Skumma vibrationer - Ovala däck?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2012 · 13 744 Inlägg

masseT5R skrev:
jao ligger i läget att jag behöver nya däck till min titan fälgar..annars får jag nog köra på plåt fram å två titan bak denna Elmia helg och beställa nya nästa vecka, frågan är ju vågar man köpa sunny hos tex däckonline?

jag vart iallfall posetivt överaskad..när jag handlade sonny däcken gav jag 333kr/st för 205/40-17
standard storleken på t5r fälgarna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

Growe skrev:

masseT5R skrev:
jao ligger i läget att jag behöver nya däck till min titan fälgar..annars får jag nog köra på plåt fram å två titan bak denna Elmia helg och beställa nya nästa vecka, frågan är ju vågar man köpa sunny hos tex däckonline?

jag vart iallfall posetivt överaskad..när jag handlade sonny däcken gav jag 333kr/st för 205/40-17
standard storleken på t5r fälgarna

kör med 225or då hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2012 · 13 744 Inlägg

masseT5R skrev:

Growe skrev:

masseT5R skrev:
jao ligger i läget att jag behöver nya däck till min titan fälgar..annars får jag nog köra på plåt fram å två titan bak denna Elmia helg och beställa nya nästa vecka, frågan är ju vågar man köpa sunny hos tex däckonline?

jag vart iallfall posetivt överaskad..när jag handlade sonny däcken gav jag 333kr/st för 205/40-17
standard storleken på t5r fälgarna

kör med 225or då hehe

kör 225/45-17 på mina titan dock vinterdäck men det är rätt tight nu är iof min 855:A förbannat låg däcken ligger en bra bit uppe i bakskärmarna

skulle inte köra bredare än 215 på titanen med sommardäck ser lite bulligt ut då fast det sparar iof fälgarna rätt bra

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dawwe ...has left the building...
5 april 2012 · 4 474 Inlägg

Jag hade liknande bekymmer med mina 19" Hankook Ventus K104, flertalet balanseringar utan framgång, hos olika firmor. Tog bilen till en gummiverkstad där de hade en maskin som kunde mäta variationer i vägtrycket, upp till max 10kg är acceptablet, mitt sämsta hjul hade närmare 25kg i skillnad! Efter att de krängt om däcken relativt fälgen så hade det sämsta hjulet dryga 10kg, gick ej att få bättre (4 omkrängningar!), dvs däcket för ovalt/dåligt, dock med ca 7mm mönster kvar så att köpa nya däck var/är inte aktuellt. Detta sämsta hjul satte de bak. Vibrationerna som fanns (mest runt 100) är i princip helt borta numera, vill inte säga 100% men väl 99%. Reservdäcket som är identiskt har 4kg i variation, skulle kunna sätta dit det men vill ha ett obrukat reservdäck så*haha*

Senast redigerat av dawwe (5 april 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

Growe skrev:

masseT5R skrev:

Growe skrev:

jag vart iallfall posetivt överaskad..när jag handlade sonny däcken gav jag 333kr/st för 205/40-17
standard storleken på t5r fälgarna

kör med 225or då hehe

kör 225/45-17 på mina titan dock vinterdäck men det är rätt tight nu är iof min 855:A förbannat låg däcken ligger en bra bit uppe i bakskärmarna

skulle inte köra bredare än 215 på titanen med sommardäck ser lite bulligt ut då fast det sparar iof fälgarna rätt bra

jo fast tycker det inte ser så bulligt ut..men skulle helst vilja komma över ett gäng med 17" i plåt centrumvända..med stretch..

har du nån bild på dina bilar med titan med lite 215 gummi på?..tycker det blir så "cykelhjul" look över det hela..eller är jag så van mina gamla / andra bilar med våldsbreda fälgar..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

dawwe skrev:
Jag hade liknande bekymmer med mina 19" Hankook Ventus K104, flertalet balanseringar utan framgång, hos olika firmor. Tog bilen till en gummiverkstad där de hade en maskin som kunde mäta variationer i vägtrycket, upp till max 10kg är acceptablet, mitt sämsta hjul hade närmare 25kg i skillnad! Efter att de krängt om däcken relativt fälgen så hade det sämsta hjulet dryga 10kg, gick ej att få bättre (4 omkrängningar!), dvs däcket för ovalt/dåligt, dock med ca 7mm mönster kvar så att köpa nya däck var/är inte aktuellt. Detta sämsta hjul satte de bak. Vibrationerna som fanns (mest runt 100) är i princip helt borta numera, vill inte säga 100% men väl 99%. Reservdäcket som är identiskt har 4kg i variation, skulle kunna sätta dit det men vill ha ett obrukat reservdäck så*haha*

oj hahaha

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2012 · 13 744 Inlägg

masseT5R skrev:

Growe skrev:

masseT5R skrev:

kör med 225or då hehe

kör 225/45-17 på mina titan dock vinterdäck men det är rätt tight nu är iof min 855:A förbannat låg däcken ligger en bra bit uppe i bakskärmarna

skulle inte köra bredare än 215 på titanen med sommardäck ser lite bulligt ut då fast det sparar iof fälgarna rätt bra

jo fast tycker det inte ser så bulligt ut..men skulle helst vilja komma över ett gäng med 17" i plåt centrumvända..med stretch..

har du nån bild på dina bilar med titan med lite 215 gummi på?..tycker det blir så "cykelhjul" look över det hela..eller är jag så van mina gamla / andra bilar med våldsbreda fälgar..

nopp är mina vinterfälgar som har 225/45-17
sommartid går det inte att åka så smått kör med 225/35-19 på sommarn

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

Growe skrev:

masseT5R skrev:

Growe skrev:

kör 225/45-17 på mina titan dock vinterdäck men det är rätt tight nu är iof min 855:A förbannat låg däcken ligger en bra bit uppe i bakskärmarna

skulle inte köra bredare än 215 på titanen med sommardäck ser lite bulligt ut då fast det sparar iof fälgarna rätt bra

jo fast tycker det inte ser så bulligt ut..men skulle helst vilja komma över ett gäng med 17" i plåt centrumvända..med stretch..

har du nån bild på dina bilar med titan med lite 215 gummi på?..tycker det blir så "cykelhjul" look över det hela..eller är jag så van mina gamla / andra bilar med våldsbreda fälgar..

nopp är mina vinterfälgar som har 225/45-17
sommartid går det inte att åka så smått kör med 225/35-19 på sommarn

jo såg det var å snoka lite hos dig hehe...jo coolt med 19" på låg läge..men har nån
förkärlek till 17are jag hehe..är väll gammal. haha

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2012 · 13 744 Inlägg

masseT5R skrev:

Growe skrev:

masseT5R skrev:

jo fast tycker det inte ser så bulligt ut..men skulle helst vilja komma över ett gäng med 17" i plåt centrumvända..med stretch..

har du nån bild på dina bilar med titan med lite 215 gummi på?..tycker det blir så "cykelhjul" look över det hela..eller är jag så van mina gamla / andra bilar med våldsbreda fälgar..

nopp är mina vinterfälgar som har 225/45-17
sommartid går det inte att åka så smått kör med 225/35-19 på sommarn

jo såg det var å snoka lite hos dig hehe...jo coolt med 19" på låg läge..men har nån
förkärlek till 17are jag hehe..är väll gammal. haha

helt klart bekvämare..min 855 är söndersänkt tyvärr
sitter kapade t5r fjädrar runt om som förra ägaren roat sig kungligt med

helt okörbart om jag ska vara ärlig
kan lova att det studsar med 17" på vintern fast det är skönt med lite lågprofil så man slipper köra lungt när det är bra väglag

tanten kör denna varje dag till och från sitt jobb 12mil om dagen
så igår fick jag dra ur den ordenkligt för bromsarna var helt fuckade efter en hel vinter lugn körning
och däcken håller i grymnt bra på torrasfalt för att vara vinterdäck dock lite skrika smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

Growe skrev:

masseT5R skrev:

Growe skrev:

nopp är mina vinterfälgar som har 225/45-17
sommartid går det inte att åka så smått kör med 225/35-19 på sommarn

jo såg det var å snoka lite hos dig hehe...jo coolt med 19" på låg läge..men har nån
förkärlek till 17are jag hehe..är väll gammal. haha

helt klart bekvämare..min 855 är söndersänkt tyvärr
sitter kapade t5r fjädrar runt om som förra ägaren roat sig kungligt med

helt okörbart om jag ska vara ärlig
kan lova att det studsar med 17" på vintern fast det är skönt med lite lågprofil så man slipper köra lungt när det är bra väglag

tanten kör denna varje dag till och från sitt jobb 12mil om dagen
så igår fick jag dra ur den ordenkligt för bromsarna var helt fuckade efter en hel vinter lugn körning
och däcken håller i grymnt bra på torrasfalt för att vara vinterdäck dock lite skrika smile

coolt heheh..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Knugcab
5 april 2012 · 5 111 Inlägg

Growe skrev:

Bojjann skrev:

Growe skrev:

ingen plast i däcken utan gummi av annan kvalite
och stommen kan vara uppbyggd på ett annat sätt

Ja men gummiblandad plast då, mina 4 nya tog slut på en vecka

mina sonny däck jag hade på min mk2 syndes inte när jag åkt ett par tusen mil med den
inte en tendens att vara slitna

om däcken är helt slut efter några veckor så kanske det är dags att ta bort det som ligger och skarpar i däcken hela tiden..kanske är innerskärmsplasten du hittat på däcken


många klagar oxå på våtegenskaperna på skit däcken men jag har aldrig fått vattenplaning med ett billigt skit däck
därimot på good year f1 däck dom var livsfarliga att åka med och skakade som fan blev klackar på dom så man studsade fram

Jag hade kingstar på mercan, det är ju långt ifrån någon kraftfull bil men jag lyckades få bredsladdar när jag skulle ut från korsningarna vid duggregn....så DÄR klagar jag då på våtegenskaperna!

Förvisso 195or så de var ju rätt breda, men ändock, har samma dimension på de Nokian jag har nu utan att de är i närheten av lika dåliga i vätan.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Growe skrev:

Bojjann skrev:

Ja men gummiblandad plast då, mina 4 nya tog slut på en vecka

mina sonny däck jag hade på min mk2 syndes inte när jag åkt ett par tusen mil med den
inte en tendens att vara slitna

om däcken är helt slut efter några veckor så kanske det är dags att ta bort det som ligger och skarpar i däcken hela tiden..kanske är innerskärmsplasten du hittat på däcken


många klagar oxå på våtegenskaperna på skit däcken men jag har aldrig fått vattenplaning med ett billigt skit däck
därimot på good year f1 däck dom var livsfarliga att åka med och skakade som fan blev klackar på dom så man studsade fram

Jag hade kingstar på mercan, det är ju långt ifrån någon kraftfull bil men jag lyckades få bredsladdar när jag skulle ut från korsningarna vid duggregn....så DÄR klagar jag då på våtegenskaperna!

Förvisso 195or så de var ju rätt breda, men ändock, har samma dimension på de Nokian jag har nu utan att de är i närheten av lika dåliga i vätan.

haha vafan

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Slemrotta
7 april 2012 · 533 Inlägg

masseT5R skrev:
hade nan kang eller vafan dom heter på bak på min bmw, 245 i stretch..gjorde samma sak..det kom å gick med skakningar..sluta med att jag burna sönder dom helt, köpte nya däck..sen var det lungt!..var oxå inne på som dig att fälgen kanske var dålig, hade riktiga centrumringar osv..så det var däcken..

enligt en däck kille så var förklaringen att det är en hög % av sämre gummi nästan plast i dessa däck..därför är tempen helt skev på dessa billiga däck..

så antagligen när sommaren är här med höga plusgrader, så kommer dina däck att vara bra..men inte nu när det kan vara minus på natten helt plötsligt.

Okej. Ja, då blir det att köpa nya däck då... Denna däckjungel tongue

WIPA
7 april 2012 · 820 Inlägg

Slemrotta skrev:

masseT5R skrev:
hade nan kang eller vafan dom heter på bak på min bmw, 245 i stretch..gjorde samma sak..det kom å gick med skakningar..sluta med att jag burna sönder dom helt, köpte nya däck..sen var det lungt!..var oxå inne på som dig att fälgen kanske var dålig, hade riktiga centrumringar osv..så det var däcken..

enligt en däck kille så var förklaringen att det är en hög % av sämre gummi nästan plast i dessa däck..därför är tempen helt skev på dessa billiga däck..

så antagligen när sommaren är här med höga plusgrader, så kommer dina däck att vara bra..men inte nu när det kan vara minus på natten helt plötsligt.

Okej. Ja, då blir det att köpa nya däck då... Denna däckjungel tongue

jo hehe blir knäpp för mindre typ..nästan bättre att handla begnande bra märke..kan man fråga killen/tjejen som har kört på dem hur det funkar hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
arenwik
7 april 2012 ·

Jasså? Ja, mina däck hette nog effiplus himmer eller nått sånt tongue kostade 700kr/däck... 19" tongue

Här har du nog ditt svar..... Jag beställde dom billigaste kvalitetsdäcken jag hittade till min igår (också 19")
Dom gick på 3000:- styck, så 700kr får man nog inte så mycket för tongue

Brådhis * Voff voff *
7 april 2012 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:

masseT5R skrev:
jao ligger i läget att jag behöver nya däck till min titan fälgar..annars får jag nog köra på plåt fram å två titan bak denna Elmia helg och beställa nya nästa vecka, frågan är ju vågar man köpa sunny hos tex däckonline?

jag vart iallfall posetivt överaskad..när jag handlade sonny däcken gav jag 333kr/st för 205/40-17
standard storleken på t5r fälgarna

T-5R ska väl ändå ha 205/45-17"...! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
7 april 2012 · 10 280 Inlägg

Slemrotta skrev:
Tjena!

Köpte nya 19" fälgar till min S60 i höstas och till dessa köpte jag några billiga kina-däck.
Efter dom monterades och balanserades så fanns fortfarande vibrationer (lite som att man gungar/studsar fram) i lägre hastigheter (och skakar i högre hastigheter). Balanserade om dom, och det blev lite bättre. Sen kom vintern, och jag har nu satt dit dom igen och provat balansera om dom ännu en gång.

Anar att jag har ovala däck, då det blev bättre fram efter några burnisar på torr asfalt.

Men jag har ändå skumma vibrationer, vet inte om det har med däcken att göra eller inte?

Om jag åker motorväg i 110, så skakar hela bilen, sen avtar det sakta, för att bli helt bra i några sekunder.
Sen smyger sig vibrationerna på igen, starkare och starkare, tillslut skakar hela bilen. Så avtar det sakta igen och försvinner helt några sekunder, sen börjar det på igen...

Är det däcken som är så hemskt usla? big_smile
Eller är det fälgarna som är dåliga? Dom är ju ändå nya...

För att få bort en del frågor, så kan jag säga direkt att jag använder centrumringar/navringar som passar perfekt.

Mvh Christian

Hade exakt samma problem med några hjul (Durun A-One) för några år sedan. Bytte däck och vips var problemet borta!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slemrotta
8 april 2012 · 533 Inlägg

Tack för alla svar smile Då blir det att inhandla nya däck tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2012 · 13 744 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

masseT5R skrev:
jao ligger i läget att jag behöver nya däck till min titan fälgar..annars får jag nog köra på plåt fram å två titan bak denna Elmia helg och beställa nya nästa vecka, frågan är ju vågar man köpa sunny hos tex däckonline?

jag vart iallfall posetivt överaskad..när jag handlade sonny däcken gav jag 333kr/st för 205/40-17
standard storleken på t5r fälgarna

T-5R ska väl ändå ha 205/45-17"...! smile

//Brådhis

mm såg det oxå..någonstans för länge sen vill jag minnas att det satt 40profil men som sagt 45:or men 215/40-17 blir i stort sätt samma storlek och sitter nog bäst på en titan fälg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2012 · 13 744 Inlägg

Brådhis skrev:

Slemrotta skrev:
Tjena!

Köpte nya 19" fälgar till min S60 i höstas och till dessa köpte jag några billiga kina-däck.
Efter dom monterades och balanserades så fanns fortfarande vibrationer (lite som att man gungar/studsar fram) i lägre hastigheter (och skakar i högre hastigheter). Balanserade om dom, och det blev lite bättre. Sen kom vintern, och jag har nu satt dit dom igen och provat balansera om dom ännu en gång.

Anar att jag har ovala däck, då det blev bättre fram efter några burnisar på torr asfalt.

Men jag har ändå skumma vibrationer, vet inte om det har med däcken att göra eller inte?

Om jag åker motorväg i 110, så skakar hela bilen, sen avtar det sakta, för att bli helt bra i några sekunder.
Sen smyger sig vibrationerna på igen, starkare och starkare, tillslut skakar hela bilen. Så avtar det sakta igen och försvinner helt några sekunder, sen börjar det på igen...

Är det däcken som är så hemskt usla? big_smile
Eller är det fälgarna som är dåliga? Dom är ju ändå nya...

För att få bort en del frågor, så kan jag säga direkt att jag använder centrumringar/navringar som passar perfekt.

Mvh Christian

Hade exakt samma problem med några hjul (Durun A-One) för några år sedan. Bytte däck och vips var problemet borta!

//Brådhis

det förstår jag har aldrig åkt på ett durun däck som inte hoppat riktigt smäck det där men mina sonny var skakfria utom efter en natt stånde men det var borta efter 500meter

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang