3405
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

2 411 Inlägg
16 december 2014
#4221
nordicperformance skrev:
Dessa vinterbilar med fler än 5 extraljus. Jag bländar av precis innan möte men vissa gör de 40m innan man möts..

Visst jag ligger rätt ofta mitt i vägen enbart för det är is på kanterna och halt men sen kör alltid nån om eller försöker.. Sen ligger den i samma hastighet som mig

Blinkers använder ja i 9 av 10 fall men här i byn 2 av 10 för ingen blinkar ändå så man får gissa vart folk ska och oftast är de folk i max 4 år gamla bilar och dom är 40+ så man tycker att dom kan ha lärt sig.

Folk som ligger i 20-30 km/h saktare än vad skylten visar

Som idag jag hade en lastbil bakom i 4 km jag låg i 70 lägger sig 5 m bakom. Gasar upp i 90. Han kör i minst 80 för han lägger sig bakom ändå

Bästa är ju ändå när dom sopar på sina 500w xenon 30m innan man passerat varandra så man blir totalt blind big_smile


Ung&Dum
430 Inlägg
16 december 2014
#4222
Folk som ligger i vänsterfil och slökör helst i en äcklig gammal bil

In hoc signo vinces

3 151 Inlägg
16 december 2014
#4223
CurvaN skrev:
Folk som ligger i vänsterfil och slökör helst i en äcklig gammal bil

Ja, borde vara skottpengar på sånna. De kan väl i alla fall ha vett nog att köpa en ny Q5 eller något, om de ska ligga och slököra där...

Ung&Dum
430 Inlägg
16 december 2014
#4224
Mervolic skrev:
CurvaN skrev:
Folk som ligger i vänsterfil och slökör helst i en äcklig gammal bil

Ja, borde vara skottpengar på sånna. De kan väl i alla fall ha vett nog att köpa en ny Q5 eller något, om de ska ligga och slököra där...

Q5 ? Bättre kan du

In hoc signo vinces

Forummoderator
26 544 Inlägg
16 december 2014
#4225
CurvaN skrev:
Mervolic skrev:
CurvaN skrev:
Folk som ligger i vänsterfil och slökör helst i en äcklig gammal bil

Ja, borde vara skottpengar på sånna. De kan väl i alla fall ha vett nog att köpa en ny Q5 eller något, om de ska ligga och slököra där...

Q5 ? Bättre kan du

Q3 då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ung&Dum
430 Inlägg
16 december 2014
#4226
Mack skrev:
CurvaN skrev:
Mervolic skrev:

Ja, borde vara skottpengar på sånna. De kan väl i alla fall ha vett nog att köpa en ny Q5 eller något, om de ska ligga och slököra där...

Q5 ? Bättre kan du

Q3 då?

Helst en audi 80 med rs6 emblem

In hoc signo vinces

Muttley
17 december 2014
#4227
iron_angel skrev:
tkd_rille skrev:
iron_angel skrev:

Dimljus är bra att ha men en del vet inte när man ska använda dom. Lika illa är det väll att folk inte vet vad Blinkerslamporna är till för på bilen.

Berätta väldigt gärna när och var.  Kört långt ut i skogarna där knappt människor kör, i alla väder. De har aldrig gjort nytta.
Kör man på en landsväg som de flesta människor gör så finns de absolut ingen annan anledning än att blända andra människor.   4 ljuspunkter istället för 2. Kvittar faktiskt hur välinställda de där dimljusen är.

Jag använder dom tillsammans med helljus och funkar bara tillsammans med dom och det har funkat alldeles utmärkt det är valfritt att använda dom. Det blir bättre ljus på vägrenen tycker jag iallafall eftersom jag tycker extraljus är det fult

Förlåt för mitt sena svar.

Du tycker de lyser bättre i vägrenen.
Vad har du för nytta med extra ljus i vägrenen? De är framför bilen du ska kolla när du kör inte precis i diket 10 meter framför bilen.
Om du skulle upptäcka en grävling i diket pga dina dimljus så är de redan kört för dig att ens hinna blinka på den minimala sträckan dimljusen lyser upp om du kör i 70-110.


Så vad är den egentliga anledningen ? Du bör lägga krut på att få ljuset att lysa ett par hundra meter framför bilen.

1 160 Inlägg
17 december 2014
#4228
Mack skrev:
Tal om lysen..

