Sjodahl skrev:
ChriZtoffer skrev:
Det är ingen bra lösning, då använder du bara ena spolen så dom tål 175Wrms/350Wmax och kommer inte heller spela så som Hertz tänkt sig. Man ska använda alla tillgängliga talspolar.
Nu börjar jag nog fan bli för trött för att tänka på sånt här.
Det jag menade var att koppla in en bas på var utgång så att säga iom att det är dubbla utgångar på steget men sen att dom är ihop kopplade innanför skalet. och sedan koppla på varje bas som dom förklarar i det alternativet där dom får 2 ohm i beskrivningen. Eller det var inte så du menade med denna förklaringen? ("Det du ska göra är att koppla samman båda plus med varandra samt båda minus med varandra (parallellkoppla) på var och en av basarna, sen så kopplar du helt enkelt bara in dom varsin anslutning på steget.")
Paralell = Alla plus går till en och samma kabel, tänk dig ett Y där nedredelen går till steget och övre till basarna.
Serie = Steg + till bas 1 + från bas 1 - till bas 2 + osv.
Det sättet du tänker på är stereokopplingen antar jag?? då får du en left och en right, eller?
Det är basarna som gör motståndet (ohm).
Det chriztoffer menar är att paralellkoppla dem är det bästa alternativet,
Alltså: talspolar från bas 1 tvinnar du ihop plus och minus i separata härvor, sen kör du en plushärva från den till stegets plus, och minus till minus.
Gör detta med bägge högtalarna, så belastas det med 1ohm.
Det är så han menar!
Som han även säger är det lite för mycket effekt för basarna, så håll koll på volymen och när det börjar låta illa, då är det dags att skruva ner. Akta dig även för gain, det gör att signalen blir förvrängd, vad jag har hört, som i sin tur leder till lättare bränning av talspolar.