men jag var mest fundersam på hur jag skulle koppla basarna internt med sig själva. Var själv inne på alt 2 så man kör dom i 2 ohm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2012
Det är ingen bra lösning, då använder du bara ena spolen så dom tål 175Wrms/350Wmax och kommer inte heller spela så som Hertz tänkt sig. Man ska använda alla tillgängliga talspolar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

730 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det är ingen bra lösning, då använder du bara ena spolen så dom tål 175Wrms/350Wmax och kommer inte heller spela så som Hertz tänkt sig. Man ska använda alla tillgängliga talspolar.

Nu börjar jag nog fan bli för trött för att tänka på sånt här.

Det jag menade var att koppla in en bas på var utgång så att säga iom att det är dubbla utgångar på steget men sen att dom är ihop kopplade innanför skalet. och sedan koppla på varje bas som dom förklarar i det alternativet där dom får 2 ohm i beskrivningen. Eller det var inte så du menade med denna förklaringen? ("Det du ska göra är att koppla samman båda plus med varandra samt båda minus med varandra (parallellkoppla) på var och en av basarna, sen så kopplar du helt enkelt bara in dom varsin anslutning på steget.")

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2012
Du kan inte lasta steget med 2Ohm. 1Ohm eller 4Ohm är dom alternativ du har med dina basar om du ska använda alla spolar. För att belasta steget med 1Ohm så ska samtliga + på något vis kopplas samman och sen in i steget, samma med samtliga -. Enklaste sättet att göra det på är att koppla ihop + till + och - till - på vardera bas, sen dra en + och en - från varje bas till steget och ansluta till varsin plint.

EDIT: Kollade på bilden igen, alt. 2 fungerar för dom ser ut att ha satt byglar som parallellkopplar på spolarna, missade den detaljen tidigare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

682 Inlägg
16 mars 2012
Sjodahl skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nu börjar jag nog fan bli för trött för att tänka på sånt här.

Det jag menade var att koppla in en bas på var utgång så att säga iom att det är dubbla utgångar på steget men sen att dom är ihop kopplade innanför skalet. och sedan koppla på varje bas som dom förklarar i det alternativet där dom får 2 ohm i beskrivningen. Eller det var inte så du menade med denna förklaringen? ("Det du ska göra är att koppla samman båda plus med varandra samt båda minus med varandra (parallellkoppla) på var och en av basarna, sen så kopplar du helt enkelt bara in dom varsin anslutning på steget.")

Paralell = Alla plus går till en och samma kabel, tänk dig ett Y där nedredelen går till steget och övre till basarna.

Serie = Steg + till bas 1 + från bas 1 - till bas 2 + osv.

Det sättet du tänker på är stereokopplingen antar jag?? då får du en left och en right, eller?

Det är basarna som gör motståndet (ohm).

Det chriztoffer menar är att paralellkoppla dem är det bästa alternativet,

Alltså: talspolar från bas 1 tvinnar du ihop plus och minus i separata härvor, sen kör du en plushärva från den till stegets plus, och minus till minus.

Gör detta med bägge högtalarna, så belastas det med 1ohm.

Det är så han menar! smile

Som han även säger är det lite för mycket effekt för basarna, så håll koll på volymen och när det börjar låta illa, då är det dags att skruva ner. Akta dig även för gain, det gör att signalen blir förvrängd, vad jag har hört, som i sin tur leder till lättare bränning av talspolar.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2012
Man behöver absolut inte akta sig för gainen, allt handlar om att ställa in den rätt så att steget ger ut en ren fin signal som inte klipper. Däremot så kan man som i det här fallet ställa den något lågt för att inte behöva kunna skicka på alla 1500W på basarna vid maxvolym.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

682 Inlägg
16 mars 2012
Precis, därför ska man inte vrida den fullt.. Det ger en hög distortion och ett ljud som är allt annat än fint! 

I hans fall hade jag varit väldigt skeptisk till att vrida på den ratten något mycket. Men som du säger kan man vrida "lagom" som med allt, tills det börjar låta illa.

Önskar dig lycka till TS nu har du lite kött på benen att gå på!

Vad en högtalare klarar av på informationen är ofta under vad den "egentligen" klarar av, så var inte rädd för lite för mycket effekt! Men som sagt, var beredd att skruva ner om det låter för taskigt! smile

Och tänk på att även lådan utgör väldigt mycket av ljudets kvalité och volympotential. Själv kan jag inte något sånt men det finns det säkert andra som kan! Om du nu inte redan har en låda! smile

Lycka till, ts.

730 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Har en egen byggd låda, finns bild under byggets gång under min mörk grå v70.

Gjorde en skiss för att se om jag tänker helt åt helvete eller om jag bara är för trött. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.
[img=http://forumbilder.se/thumbs/9b62012101756bd6a.jpg]

Det alternativet jag tänker på är parallelkopplingen.

21 761 Inlägg
16 mars 2012
Det där såg ju rätt ut tycker jag. Basarnas talspolar är parallellkopplade till 2 Ohm per bas och sedan blir basarna parallellkopplade till steget eftersom utgångarna i steget är parallellkopplade internt, totala impedansen är 1 Ohm. smile

6 851 Inlägg
16 mars 2012
DanneSundin skrev:
Precis, därför ska man inte vrida den fullt.. Det ger en hög distortion och ett ljud som är allt annat än fint! 

I hans fall hade jag varit väldigt skeptisk till att vrida på den ratten något mycket. Men som du säger kan man vrida "lagom" som med allt, tills det börjar låta illa.

Vad en högtalare klarar av på informationen är ofta under vad den "egentligen" klarar av, så var inte rädd för lite för mycket effekt! Men som sagt, var beredd att skruva ner om det låter för taskigt! smile

Och tänk på att även lådan utgör väldigt mycket av ljudets kvalité och volympotential. Själv kan jag inte något sånt men det finns det säkert andra som kan! Om du nu inte redan har en låda! smile

Lycka till, ts.

så har vi detta med effekt igen. Man kan normalt inte jämföra effekt mellan olika märken. Det skiljer på tillverkare HUR de får fram sin spec och hur de mäter upp dem.

682 Inlägg
17 mars 2012
TT-Avant skrev:
DanneSundin skrev:

Lycka till, ts.

så har vi detta med effekt igen. Man kan normalt inte jämföra effekt mellan olika märken. Det skiljer på tillverkare HUR de får fram sin spec och hur de mäter upp dem.

Utveckla gärna!

I det här fallet kan vi väl göra det på ett rätt så felfritt sätt?

steget kör 30-300 hz basen svarar på 25-250

Men visst, basen är i 4ohm. och steget lämnar 1500 i 1 ohm.

Men effekt mäts väl ALLTID ström*spänning ?

Och om man ska räkna med Ohm blir det  P=U^2/R?

Rätta gärna om jag har fel! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2012
Att steget har filter som är ställbara 30-300Hz har inte med saken att göra, inte heller att basen "kan återge" 25-250Hz, man kör ändå inte en sub i bil så högt upp i registret, max 100Hz lågpass tycker då jag, gärna nedåt 50-60Hz. Men det har ändå inte att göra med det som TT-Avant snackar om, för det är nämligen som så att tillverkarna mäter vid olika spänning, med olika mängd dist och ibland kanske även med lite annan impedans änden som är specificerad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

682 Inlägg
17 mars 2012
effekt är ju endå ström*spänning .
Om dom har uppmätt på annat sätt så har dom inte uppmätt effekten i W.

Och det står ju vilken spänning och vilken distortion som uppmättes. (14.4v respektive 0.03total harmonisk distortion.) Så med det får man räkna att steget inte leverar utmätt effekt i 12v.

Man får dock googla lite.

Och jo, det har det visst det. Watten blir högre vid t.ex. 100 hz än 20. en låg frekvens blir svårare för förstärkaren att leverera.

Sen att watt är totalt onödigt att veta på en högtalare är en annan femma. Så länge den matas med en ren signal.
Senast redigerat av DanneSundin (17 mars 2012)

730 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
med andra  ord så kan jag koppla som jag tänkte?

21 761 Inlägg
17 mars 2012
Ja, det sättet har samma princip som i basens manual. Så kan du koppla för att belasta steget med totalt 1 Ohm eftersom du har två basar. smile

Sök