Skumma vibrationer - Ovala däck?

Slemrotta
4 april 2012 · 533 Inlägg

Tjena!

Köpte nya 19" fälgar till min S60 i höstas och till dessa köpte jag några billiga kina-däck.
Efter dom monterades och balanserades så fanns fortfarande vibrationer (lite som att man gungar/studsar fram) i lägre hastigheter (och skakar i högre hastigheter). Balanserade om dom, och det blev lite bättre. Sen kom vintern, och jag har nu satt dit dom igen och provat balansera om dom ännu en gång.

Anar att jag har ovala däck, då det blev bättre fram efter några burnisar på torr asfalt.

Men jag har ändå skumma vibrationer, vet inte om det har med däcken att göra eller inte?

Om jag åker motorväg i 110, så skakar hela bilen, sen avtar det sakta, för att bli helt bra i några sekunder.
Sen smyger sig vibrationerna på igen, starkare och starkare, tillslut skakar hela bilen. Så avtar det sakta igen och försvinner helt några sekunder, sen börjar det på igen...

Är det däcken som är så hemskt usla? big_smile
Eller är det fälgarna som är dåliga? Dom är ju ändå nya...

För att få bort en del frågor, så kan jag säga direkt att jag använder centrumringar/navringar som passar perfekt.

Mvh Christian

loow Jävel
4 april 2012 · 2 018 Inlägg

Har exakt samma fenomen på min s40!
17" med billiga Sunny-däck. ibland skakar den inte alls och ibland ramlar man nästan ur bilen. Detta kom när jag satte på sommardäcken

You got to risk it, to get the biscuit :)
Slemrotta
4 april 2012 · 533 Inlägg

Plankpojk skrev:
Har exakt samma fenomen på min s40!
17" med billiga Sunny-däck. ibland skakar den inte alls och ibland ramlar man nästan ur bilen. Detta kom när jag satte på sommardäcken

Jasså? Ja, mina däck hette nog effiplus himmer eller nått sånt tongue kostade 700kr/däck... 19" tongue

Richtenb
5 april 2012 · 1 365 Inlägg

Det är ju ingen fördel att köra med skitdäck. Men ibland blir man förvånad över hur många som är totalt usla på att balansera däck. Jag hade bett någon annan balansera dem igen, det låter verkligen som ett sådant problem. En duktig balanserare av däck kan dessutom säga om fälgen är ojämn


Slemrotta skrev:

Plankpojk skrev:
Har exakt samma fenomen på min s40!
17" med billiga Sunny-däck. ibland skakar den inte alls och ibland ramlar man nästan ur bilen. Detta kom när jag satte på sommardäcken

Jasså? Ja, mina däck hette nog effiplus himmer eller nått sånt tongue kostade 700kr/däck... 19" tongue

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
FenioN
5 april 2012 · 120 Inlägg

Känns det i stolen eller ratten eller är det båda?  skulle rekomendera att kränga om däcken och sen balansera igen. ibland får man göra så.

Saab 9-5 2.0t -04
Slemrotta
5 april 2012 · 533 Inlägg

I ratten känns det inte så mycket sen jag burnade några gånger. Nu känns det mest i stolen.

Ang. balanseringen så har dom balanserats av 2 olika firmor, plus att jag själv har balanserat dom.

WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

hade nan kang eller vafan dom heter på bak på min bmw, 245 i stretch..gjorde samma sak..det kom å gick med skakningar..sluta med att jag burna sönder dom helt, köpte nya däck..sen var det lungt!..var oxå inne på som dig att fälgen kanske var dålig, hade riktiga centrumringar osv..så det var däcken..

enligt en däck kille så var förklaringen att det är en hög % av sämre gummi nästan plast i dessa däck..därför är tempen helt skev på dessa billiga däck..

så antagligen när sommaren är här med höga plusgrader, så kommer dina däck att vara bra..men inte nu när det kan vara minus på natten helt plötsligt.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2012 · 13 744 Inlägg

Plankpojk skrev:
Har exakt samma fenomen på min s40!
17" med billiga Sunny-däck. ibland skakar den inte alls och ibland ramlar man nästan ur bilen. Detta kom när jag satte på sommardäcken

märkte av detta med mina sunny fast det var enbart när bilen stått parkerad

men har samma fenomen på min 740 och där sitter det inte några superduper skit däck
men det släpper efter ett par hundra meter

även känt detta på mina nokian däck på 855:an men dom hade då stått en längre tid på en bil
men det släppte efter ett tag




skulle nog testa att köra däcken varma som fan och se om det inte ger sig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

jo är väll att just att Kina däck fungerar bäst i Kina heheheh..lite roligt var det.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Bojjann
5 april 2012 · 474 Inlägg

Om man kör med "kina" däck så ska bilen helst inte stå still på jättevarm asfalt, pga all plast i däcken så blir dom ovala, dom typ smälter hmm

BMW E34 540 (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2012 · 13 744 Inlägg

Richtenb skrev:
Det är ju ingen fördel att köra med skitdäck. Men ibland blir man förvånad över hur många som är totalt usla på att balansera däck. Jag hade bett någon annan balansera dem igen, det låter verkligen som ett sådant problem. En duktig balanserare av däck kan dessutom säga om fälgen är ojämn


Slemrotta skrev:

Plankpojk skrev:
Har exakt samma fenomen på min s40!
17" med billiga Sunny-däck. ibland skakar den inte alls och ibland ramlar man nästan ur bilen. Detta kom när jag satte på sommardäcken

Jasså? Ja, mina däck hette nog effiplus himmer eller nått sånt tongue kostade 700kr/däck... 19" tongue

även om däcket är ovalt..det syns ganska tydligt

enda jag märkt är just att det blir ståplattor lättare på däcket över natten på billiga däck
men aldrig haft skak när jag väl kör

mina sonny däck balanserade jag själv kanske derför det blev bra ;-)

hatar skakningar i bilen

fördelen med billiga däck är att man aldrig behöver mes köra utan man kan roa sig lite då och då utan att ekonomin går i bitar ..bränner hellre upp ett 500kr däck en ett för 1500kr dom ryker lika bra båda 2 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2012 · 13 744 Inlägg

Bojjann skrev:
Om man kör med "kina" däck så ska bilen helst inte stå still på jättevarm asfalt, pga all plast i däcken så blir dom ovala, dom typ smälter hmm

ingen plast i däcken utan gummi av annan kvalite
och stommen kan vara uppbyggd på ett annat sätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

Growe skrev:

Richtenb skrev:
Det är ju ingen fördel att köra med skitdäck. Men ibland blir man förvånad över hur många som är totalt usla på att balansera däck. Jag hade bett någon annan balansera dem igen, det låter verkligen som ett sådant problem. En duktig balanserare av däck kan dessutom säga om fälgen är ojämn


Slemrotta skrev:

Jasså? Ja, mina däck hette nog effiplus himmer eller nått sånt tongue kostade 700kr/däck... 19" tongue

även om däcket är ovalt..det syns ganska tydligt

enda jag märkt är just att det blir ståplattor lättare på däcket över natten på billiga däck
men aldrig haft skak när jag väl kör

mina sonny däck balanserade jag själv kanske derför det blev bra ;-)

hatar skakningar i bilen

fördelen med billiga däck är att man aldrig behöver mes köra utan man kan roa sig lite då och då utan att ekonomin går i bitar ..bränner hellre upp ett 500kr däck en ett för 1500kr dom ryker lika bra båda 2 smile

jo eller som i mitt fall..kunna besikta..fick tvåa på bakdäcken, hade dåligt med pengar å tog nåt bara.tongue

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Bojjann
5 april 2012 · 474 Inlägg

Growe skrev:

Bojjann skrev:
Om man kör med "kina" däck så ska bilen helst inte stå still på jättevarm asfalt, pga all plast i däcken så blir dom ovala, dom typ smälter hmm

ingen plast i däcken utan gummi av annan kvalite
och stommen kan vara uppbyggd på ett annat sätt

Ja men gummiblandad plast då, mina 4 nya tog slut på en vecka

BMW E34 540 (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2012 · 13 744 Inlägg

masseT5R skrev:

Growe skrev:

Richtenb skrev:
Det är ju ingen fördel att köra med skitdäck. Men ibland blir man förvånad över hur många som är totalt usla på att balansera däck. Jag hade bett någon annan balansera dem igen, det låter verkligen som ett sådant problem. En duktig balanserare av däck kan dessutom säga om fälgen är ojämn



även om däcket är ovalt..det syns ganska tydligt

enda jag märkt är just att det blir ståplattor lättare på däcket över natten på billiga däck
men aldrig haft skak när jag väl kör

mina sonny däck balanserade jag själv kanske derför det blev bra ;-)

hatar skakningar i bilen

fördelen med billiga däck är att man aldrig behöver mes köra utan man kan roa sig lite då och då utan att ekonomin går i bitar ..bränner hellre upp ett 500kr däck en ett för 1500kr dom ryker lika bra båda 2 smile

jo eller som i mitt fall..kunna besikta..fick tvåa på bakdäcken, hade dåligt med pengar å tog nåt bara.tongue

mm bakdäck brukar slitas märkligt nog på rwd bilar

ingen meing för mig att köra med några vättiga däck bak för dom håller aldrig ett år endå

på min gamla 245turbo gick det åt 6st däck en sommar  =/ då ångrar man sig om man betalar dyra pengar på däcken

jag använder inte mina rwd som rövtransport utan att ha så roligt som möjligt hela tiden

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

Growe skrev:

masseT5R skrev:

Growe skrev:

även om däcket är ovalt..det syns ganska tydligt

enda jag märkt är just att det blir ståplattor lättare på däcket över natten på billiga däck
men aldrig haft skak när jag väl kör

mina sonny däck balanserade jag själv kanske derför det blev bra ;-)

hatar skakningar i bilen

fördelen med billiga däck är att man aldrig behöver mes köra utan man kan roa sig lite då och då utan att ekonomin går i bitar ..bränner hellre upp ett 500kr däck en ett för 1500kr dom ryker lika bra båda 2 smile

jo eller som i mitt fall..kunna besikta..fick tvåa på bakdäcken, hade dåligt med pengar å tog nåt bara.tongue

mm bakdäck brukar slitas märkligt nog på rwd bilar

ingen meing för mig att köra med några vättiga däck bak för dom håller aldrig ett år endå

på min gamla 245turbo gick det åt 6st däck en sommar  =/ då ångrar man sig om man betalar dyra pengar på däcken

jag använder inte mina rwd som rövtransport utan att ha så roligt som möjligt hela tiden

hehehe oki

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2012 · 13 744 Inlägg

Bojjann skrev:

Growe skrev:

Bojjann skrev:
Om man kör med "kina" däck så ska bilen helst inte stå still på jättevarm asfalt, pga all plast i däcken så blir dom ovala, dom typ smälter hmm

ingen plast i däcken utan gummi av annan kvalite
och stommen kan vara uppbyggd på ett annat sätt

Ja men gummiblandad plast då, mina 4 nya tog slut på en vecka

mina sonny däck jag hade på min mk2 syndes inte när jag åkt ett par tusen mil med den
inte en tendens att vara slitna

om däcken är helt slut efter några veckor så kanske det är dags att ta bort det som ligger och skarpar i däcken hela tiden..kanske är innerskärmsplasten du hittat på däcken


många klagar oxå på våtegenskaperna på skit däcken men jag har aldrig fått vattenplaning med ett billigt skit däck
därimot på good year f1 däck dom var livsfarliga att åka med och skakade som fan blev klackar på dom så man studsade fram

skulle jag välja ett märkes däck skulle det vara michelin som gäller men jag anser att det är bortkastade pengar

dock vintertid så skulle jag aldrig köpa ett skitdäck  utan då är det nokian eller gislaved som gäller..så grymt stor skillnad mot dom andra däcken..som tappar alla dubbar direkt...har ett par hakka 4:or som framdäcken nu är helt slut efter att ha setat på min 3:e fwd bil  fortaste jag kört med dom är 255blås och det fattas högst 3dubb på varje däck det är kvalite

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

jao ligger i läget att jag behöver nya däck till min titan fälgar..annars får jag nog köra på plåt fram å två titan bak denna Elmia helg och beställa nya nästa vecka, frågan är ju vågar man köpa sunny hos tex däckonline?

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Richtenb
5 april 2012 · 1 365 Inlägg

Köp Federal, ljusår bättre än alla kinesdäck och inte dyra om du inte ska ha 595 RS-R. kolla efter 595ss

masseT5R skrev:
jao ligger i läget att jag behöver nya däck till min titan fälgar..annars får jag nog köra på plåt fram å två titan bak denna Elmia helg och beställa nya nästa vecka, frågan är ju vågar man köpa sunny hos tex däckonline?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

Richtenb skrev:
Köp Federal, ljusår bättre än alla kinesdäck och inte dyra om du inte ska ha 595 RS-R. kolla efter 595ss

masseT5R skrev:
jao ligger i läget att jag behöver nya däck till min titan fälgar..annars får jag nog köra på plåt fram å två titan bak denna Elmia helg och beställa nya nästa vecka, frågan är ju vågar man köpa sunny hos tex däckonline?

aha oki tack..ska kika på dessa då!smile

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang