Tona framrutorna? vad för solfilm är lagligt alltså % mässigt?

walid7
22 april 2022 · 3 Inlägg

En snabb fråga !?
för man ha Evo 75 Dark för framrutorna?
även typ att ha det för hela framre delen med den stora fönster framför mig?

Mack Forum- och sitemoderator
22 april 2022 · 26 136 Inlägg

walid7 skrev:
En snabb fråga !?
för man ha Evo 75 Dark för framrutorna?
även typ att ha det för hela framre delen med den stora fönster framför mig?

Vad är "Evo 75 Dark" för något?
Tippar dock på ett bestämt nej på båda svaren..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
it_mutt Avstängd
22 april 2022 · 10 388 Inlägg

Mack skrev:

walid7 skrev:
En snabb fråga !?
för man ha Evo 75 Dark för framrutorna?
även typ att ha det för hela framre delen med den stora fönster framför mig?

Vad är "Evo 75 Dark" för något?
Tippar dock på ett bestämt nej på båda svaren..

Evo 75 ;

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/storage.quickbutik.com/stores/1127w/pages/solfilm-evo80-evofilm-911tny.jpg

Ditt "gissade" svar är absolut rätt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
paddington_540M
22 april 2022 · 65 Inlägg

Mack skrev:

walid7 skrev:
En snabb fråga !?
för man ha Evo 75 Dark för framrutorna?
även typ att ha det för hela framre delen med den stora fönster framför mig?

Vad är "Evo 75 Dark" för något?
Tippar dock på ett bestämt nej på båda svaren..

Han menar väl en board? det har jag och aldrig varit några problem i besiktningen. Dock hade jag lika mörkt tintat fram som bakrutor och det gillade dom inte. Dom klagar även rätt mycket på tonade sidoblinkers, dimljus och för stark reg belysning i fel färg. Men det brukar gå endå. Är man trevlig så löser det mesta sig, men skulle nog aldrig rullat in på bilprovningen.... 

Det märkliga med besiktningsmän är att dom verkar skita totalt i hur arbetsfordon ser ut. Vi körde för några år sedan in med en helt sleten trasig lastbil med trasiga glas på bakljusen och en massa gnissel och allmänna fel. Men den tyckte dom var felfri.

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
Lucif3r
23 april 2022 · 2 208 Inlägg

När det gäller board ska det finnas markeringar på vindrutan hur långt ner den får gå. Så länge man håller sig inom den markeringen så får man spraya rutan svart med lack om man så vill big_smile

Ett förslag är att göra boarden lite mindre än max, så man kan peka på markeringarna om någon grinig bes. man börjar gnälla smile

walid7
24 april 2022 · 3 Inlägg

Tack för hjälpen !

walid7
24 april 2022 · 3 Inlägg

Hej
En fråga som jag funderar på !
Jag har en BMW e90 2011 320 d den har rullat nästan 15000, den är manuell. När jag tänder bilen så skakar växel väldigt mycket och när jag kör så skakar den me, även ässå när jag kör och gör en downshift så känns det att det händer nåt fel i växel och den har inte kraft som den ska ha.

Vad kan det vara för fel eller är det normallt så?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 april 2022 · 13 736 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

fonziebear skrev:

marwin_of_sweden skrev:
En bekant till mig importerade en m5a med fabrikstoning.
Han reggade bilen i Sverige utan problem med rutorna, besiktade i 5år.
Men 6e året var det stop, den sura besiktnings gubben vägrade släpps igenom rutorna, och trodde inte på att bilen kom så från fabrik.

Fan va drygt.. hmm Jag kan inte förstå hur dom tänker, man får ha fabrikstoning (motsvarar väl 15-25%) men man får inte tona i efterhand i samma toningsgrad, vad har dom för anledning? Förstår inte hur det kan förvärra sikt eller liknande, tvärtom, måste ju bli bättre då solen inte blir lika skarp.

Det handlar inte om att föraren i den tonade bilen inte ser ut utan det handlar om att andra förare ska kunna se vad föraren i den tonade bilen ska göra. Det handlar helt enkelt om den mest grundläggande formen av kommunikation som finns, visuell kommunikation.

Och sen så går gränsen för toning som sagt vid 75% ljusgenomsläpp och det har dom flesta bilar från fabrik. Sen tonar folk bort över 50% till av ljuset och då är man nere på väldigt låga ljusgenomsläpp och då ser man definitivt inget...

ja man får mer feedback från förare genom att se dom än vad man tror..  men jag har varit på väg och krocka på samma feedback när jag ser personer titta på mig men sedan kör rätt ut framför mig på 70väg.. smile har hänt ett par gånger och man blir väldigt förvånad eftersom man ser hur dom tittar rätt i ögonen på mig och sen väljer att köra ut..

när jag var yngre hade jag ofta tokmörka framrutor.  att köra är ju inget jättte problem man ser "okej"  men idag tror jag fan inte jag skulle klara av det..  synen blir ju inte bättre med åren framför allt inte mörkerseendet  då vill man ju inte göra det extra mörkt.. på den tiden plockade jag bara ur rutorna och bes bilen och satte tillbaka dom. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang