Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Stod i en liknande bilkö på E4 utanför nyk för några år sedan då en busschafför 3-4 bilar framför mig fick samma smarta tanke som dina vansnubbar och blockerade bägge filerna fram till sammanslagningen, där stod polisen och dirigerade trafiken, polismannen vinkade smidigt bussen åt vänstersidan, stoppade denna och gav honom böter för hindrande av trafiken, så jovisst dom du berättade om är antagligen genier av kopiösa mått.
I mitt tycke: Idiotiskt då folk som agerar polis i trafiken så ofta inte kan (som i dessa fall) trafikreglerna.
(Bussföretaget och TAXIföretaget jag arbetade åt då delade vissa lokaler och uppställning på den tiden och jag fick personligen se hans bötesföreläggande då jag givetvis blev nyfiken på vad som hände)
Ja, det är givetvis bättre att hela kön blir lidande o står stilla för att folk längre bak "tränger sig". Tror ingen av de som flyttat sig sådär 150m på 30min suckade vidare mycket åt deras tilltag.
Saken är, att ingen blockade båda filerna, de rullade bredvid varandra, så att hela högerkön samtidigt kunde rulla med.
Och som sagt, innan tilltaget stod det mer eller mindre still och hände inget, tack vare folket som trängde sig via vänsterfilen,efter tilltaget rullade trafiken. Så, nej, jag ser inget problem i detta.
Trafikanarki är det som önskas alltså?
Vem bestämmer när det är legalt att bryta trafikreglerna?
Så jkl ledsamt/hycklande att vissa anser att man får göra som man vill när det passar ens egen situation men inte om man blir drabbad om ngn annan har samma tänk och drabbar en tillbaka såsom: halvljus/dimljus, omkörning vid möte, inte ge tecken vid sväng osv, märkligt tänk detta.
Att ligga två bilar i bredd på det viset är att hindra annan trafik då jag antar att det i vänstra körfältet inte var ngn bil framför vanen som låg där.
Att köra i vänstra filen vid dylik kö/trafikomläggning är inte att tränga sig, om man inte fick köra där hade det varit avspärrat.
Läs på om detta istället för att sitta och uppmuntra folk till trafikbrott och tröttsamt fritidspolisbeteende.
Vanen låg där för att det skulle röra sig.
Du tycker att tränga sig in från vänster, och på det viset hålla upp hela högerfältet så att det står still, det är INTE trafikanarki?
Du menar, på fullaste allvar, att du hade hellre stått still i högerkön, än att de två vanarna gjorde som dom gjorde? Det tror jag inte ett smack på.
Ja, förutsatt att du inte tillhör de som trängde sig i vänsterfilen.
The need of the many outweigh the need of the few or the one
Sitter jag och uppmuntrar? Vad går du på?! Jag säger att jag inte tror NÅGON som stod still i högerfilen var det minsta ledsna över tilltaget, utan snarare glada. De som blev sura var möjligen de som trängde sig från vänsterfilen. Och vad är det du tycker jag ska läsa på om? Ömsesidig respekt i trafiken? (som vänsterfilarna ju verkligen visade på) eller vad?
Men, det verkar du tycka är ett helt ok beteende däremot; kö i högerfältet, då är det ok att ta vänsterfältet och sen pressa sig in i sammanslagningen. DET låter som bra trafikmoral och framför allt att visa hänsyn och inte alls som "flytta på er, jag ska fram, sen skiter jag i om ni andra får stå still".
-- Edit --
Roligt att du ändrade från "blockera trafiken" till "hindra trafiken". Vanarna såg till att ALL trafik fick röra sig, de som hindrade höger filen från att röra sig, var folk från vänsterfilen. Men...det är ju helt ok.