Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959
En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer
Usch jag blir trött bara jag tittar på alla delar, därför man kör manuellt istället
Trött blir man - men sådant här måste bara fungera Det är klart att manuellt kanske är mera "underhållsfritt", men det hade inte känts rätt i en sådan här bil ...
Nice renovering. Den där vacuumklockan finns ju som ställbar.
Tack
Ställbar? Nu blev jag ställd (...) hur och varför?? - please, TEACH ME MORE!
Med det jag mena, är du kan ställa växlingarna på din låda, så att det tar kan dra längre på växeln. Den som nu sitter där är nog en standard, men ställbar brukar man skaffa när plockar i ett shiftkit för att få hårdare växlingar.
Tack för upplysningen, man lär sig något nytt varje dag Men hårdare växlingar är jag faktiskt inte ute efter - mera en glidarbil med oanade fartresurser; en sleeper
Usch jag blir trött bara jag tittar på alla delar, därför man kör manuellt istället
Trött blir man - men sådant här måste bara fungera Det är klart att manuellt kanske är mera "underhållsfritt", men det hade inte känts rätt i en sådan här bil ...
Håller med dig en glidare skall ha automat skulle skrivit jag istället för man...bidde lite fel
Ja, så halkade jag in här till slut ändå, jag vet inte riktigt varför jag har hållit mig undan innan... Du nämnde att en sån här (inte) rullar i Svärdsjö, vet du var ägaren heter? Jag känner nämligen mycket "jänke" folk där.
Håller med dig en glidare skall ha automat skulle skrivit jag istället för man...bidde lite fel
Ja, så halkade jag in här till slut ändå, jag vet inte riktigt varför jag har hållit mig undan innan... Du nämnde att en sån här (inte) rullar i Svärdsjö, vet du var ägaren heter? Jag känner nämligen mycket "jänke" folk där.
Du är så välkommen
Det bor en kille där som mekar mycket med Edsel - Mårten heter han?!
Idag spenderade jag lite tid med att tvätta och montera ihop de delar jag spridit ut…
Efter knappt en timme har jag fått ihop grejerna så här långt
Jag använder förutom trasor och Bräkleen även tryckluft för att få bort mesta möjliga smuts innan sammansättningen
Efter knappt två timmars arbete har jag kommit så här långt – men sedan är det stopp Jag har inte monterat ihop saker och ting i rätt ordning och kommer därför i morgon att få backa tillbaka ca 1½ timmes arbete
Tja – så kan det gå när man inte följer manualen . Även detta är väl en lärdom antar jag
Förhoppningsvis kommer jag bra mycket längre i morgon – SO STAY TUNED!
Kan väl tillägga att jag rengjorde delarna allteftersom jag återmonterade dem. Jag ville inte att lamellerna skulle torka ut för mycket nämligen (nya lameller bör ligga i oljebad och dra till sig olja under åtminstone 15 minuter)
Efter knappt två timmars arbete har jag kommit så här långt – men sedan är det stopp Jag har inte monterat ihop saker och ting i rätt ordning och kommer därför i morgon att få backa tillbaka ca 1½ timmes arbete
Tja – så kan det gå när man inte följer manualen . Även detta är väl en lärdom antar jag
Jag HADE monterat ihop allt i rätt ordning - det var bara svårt att få lamellernas inre drevkransar i linje med dreven som måste monteras dit i efterhand
Tålamod är tydligen vad som krävs - (och det har jag inte alla dagar ... )