Tidigare ikväll kom jag tillbaka från en vända utanför stan, och hade precis hämtat ut ett paket på macken när en mörk Passat av någon nygammal modell rullade förbi.
Denna bil hade xenon i halvljuset..tror jag..och jag säger tror. Plus att båda halvljuslamporna måste ha varit på väg att dö, så lite som dom glödde. Färgen gick lite åt det lila och vita hållet, och lös ungefär som att dom körde med ett par ficklampor framtill.
Bilen var i för övrigt så skitig runt om, att regplåten bak inte syntes - över huvudtaget - om än att dom faktiskt hade skrubbat bort lite lera från bakluckan, för att Övningskörningsskylten skulle fästa..

Bra gjort säger jag bara..

suuuck.årets rikspucko

2 266 Inlägg
17 december 2014
#4229
Cracksoup skrev:
Christian S skrev:
Dr_struts skrev:

Den ska nog lysa så man ser kanter osv bättre... Men jo för seg absolut!

det är kurvljus och är för att man ska se bättre när man svänger.
vissa bilmärken har valt den läsningen medans andra har att ljusbilden i halvljuset flyttas, tex volvo har det och jag har den funktionen på min V50 så när man har vridit ratten till ett visst läge så flyttas ljuset så om man svänger vänster så flyttas ljuset i den vänstra strålkastaren och den högra om man svänger till höger.

Fun fact, volvo har fått mycket god kritik för deras lösning på svänghjälp, men det var i själva verket Citroen som kom först med funktionen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … lights.jpg Lite före sin tid kanske. Detta tog ju inte fart förrän xenon blev stort.

Den funktionen har jag mycket bättre förståelse för. Det ser dessutom väldigt modernt och snyggt ut när hela skenet rör sig.

Dom där är vajerstyrda kopplade på styrstagen,

svetsdiff !!!

1 861 Inlägg
17 december 2014
#4230
tkd_rille skrev:
iron_angel skrev:
tkd_rille skrev:

Berätta väldigt gärna när och var.  Kört långt ut i skogarna där knappt människor kör, i alla väder. De har aldrig gjort nytta.
Kör man på en landsväg som de flesta människor gör så finns de absolut ingen annan anledning än att blända andra människor.   4 ljuspunkter istället för 2. Kvittar faktiskt hur välinställda de där dimljusen är.

Jag använder dom tillsammans med helljus och funkar bara tillsammans med dom och det har funkat alldeles utmärkt det är valfritt att använda dom. Det blir bättre ljus på vägrenen tycker jag iallafall eftersom jag tycker extraljus är det fult

Förlåt för mitt sena svar.

Du tycker de lyser bättre i vägrenen.
Vad har du för nytta med extra ljus i vägrenen? De är framför bilen du ska kolla när du kör inte precis i diket 10 meter framför bilen.
Om du skulle upptäcka en grävling i diket pga dina dimljus så är de redan kört för dig att ens hinna blinka på den minimala sträckan dimljusen lyser upp om du kör i 70-110.


Så vad är den egentliga anledningen ? Du bör lägga krut på att få ljuset att lysa ett par hundra meter framför bilen.

Svårt att se rådjuret som skuttar ut från diket som kommer ifrån tätskog ett par hundra meter innan...


3 151 Inlägg
17 december 2014
#4231
Det är rätt vanligt att folk tänder dimljusen för de blir lurade att de "ser mer", det enda som händer är att du får starkare ljus nära bilen som stör synen. Fjärrljuset blir svårare att koncentrera sig på, och du blir mindre uppmärksam på det som händer längre bort eftersom ögonen och hjärnan koncentrerar sig på allting som syns precis framför bilen.

1 861 Inlägg
17 december 2014
#4232
Mervolic skrev:
Det är rätt vanligt att folk tänder dimljusen för de blir lurade att de "ser mer", det enda som händer är att du får starkare ljus nära bilen som stör synen. Fjärrljuset blir svårare att koncentrera sig på, och du blir mindre uppmärksam på det som händer längre bort eftersom ögonen och hjärnan koncentrerar sig på allting som syns precis framför bilen.

Handlar ju om träning, man kan ju banka in i skallen att titta längre fram, samma sak som hos dom som kör cross! Flesta nybörjarna kollar på framhjulet medans dom som kört längre ser på det som kommer...


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
18 december 2014
#4233
Handlar om träning. En Svensson är det nog bara negativt att ha dimljus tända men för en rallyförare etc så hinner de ju titta på typ 50 ställen per sekund? tror jag en studie eller ett inslag i ett bilprogram visade. Så Nja. Tycker nog att man kan bedömma de själv och lite vad man har för bil mm.

Att man har dimljusen tända vid helljus är ju inget som stör någon annan förvisso. Dock en kombination av halvljus och dimljus är ju det som stör enligt mig eller större delen av alla nya bilars moderna ljusen som ska vara bländningsfria. Man tror ju att var och varannan bil blinkar på en.


Dr. Mörker
211 Inlägg
18 december 2014
#4234
Folk som kör ut framför en när man på börjat en omkörning. Detta gjorde att jag fick göra en undanmanöver värre är Christer Glenning gjorde på Trafikmagasinets testbana.


7 520 Inlägg
18 december 2014
#4235
Dr_struts skrev:
tkd_rille skrev:
iron_angel skrev:

Jag använder dom tillsammans med helljus och funkar bara tillsammans med dom och det har funkat alldeles utmärkt det är valfritt att använda dom. Det blir bättre ljus på vägrenen tycker jag iallafall eftersom jag tycker extraljus är det fult

Förlåt för mitt sena svar.

Du tycker de lyser bättre i vägrenen.
Vad har du för nytta med extra ljus i vägrenen? De är framför bilen du ska kolla när du kör inte precis i diket 10 meter framför bilen.
Om du skulle upptäcka en grävling i diket pga dina dimljus så är de redan kört för dig att ens hinna blinka på den minimala sträckan dimljusen lyser upp om du kör i 70-110.


Så vad är den egentliga anledningen ? Du bör lägga krut på att få ljuset att lysa ett par hundra meter framför bilen.

Svårt att se rådjuret som skuttar ut från diket som kommer ifrån tätskog ett par hundra meter innan...

även om du HINNER se rådjuret 20 mframför bilen så hinner du inte ens ta foten på bromsen innan du passerat/ krockat med det,, ist finns det risk att du åker av vägen om du ser rådjuret för du blir rädd när du ser det,, lika bra att du ej ser det på det korta avståndet

Muttley
18 december 2014
#4236
Dr_struts skrev:
tkd_rille skrev:
iron_angel skrev:

Jag använder dom tillsammans med helljus och funkar bara tillsammans med dom och det har funkat alldeles utmärkt det är valfritt att använda dom. Det blir bättre ljus på vägrenen tycker jag iallafall eftersom jag tycker extraljus är det fult

Förlåt för mitt sena svar.

Du tycker de lyser bättre i vägrenen.
Vad har du för nytta med extra ljus i vägrenen? De är framför bilen du ska kolla när du kör inte precis i diket 10 meter framför bilen.
Om du skulle upptäcka en grävling i diket pga dina dimljus så är de redan kört för dig att ens hinna blinka på den minimala sträckan dimljusen lyser upp om du kör i 70-110.


Så vad är den egentliga anledningen ? Du bör lägga krut på att få ljuset att lysa ett par hundra meter framför bilen.

Svårt att se rådjuret som skuttar ut från diket som kommer ifrån tätskog ett par hundra meter innan...

Om jag ska tolka dig rätt så tycker du att dimljus gör extrem nytta. Vad har du för bil som stannar från 100-0 på 15 meter?
De är fram man vill se. De som är så bära att dimljusen lyser upp de är de försent ändå

735 Inlägg
18 december 2014
#4237
Dr_struts skrev:
tkd_rille skrev:
iron_angel skrev:

Jag använder dom tillsammans med helljus och funkar bara tillsammans med dom och det har funkat alldeles utmärkt det är valfritt att använda dom. Det blir bättre ljus på vägrenen tycker jag iallafall eftersom jag tycker extraljus är det fult

Förlåt för mitt sena svar.

Du tycker de lyser bättre i vägrenen.
Vad har du för nytta med extra ljus i vägrenen? De är framför bilen du ska kolla när du kör inte precis i diket 10 meter framför bilen.
Om du skulle upptäcka en grävling i diket pga dina dimljus så är de redan kört för dig att ens hinna blinka på den minimala sträckan dimljusen lyser upp om du kör i 70-110.


Så vad är den egentliga anledningen ? Du bör lägga krut på att få ljuset att lysa ett par hundra meter framför bilen.

Svårt att se rådjuret som skuttar ut från diket som kommer ifrån tätskog ett par hundra meter innan...

Kör du med Xenon så reflekteras djurens ögon bättre, varpå du ser djuret i tid!


3 151 Inlägg
18 december 2014
#4238
Dr_struts skrev:
Handlar ju om träning, man kan ju banka in i skallen att titta längre fram, samma sak som hos dom som kör cross! Flesta nybörjarna kollar på framhjulet medans dom som kört längre ser på det som kommer...

Jo, så är det, men rent naturligt så dras ögonen till det starkaste ljuset.

Extrazz skrev:
Handlar om träning. En Svensson är det nog bara negativt att ha dimljus tända men för en rallyförare etc så hinner de ju titta på typ 50 ställen per sekund? tror jag en studie eller ett inslag i ett bilprogram visade. Så Nja. Tycker nog att man kan bedömma de själv och lite vad man har för bil mm.

Att man har dimljusen tända vid helljus är ju inget som stör någon annan förvisso. Dock en kombination av halvljus och dimljus är ju det som stör enligt mig eller större delen av alla nya bilars moderna ljusen som ska vara bländningsfria. Man tror ju att var och varannan bil blinkar på en.

Visst, men jag tror inte att majoriteten av folk som kör med dimljus påslagna gör det för att de är rallyförare och tittar på 50 ställen per sekund. Dessutom så har man ju ändå inget behov av att se något max tre meter framför bilen, det är liksom för sent att reagera då ändå.

Dr. Mörker
211 Inlägg
18 december 2014
#4239
granadadr skrev:
Dr_struts skrev:
tkd_rille skrev:

Förlåt för mitt sena svar.

Du tycker de lyser bättre i vägrenen.
Vad har du för nytta med extra ljus i vägrenen? De är framför bilen du ska kolla när du kör inte precis i diket 10 meter framför bilen.
Om du skulle upptäcka en grävling i diket pga dina dimljus så är de redan kört för dig att ens hinna blinka på den minimala sträckan dimljusen lyser upp om du kör i 70-110.


Så vad är den egentliga anledningen ? Du bör lägga krut på att få ljuset att lysa ett par hundra meter framför bilen.

Svårt att se rådjuret som skuttar ut från diket som kommer ifrån tätskog ett par hundra meter innan...

även om du HINNER se rådjuret 20 mframför bilen så hinner du inte ens ta foten på bromsen innan du passerat/ krockat med det,, ist finns det risk att du åker av vägen om du ser rådjuret för du blir rädd när du ser det,, lika bra att du ej ser det på det korta avståndet

Jag har aldrig påstått att mitt helljus är dåligt på nått vis bara att tillsammans med dimljusen så tycker jag att det lyser bättre. Vill du ha extra ljus sätt på hur många du vill jag vill inte ha dom. Tycker du att jag är dum fine jag klarar mig ändå vart vill du komma egentligen?? End of story


mopar300
18 december 2014
#4240
jag kör ett tungt fordon och blir omkörd av en bil som håller ca 100 och efter omkörningen 2+1 väg så saktar fanskapet ner å jag tvingas att trappa ner hastigheten,så frågan e varför köra om när men sedan saktra ner från ca 100 till 80 pinn...jävlar va förbannad ja blev,blinkar me heljuset å fanskapet börjar då att bromsa med sitt bromljus,blinka höger å vänster..
vederbörande stannar efter 2 km å jag tutar som f--n när jag kör om denne dumme bilförare....
man ser rätt mkt när en e ute å kör.......
1..folk som ligger i innerfilen å sedan kör rakt ut från en dubbelfilig rondell
2..blinkers e inget för dom som brukar tankeföring
3..högerregeln,bara jag kommer först
4..när man på en påfart skall anpassa dom som kör ut på en motorväg..
5..folk som kör in mellan mig å den som e framför så att avståndet blir extemt litet
6..folk som promt skall om för att sedan svänga höger , jag fattar ej vinken med detta fenomen
7..när man står i en bilkö så e de alltid ngn j***l som skall köra slalomför att hinna hem lite fortare


Sök