1514
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
217 263 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
1 290 Inlägg
18 april 2012
#101
Big_JN skrev:
Usch jag blir trött bara jag tittar på alla delar, därför man kör manuellt istället wink

Ja, i manuella lådor så är det inte så mycket med delar wink

490 Inlägg
18 april 2012
#102
djupt inponerad av din ork DELA MED DIG!!!!!!!

kommer bli bättre än nytt

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#103
gancA skrev:
Du är överallt du! (jag med roll cool )
"Fin ordning och reda! Automatlåda klar på freda?" lol

Dock måste jag säga att du/ni jobbar på bra duktigt med allt. *Berömmer*

Du har rätt, grabben roll
På fredag? - Njae, tveksamt hmm

*Äsch - så du säger* wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#104
Big_JN skrev:
Usch jag blir trött bara jag tittar på alla delar, därför man kör manuellt istället wink

Trött blir man - men sådant här måste bara fungera wink Det är klart att manuellt kanske är mera "underhållsfritt", men det hade inte känts rätt i en sådan här bil ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#105
darkwizard skrev:
-MATS- skrev:
darkwizard skrev:
Nice renovering. Den där vacuumklockan finns ju som ställbar.

Tack smile

Ställbar? Nu blev jag ställd (...) hur och varför?? - please, TEACH ME MORE! tongue

Med det jag mena, är du kan ställa växlingarna på din låda, så att det tar kan dra längre på växeln. Den som nu sitter där är nog en standard, men ställbar brukar man skaffa när plockar i ett shiftkit för att få hårdare växlingar.

Tack för upplysningen, man lär sig något nytt varje dag smile Men hårdare växlingar är jag faktiskt inte ute efter - mera en glidarbil med oanade fartresurser; en sleeper cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#106
pellepervert skrev:
djupt inponerad av din ork DELA MED DIG!!!!!!!

kommer bli bättre än nytt

Tack för kommentaren smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

900 Inlägg
19 april 2012
#107
oj va de skiljer på min låda.. den e ju redigt omodern jämfört me denna...

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

2 126 Inlägg
19 april 2012
#108
-MATS- skrev:
Big_JN skrev:
Usch jag blir trött bara jag tittar på alla delar, därför man kör manuellt istället wink

Trött blir man - men sådant här måste bara fungera wink Det är klart att manuellt kanske är mera "underhållsfritt", men det hade inte känts rätt i en sådan här bil ...

Håller med dig en glidare skall ha automat cool
skulle skrivit jag istället för man...bidde lite fel tongue


443 Inlägg
19 april 2012
#109
Ja, så halkade jag in här till slut ändå, jag vet inte riktigt varför jag har hållit mig undan innan...
Du nämnde att en sån här (inte) rullar i Svärdsjö, vet du var ägaren heter? Jag känner nämligen mycket "jänke" folk där.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#110
sydstatare skrev:
oj va de skiljer på min låda.. den e ju redigt omodern jämfört me denna...

tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#111
Big_JN skrev:
-MATS- skrev:
Big_JN skrev:
Usch jag blir trött bara jag tittar på alla delar, därför man kör manuellt istället wink

Trött blir man - men sådant här måste bara fungera wink Det är klart att manuellt kanske är mera "underhållsfritt", men det hade inte känts rätt i en sådan här bil ...

Håller med dig en glidare skall ha automat cool
skulle skrivit jag istället för man...bidde lite fel tongue

cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#112
reeLay skrev:
Ja, så halkade jag in här till slut ändå, jag vet inte riktigt varför jag har hållit mig undan innan...
Du nämnde att en sån här (inte) rullar i Svärdsjö, vet du var ägaren heter? Jag känner nämligen mycket "jänke" folk där.

Du är så välkommen smile

Det bor en kille där som mekar mycket med Edsel - Mårten heter han?! wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#113
Idag spenderade jag lite tid med att tvätta och montera ihop de delar jag spridit ut…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f4884f0cd1da2e99d78711c8c4a285e0.jpg
Efter knappt en timme har jag fått ihop grejerna så här långt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8413aefd8dac2b20f360db67386227ab.jpg
Jag använder förutom trasor och Bräkleen även tryckluft för att få bort mesta möjliga smuts innan sammansättningen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-250427043f1bff707f20656bc6a458c7.jpg
Efter knappt två timmars arbete har jag kommit så här långt – men sedan är det stopp sad Jag har inte monterat ihop saker och ting i rätt ordning och kommer därför i morgon att få backa tillbaka ca 1½ timmes arbete hmm

Tja – så kan det gå när man inte följer manualen roll . Även detta är väl en lärdom antar jag neutral

Förhoppningsvis kommer jag bra mycket längre i morgon – SO STAY TUNED! smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#114
Kan väl tillägga att jag rengjorde delarna allteftersom jag återmonterade dem. Jag ville inte att lamellerna skulle torka ut för mycket nämligen (nya lameller bör ligga i oljebad och dra till sig olja under åtminstone 15 minuter) neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

4 261 Inlägg
20 april 2012
#115
Vad är anledningen till att du renoverar växellådan? Gick den dåligt eller är det bara för säkerhets skull?smile


Heads, you live. Tails, you die. 50/50 chance.
44 Inlägg
20 april 2012
#116
... eller bara för att se att du kan? tongue

There is only one conclusion for every story.......We all fall down.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#117
zemet skrev:
Vad är anledningen till att du renoverar växellådan? Gick den dåligt eller är det bara för säkerhets skull?smile

1. Lådan läckte
2. Jag har fyllt på felaktig olja (Dexron istället för F)
3. Lådan började hacka och strula (efter det att jag hällt på fel olja)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#118
Kim93 skrev:
... eller bara för att se att du kan? tongue

Ett mandomsprov så gott som något tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#119
-MATS- skrev:
Efter knappt två timmars arbete har jag kommit så här långt – men sedan är det stopp sad Jag har inte monterat ihop saker och ting i rätt ordning och kommer därför i morgon att få backa tillbaka ca 1½ timmes arbete hmm

Tja – så kan det gå när man inte följer manualen roll . Även detta är väl en lärdom antar jag neutral

Jag HADE monterat ihop allt i rätt ordning - det var bara svårt att få lamellernas inre drevkransar i linje med dreven som måste monteras dit i efterhand roll

Tålamod är tydligen vad som krävs - (och det har jag inte alla dagar hmm ... )

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Heads, you live. Tails, you die. 50/50 chance.
44 Inlägg
20 april 2012
#120
-MATS- skrev:
Kim93 skrev:
... eller bara för att se att du kan? tongue

Ett mandomsprov så gott som något tongue

hahah ja d gäller att ha tungan rätt i mun wink

There is only one conclusion for every story.......We all fall down.


Sök