Sommardäcken tar i skärmarna vid normalsvängningar

Ruffe42
4 april 2012 · 25 Inlägg

Hej!

Köpte V70:in i vintras från bilhandlare och den hade såklart vinterdäck på då, fick se en uppsättning av mycket fina 17" fälgar med nya sommardäck på som skulle följa med på köpet.
Köpte bilen till ett högt överpris med tanke på fälgarna å en del andra saker och kände mig skapligt nöjd ändå.

Men idag var jag in och bytte till sommardäcken, men märker att i svängarna så tar däcken i som fan i skärmarna! Med förfärligt skrapljud som resultat, det tar i även i normala svängar vid korsningar etc så inte bara vid fullt rattutslag.

Känns inte så kul ,med tanke på bilens hälsa och det överpris jag betalade.

Borde inte däckbytaren ha märkt detta när han provkörde bilen ut ur verkstaden och sagt till!?

Och har jag någon rätt att gå tillbaka till bilhandlaren och säga att däcken jag fick till inte passar och kräva nya?

Vet tyvärr inte måtten på däcket.


Hur skulle ni göra?

Mattias_Vejdeland
4 april 2012 · 329 Inlägg

Låter som om det är fel et på fälgarna.. kika på däcken där står det vad det är för storlek..

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
Bojjann
4 april 2012 · 474 Inlägg

Jag skulle ha åkt till firman som sålde bilen och sagt att du har ju köpt kompletta hjul, men att dom inte passar smile
För du har väl inte sänkt den?

BMW E34 540 (1994)
Ruffe42
4 april 2012 · 25 Inlägg

Jag ska ta en titt på däcken så fort frugan kommer hem med bilen.


Bojjann skrev:
Jag skulle ha åkt till firman som sålde bilen och sagt att du har ju köpt kompletta hjul, men att dom inte passar smile
För du har väl inte sänkt den?

Jo, känns som jag har rätt att göra så va? Menar att bilfirman kanske inte visste om att däcken tog i då de köpte in den under vintern men de borde ju ändå vara ansvariga att jag får rätt däck. neutral
Nix bilen är precis som den var vid köpet.

Lowenhart fälg fantast
4 april 2012 · 1 086 Inlägg

ET och bredd på fälgarna ?

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Ruffe42
4 april 2012 · 25 Inlägg

Lowenhart skrev:
ET och bredd på fälgarna ?

Har inte bilen tillgänglig just för stunden å har inte fått nå mått på dem, men ska kolla upp det så fort jag kan.

Bojjann
4 april 2012 · 474 Inlägg

Ruffe42 skrev:
Jag ska ta en titt på däcken så fort frugan kommer hem med bilen.


Bojjann skrev:
Jag skulle ha åkt till firman som sålde bilen och sagt att du har ju köpt kompletta hjul, men att dom inte passar smile
För du har väl inte sänkt den?

Jo, känns som jag har rätt att göra så va? Menar att bilfirman kanske inte visste om att däcken tog i då de köpte in den under vintern men de borde ju ändå vara ansvariga att jag får rätt däck. neutral
Nix bilen är precis som den var vid köpet.

Klart du har rätt att få ett par sjysta sommarpjucks!
Åk och hör med dom iaf, fixar dom de inte så får dom ju dåligt rykte, och de vill ju ingen bilfirma ha smile

BMW E34 540 (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang