2907
Sök

Fråga angående min bil som drar åt höger

281 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
Hej,

Min bil drar åt höger, lufttrycket är som det ska vara.
Fick tips om att gummit har blivit slitet ojämnt på innersidan av däcket därav drar det.
Kan det stämma, eller vad kan det vara annars?

Varför flyga med SAS, när du
kan åka med Viggen !

1 366 Inlägg
12 april 2012
Gör en fyrhjulsinställning så löser det sig. har du bytt yttre eller inre styrled nyss?

Viggen77 skrev:
Hej,

Fick tips om att gummit har blivit slitet ojämnt på innersidan av däcket därav drar det.

281 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
Har inte bytt styrled.
Men en fyrhjulsinställning kan vara bra tror du?
Nya däck kanske? Eftersom gummit är slitet ojämnt.

Varför flyga med SAS, när du
kan åka med Viggen !

309 Inlägg
12 april 2012
om du bara byter däck så kommer de nya också bli snedslitna, så innan du gör det så lär du göra fyrhjulinställningen

Läser och släcker felkoder. pm för info

1 366 Inlägg
13 april 2012
Se till att få ett papper på fyrhjulsinställningen, det finns verkstäder runt om som tyvärr slarvar ganska friskt när de gör denna, oftast under justeringsdelen.

1 366 Inlägg
13 april 2012
Därför att man på nyare bilar sällan kan göra en tvåhjulsinställning som fungerade mycket bra på äldre bilar. Att däcken slits felaktigt beror på felaktiga vinklar och det är direkt omöjligt att rätta till själv utan laser. Det finns mängder av justerpunkter på en modern bil som måste ligga mellan vissa intervall för att körkänslan ska bli perfekt. Det kan räcka med att man kört in i en hög trottoarkant lite snabbt för att något ska bli fel.

mercury62 skrev:
vaför skall man göra en dyr fyrhjulsinställning i detta läget då?

689 Inlägg
13 april 2012
Viggen77 skrev:
Hej,

Bromsen ligger inte på lite på den sidan som bilen drar åt?

1 366 Inlägg
13 april 2012
Och hur gör du en framvagnsinställning? Jo genom en fyrhjulsinställning. Som sagt, en sådan ny bil som en mazda 6 från 2008 finns knappast möjligheten att bara justera 2 hjul, dvs exempelvis framvagnen. En bra firma för fyrhjulsinställningar ändrar inte bara "hjulinställningar" utan exempelvis förhållandet i casterbussning mm om något är felaktigt.

Att ge sig på och ändra detta själv är naturligtvis möjligt men extremt svårt eftersom det används laser. Du kan ju inte direkt skruva ut den yttre styrleden och sen skruva på den igen 13 varv istället för 14 för att kompensera att den drar snett. Man slutar iofs aldrig förundras men det måste finnas några gränser för bondmeck. Att ge sig på att justera framvagnen på en Ford mercury är troligtvis betydligt lättare eftersom den antagligen var något godtyckligt inställd redan från fabrik.

mercury62 skrev:
jaha  att den drar snett och kanske behöver kollas i framvagn på den sidan kan jag ju förstå
men en fyrhjulsinställning???

1 366 Inlägg
13 april 2012
ha det är ju precis det jag har rekommenderat. DVS en fyrhjulsinställning.

Vad är det du tror en verkstad kan lösa genom att "kontrollera" framvagn/däck/fälg. De kommer ta 1000 spänn för detta och skicka iväg honom på en fyrhjulsinställning, vilket är ett dyrare förslag. Det finns inget i däcket eller fälgen som kan få en bil att dra snett, det finns med andra ord inget att kontrollera. utifrån det TS skriver är det fyrhjulsinställning som gäller, anliggande bromsar är def ett alternativ men det hörs om inte annat och går inte osynligt förbi.

mercury62 skrev:
jaja men för det första så heter det inte ford mercury, det är två olika bilmärken, det är en ford eller en mercury
sen att rekommendera frågeställare med en fyrhjulsinst, som förmodligen kostar
ett par spänn är ju rent löjligt, bättre du tipsar om att han får köra in på en bilverkstad och kolla framvagn/däck/fälg
så tror jag ju att det blir enklare för honom! det är inte bondmek, det är sunt förnuft

1 224 Inlägg
13 april 2012
På min 6a bytte de någon "fjäder/justering" i framvagnen. (Drog åt höger och slet på däcken fel fram) Åtgärdades på nybilsgarantin. Men nu vet jag inte vad denna del heter exakt. Ska försöka kolla på det lite närmre. Kommer inte ihåg.

i-vtec Do you?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 april 2012
Viggen77 skrev:
Har inte bytt styrled.
Men en fyrhjulsinställning kan vara bra tror du?
Nya däck kanske? Eftersom gummit är slitet ojämnt.

Räcker med det du skrev där, gör antingen en framvagnsinställning eller 4hjulsinställning, beror på hur mycket du vill lägga (pengar).

Sök