Nya lagen om rondellkörning, blinka ut vid endast utkörning.....

Mange85
23 mars 2012 · 169 Inlägg

Germax skrev:
Äntligen!

Finns ingen logik att blinka innan en rondell, speciellt inte när man ska svänga vänster.
Jag blinkar iofs inte ur en rondell heller, det är ju det vackra med en rondell, att den är uppbyggd på ett sånt sätt så man inte är direkt beroende av vad andra gör (läs åt vilket håll dom ska).

Som lastbilschafför så är det en jävla fördel att blinka vänster i rondellen för att slippa idioter som lägger sig på insidan och blir klämda av mitt släp när jag svänger runt.

BMW 335xi (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 mars 2012 · 13 746 Inlägg

Mange85 skrev:

Germax skrev:
Äntligen!

Finns ingen logik att blinka innan en rondell, speciellt inte när man ska svänga vänster.
Jag blinkar iofs inte ur en rondell heller, det är ju det vackra med en rondell, att den är uppbyggd på ett sånt sätt så man inte är direkt beroende av vad andra gör (läs åt vilket håll dom ska).

Som lastbilschafför så är det en jävla fördel att blinka vänster i rondellen för att slippa idioter som lägger sig på insidan och blir klämda av mitt släp när jag svänger runt.

haha du får gå in mitt i rondellen..smile nog det bästa sättet så gör jag med bussen om jag känner att jag inte kan få plats i ytterfilen smile

skiter helt i filer när jag kör utan gör det som fungerar bäst för att ta sig fram på ett trafiksäkert sätt

fast vi som kör buss gör som vi vill..åker förbi refuger på fel sida
åker på trottarer parkerar mitt i trafiken för att lasta folk osv

smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
habomaster
26 mars 2012 · 463 Inlägg

Mange85 skrev:

Germax skrev:
Äntligen!

Finns ingen logik att blinka innan en rondell, speciellt inte när man ska svänga vänster.
Jag blinkar iofs inte ur en rondell heller, det är ju det vackra med en rondell, att den är uppbyggd på ett sånt sätt så man inte är direkt beroende av vad andra gör (läs åt vilket håll dom ska).

Som lastbilschafför så är det en jävla fördel att blinka vänster i rondellen för att slippa idioter som lägger sig på insidan och blir klämda av mitt släp när jag svänger runt.

Men det är lite skillnad med en lastbil som behöver båda körfälten jämfört med en personbil som klarar sig med ett.

Min åsikt är att lastbilen som går in i rondellen från högerfältet (vid vänstersväng) och behöver båda körfälten för manöverutrymme ska blinka vänster för att han kommer använda även vänsterfältet i rondellen och då gör ett "halvt körfältsbyte".
Personbilen som kommer in från högerfältet och ska svänga vänster (i de rondeller där det är tillåtet) ska inte blinka vänster då han bara ligger i samma körfält under hela körningen. När han ska ut ut rondellen blinkar han höger då han byter körfält ut ur rondellen.

engolf
26 mars 2012 · 3 235 Inlägg

D_MAN skrev:

MrCarfreak skrev:
Får endast blinka ut ur rondellen.. läste jag redan om i tidningen för något år sedan! Många bötfälldes i Örebro tror jag det var där de satte in en resurs poliser som endast kollade detta!

Måste vara nitiska snutar, har aldrig blinkat ut ur en rondell, har haft både målad,civil och mc snut bakom och dem har då inte brytt sig.

Blinkar vänster om ja ska vänster, blinkar höger om ja ska till höger, ska ja rakt fram blinkar ja inte.

Precis som i en vanlig korsning:)
Samma sak gör jag också. (i alla fall än så länge..)

Tobias_Nordh
27 mars 2012 · 68 Inlägg

Håller själv på att ta körkort, enligt min körskolelärare ska man blinka i rondeller även innan man kommit in i den, och sen självklart när man ska ut ur den.

Kanske inte stämmer, men underlättar ju för andra trafikanter som ska in i rondellen.

Volkswagen Golf II "White n black" (1986)
kenth66
27 mars 2012 · 1 212 Inlägg

idag fick jag svaret från transport styrelsen. alltså man skall bara blinka ut vid rondellkörning, det är upp till var nitisk polis som vill bötfälla då du visar din väg genom rondellen.

svar: 
Hej!

Man ska följa de reglerna som finns just nu, sedan är det polisens bedömning gällande böter eller ej. Men när reglerna uppdateras så måste man naturligtvis följa de nya reglerna.

Du är välkommen att skriva igen eller kontakta vår kundtjänst på 0771-81 81 81 om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning
Louise Boudville
Transportstyrelsen

Trafikregistret
701 97 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon:0771-503 503
Fax:      0771-13 40 00

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
isakare
31 mars 2012 · 272 Inlägg

Kul rubrik "Nya lagen om rondellkörning"

Det var 12 år sen dom ändrade !!!

Åker helst på is =)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 mars 2012 · 13 746 Inlägg

Tobias_Nordh skrev:
Håller själv på att ta körkort, enligt min körskolelärare ska man blinka i rondeller även innan man kommit in i den, och sen självklart när man ska ut ur den.

Kanske inte stämmer, men underlättar ju för andra trafikanter som ska in i rondellen.

självklart ska man blinka när man går in i rondellen om man ska svänga första avfarten

tror vi alla kan komma överens att vänsterblink skulle vara helt onödigt om ALLA ALLTID blinkar när dom kör ur rondellen

ser det inte som en nackdel med vänsterblink heller men jag tillämpar inte vänsterblink normalt sätt men ser jag någon som verkar fundera på om jag ska svänga ur rondellen eller fortsätta så kan jag visa att jag har för avsikt att fortsätta

men osäkerheten beror på alla idoter som inte blinkar höger ur rondellerna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Peter_5565
31 mars 2012 · 326 Inlägg

Growe skrev:
tror vi alla kan komma överens att vänsterblink skulle vara helt onödigt om ALLA ALLTID blinkar när dom kör ur rondellen

Du har fullkomligt rätt i det. Men hur får vi alla puckon som inte blinkar höger ut ur rondeller att begripa att dom är just puckon?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 mars 2012 · 13 746 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Growe skrev:
tror vi alla kan komma överens att vänsterblink skulle vara helt onödigt om ALLA ALLTID blinkar när dom kör ur rondellen

Du har fullkomligt rätt i det. Men hur får vi alla puckon som inte blinkar höger ut ur rondeller att begripa att dom är just puckon?

ta reggnummret när man ser en sån tomte sen kollar man på eniro eller hitta och ringer upp tomten och ber honom fatta att man blinkar ur

och sen kan man jhu hoppas att polisen prioriterar rondeller och div annat i trafiken förutom hastighetes mätning

det är märkligt att dom lägger tid på att stoppa svenson som kör 100 på 90väg men att folk kör ut på motorvägen i 50km/h det skiter dom i man undrar vilket som är farligast

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
habomaster
2 april 2012 · 463 Inlägg

Growe skrev:

Tobias_Nordh skrev:
Håller själv på att ta körkort, enligt min körskolelärare ska man blinka i rondeller även innan man kommit in i den, och sen självklart när man ska ut ur den.

Kanske inte stämmer, men underlättar ju för andra trafikanter som ska in i rondellen.

självklart ska man blinka när man går in i rondellen om man ska svänga första avfarten

tror vi alla kan komma överens att vänsterblink skulle vara helt onödigt om ALLA ALLTID blinkar när dom kör ur rondellen

ser det inte som en nackdel med vänsterblink heller men jag tillämpar inte vänsterblink normalt sätt men ser jag någon som verkar fundera på om jag ska svänga ur rondellen eller fortsätta så kan jag visa att jag har för avsikt att fortsätta

men osäkerheten beror på alla idoter som inte blinkar höger ur rondellerna

Ett problem är också att de som blinkar vänster i rondellen ofta inte växlar till att blinka höger i tid, utan man tror att de ska ut på avfarten efter där man själv står och sen åker de ut innan. Då har man missat en lucka och får vänta på 10 bilar till innan det blir en ny lucka..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2012 · 13 746 Inlägg

habomaster skrev:

Growe skrev:

Tobias_Nordh skrev:
Håller själv på att ta körkort, enligt min körskolelärare ska man blinka i rondeller även innan man kommit in i den, och sen självklart när man ska ut ur den.

Kanske inte stämmer, men underlättar ju för andra trafikanter som ska in i rondellen.

självklart ska man blinka när man går in i rondellen om man ska svänga första avfarten

tror vi alla kan komma överens att vänsterblink skulle vara helt onödigt om ALLA ALLTID blinkar när dom kör ur rondellen

ser det inte som en nackdel med vänsterblink heller men jag tillämpar inte vänsterblink normalt sätt men ser jag någon som verkar fundera på om jag ska svänga ur rondellen eller fortsätta så kan jag visa att jag har för avsikt att fortsätta

men osäkerheten beror på alla idoter som inte blinkar höger ur rondellerna

Ett problem är också att de som blinkar vänster i rondellen ofta inte växlar till att blinka höger i tid, utan man tror att de ska ut på avfarten efter där man själv står och sen åker de ut innan. Då har man missat en lucka och får vänta på 10 bilar till innan det blir en ny lucka..

jag upplever att en stor del vänsterblinkare inte blinkar ur rondellen alls inte bara att dom är sena utan helt obefinligt..


på tal om rondeller så var jag 2cm ifrån att bli ihoptryckt av en suv härom dagen i en 2filig rondell... det var RIKTIGT nära men nu var det första gången jag tog spjäl och tänkte att nu kommer det smälla i

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bosse-buss
2 april 2012 · 210 Inlägg

Alltid kul med rondelltrådar!

Hade alla gjort som man ska så hade det normalt inte varit några problem. Men när vissa envisas med att göra på sitt eget sätt blir det bara rörigt. Små cirkulationsplatser ställer också till det. Cirkulationsplatsen är en egen väg som går runt, runt och man ska inte blinka så länge man fortsätter i cirkulationsplatsen. Är det en cirkulationsplats med t ex 6 in och utfarter så är det bara till att välja lämpligt körfält (så länge det inte är markerat med pilar i körbanan) och blinka höger strax innan ens utfart. Ligger man i innerfilen har man väjningsplikt mot de som kommer farande i ytterfilen. Det är inte alls fel att välja ytterfilen från början för då behöver man inte byta fil innan sin utfart.

Tänket ska vara att så länge medtrafikanten inte blinkar höger fortsätter han i cirkulationsplatsen. Ofoget att blinka vänster innan infart i cirkulationsplatsen vid vänstersväng rör bara till det. Vissa gör det och vissa låter bli. Många tror att han som inte blinkar vänster vid sväng gör fel när det i själva verket är den som blinkar som rör till det. Regeln säger att vänsterblinkern kan användas men att det inte är nödväntigt för du kan bara köra åt ett håll i en cirkulationsplats. Små cirkulationsplatser ställer till det för det är en så kort sträcka man färdas i den och det känns fel att blinka höger mitt i cirkulationsplatsen när man kör rakt fram utan att vrida på ratten.

Rörigt är det och det ända sättet att få ordning på det är att sätta upp trafikljus för majoriteten vet vad rött, gult och grönt på en stolpe innebär ... smile

Senast redigerat av Bosse-buss (2 april 2012)

habomaster
2 april 2012 · 463 Inlägg

Bosse-buss skrev:
Rörigt är det och det ända sättet att få ordning på det är att sätta upp trafikljus för majoriteten vet vad rött, gult och grönt på en stolpe innebär ... smile

Vilket skulle göra att hela poängen med en rondell försvinner. lol

Jag håller med dig om det mesta du skriver men inte att det inte är fel att köra vänster i höger körfält (annat än där pilarna visar så) då du i onödan hindrar trafik som ska in i rondellen.

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 april 2012 · 10 427 Inlägg

kenth66 skrev:
idag fick jag svaret från transport styrelsen. alltså man skall bara blinka ut vid rondellkörning, det är upp till var nitisk polis som vill bötfälla då du visar din väg genom rondellen.

svar: 
Hej!

Man ska följa de reglerna som finns just nu, sedan är det polisens bedömning gällande böter eller ej. Men när reglerna uppdateras så måste man naturligtvis följa de nya reglerna.

Du är välkommen att skriva igen eller kontakta vår kundtjänst på 0771-81 81 81 om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning
Louise Boudville
Transportstyrelsen

Trafikregistret
701 97 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon:0771-503 503
Fax:      0771-13 40 00

Ja du skall bara blinka ut något annat behöver man inte fundera på eftersom det är den enda
regeln som du kan bryta mot när det gäller användande av blinkers. Om du vänsterblinkar när
du åker in i rondellen för att åka ut "åt vänster" så spelar det ingen roll eftersom det inte finns någon regel för eller emot så länge du blinkar ut åt höger när du väl svänger ut. Du ska alltid blinka ut. Hur enkelt som helst.

Muttley
2 april 2012 ·

98 inlägg om blinkning. De talar ju bara om hur kasst det är på ens kunskaper. Blinka ut visste de som hängde med. Att blinka vänster får man göra om man vill.
Gör som ni vill bara ni blinkar höger.

Ska vi tillverka skyltar som sitter innan varje ställe man måste blinka på? För själva högerblinken existera faktiskt inte idag ute i trafiken. I rondeller då.

kenth66
2 april 2012 · 1 212 Inlägg

ja vill påminna om att du kan få böter idag om du vänsterblinkar i en rondell.. blinka ut har alltid varit en lag så länge jag har haft kortet.. // dottern min med ny taget kort svor satan till mig när jag gjorde fel i rondellen, farsan: så får du inte göra, det är olagligt.. du får endast blinka ut... därav att denna tråd startades... nitisk fabbo blå har lagen på sin sida idag...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 april 2012 · 10 427 Inlägg

Har mejlat min lokala Polismyndighet om detta. cool

kenth66
2 april 2012 · 1 212 Inlägg

steifan skrev:
Har mejlat min lokala Polismyndighet om detta. cool

ser framemot ett svar... jag vill också se deras syn på det hela:)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Muttley
2 april 2012 ·

Ja för de vore illa om man vill göra sig TYDLIGARE. Vilket man gör. I med att folk är så dålig på högerblink så anser jag mig att efter en förklaring för polisman borde de förstå när man varit nära att smälla flera gånger pga att folk inte kan de här.

Så steifan hoppas de inte tar ett halvår.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang