3326
Sök

Hittade gamla godingar på vinden (JBL Power GT Series 12")

113 Inlägg
15 april 2012
Och nu jämförde vi spån och mdf och inte stål! Du kan ju inte blanda in stål med trä!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2012
Jag står fortfarande fast vid att MDF INTE alltid är bäst, även om vi jämför MDF & spånskiva.

Men nu är vi O.T så det smäller om det.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
15 april 2012
ExtraKim skrev:
Jag står fortfarande fast vid att MDF INTE alltid är bäst, även om vi jämför MDF & spånskiva.

Men nu är vi O.T så det smäller om det.

Alla trådar hamnar i OT facket till sist. Frågor som måste redas ut!
Det blir dock alltid bäst resultat och helt klart, visst stål är ju ännu bättre, men det väger bokstavligen bly och inte användbart i en vanlig "svenssonbil". Om man gör en låda ordentligt ser jag absolut ingen nackdel i att betala de där extra kulorna.

Ditt fall med expressen har vi ju dock redan genomgått denna MDF <-> Spånskiva processen. Tvivlar på att det hade gjort någon skillnad. Men i en låda som tex denna enkla 2x12" så kan det göra betydlig skillnad.

En grym skillnad på spånskiva o MDF är ju att spånet inte är tätt och behöver målas/limmas invändigt.
Visst, färg är inte dyrt, men kostar även det och tar tid.
Jag bygger bara i MDF då jag tycker det är värt tiden att borra och jag tycker jag själv får bäst resultat med det.
Dessutom så går det o fräsa i.

110 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Sluta smutsa ner tråden med erat skitsnack, jag har redan valt att bygga i MDF. Seriöst ni beter er som 12åringar. Geez.

Någon undrade vad lutningen var? 65 grader

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2012
Nitromast skrev:
Alla trådar hamnar i OT facket till sist. Frågor som måste redas ut!
Det blir dock alltid bäst resultat och helt klart,

Varför och på vilket sätt?

Nitromast skrev:
Ditt fall med expressen har vi ju dock redan genomgått denna MDF <-> Spånskiva processen. Tvivlar på att det hade gjort någon skillnad. Men i en låda som tex denna enkla 2x12" så kan det göra betydlig skillnad.

Så du menar att i en låda där varje skiva är en kvadratmeter eller mer, så spelar det ingen roll. Men i en låda som är 1/10 del så stor så spelar det roll. Hur finner du det logiskt? Flexar små ytor mer än stora? Knappast!

Nitromast skrev:
En grym skillnad på spånskiva o MDF är ju att spånet inte är tätt och behöver målas/limmas invändigt.
Visst, färg är inte dyrt, men kostar även det och tar tid.

MDF är INTE tätt, i alla fall inte om man jämför med spån. Om jag inte minns fel så kan man med en skivlyft som bygger på sug, lyfta fler MDF-skivor än spånskivor. Hur förklarar du det om MDF:en är lufttätare?

Nitromast skrev:
Jag bygger bara i MDF då jag tycker det är värt tiden att borra och jag tycker jag själv får bäst resultat med det.
Dessutom så går det o fräsa i.

Så med andra ord, ska man fräsa så är det bra. Men annars, vad är fördelarna?

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2012
tr3mil skrev:
Sluta smutsa ner tråden med erat skitsnack, jag har redan valt att bygga i MDF. Seriöst ni beter er som 12åringar. Geez.

Sorry för O.T.
En mod kanske kan lyfta ut inläggen gällande MDF vs Spån.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

682 Inlägg
15 april 2012
Tycker någon av proffsen borde starta en tråd ang. Spån vs MDF med alla för och nackdelar på bägge och gärna med exempel. Tror det hade rett ut mycket för folket på garaget.

Ber om ursäkt för min OT.

2 665 Inlägg
15 april 2012
ExtraKim skrev:
Om det ALLTID blir bäst resultat om man bygger med MDF, så undrar jag varför sveriges/europas högstspelande bil är byggd i stål... wink

Alla bilar är byggda i plåt/stål. big_smile lol

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
15 april 2012
tr3mil skrev:

Då blir bruttoinnervolymen ca 93,4 liter eftersom du ska ha 19 mm istället för 22 mm, jag tänkte inte på att du skrev 19 mm material.

Räknat med 1 st 6" port så kan du göra själva röret 21 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Då bör avstämningen ligga omkring 40 Hz när båda basarna och port sitter på plats. Porten sätts som sagt i ena lådsidan om du har tänkt att montera steget mellan basarna. smile

110 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
men ska jag sätta en skiva mellan basarna? måste jag inte porta båda sidorna då?

682 Inlägg
15 april 2012
2st 4" = 1 6"

Sålänge det är samma basar kan dom spela i samma låda.

110 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Sneakpeak: http://img221.imageshack.us/img221/1627/img00711e.jpg

Och ja, det är SNORTAJT

21 761 Inlägg
16 april 2012
Jo, det blev hyfsat tajt. smile

Att ha steget nersänkt så där kan innebära värmeproblem om steget jobbar hårt. Jag trodde att steget skulle sitta utanpå lådan och ha glas framför, därför reagerade jag inte riktigt på det. Får hoppas det funkar utan bekymmer. hmm

110 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Steget kommer inte sitta intill utan det kommer skruvas på fyra spacers så att den kommer ut en bit så att det blir fritt under smile

21 761 Inlägg
16 april 2012
Okej, det lät ju bättre. smile

2 665 Inlägg
16 april 2012
tr3mil skrev:
Steget kommer inte sitta intill utan det kommer skruvas på fyra spacers så att den kommer ut en bit så att det blir fritt under smile

Bra för som det ser ut nu tror jag inte du får dit kablarna....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

110 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Ska erkänna att det blev tajtare än jag trodde, men det löser sig smile

695 Inlägg
16 april 2012
tr3mil skrev:
Ska erkänna att det blev tajtare än jag trodde, men det löser sig smile

Tajt är bra tongue

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

110 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
nesum skrev:
Tajt är bra tongue

Kan ju inte göra annat än att hålla med dig!

3 466 Inlägg
17 april 2012
Om steget kommer sitta instängt skulle jag rekommendera att borra ett par rejäla hål längst upp för att leda ut värmen, annars kommer det överhettas. Lite tråkigt då alla billigare steg inte har överhettningsskydd.

Ser bra ut annars!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök