Tändstift väldigt vitt volvo 940 GL -91

pistol
29 mars 2012 · 186 Inlägg

Hej, jag kollade mina tändstift idag och jag såg att dem var nästan helt vitt, och vad kan de bero på?
Jag fick nedslag på bes förra gången då hade jag för CO-halt och HC-halt.
Vad kan felet vara?!
Kan säga att det läcker kylarvatten från toppackningen fast ytterst lite, och så läcker det lite avgaser vid ett ställe men inte alls mycket.

Så vad kan de vara?!

Lite bilder. http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1577763

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1577764

MvH pistol.

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
engolf
29 mars 2012 · 3 235 Inlägg

Stiftet ser bra ut, igen ovanligt att elekroden är vit, betyder att den förbränner luft/bränsleblandningen effektivt.

dawwe ...has left the building...
29 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Nej det ser inte bra ut...Att de är så vita kan kanske bero på att det läcker in kylvatten i förbränningsrummet? Min gissning är att motorn går på för mager blandning, vilket man även kan utläsa av stiftet enligt denna sida (kolla på 23 & 24): http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark … talog.html
Så här ser ett stift ut om allt är någorlunda OK:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/923387_afy5lv.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
pistol
29 mars 2012 · 186 Inlägg

Men hur kan jag få nedslag på bes för hög CO samt HC halt om den får för mager blandning??

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
dawwe ...has left the building...
29 mars 2012 · 4 474 Inlägg

För mager blandning brukar ge just högt HC, dina CO värden är OK, o Lambdan pekar ju mot att den går just aningens magert...Kolla här: http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Edit: Varmkör bilen enligt följande: Kör på låga växlar med varvtal konstant kring 3500 i ca 4 mil, kör helst inte snabbare än 80, mät sedan avgasvärdena, de kommer vara godkända är min gissning

Senast redigerat av dawwe (29 mars 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
pistol
30 mars 2012 · 186 Inlägg

Jag får väl lämna in den på värkstad och så får dem byta toppackningen..

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
mats757
30 mars 2012 · 915 Inlägg

Stiften ska se ut så där. Det är till och med så att dom är lite sotiga ute kring gängan.
Har man inget miljöhänsyn och är ute efter max effekt så kan dom vara något mörkare. Men i en normal standard bil ska dom se ut så där längst ut.

Mats

ElTacoNacho
30 mars 2012 · 486 Inlägg

Vid rätt förbränning skall väl stiftet vara lite oboy färgat?

mats757
30 mars 2012 · 915 Inlägg

KJensen skrev:
Vid rätt förbränning skall väl stiftet vara lite oboy färgat?

Ja om man inte behöver ta hänsyn till miljöbiten. Eller rättare sagt, kolvtoppen ska vara brun.

Mats

pistol
30 mars 2012 · 186 Inlägg

Det är ju så att jag måste få igenom den i bes, så måste göra något åt de:P, så ska byta toppackningen.

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
pistol
30 mars 2012 · 186 Inlägg

ingen som har någon guide på att byta toppackning?smile

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
bytoken
30 mars 2012 · 104 Inlägg

inga problem, 3 enkla steg
1, ta bilen till en vverkstad.
2, säg till verkaren på firman "byt topp packning på min bil"
3, betala.

annars så köp haynes rephand bok, dom är bra, på 940 är det ganska enkelt att byta topp packning själv

v70 awd 2,5t -07
855R -97
pistol
30 mars 2012 · 186 Inlägg

Jag ska beställa grejer, Packning, topplock, Packning, oljelock, Packning, insug, grenrör, Packning, ventilkåpa.

Något mera jag måste köpa?

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
30 mars 2012 · 26 160 Inlägg

pistol skrev:
Jag ska beställa grejer, Packning, topplock, Packning, oljelock, Packning, insug, grenrör, Packning, ventilkåpa.

Något mera jag måste köpa?

Det var en jäkla massa packningar du skulle ha..haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
pistol
30 mars 2012 · 186 Inlägg

haha japp, bättre med lite fräscha grejer..

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
jmayer
31 mars 2012 · 9 Inlägg

pistol skrev:
Jag ska beställa grejer, Packning, topplock, Packning, oljelock, Packning, insug, grenrör, Packning, ventilkåpa.

Något mera jag måste köpa?

Du behöver inte byta varken topplock, oljelock, insug eller grenrör bara för att du skall byta packningarna. Kommer bli skitdyrt! wink

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
31 mars 2012 · 5 650 Inlägg

jmayer skrev:

pistol skrev:
Jag ska beställa grejer, Packning, topplock, Packning, oljelock, Packning, insug, grenrör, Packning, ventilkåpa.

Något mera jag måste köpa?

Du behöver inte byta varken topplock, oljelock, insug eller grenrör bara för att du skall byta packningarna. Kommer bli skitdyrt! wink

en så kallad sotnings sats kostar ju inte så mkt den har ju allt förutom oljelock

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
pistol
31 mars 2012 · 186 Inlägg

Behöver byta oljelockpackning för de läcker, Alla dem packningarna kostar bara 300;)

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
bytoken
31 mars 2012 · 104 Inlägg

byt även kamrem

v70 awd 2,5t -07
855R -97
Muckluck
31 mars 2012 · 248 Inlägg

Har för mig att folkraceshop tar 300 för hela sotningssatsen tongue bara åka och hämta !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang