2812
Sök

info om polisbilar

845 Inlägg
7 augusti 2009
Nehe skrev:
Jimpiz skrev:
Här e den infon jag har. Om polisbilar. Så det är runt dessa Hk dom har och det är inga 270 km/h. Känner flera hos polisen och trycker dom fullt så runt 140 - 170 km/h kommer dom upp i, beroende på bil och motor. Dom är för tunga och små motorer för att köra över 200.

V70 Diesel 2,4 D5 - 08
185 HK

9-5 Bensin 2,3 Turbo Motor= B235E
184 HK

Passat 2,0 TFSI
Ca 200 HK

V70 2.4 Turbo 199 hk

Konstigt att man har en rutin att vid efterföljande i över 200km/h måste VB inne på station alltid besluta om det skall fortlöpa eller inte roll Jag menar de kommer ju enligt dig bara upp i 140-170km/h roll

Som sagt det beror på bil. Saabarna både går bättre i högre fartet och lådorna håller bättre i dom. Det var en av mammas kollegor som berätade att dom skulle följa en bil på E4an. Vid rund 175 km/h där bärjade V70n att tappa massa kraft, så att komma upp i 200 km/h med volvon hade tagit en liten stund. Saab 9-5 har dock lite lättare att komma upp till 200 sträcket, men även det tar lite tid, men inte lika segt som V70. Detta var ju 3 år sen, så lite kanske har förändrats.

Märkestekniker
289 Inlägg
8 augusti 2009
dom får vell inte enligt lag jaga efter 200-220km/h pga risker som kan hända?

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 augusti 2009
Jimpiz skrev:
Nehe skrev:
Jimpiz skrev:
Här e den infon jag har. Om polisbilar. Så det är runt dessa Hk dom har och det är inga 270 km/h. Känner flera hos polisen och trycker dom fullt så runt 140 - 170 km/h kommer dom upp i, beroende på bil och motor. Dom är för tunga och små motorer för att köra över 200.

V70 Diesel 2,4 D5 - 08
185 HK

184 HK

Passat 2,0 TFSI
Ca 200 HK

V70 2.4 Turbo 199 hk

Konstigt att man har en rutin att vid efterföljande i över 200km/h måste VB inne på station alltid besluta om det skall fortlöpa eller inte roll Jag menar de kommer ju enligt dig bara upp i 140-170km/h roll

Som sagt det beror på bil. Saabarna både går bättre i högre fartet och lådorna håller bättre i dom. Det var en av mammas kollegor som berätade att dom skulle följa en bil på E4an. Vid rund 175 km/h där bärjade V70n att tappa massa kraft, så att komma upp i 200 km/h med volvon hade tagit en liten stund. Saab 9-5 har dock lite lättare att komma upp till 200 sträcket, men även det tar lite tid, men inte lika segt som V70. Detta var ju 3 år sen, så lite kanske har förändrats.

jag måste bara fråga varför volvon skulle ha svårare å komma upp i fart ?
å ja polisen bilar må vara tunga...ungefär lika tunga som en vanlig v70 med några personer i...å dom gör över 200 så att dom bara går i 14-170 knyck kan du glömma...
de går inga vässade polis volvos här i stan i alla fall..

i volvos s80 ambulanser sitter de 2.4t/2.5t motorer på 2-210 hästar å dom bilar väger 2.8-3ton å dom gör till och med 14-170...

4 001 Inlägg
8 augusti 2009
Nehe skrev:
Jimpiz skrev:

V70 Diesel 2,4 D5 - 08
185 HK

184 HK

Passat 2,0 TFSI
Ca 200 HK

V70 2.4 Turbo 199 hk

fan vad massa skitsnack i denna tråden, det är ALLTID VB som ska besluta om ett efterföljande ska påbörjas eller avbrytas, oavsett hastigheter.
200km/h på motorväg så följer dom efter men 120-140km/h inne i tätbebyggt område med skolor & dagis så avbryter dom, det är andra omständigheter än hastigheten som har ett tyngre värde än hastigheten.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

54 Inlägg
8 augusti 2009
Vad Jag har hört är att dom har ca 200 häst. har dock inte en aning om hur fort dom går. Med poliserna får dock inte köra snabbare än 200Km/h

Hammerway Racecrew

16 Inlägg
8 augusti 2009
Allså sluta me att polisen kör i 270 eller deras bilar gör 270 skitsamma va deras bilar gör för hastighet eller om dom är trimmade eller inte dom får INTE följa efter en person i mer än 170 km om föraren dom jagar riskerar o skada sig eller andra trafikaneter M.M så har dom ingen rätt o följa efter dom sen kan ju däremot skicka upp en helikopter eller ha vägspärrar ja då är du fast vare sig du har en bil me 1000 hk o 400 km i timmen ingen betydelse eller om du äns byter reg plåt o det spealr ingen roll om polisen får tag på ditt riktiga reg plåt tar dom inte fast dig kan dom inte göra ett skit för dom måste veta vem som körde det är bara föraren som körde den dagen som åker ditt om dom nu får tag i dig dåå

tänk på att inte alla poliser vågar ta den risken att RÅKA köra på nån för så fort dom sätter på blåljusen o o är på väg mot nåt uppdrag så är det förarens fel inte alla poliser som vågar ta den risken

sen läste jag att det va nån som skrev att det är olagligt o trimma det är inte alls olagligt nånstans min kusin jobbar på upplands motor o dom trimmar bilar åt folk

Mvh No__Fear

To Fast For You

16 Inlägg
8 augusti 2009
vaalle skrev:
tyranN!

i tjänst får en polis köra över hastighets gränserna,även om dom inte fått larm om nåt..

och angånde hästar så frågade jag en polis o han sa ca 250hk i en v70n

du verkar ha för mycket förtroende för polisen;)

To Fast For You

16 Inlägg
8 augusti 2009
gunsnroses skrev:
Polisens bilar är fabrikstrimmade, och dem som inte är det är lätt trimmade av deras egna motortekniker. Dem har alltid 20-30hk extra jämtemot orginalbilen, samt att toppfarten är lite högre (10-15 extra). Dock så har polisen en hel del extrautrustning som lägger till några kilon och då aggerar den som orginalbilen i alla fall.

Att försöka sticka från polisen i en bil som är lika snabb eller något snabbare är inte att rekommendera. Polisen har kon/ban/jakt-körning som en praktisk tentamen som inte är enkel att klara. Många som tror sig kunna köra får göra denna flera gånger. Dessutom så har dem inte samma tunnelseende och är inte lika stressade som den jagade. Sedan utvecklas man mer och mer då dem ofta är ute i trafiken och kör snabbt då något händer samtidigt som alla bilar runt omkring gärna flyttar sig för polisen men ej för den jagade. Dock så kommer polisen aldrig jaga så pass galet att deras jobb sätts på risk.

Om man nu skulle få för sig att sticka ifrån polisen så får man dra iväg och hålla sig gömd ett tag. Om dem hittar dig 2 timmar senare i bilen behöver det inte betyda att det var du som körde den just då, dvs du blir inte fälld för brottet. Du säger bara att du inte vet vem som körde och håller dig till det. Deras "vi vet att du"-lekar är bara ett sätt att få dig att erkänna, visar dem inga bevis så erkänner man inte. Ett tips är att inte köra hem direkt, eller till dina föräldrar då detta brukar vara den första platsen de kollar. Även om man inte blir fälld så håller dem koll på dig ett tag efter det.

Jag själv skulle ALDRIG få för mig att sticka då fortkörning och flykt är två helt olika brott. Fortkörning anses som ej allvarligt (till vissa begränsningshastigheter) då alla kör fort någon gång, även poliser när dem inte jobbar. Det är vardagsbrott helt enkelt.
Flykt är en helt annan sak, och blir man fångad kan man vänta sig knän i nacken mot asfalten och riktigt hårda tag, allvarligt alltså.

Nej sova, tenta imorgon sad

Edit: Ni som skriver att poliser uttnyttjar deras situation har helt rätt och vem hade inte gjort det? Försök inte att lura er själva med att det är poliser som är kriminella egentligen. Dem har lagen på sin sida och det finns inte mycket som säger att dem gör "fel". Jag kan babbla på om en hel drös med saker som jag själv vet om men jag känner inte för att kriminalisera lagen då jag tycker att dem gör helt rätt. Det är ju trots allt fortfarande de som sätter dit boven.

ja visst vem hade inte kört fort om man va polisen men då kan du inte säga att dom tar fast bovarna dom är väll lika mycket bovar dom oxå eller är dom bättre än oss alla andra som kör fort för att dom har en bricka o uniform det är det enda som skyddar polisen nu för tiden me bricka o uniform är dom hur kaxiga som helst o tror dom kan göra va dom vill(dom kan/gör) men utan dom 2 sakerna är dom lika mycket människor som oss alla andra o är inte så kaxiga

To Fast For You

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 augusti 2009
No__Fear skrev:
Allså sluta me att polisen kör i 270 eller deras bilar gör 270 skitsamma va deras bilar gör för hastighet eller om dom är trimmade eller inte dom får INTE följa efter en person i mer än 170 km om föraren dom jagar riskerar o skada sig eller andra trafikaneter M.M så har dom ingen rätt o följa efter dom sen kan ju däremot skicka upp en helikopter eller ha vägspärrar ja då är du fast vare sig du har en bil me 1000 hk o 400 km i timmen ingen betydelse eller om du äns byter reg plåt o det spealr ingen roll om polisen får tag på ditt riktiga reg plåt tar dom inte fast dig kan dom inte göra ett skit för dom måste veta vem som körde det är bara föraren som körde den dagen som åker ditt om dom nu får tag i dig dåå

tänk på att inte alla poliser vågar ta den risken att RÅKA köra på nån för så fort dom sätter på blåljusen o o är på väg mot nåt uppdrag så är det förarens fel inte alla poliser som vågar ta den risken

sen läste jag att det va nån som skrev att det är olagligt o trimma det är inte alls olagligt nånstans min kusin jobbar på upplands motor o dom trimmar bilar åt folk

Mvh No__Fear

Källa på detta påståendet tack...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

687 Inlägg
8 augusti 2009
roll
kolvas skrev:
fan vad massa skitsnack i denna tråden, det är ALLTID VB som ska besluta om ett efterföljande ska påbörjas eller avbrytas, oavsett hastigheter.

Haha ok.
Får väl känna mig besegrad för jag har ingen aning om vad jag pratar om roll

687 Inlägg
8 augusti 2009
Såhär ligger det till.

En polis får alltid göra ett förföljande. En polis får pressa sin bil till max om han så nu vill. Dock så ska man i högre hastigheter ha ett beslut från vakthavande om att fortsätta. Högre hastigheter brukar enbart tillåtas på större vägar (motorvägar och dylikt). I villaområden så avbryts oftast höghastighetsjakter då brotten oftast är lågprioriterade mot riskerna som kan uppstå. (Man skall också underrätta VB om att ett förföljande har påbörjats, detta behöver dock inte ske direkt).

Har en kille kört förfort och nu kör i 140 genom ett bostadsområde så är det inte värt risken att förfölja personen då någon annan kan komma tillskada. Skulle nu personen som kör i 140km/h genom bostadsområdet ha skjutit ihjäl 5personer så kommer förföljandet fortfarande ske då han är ett uppenbart hot mot allmänheten om han kommer undan.

Det finns FAP:ar om hur en polisman skall agera vid ett efterföljande/förfölajnde tillgängligt för alla att läsa.

VB beslutar inte om ett förföljande ska börja det gör enskild polisman dock så skall VB så snart som möjligt underättas om att det sker ett förföljande. Genom att hela tiden få information om förföljandet kan VB besluta om det skall fortgå eller inte. (oftast då genom att besluta om hastigheten är befogad). Kör någon förbi parkerad patrullbil på EX. motorvägen i 150km/h så behöver inte patrullbilen ringa in till VB för att få ett beslut om att följa efter utan kan på eget beslut ta upp jakten. Fara i dröjsmål? Det är precis samma som vid personell och reel husranskan (enskild polisman kan fatta beslut om det i fara i dröjsmål).

Samma gäller gripande och mycket annat.

En polisbil som är målad mig veterligen är inte trimmad. De har oftast största motorn från fabrik och lite hårdare "slitage utrustning" EX fjädring osv då de är så belastade till vikten. En vanlig patrullbil kan ta in utöver två polismän ca 200kg extravikt.

Civila bilar behöver inte enbart vara volvos eller saabar utan numera använder man sig av ett stort antal olika märken och firmor. Man kan även se civilpoliser i hyrbilar. Vissa län förfogar även över  små "stylade" bilar för att smälta in.

Jag pratar av egen erfarenhet, jag vet inte vad ni andra refererar till men detta är inte något en väns mammas broders son har sagt till mig.

Alla som vill kan köra ifrån en polisbil det handlar bara om vad man kör. Men varför göra det om man inte har något att dölja?. Konsekvenserna bilr så mycket högre av att försöka åka ifrån en polisbil när det tex handlar om böter/indraget körkort än om man skulle stanna.

Kan ju även slänga in den här: http://www.photo.nu/PRESS/20080315-23.22-Biljakt/ där finns både bilder och text som beskriver efterföljandet. Och där gick det i 140km/h på 50väg.

EDIT: (fyller på lite till)

Förföljande:
Körning med ett polisfordon efter ett undflyende
fordon eller annat transportmedel med
förhållandevis kort avstånd mellan fordonen i
syfte att stoppa den undflyendes fortsatta färd.
Den undflyende görs, genom ljud- och/eller
ljussignal, på ett tydligt sätt uppmärksam på
att han eller hon ska stanna

Efterförljande:
Körning utan ljud- eller ljussignaler med ett
polisfordon på större avstånd efter ett undflyende
fordon eller annat transportmedel i syfte
att ta reda på vart den undflyende tar vägen
och för att, när sådana förutsättningar föreligger,
ingripa enligt 22 § polislagen
Senast redigerat av Nehe (8 augusti 2009)

16 Inlägg
8 augusti 2009
AcesHigh666 skrev:
No__Fear skrev:

Mvh No__Fear

Källa på detta påståendet tack...

egen källa o kompisar jag är inte så dum att jag frågar polisen om dom får följa efter mig i mer än 170km för då klart dom säger ja klart vi får vi är ju poliser haha bullshit så varsegoooo;)

To Fast For You

BT
110 Inlägg
8 augusti 2009
Nehe skrev:
Såhär ligger det till.
...

Bästa inlägget hittils!

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

172 Inlägg
4 november 2009
Nementor skrev:
Vad Jag har hört är att dom har ca 200 häst. har dock inte en aning om hur fort dom går. Med poliserna får dock inte köra snabbare än 200Km/h

Det är en myt tyvärr.
Det beror på vem de jagar , för vad , när var och hur .
Kan säga att jag har haft polisbilar efter mig i 200 kmh+ för vanlig fortkörning.
Poliser får köra hur de egentligen vill men det kommer med ansvar också vilket gör att många av dem väljer att avbryta efterföljanet när hastigheter blir höga och risk att skada en oskyldig person stor.
Sen finns det säkert poliser som tycker det är skitskojj med jakt.

Sen att deras bilar inte toppar mkt mer än 230 kmh är en annan femma.

Polisbilar har oftast orginal effekt i motorn. Vissa har lite hårdare fjädring med det är pga att deras bilar väger bly med all utrustning i.

Vi får väl hoppas att de inte börjar använda porsche bilar igen ...

mvh

Kör du först så väntar jag där framme

12 086 Inlägg
4 november 2009
Nementor skrev:

Vad är de här?

Kan du inte komma hit så jag får kasta ett bananskal i nyllet på dig!

5 198 Inlägg
4 november 2009
Hur kan alla veta bäst ? det bästa är att alla vet olika. Och allt kommer från säkra källor.. alltid lika roligt att läsa :

4 005 Inlägg
4 november 2009
Jag kan vittna om att de KAN köra över 215km/h på motorväg!

674 Inlägg
5 november 2009
JapMax skrev:
Nementor skrev:

Vad är de här?

Kan du inte komma hit så jag får kasta ett bananskal i nyllet på dig!

HAHHAHA!!!!  Det är rätt så ska dom tas!  wink

With great freedom comes great responsebility

34 Inlägg
30 maj 2010
underhållande läsning ingen som har nå mer att tillägga?

hej hopp kalle stropp

34 Inlägg
30 maj 2010
Så här går en biljakt till hehe

http://www.youtube.com/watch?v=ao0bZLZe41M

hej hopp kalle stropp

Sök