6499
Sök

Ford 390 FE, råd frågning tomgång

8 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
Tjena alla. Har lite problem med min pickis, ställer jag in tomgången korrekt på Park, eller neutral så går den bra å fint, men nu till problemet. Den sjunker till precis att den orkar hålla motorn vid liv om jag lägger i växel ibland tjuvstannar den till och med. Höjer jag tomgången så det är bra på Drive ja då förstår ni själva, då tycker jag att den rusar lite högt i varv på park istället.
Bilen i sig har en 71:as maskin, Edelbrock performer insug och Edelbrock 600 CFM förgasare och med en C-6 låda bakom. Alla hurtiga tips e välkommna på luftskruvar och tips generellt som jag kan göra då V8 och automatlåda e nytt för mig. Sen om någon vet vad vakumklockan som sitter i bakkant på lådan är och gör vore det grejt?
P.S Var glad! haha big_smile
MVH Mattias

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 april 2012
Justering av tomgången kan vara lurigt, har haft samma problem själv men minns fan inte vad jag gjorde åt det. Edelbrock brukar ju ha fina beskrivningar som medföljer förgasarna, om den satt monterad vid köp så har de fina beskrivningar på hemsidan.
Klockan kan jag däremot tala om att det är en vakummodulator som påverkar växlingarnas tidpunkt & hårdhet beroende på gaspådrag.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
Tack för svaret RD_87! Efter mycket hårslit och tänkande så hittade jag att det var tändspolen som strulade- svårt att ställa tändning-bilen vart slö. Långsökt tycker jag men nu är det fixat iaf och bilen går som en dröm smile
Angående lådan så tar jag gärna emot tips om hur man kan få den att "driva" mindre på drive och tomgång. Finns det tex nån inställningsskruv för bromsband eller hur gör man, såg även att oljenivån är för hög, kan detta orsaka detta tro? Tack på förhand alla smile

Sök