6910
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 juni 2012
#921
Gripen_Swe skrev:
När det vid vägarbete på motorväg stängs av en fil, och två filer prelemenärt sammanstrålar till en. Så hyser jag yttersta förakt för folk som ligger och bränner i den upphörande filen ända fram till skyltarna, lastbilen eller vad det nu kan vara som står som hinder. För att där bokstavligen tränga sig in i den öppna filen, istället för att "finna sig i ledet"

Det är, enligt min uppfattning, ofta personer i nyare Audis, Bmws, Mercor eller andra lite "dyrare" bilar som är lite viktigare än alla andra, helst ska dom prata i mobiltelefon samtidigt.

Jag har som princip att ALDRIG släppa in dessa nötter i den öppna filen, om det är mig dom försöker tränga sig in framför. Och visst, vill dom riskera sin fina Bmw mot min rostiga Polo, så go ahead!


Och folk som inte blinkar, eller blinkar fel i rondeller. Hur jävla primitiv hjärna har man om man inte kan operera den mycket enkla spaken bakom ratten?

Instämmer till fullo!

Det här är ju ett vanligt trätoämne på forum, där de som är lite "viktigare" gärna försvarar sitt asociala beteende vid sammanvävning. De brukar mena att om alla håller avstånd kan alla fortsätta i samma hastighet. Vilket kanske skulle stämma. Om alla låg med 50-100 m mellan rum skulle alla kanske kunna fortsätta i 50 km/h. Men i vilken stad går det att hålla de avstånden utan att korka igen varenda korsning i hela staden?

Det de missar är att om alla redan långt i förväg går in i samma fil så att ingen behöver byta fil sedan så kan alla rulla in i den enfiliga delen i 90 om det skulle vara så. Det är just att det måste göras plats åt andra bilar som i princip står still i den försvinnande filen som skapar oredan. 

De brukar också hävda att det går lika fort ändå för alla inblandade, vilket förstås är skitsnack. Det går fortare eller lika fort för de själva, men de bromsar ju resten av kön till stillastående.

Jag riktigt njuter av de gångerna man sitter i en långsam kö genom en avstängning och man kan täppa till luckan till bilen framför och den bakom gör likadant så att ägaren till den oftast nya tyska premiumbilen gott får sitta och vänta tills någon har förbarmande. Kanske lär de sig till nästa gång, men tror fan inte det. Vissa tror att de är lite bättre och viktigare än andra helt enkelt.

"Pöbeln, de fattiga löneslavar som inte har råd eller för dålig smak för att köpa en ny tysk bil och bära lamullströja eller kostym ska fan lämna plats på vägen!"

Inga Bosse-filer här inte wink
Senast redigerat av Andromeda (10 juni 2012)


Evildan
12 juni 2012
#922
Gripen_Swe skrev:
När det vid vägarbete på motorväg stängs av en fil, och två filer prelemenärt sammanstrålar till en. Så hyser jag yttersta förakt för folk som ligger och bränner i den upphörande filen ända fram till skyltarna, lastbilen eller vad det nu kan vara som står som hinder. För att där bokstavligen tränga sig in i den öppna filen, istället för att "finna sig i ledet"

Det är, enligt min uppfattning, ofta personer i nyare Audis, Bmws, Mercor eller andra lite "dyrare" bilar som är lite viktigare än alla andra, helst ska dom prata i mobiltelefon samtidigt.

Jag har som princip att ALDRIG släppa in dessa nötter i den öppna filen, om det är mig dom försöker tränga sig in framför. Och visst, vill dom riskera sin fina Bmw mot min rostiga Polo, så go ahead!


Och folk som inte blinkar, eller blinkar fel i rondeller. Hur jävla primitiv hjärna har man om man inte kan operera den mycket enkla spaken bakom ratten?

Nu blir jag väl antagligen verbalt hängd roll

Ang vägarbetesproblemet, när du vägrar att släppa in trafiken som försöker komma in i "din" fil är det faktiskt du som gör felet rent trafikregelmässigt oavsett hur irriterande det kanske kan upplevas när någon "fräckt kör förbi kön"
Det är som synes två filer ända fram tills filerna går ihop och där skall den sk blixtlåsprincipen användas, just för att få trafiken att flyta och inte skapa denna skitlånga trafikfarliga kö.
Om alla istället kunde trafikreglerna istället för att likt får stå i en rad och osäkert glo, skulle det bli två köer som gick ihop smidigt och smärtfritt vid sammanstrålningen, det fungerar på så många andra ställen där det är
tex 2-1 vägar eller vanliga filsammanslagningar i sthlm, nyk, ea, övriga europa osv.
Undersök gärna detta med din lokala trafikskola om du inte kan/vet hur det är tänkt att fungera.

Däremot folk som inte ger tecken i cirkulationsplatser (är man i rondellen och kör är man redan så fel placerad att ge tecken är underordnat) borde man få åka ifatt och bryta av det oanvända spakeländet.

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 juni 2012
#923
Evildan skrev:
Gripen_Swe skrev:
När det vid vägarbete på motorväg stängs av en fil, och två filer prelemenärt sammanstrålar till en. Så hyser jag yttersta förakt för folk som ligger och bränner i den upphörande filen ända fram till skyltarna, lastbilen eller vad det nu kan vara som står som hinder. För att där bokstavligen tränga sig in i den öppna filen, istället för att "finna sig i ledet"

Det är, enligt min uppfattning, ofta personer i nyare Audis, Bmws, Mercor eller andra lite "dyrare" bilar som är lite viktigare än alla andra, helst ska dom prata i mobiltelefon samtidigt.

Jag har som princip att ALDRIG släppa in dessa nötter i den öppna filen, om det är mig dom försöker tränga sig in framför. Och visst, vill dom riskera sin fina Bmw mot min rostiga Polo, så go ahead!


Och folk som inte blinkar, eller blinkar fel i rondeller. Hur jävla primitiv hjärna har man om man inte kan operera den mycket enkla spaken bakom ratten?

Nu blir jag väl antagligen verbalt hängd roll

Ang vägarbetesproblemet, när du vägrar att släppa in trafiken som försöker komma in i "din" fil är det faktiskt du som gör felet rent trafikregelmässigt oavsett hur irriterande det kanske kan upplevas när någon "fräckt kör förbi kön"
Det är som synes två filer ända fram tills filerna går ihop och där skall den sk blixtlåsprincipen användas, just för att få trafiken att flyta och inte skapa denna skitlånga trafikfarliga kö.
Om alla istället kunde trafikreglerna istället för att likt får stå i en rad och osäkert glo, skulle det bli två köer som gick ihop smidigt och smärtfritt vid sammanstrålningen, det fungerar på så många andra ställen där det är
tex 2-1 vägar eller vanliga filsammanslagningar i sthlm, nyk, ea, övriga europa osv.
Undersök gärna detta med din lokala trafikskola om du inte kan/vet hur det är tänkt att fungera.

Däremot folk som inte ger tecken i cirkulationsplatser (är man i rondellen och kör är man redan så fel placerad att ge tecken är underordnat) borde man få åka ifatt och bryta av det oanvända spakeländet.

Nej.

I tät eftermiddagstrafik kan man inte hålla de avstånd som behövs för att kunna passera flaskhalsen i 50 knyck om man kör i två filer. Om alla däremot går ihop i samma fil långt innan kan man hålla betydligt kortare avstånd.


Evildan
12 juni 2012
#924
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
Gripen_Swe skrev:
När det vid vägarbete på motorväg stängs av en fil, och två filer prelemenärt sammanstrålar till en. Så hyser jag yttersta förakt för folk som ligger och bränner i den upphörande filen ända fram till skyltarna, lastbilen eller vad det nu kan vara som står som hinder. För att där bokstavligen tränga sig in i den öppna filen, istället för att "finna sig i ledet"

Det är, enligt min uppfattning, ofta personer i nyare Audis, Bmws, Mercor eller andra lite "dyrare" bilar som är lite viktigare än alla andra, helst ska dom prata i mobiltelefon samtidigt.

Jag har som princip att ALDRIG släppa in dessa nötter i den öppna filen, om det är mig dom försöker tränga sig in framför. Och visst, vill dom riskera sin fina Bmw mot min rostiga Polo, så go ahead!


Och folk som inte blinkar, eller blinkar fel i rondeller. Hur jävla primitiv hjärna har man om man inte kan operera den mycket enkla spaken bakom ratten?

Nu blir jag väl antagligen verbalt hängd roll

Ang vägarbetesproblemet, när du vägrar att släppa in trafiken som försöker komma in i "din" fil är det faktiskt du som gör felet rent trafikregelmässigt oavsett hur irriterande det kanske kan upplevas när någon "fräckt kör förbi kön"
Det är som synes två filer ända fram tills filerna går ihop och där skall den sk blixtlåsprincipen användas, just för att få trafiken att flyta och inte skapa denna skitlånga trafikfarliga kö.
Om alla istället kunde trafikreglerna istället för att likt får stå i en rad och osäkert glo, skulle det bli två köer som gick ihop smidigt och smärtfritt vid sammanstrålningen, det fungerar på så många andra ställen där det är
tex 2-1 vägar eller vanliga filsammanslagningar i sthlm, nyk, ea, övriga europa osv.
Undersök gärna detta med din lokala trafikskola om du inte kan/vet hur det är tänkt att fungera.

Däremot folk som inte ger tecken i cirkulationsplatser (är man i rondellen och kör är man redan så fel placerad att ge tecken är underordnat) borde man få åka ifatt och bryta av det oanvända spakeländet.

Nej.

I tät eftermiddagstrafik kan man inte hålla de avstånd som behövs för att kunna passera flaskhalsen i 50 knyck om man kör i två filer. Om alla däremot går ihop i samma fil långt innan kan man hålla betydligt kortare avstånd.

Om man håller de avstånd som är vettiga att hålla skulle det antagligen fungera prima, tyvärr finns det ju alltid de som kör som arslen och förstör flytet i trafiken.
Men på 2-1 fungerar det oftast i betydligt högre hastigheter och vid andra tillfällen som jag nämnde ovan, är det en fast filsammanslagning känner de flesta tillden och anpassar sig därefter, det är oftast när det blir ngt nytt, ovant och tillfälligt som många förare blir osäkra och inte vet vad som gäller.
Får var och en göra egna trafikregler om man irriterar sig på de regler vi har fått att rätta oss efter?
Trafikanarki är antagligen inget som du heller önskar?

Avstängd
10 388 Inlägg
12 juni 2012
#925
Gällande 2+1 så var det i söndags (bl.a med galet mycket folk påväg från sweden rock) som mer än en bilist fick nog.

Högerfilen gick galet segt. Varför? jo, för där var mycket bilar och folk bakom blåste om som kompletta idioter och trängde in sig där det blev enfiligt. Hur löste gemene man detta? Två vanar la sig sida vid sida, och gjorde en rullande vägstopp. När det nästa gång blev tvåfiligt agerade bil+husvagn vägstopp.

I mitt tycke; geniartat i förhållande till att alla bara satt o suckade åt vänsterfilsfolket som ställde till det för alla andra.

Ibland har även random bilister sina ljusa stunder smile
Senast redigerat av it_mutt (12 juni 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
12 juni 2012
#926
it_mutt skrev:
Gällande 2+1 så var det i söndags (bl.a med galet mycket folk påväg från sweden rock) som mer än en bilist fick nog.

Högerfilen gick galet segt. Varför? jo, för där var mycket bilar och folk bakom blåste om som kompletta idioter och trängde in sig där det blev enfiligt. Hur löste gemene man detta? Två vanar la sig sida vid sida, och gjorde en rullande vägstopp. När det nästa gång blev tvåfiligt agerade bil+husvagn vägstopp.

I mitt tycke; geniartat i förhållande till att alla bara satt o suckade åt vänsterfilsfolket som ställde till det för alla andra.

Ibland har även random bilister sina ljusa stunder smile

Stod i en liknande bilkö på E4 utanför nyk för några år sedan då en busschafför 3-4 bilar framför mig fick samma smarta tanke som dina vansnubbar och blockerade bägge filerna fram till sammanslagningen, där stod polisen och dirigerade trafiken, polismannen vinkade smidigt bussen åt vänstersidan, stoppade denna och gav honom böter för hindrande av trafiken, så jovisst dom du berättade om är antagligen genier av kopiösa mått.
I mitt tycke: Idiotiskt då folk som agerar polis i trafiken så ofta inte kan (som i dessa fall) trafikreglerna.
(Bussföretaget och TAXIföretaget jag arbetade åt då delade vissa lokaler och uppställning på den tiden och jag fick personligen se hans bötesföreläggande då jag givetvis blev nyfiken på vad som hände)

Muttley
12 juni 2012
#927
Jag bara älskar lastbilar och turistbussar vid vägarbeten. När de lägger sig och stoppar vänsterfilen när de är 150 meter kvar till 1 fil. De räddar upp hela situationen och syns på långt håll så idioterna som ska pressa in sig vid vägspärren längre fram faktiskt lägger sig i rätt fil direkt big_smile

Avstängd
10 388 Inlägg
12 juni 2012
#928
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Gällande 2+1 så var det i söndags (bl.a med galet mycket folk påväg från sweden rock) som mer än en bilist fick nog.

Högerfilen gick galet segt. Varför? jo, för där var mycket bilar och folk bakom blåste om som kompletta idioter och trängde in sig där det blev enfiligt. Hur löste gemene man detta? Två vanar la sig sida vid sida, och gjorde en rullande vägstopp. När det nästa gång blev tvåfiligt agerade bil+husvagn vägstopp.

I mitt tycke; geniartat i förhållande till att alla bara satt o suckade åt vänsterfilsfolket som ställde till det för alla andra.

Ibland har även random bilister sina ljusa stunder smile

Stod i en liknande bilkö på E4 utanför nyk för några år sedan då en busschafför 3-4 bilar framför mig fick samma smarta tanke som dina vansnubbar och blockerade bägge filerna fram till sammanslagningen, där stod polisen och dirigerade trafiken, polismannen vinkade smidigt bussen åt vänstersidan, stoppade denna och gav honom böter för hindrande av trafiken, så jovisst dom du berättade om är antagligen genier av kopiösa mått.
I mitt tycke: Idiotiskt då folk som agerar polis i trafiken så ofta inte kan (som i dessa fall) trafikreglerna.
(Bussföretaget och TAXIföretaget jag arbetade åt då delade vissa lokaler och uppställning på den tiden och jag fick personligen se hans bötesföreläggande då jag givetvis blev nyfiken på vad som hände)

Ja, det är givetvis bättre att hela kön blir lidande o står stilla för att folk längre bak "tränger sig". Tror ingen av de som flyttat sig sådär 150m på 30min suckade vidare mycket åt deras tilltag.

Saken är, att ingen blockade båda filerna, de rullade bredvid varandra, så att hela högerkön samtidigt kunde rulla med.

Och som sagt, innan tilltaget stod det mer eller mindre still och hände inget, tack vare folket som trängde sig via vänsterfilen,efter tilltaget rullade trafiken. Så, nej, jag ser inget problem i detta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
12 juni 2012
#929
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Gällande 2+1 så var det i söndags (bl.a med galet mycket folk påväg från sweden rock) som mer än en bilist fick nog.

Högerfilen gick galet segt. Varför? jo, för där var mycket bilar och folk bakom blåste om som kompletta idioter och trängde in sig där det blev enfiligt. Hur löste gemene man detta? Två vanar la sig sida vid sida, och gjorde en rullande vägstopp. När det nästa gång blev tvåfiligt agerade bil+husvagn vägstopp.

I mitt tycke; geniartat i förhållande till att alla bara satt o suckade åt vänsterfilsfolket som ställde till det för alla andra.

Ibland har även random bilister sina ljusa stunder smile

Stod i en liknande bilkö på E4 utanför nyk för några år sedan då en busschafför 3-4 bilar framför mig fick samma smarta tanke som dina vansnubbar och blockerade bägge filerna fram till sammanslagningen, där stod polisen och dirigerade trafiken, polismannen vinkade smidigt bussen åt vänstersidan, stoppade denna och gav honom böter för hindrande av trafiken, så jovisst dom du berättade om är antagligen genier av kopiösa mått.
I mitt tycke: Idiotiskt då folk som agerar polis i trafiken så ofta inte kan (som i dessa fall) trafikreglerna.
(Bussföretaget och TAXIföretaget jag arbetade åt då delade vissa lokaler och uppställning på den tiden och jag fick personligen se hans bötesföreläggande då jag givetvis blev nyfiken på vad som hände)

Ja, det är givetvis bättre att hela kön blir lidande o står stilla för att folk längre bak "tränger sig". Tror ingen av de som flyttat sig sådär 150m på 30min suckade vidare mycket åt deras tilltag.

Saken är, att ingen blockade båda filerna, de rullade bredvid varandra, så att hela högerkön samtidigt kunde rulla med.

Och som sagt, innan tilltaget stod det mer eller mindre still och hände inget, tack vare folket som trängde sig via vänsterfilen,efter tilltaget rullade trafiken. Så, nej, jag ser inget problem i detta.

Trafikanarki är det som önskas alltså?
Vem bestämmer när det är legalt att bryta trafikreglerna?
Så jkl ledsamt/hycklande att vissa anser att man får göra som man vill när det passar ens egen situation men inte om man blir drabbad om ngn annan har samma tänk och drabbar en tillbaka såsom: halvljus/dimljus, omkörning vid möte, inte ge tecken vid sväng osv, märkligt tänk detta.

Att ligga två bilar i bredd på det viset är att hindra annan trafik då jag antar att det i vänstra körfältet inte var ngn bil framför vanen som låg där.
Att köra i vänstra filen vid dylik kö/trafikomläggning är inte att tränga sig, om man inte fick köra där hade det varit avspärrat.
Läs på om detta istället för att sitta och uppmuntra folk till trafikbrott och tröttsamt fritidspolisbeteende.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 juni 2012
#930
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Stod i en liknande bilkö på E4 utanför nyk för några år sedan då en busschafför 3-4 bilar framför mig fick samma smarta tanke som dina vansnubbar och blockerade bägge filerna fram till sammanslagningen, där stod polisen och dirigerade trafiken, polismannen vinkade smidigt bussen åt vänstersidan, stoppade denna och gav honom böter för hindrande av trafiken, så jovisst dom du berättade om är antagligen genier av kopiösa mått.
I mitt tycke: Idiotiskt då folk som agerar polis i trafiken så ofta inte kan (som i dessa fall) trafikreglerna.
(Bussföretaget och TAXIföretaget jag arbetade åt då delade vissa lokaler och uppställning på den tiden och jag fick personligen se hans bötesföreläggande då jag givetvis blev nyfiken på vad som hände)

Ja, det är givetvis bättre att hela kön blir lidande o står stilla för att folk längre bak "tränger sig". Tror ingen av de som flyttat sig sådär 150m på 30min suckade vidare mycket åt deras tilltag.

Saken är, att ingen blockade båda filerna, de rullade bredvid varandra, så att hela högerkön samtidigt kunde rulla med.

Och som sagt, innan tilltaget stod det mer eller mindre still och hände inget, tack vare folket som trängde sig via vänsterfilen,efter tilltaget rullade trafiken. Så, nej, jag ser inget problem i detta.

Trafikanarki är det som önskas alltså?
Vem bestämmer när det är legalt att bryta trafikreglerna?
Så jkl ledsamt/hycklande att vissa anser att man får göra som man vill när det passar ens egen situation men inte om man blir drabbad om ngn annan har samma tänk och drabbar en tillbaka såsom: halvljus/dimljus, omkörning vid möte, inte ge tecken vid sväng osv, märkligt tänk detta.

Att ligga två bilar i bredd på det viset är att hindra annan trafik då jag antar att det i vänstra körfältet inte var ngn bil framför vanen som låg där.
Att köra i vänstra filen vid dylik kö/trafikomläggning är inte att tränga sig, om man inte fick köra där hade det varit avspärrat.
Läs på om detta istället för att sitta och uppmuntra folk till trafikbrott och tröttsamt fritidspolisbeteende.

Vanen låg där för att det skulle röra sig.

Du tycker att tränga sig in från vänster, och på det viset hålla upp hela högerfältet så att det står still, det är INTE trafikanarki?

Du menar, på fullaste allvar, att du hade hellre stått still i högerkön, än att de två vanarna gjorde som dom gjorde? Det tror jag inte ett smack på.

Ja, förutsatt att du inte tillhör de som trängde sig i vänsterfilen.

The need of the many outweigh the need of the few or the one

Sitter jag och uppmuntrar? Vad går du på?! Jag säger att jag inte tror NÅGON som stod still i högerfilen var det minsta ledsna över tilltaget, utan snarare glada. De som blev sura var möjligen de som trängde sig från vänsterfilen. Och vad är det du tycker jag ska läsa på om? Ömsesidig respekt i trafiken? (som vänsterfilarna ju verkligen visade på) eller vad?

Men, det verkar du tycka är ett helt ok beteende däremot; kö i högerfältet, då är det ok att ta vänsterfältet och sen pressa sig in i sammanslagningen. DET låter som bra trafikmoral och framför allt att visa hänsyn och inte alls som "flytta på er, jag ska fram, sen skiter jag i om ni andra får stå still".

-- Edit --

Roligt att du ändrade från "blockera trafiken" till "hindra trafiken". Vanarna såg till att ALL trafik fick röra sig, de som hindrade höger filen från att röra sig, var folk från vänsterfilen. Men...det är ju helt ok.
Senast redigerat av it_mutt (12 juni 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

65 Inlägg
12 juni 2012
#931
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
Evildan skrev:

Nu blir jag väl antagligen verbalt hängd roll

Ang vägarbetesproblemet, när du vägrar att släppa in trafiken som försöker komma in i "din" fil är det faktiskt du som gör felet rent trafikregelmässigt oavsett hur irriterande det kanske kan upplevas när någon "fräckt kör förbi kön"
Det är som synes två filer ända fram tills filerna går ihop och där skall den sk blixtlåsprincipen användas, just för att få trafiken att flyta och inte skapa denna skitlånga trafikfarliga kö.
Om alla istället kunde trafikreglerna istället för att likt får stå i en rad och osäkert glo, skulle det bli två köer som gick ihop smidigt och smärtfritt vid sammanstrålningen, det fungerar på så många andra ställen där det är
tex 2-1 vägar eller vanliga filsammanslagningar i sthlm, nyk, ea, övriga europa osv.
Undersök gärna detta med din lokala trafikskola om du inte kan/vet hur det är tänkt att fungera.

Däremot folk som inte ger tecken i cirkulationsplatser (är man i rondellen och kör är man redan så fel placerad att ge tecken är underordnat) borde man få åka ifatt och bryta av det oanvända spakeländet.

Nej.

I tät eftermiddagstrafik kan man inte hålla de avstånd som behövs för att kunna passera flaskhalsen i 50 knyck om man kör i två filer. Om alla däremot går ihop i samma fil långt innan kan man hålla betydligt kortare avstånd.

Om man håller de avstånd som är vettiga att hålla skulle det antagligen fungera prima, tyvärr finns det ju alltid de som kör som arslen och förstör flytet i trafiken.
Men på 2-1 fungerar det oftast i betydligt högre hastigheter och vid andra tillfällen som jag nämnde ovan, är det en fast filsammanslagning känner de flesta tillden och anpassar sig därefter, det är oftast när det blir ngt nytt, ovant och tillfälligt som många förare blir osäkra och inte vet vad som gäller.
Får var och en göra egna trafikregler om man irriterar sig på de regler vi har fått att rätta oss efter?
Trafikanarki är antagligen inget som du heller önskar?

Paragrafryttare som försöker rättfärdiga sitt beteende i trafiken?
Schysst samhälle vid hade fått om alla höll på så.


Rumpmas
3 860 Inlägg
12 juni 2012
#932
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Stod i en liknande bilkö på E4 utanför nyk för några år sedan då en busschafför 3-4 bilar framför mig fick samma smarta tanke som dina vansnubbar och blockerade bägge filerna fram till sammanslagningen, där stod polisen och dirigerade trafiken, polismannen vinkade smidigt bussen åt vänstersidan, stoppade denna och gav honom böter för hindrande av trafiken, så jovisst dom du berättade om är antagligen genier av kopiösa mått.
I mitt tycke: Idiotiskt då folk som agerar polis i trafiken så ofta inte kan (som i dessa fall) trafikreglerna.
(Bussföretaget och TAXIföretaget jag arbetade åt då delade vissa lokaler och uppställning på den tiden och jag fick personligen se hans bötesföreläggande då jag givetvis blev nyfiken på vad som hände)

Ja, det är givetvis bättre att hela kön blir lidande o står stilla för att folk längre bak "tränger sig". Tror ingen av de som flyttat sig sådär 150m på 30min suckade vidare mycket åt deras tilltag.

Saken är, att ingen blockade båda filerna, de rullade bredvid varandra, så att hela högerkön samtidigt kunde rulla med.

Och som sagt, innan tilltaget stod det mer eller mindre still och hände inget, tack vare folket som trängde sig via vänsterfilen,efter tilltaget rullade trafiken. Så, nej, jag ser inget problem i detta.

Trafikanarki är det som önskas alltså?
Vem bestämmer när det är legalt att bryta trafikreglerna?
Så jkl ledsamt/hycklande att vissa anser att man får göra som man vill när det passar ens egen situation men inte om man blir drabbad om ngn annan har samma tänk och drabbar en tillbaka såsom: halvljus/dimljus, omkörning vid möte, inte ge tecken vid sväng osv, märkligt tänk detta.

Att ligga två bilar i bredd på det viset är att hindra annan trafik då jag antar att det i vänstra körfältet inte var ngn bil framför vanen som låg där.
Att köra i vänstra filen vid dylik kö/trafikomläggning är inte att tränga sig, om man inte fick köra där hade det varit avspärrat.
Läs på om detta istället för att sitta och uppmuntra folk till trafikbrott och tröttsamt fritidspolisbeteende.

Men du fattar ju verkligen inte. De enda som tjänar på trafik i båda filerna är de som kör i vänsterfilen. Kön stoppar ofta helt när de sedan ska över i rätt fil. Om alla ligger i rätt fil från början kan alla rulla på i skaplig hastighet. Vad är problemet, ska jag rita en bild?

Jag skiter faktiskt i om du får köra i vänsterfilen eller inte, kan du välja ett alternativ som skapar problem för andra och ett alternativ som får trafiken att flyta smidigt ska du ta det andra.
Senast redigerat av Andromeda (12 juni 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
12 juni 2012
#933
Andromeda skrev:
Men du fattar ju verkligen inte. De enda som tjänar på trafik i båda filerna är de som kör i vänsterfilen. Kön stoppar ofta helt när de sedan ska över i rätt fil. Om alla ligger i rätt fil från början kan alla rulla på i skaplig hastighet. Vad är problemet, ska jag rita en bild?

Jag skiter faktiskt i om du får köra i vänsterfilen eller inte, kan du välja ett alternativ som skapar problem för andra och ett alternativ som får trafiken att flyta smidigt ska du ta det andra.

Tackar!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Galning
33 Inlägg
13 juni 2012
#934
Folk som inte förstått vad backspegeln är till för blir man bra sugen på att blåsa om nära nog för att slå av backspegeln för. Ser man nån som närmar sig i hög fart i vänsterfilen i sin vänstra backspegel så låter man ju bli att sticka ut framför nosen på de...


1 160 Inlägg
13 juni 2012
#935
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
Gripen_Swe skrev:
När det vid vägarbete på motorväg stängs av en fil, och två filer prelemenärt sammanstrålar till en. Så hyser jag yttersta förakt för folk som ligger och bränner i den upphörande filen ända fram till skyltarna, lastbilen eller vad det nu kan vara som står som hinder. För att där bokstavligen tränga sig in i den öppna filen, istället för att "finna sig i ledet"

Det är, enligt min uppfattning, ofta personer i nyare Audis, Bmws, Mercor eller andra lite "dyrare" bilar som är lite viktigare än alla andra, helst ska dom prata i mobiltelefon samtidigt.

Jag har som princip att ALDRIG släppa in dessa nötter i den öppna filen, om det är mig dom försöker tränga sig in framför. Och visst, vill dom riskera sin fina Bmw mot min rostiga Polo, så go ahead!


Och folk som inte blinkar, eller blinkar fel i rondeller. Hur jävla primitiv hjärna har man om man inte kan operera den mycket enkla spaken bakom ratten?

Nu blir jag väl antagligen verbalt hängd roll

Ang vägarbetesproblemet, när du vägrar att släppa in trafiken som försöker komma in i "din" fil är det faktiskt du som gör felet rent trafikregelmässigt oavsett hur irriterande det kanske kan upplevas när någon "fräckt kör förbi kön"
Det är som synes två filer ända fram tills filerna går ihop och där skall den sk blixtlåsprincipen användas, just för att få trafiken att flyta och inte skapa denna skitlånga trafikfarliga kö.
Om alla istället kunde trafikreglerna istället för att likt får stå i en rad och osäkert glo, skulle det bli två köer som gick ihop smidigt och smärtfritt vid sammanstrålningen, det fungerar på så många andra ställen där det är
tex 2-1 vägar eller vanliga filsammanslagningar i sthlm, nyk, ea, övriga europa osv.
Undersök gärna detta med din lokala trafikskola om du inte kan/vet hur det är tänkt att fungera.

Däremot folk som inte ger tecken i cirkulationsplatser (är man i rondellen och kör är man redan så fel placerad att ge tecken är underordnat) borde man få åka ifatt och bryta av det oanvända spakeländet.

Nej.

I tät eftermiddagstrafik kan man inte hålla de avstånd som behövs för att kunna passera flaskhalsen i 50 knyck om man kör i två filer. Om alla däremot går ihop i samma fil långt innan kan man hålla betydligt kortare avstånd.

visst bromsar en då så krockar alla HÅLL AVSTÅND

1 160 Inlägg
13 juni 2012
#936
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:

Stod i en liknande bilkö på E4 utanför nyk för några år sedan då en busschafför 3-4 bilar framför mig fick samma smarta tanke som dina vansnubbar och blockerade bägge filerna fram till sammanslagningen, där stod polisen och dirigerade trafiken, polismannen vinkade smidigt bussen åt vänstersidan, stoppade denna och gav honom böter för hindrande av trafiken, så jovisst dom du berättade om är antagligen genier av kopiösa mått.
I mitt tycke: Idiotiskt då folk som agerar polis i trafiken så ofta inte kan (som i dessa fall) trafikreglerna.
(Bussföretaget och TAXIföretaget jag arbetade åt då delade vissa lokaler och uppställning på den tiden och jag fick personligen se hans bötesföreläggande då jag givetvis blev nyfiken på vad som hände)

Ja, det är givetvis bättre att hela kön blir lidande o står stilla för att folk längre bak "tränger sig". Tror ingen av de som flyttat sig sådär 150m på 30min suckade vidare mycket åt deras tilltag.


Saken är, att ingen blockade båda filerna, de rullade bredvid varandra, så att hela högerkön samtidigt kunde rulla med.

Och som sagt, innan tilltaget stod det mer eller mindre still och hände inget, tack vare folket som trängde sig via vänsterfilen,efter tilltaget rullade trafiken. Så, nej, jag ser inget problem i detta.

Trafikanarki är det som önskas alltså?
Vem bestämmer när det är legalt att bryta trafikreglerna?
Så jkl ledsamt/hycklande att vissa anser att man får göra som man vill när det passar ens egen situation men inte om man blir drabbad om ngn annan har samma tänk och drabbar en tillbaka såsom: halvljus/dimljus, omkörning vid möte, inte ge tecken vid sväng osv, märkligt tänk detta.

Att ligga två bilar i bredd på det viset är att hindra annan trafik då jag antar att det i vänstra körfältet inte var ngn bil framför vanen som låg där.
Att köra i vänstra filen vid dylik kö/trafikomläggning är inte att tränga sig, om man inte fick köra där hade det varit avspärrat.
Läs på om detta istället för att sitta och uppmuntra folk till trafikbrott och tröttsamt fritidspolisbeteende.

håller fullständigt med evildan

11 Inlägg
13 juni 2012
#937
Kör snabbt ut framför mig i korsning, alldeles för nära och jag får bromsa. Personen fortsätter med att köra 30 på 50-väg.

Folk som börjar köra om när det är en kö på motorvägen, och man klart och tydligt ser att det finns en fil avstängd.
Antingen skyltat eller genom att öppna ögonen.

Folk utan belysning på bilen.

Framförallt de som inte använder speglar och ska byta fil utan att blinka, när jag är bredvid dem. Händer mest med SUV.

Muttley
13 juni 2012
#938
Shinobi skrev:
Kör snabbt ut framför mig i korsning, alldeles för nära och jag får bromsa. Personen fortsätter med att köra 30 på 50-väg.

Folk som börjar köra om när det är en kö på motorvägen, och man klart och tydligt ser att det finns en fil avstängd.
Antingen skyltat eller genom att öppna ögonen.

Folk utan belysning på bilen.

Framförallt de som inte använder speglar och ska byta fil utan att blinka, när jag är bredvid dem. Händer mest med SUV.

En fråga ang belysningen.  Gäller de dagtid med? Bakljus då.  Om du gör det får du skicka hatbrev till merca vw Audi med mera. För de är släckt på dagen

11 Inlägg
13 juni 2012
#939
tkd_rille skrev:
Shinobi skrev:
Kör snabbt ut framför mig i korsning, alldeles för nära och jag får bromsa. Personen fortsätter med att köra 30 på 50-väg.

Folk som börjar köra om när det är en kö på motorvägen, och man klart och tydligt ser att det finns en fil avstängd.
Antingen skyltat eller genom att öppna ögonen.

Folk utan belysning på bilen.

Framförallt de som inte använder speglar och ska byta fil utan att blinka, när jag är bredvid dem. Händer mest med SUV.

En fråga ang belysningen.  Gäller de dagtid med? Bakljus då.  Om du gör det får du skicka hatbrev till merca vw Audi med mera. För de är släckt på dagen

Bakljus och framljus, saknas DRL är det lag på att använda halvljus. Parkeringsljus räcker inte.

Även om släckt framljus absolut är störst problem, det är så lätt att tro att bilen är parkerad, speciellt på småvägar där folk parkerar längs vägen.

Min gamla Renault 5 från 1989 klarade av att ha dagläge och nattläge på ett vred, så man tycker att nyare bilare skulle klara det med.. Det roliga är att t.o.m dimljuslägen stämmer på den, även med modern lagstiftning.

(Det ska inte vara möjligt att använda dimljus med halvljus på en bil egentligen, vissa tillverkare har missat detta med)
Senast redigerat av Shinobi (13 juni 2012)

Muttley
13 juni 2012
#940
Shinobi skrev:
tkd_rille skrev:
Shinobi skrev:
Kör snabbt ut framför mig i korsning, alldeles för nära och jag får bromsa. Personen fortsätter med att köra 30 på 50-väg.

Folk som börjar köra om när det är en kö på motorvägen, och man klart och tydligt ser att det finns en fil avstängd.
Antingen skyltat eller genom att öppna ögonen.

Folk utan belysning på bilen.

Framförallt de som inte använder speglar och ska byta fil utan att blinka, när jag är bredvid dem. Händer mest med SUV.

En fråga ang belysningen.  Gäller de dagtid med? Bakljus då.  Om du gör det får du skicka hatbrev till merca vw Audi med mera. För de är släckt på dagen

Bakljus och framljus, saknas DRL är det lag på att använda halvljus. Parkeringsljus räcker inte.

Även om släckt framljus absolut är störst problem, det är så lätt att tro att bilen är parkerad, speciellt på småvägar där folk parkerar längs vägen.

Min gamla Renault 5 från 1989 klarade av att ha dagläge och nattläge på ett vred, så man tycker att nyare bilare skulle klara det med.. Det roliga är att t.o.m dimljuslägen stämmer på den, även med modern lagstiftning.

(Det ska inte vara möjligt att använda dimljus med halvljus på en bil egentligen, vissa tillverkare har missat detta med)

Nu är det ju så att bilarna tillverkad för att de ska vara släckt fram och drl fram. Vid mörka moln tänds de dock på min.   Bromsljus finns såklart


Sök