22årig mc förare avlider erfter en vild polis jakt nu anklagas polisen.

Seth
16 april 2012 · 3 354 Inlägg

Rayya skrev:
Jävla ediot poliser dem skulle lägga ner samma tid på att lösa andra brått som att leka på vägen !!hur många liv riskerade inte snuten där då under deras körning?och till mamman kämpa på få svinen anmälda!

och hur var det med "Ediot" motorcyklisten? Han var ju "minst lika korkad" som polissvinen?
Lekte inte han på vägen innan jakten då han varken hade k-kort och regskylt?
Polisen körde iaf med utryckningsignaler och blinkade på framförhavande trafik gjorde motorcyklisten det?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
OUTLAW1
16 april 2012 ·

detta har diskuterats flitigt i media och på alla forum i hela sverige..
jag står fast vid min version:
Polisen agerade helt rätt i detta fallet.
Killen smet från första början och visade ingen tendens att stoppa överhuvudtaget. Enligt uppgifter hade hans tjej som satt bakpå sagt flertalet gånger att han skulle sluta köra som han gjorde..Men nej då inte lyssna han på det.

Ni som tycker att Polisen gör fel i alla lägen tänk så här.

Om du själv skulle bli drabbad av någon som far fram i 300km/h på allmän väg..kommer du då ändra uppfattning??Troligtvis skulle du det..

Jag har själv kört i 300km/h på MC och kan säga att vägen blir mindre i dina ögon samt att minsta lilla sten, grop mm blir rena dödsfällan..Körde som sagt allmän väg och det vara bara för att prova på 300km/h..jag gjorde det ytterliggare 1 gång då det var ett mycket akut läge och hjälpen (telefon) var en bit bort..

Tänk som så att polisen kanske räddar en o annan bilist från att få en projektil i 300km/h i bilen en sommardag i juli..
tänkbart scenario.
"Sommar i Sverige,familjen sitter i bilen på väg till stranden.
Pappan sitter o kör och njuter av vädret..plötsligt hörs ett motorljud och snart ser han något i backspegeln,automatiskt dras bilen lite intill kanten varvid mc killen inte har en chans att bromsa i 300km/h och olyckan är ett faktum..."

Anser ni då att det är familjepappans fel eller mc åkaren???

Tänk innan ni svarar...Polisen gör inte alltid rätt men OFTAST!

760td
16 april 2012 · 44 Inlägg

Tycker de inte är så mkt att diskutera, hade killen gjort rätt och stannat direkt hade inget hänt.
Men han riskerar hellre sin flickväns liv än att ta lite böter.

Kör bara!
killercow
16 april 2012 ·

Ja tycker polisen gör både rätt och fel.

Rätt i att försöka få stopp på mc-föraren med alla medel då det antagligen varken var första eller sista gången han körde på detta trafikfarliga sätt. Å det kanske en dag skulle slutat med att han körde ihjäl någon annan.
Ni som tycker att det är fel att följa efter honom då brottet inte var tillräckligt grovt. Tror ni ärligt talat han skulle åkt hem efteråt om polisen avbrytit jakten och skruvat dit skylten å sen kört lagligt fram över. Tro mej de hade han knappast.

Men sen tycker jag även polisen gör fel. dom hade helikopter uppe. Å då behöver dom inte köra som galningar och utsätta andra i trafiken för fara när dom ändå inte har en chans att komma ikapp en mc med bil

JsoooN
16 april 2012 · 388 Inlägg

Det är naturens sätt att sålla ut de efterblivna, stannar man inte när en polisbil jagar en i 200 blås med sirener och blåljus så kanske man förtjänar att smälla in i en bom. : )

(Let the flame war begin)

Oh näh kommer inte bemöda mig att svara på "fakk aina personer" som eventuellt kommer kalla mig för idiot osv.

Senast redigerat av JsoooN (16 april 2012)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
Mane_Attraction Totalt okunnig
16 april 2012 · 413 Inlägg

Barockt beteende av både mamman och passageraren. Men är väl det typiskt svenska att det alltid är ngn annans fel, man behöver aldrig ställas till svars för sina handlingar.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
killercow
16 april 2012 ·

Så vida ja kan se på filmen så har väl igentligen inte polisen i civil bilen gjort nått fel gentemot mc-föraren utan mer det att deras körning utgjort ett hot mot icke inblandade i jakten

Richtenb
16 april 2012 · 1 359 Inlägg

Här har ni hela insider filmen och inte bara de 14 minuter som aftonbladet har länkat till. Ger en lite bättre helhetsbild om upptrappningen till jakten osv.


http://www.youtube.com/watch?v=sBdXMgdqAHM

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Marticus Meldem
16 april 2012 · 917 Inlägg

Richtenb skrev:
Här har ni hela insider filmen och inte bara de 14 minuter som aftonbladet har länkat till. Ger en lite bättre helhetsbild om upptrappningen till jakten osv.


http://www.youtube.com/watch?v=sBdXMgdqAHM

tack, letade som en idiot efter filmen.. ska kolla på hela nu.

Sedan säger jag som jag alltid tyckt i detta läge.

Tycker inte polisen gjort något fel. Dem jagade en person som uppenbart saknar psykisk förankring till sunt förnuft och omdöme, som kör på tok för fort, utan regplåt, med passagerare och som vägrar att stanna. Sen att han ska dö på kuppen är ju ingen utgång någon önskar.

Tycker inte polisen hetsat någonting, dem försöker köra efter honom inget annat.

Sen kan jag absolut inte förstå hur han kan dö och passageraren, en 17-årig tjej, kan komma undan med lindriga skador. Såg bara på klippet på AB att han "körde in i en bom", tog det tvärstopp då för MC och förare men tjejen flög över honom och gled på marken?

Ska kolla på det fulla klippet på YT nu och se bättre vad som händer...

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Xhion
16 april 2012 · 84 Inlägg

Hade snuten satt på blåljusen direkt ist för att ligga å hetsa honom så han hade han förmodligen varit i livet..
Men dom tyckte de var kul att köra fort hörde man ju på deras skratt och saker dem sa.
Idioter är dom är, hoppas dom bli fällda !!

Marticus Meldem
16 april 2012 · 917 Inlägg

Xhion skrev:
Hade snuten satt på blåljusen direkt ist för att ligga å hetsa honom så han hade han förmodligen varit i livet..
Men dom tyckte de var kul att köra fort hörde man ju på deras skratt och saker dem sa.
Idioter är dom är, hoppas dom bli fällda !!

min uppfattning att dem inte satte på blåljusen direkt är för att dem "hade bara körning utan regplåt" på han

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
caromania Forummoderator
16 april 2012 · 9 296 Inlägg

evilaudio skrev:

HayesNine skrev:
Hade han stannat från början så hade alla varit i liv idag. Gud straffar somliga på en gång...

exakt.

Finns inget att diskutera här. Eventuellt finns det saker för vissa att lära däremot, nämligen att man stannar när man blir tillsagd att stanna. Hade han klippt en ung mamma med barnvagn, vems fel hade det varit då?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
for_fuck_sake professionell latmask
16 april 2012 · 72 Inlägg

Jag tycker att polisen borde ha dragit tillbaka polisbilarna en bit och bara följt efter med helikoptern, för då hade nog personen på motorcykeln lugnat sig lite. Och då hade polisbilen sluppit och köra i vansinnes hastigheter.
Jag stör mig riktigt mycket på polisernas kommentarer under jakten speciellt denna "vi sätter han i räcket på centralbron"

right way, wrong way, MY way
evilaudio
16 april 2012 · 16 195 Inlägg

for_fuck_sake skrev:
Jag tycker att polisen borde ha dragit tillbaka polisbilarna en bit och bara följt efter med helikoptern, för då hade nog personen på motorcykeln lugnat sig lite. Och då hade polisbilen sluppit och köra i vansinnes hastigheter.
Jag stör mig riktigt mycket på polisernas kommentarer under jakten speciellt denna "vi sätter han i räcket på centralbron"

dom borde kört han av vägen direkt..   snuten har för lite befogenheter i detta land.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
OUTLAW1
16 april 2012 ·

for_fuck_sake skrev:
Jag tycker att polisen borde ha dragit tillbaka polisbilarna en bit och bara följt efter med helikoptern, för då hade nog personen på motorcykeln lugnat sig lite. Och då hade polisbilen sluppit och köra i vansinnes hastigheter.
Jag stör mig riktigt mycket på polisernas kommentarer under jakten speciellt denna "vi sätter han i räcket på centralbron"

Ja kommentarerna borde dom ha sparat på kan man tycka..Dom är ju ändå företrädare för en myndighet kan man tycka..
Sedan är det lätt att hetsa upp sig själv när man ser ett slut på idiotkörningen ja det handlar just om en sådan om nu ingen uppfattat det..

Helt vansinningt av mamman o flickvänen att hävda att polisen gjort fel..
Snorungen på mc:n va ju uppenbart inte mogen för effekten i en vuxen mc om man säger så..
Att detta ens får ta en plats i vårt dagliga liv e ju löjligt det med..Killen dog och kommer inte köra så här något mer..Hoppas några klockor vaknade i övriga sverige bland dessa Ghost Rider replikor...

Till dom berörda: Jag lider med er för det e inget kul att förlora någon oavsett vad dom gjort..
Till polisen: Spara på kommentarerna nästa gång...
Till övriga: Se detta som ett fint exempel på hur man inte hanterar en mc på allmän väg..jo jag vet att jag också gjort det..

Marticus Meldem
16 april 2012 · 917 Inlägg

for_fuck_sake skrev:
Jag tycker att polisen borde ha dragit tillbaka polisbilarna en bit och bara följt efter med helikoptern, för då hade nog personen på motorcykeln lugnat sig lite. Och då hade polisbilen sluppit och köra i vansinnes hastigheter.
Jag stör mig riktigt mycket på polisernas kommentarer under jakten speciellt denna "vi sätter han i räcket på centralbron"

tror inte det hade gjort saken bättre att lägga av på intensiteten då den eskalerade markant, direkt, så fort dem drog på blåljusen. hade ju blivit samma sak igen vid re-engage

och ja deras små checka "skoj-kommentarer" är lite omoget tycker jag, inte kul alls.

Senast redigerat av Marticus (16 april 2012)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Andromeda Rumpmas
16 april 2012 · 3 860 Inlägg

Rayya skrev:
Jävla ediot poliser dem skulle lägga ner samma tid på att lösa andra brått som att leka på vägen !!hur många liv riskerade inte snuten där då under deras körning?och till mamman kämpa på få svinen anmälda!

Hade han inte kört för fort hade inget av det hänt. Vad skulle du tycka om din tjej och barnet du håller i blev påkörda av en blådåre utan MC-kort när de var ute med barnvagnen? Jag tycker också att man får prioritera och att jakten var onödigt intensiv, men mamman ska inte ha ett skit. Hennes unge gjorde bort sig rejält och fick plikta med livet för det, men han bär ensam skulden för sitt eget agerande.

Som många påpekar var straffvärdet bara böter, han kunde ju lika gärna stannat direkt eller hur? Han valde att riskera sitt eget och andras liv för att undvika böter, och det kunde som sagt lika gärna gått så att han kört ihjäl någons fru och barn när han smet för att undvika ett bötesstraff.

Tänk innan du skriver!

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 april 2012 · 7 217 Inlägg

ren jävla idioti att jaga han ... de har absolut ingen chans att stoppa han så länge han inte stannar frivilligt, vilket han inte tänkte göra. Varför då jaga efter en motorcykel ?? ren jävla idioti är det.

visst mc föraren är inte ett ljushuvud heller... men polisen ska väl ändå vara ett föredömme och tänka ett eller två steg längre än ett pucko ?

hade de inte jagat han så hade han varit i livet idag...

var enda idiot ser att det är lönlöst att jaga han

att hetsa en tydligt omogen och okunnig förare är jävligt intelligent...blir grymt irriterad utav att se filmen, precis som om de inte har annat att göra

Senast redigerat av CHEEVA (16 april 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Andromeda Rumpmas
16 april 2012 · 3 860 Inlägg

CHEEVA skrev:
ren jävla idioti att jaga han ... de har absolut ingen chans att stoppa han så länge han inte stannar frivilligt, vilket han inte tänkte göra. Varför då jaga efter en motorcykel ?? ren jävla idioti är det.

visst mc föraren är inte ett ljushuvud heller... men polisen ska väl ändå vara ett föredömme och tänka ett eller två steg längre än ett pucko ?

hade de inte jagat han så hade han varit i livet idag...

var enda idiot ser att det är lönlöst att jaga han

Hade han stannat direkt hade han varit i livet idag. Han visste ju som sagt att han bara hade böter att vänta, inte ens ett körkort att bli av med. Ren idioti att riskera sitt eget och andras liv för att hoppas undvika ett några tusen i böter.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Marticus Meldem
16 april 2012 · 917 Inlägg

CHEEVA skrev:
ren jävla idioti att jaga han ... de har absolut ingen chans att stoppa han så länge han inte stannar frivilligt, vilket han inte tänkte göra. Varför då jaga efter en motorcykel ?? ren jävla idioti är det.

visst mc föraren är inte ett ljushuvud heller... men polisen ska väl ändå vara ett föredömme och tänka ett eller två steg längre än ett pucko ?

hade de inte jagat han så hade han varit i livet idag...

var enda idiot ser att det är lönlöst att jaga han

att hetsa en tydligt omogen och okunnig förare är jävligt intelligent...blir grymt irriterad utav att se filmen, precis som om de inte har annat att göra

fast även om polisen vet att det är väldigt svårt (om inte omöjlgt) att få tag i han när han har MC, så tycker jag inte man ska ha den inställningen, d.v.s "äh skit i han för han kör MC". Tycker inte man ska ha den inställningen

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang