Får inte i några växlar i volvon .... 740 89a

RobbanForsell
3 april 2012 · 292 Inlägg

ca 250 meter från huset så ficka jag inte i en ända växel .... växelspaken är stum och OM man våldar hoppar den i med motorn igång..... är bilen avslagen så funkar det hyfsat o växla dock är det inte lika lätt som det va förut.. vad är problemet ? för lite olja? nåt stag som har gått? eller är det bara skrot ? tacksam för svar !

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
RD_87 Skrotsamlare
3 april 2012 · 4 031 Inlägg

Prova att lägga i växel med motorn avstängd och sedan starta. Om det inte går så är det nåt tok med kopplingen, men troligen så är det nåt med lådan eller en skada på länkaget.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Melin82
3 april 2012 · 513 Inlägg

Gissar på koppling eller ingående axel om problemet ligger i själva växlingen och inte det är några problem att köra på växeln i sig

Andreehellstrom
3 april 2012 · 131 Inlägg

Gissar på att lådan har gett sig

Av små grisar blir det stora svin
RobbanForsell
4 april 2012 · 292 Inlägg

tror det är kopplingen då det går o köra den "normalt" men det går inte o växla.. det går bara när den är avstängd.. sen värkar den äta koppling då hela garaget stinker kopling.. så något är galet.. sitter ett stag på växelllådan som håller kopplingswiren ska den sitta 90 grader rakt ut eller är den lite vinklad? min sitter snett som om den har krökt sig..

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
Melin82
4 april 2012 · 513 Inlägg

Minnet säger rakt ut. Har den böjt sig kan du inte koppla ur och där har du ditt problem.
Men om du krånglar dig in med en lampa och så bör du kunna kolla upp det.
Bör synas om du böjt den då den u formad om du förstår vad jag menar, och böjer du den veckar du kanterna.
Jag ska få be att grattulera till lite extra jobb.

RobbanForsell
4 april 2012 · 292 Inlägg

Melin82 skrev:
Minnet säger rakt ut. Har den böjt sig kan du inte koppla ur och där har du ditt problem.
Men om du krånglar dig in med en lampa och så bör du kunna kolla upp det.
Bör synas om du böjt den då den u formad om du förstår vad jag menar, och böjer du den veckar du kanterna.
Jag ska få be att grattulera till lite extra jobb.

jo ska ta en bild imorn på det.. för det ser inte "rätt" ut ...

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
RobbanForsell
4 april 2012 · 292 Inlägg

nu finns det två bilder bland mina album "kopplings problem" för trött o klura ut hur man lägger upp bilder då jag har jobbat kväll o sett NHL inatt/morse

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
Melin82
4 april 2012 · 513 Inlägg

Ett problem att den gått av men ett lätt sådant, hur såg staget som går ini lådan ut? Var det böjt?

RobbanForsell
4 april 2012 · 292 Inlägg

Melin82 skrev:
Ett problem att den gått av men ett lätt sådant, hur såg staget som går ini lådan ut? Var det böjt?

tror den klarade sig.. så fort jag fick bort späningen ifrån klumpen som satt på sniskan (såg sprickan innan jag skulle trycka tillbaka den då gick den av.. ) men växlarna går som dom ska .. dock har jag ingen koppling o trycka ner.. eller jo den tar lite lite längst ner i botten... beställde den nyss så kommer imorgon ... förhoppningsvis innan man drar o jobbar... smile

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
Melin82
4 april 2012 · 513 Inlägg

Då så, enkelt och bra. Alltid skönt när man inte behöver lägga en massa onödig tid på bilen.
Får säga hur det gick.

RobbanForsell
5 april 2012 · 292 Inlägg

jo ... men eftersom den lossnade i handen på mig så vette fan hur den ska sitta... googlat efter bilder men hittar inget... hmm finns 3 bilder på hur den ser ut ... och det är bara på delen inte hur den ska sitta..  ut imorn bitti o svära !!

volvo/bilia har döpt den till GCP svängningsdämp art 1329779

någon som vet ?

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
IX ____________________________________
6 april 2012 · 1 340 Inlägg
För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
RobbanForsell
7 april 2012 · 292 Inlägg

RightFront skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_740_med_defekt_vaxellada_koppling_39650462.htm?aw=1

Givit upp? tongue

japp... hur kan du tro något sånt? wink  hahah nej men har garagelänga kommer knappt ut på sidorna då känns det en aning för trångt o lyfta upp bilen o byta låda eller koppling vad det nu är...

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
RobbanForsell
7 april 2012 · 292 Inlägg

BTW svängningsdämpen till kopplingswiren sitter monterad någon som vill köpa?

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang