eftersom det verkar vara många med god körvana, tänkte jag passa på och fråga hur man enklast kör igenom en rondell, eller säkrast/ underlätta för andra.
när jag kommer till en rondell med ex 4 vägar anslutna, och jag ska svänga av vid 3e, så anpassar jag farten när jag kör in i rondellen, blinkar sen vänster för att sedan blinka höger mot min avfart, rätt eller fel?

majoriteten av folket jag möter använder inte blinkersen alls, vilket e jobbigt då man inte vet hur de tänkt köra

jag tar körkort om 2 månader, har övningskört i 2 år och kört min epa i ett år, och just hela grejen med att jag kör ett lgf-fordon tycker jag e lustigt. alla är vi ju överens om att en epa e ett jävla farthinder, men att det finns folk som inte fattar att jag inte får köra snabbare. här kör jag i 30km/h påväg till jobbet på morgonen, brukar ju alltid få köbildning bakom mig, så jag ligger nära vägkanten och när jag får tillfälle så stannar jag och släpper förbi. men att jag då får långfingret för att jag ligger så långsamt e så jävla moget så jag vet inte vad, jag har lgf-skylten av en anledning.
för mig är det omkörningarna som e jobbigast, speciellt på vägar inom tätorter, där det egentligen inte är värt och köra om, jag låg först i min kö på 4-5 bilar och närmar mig en rondell med refuger som skiljer körfälten närmast rondellen, jag har mötande trafik, men ändå tvingar sig alla bilar förbi mig precis innan körfälten skilljs åt, vilket tvingar mig och nita bromsen för att inte bli prejad, det är ändå så respektlöst!
ngt annat respektlöst är folk som lägger sig å slickar röva på mig, ex för att de såg Övningskörningsskylten, eller att det var en epa. nu hände detta när jag övningskörde. låg i 80km/h och trafiken bara flöt på, då kommer en nyare mindre citroen med 2 grabbar i 20 års åldern, lägger sig så nära de kan för och stressa mig, jag har ju ändå fått in körvana och blir inte stressad av ngt sådant, men ändå är det så jävla irriterande sätt att göra, så jag testar att öka farten lite, och givetvist hänger de efter, ser dem skrattandes i backspeglen. men längre fram går det ner från 80 till 70, så då passar jag på och bromsa hårt, ungeför som om ett djur plötsligt hoppar fram ur diket, för de är inte säkert utan bara idiotiskt av dem å kör så nära, men de bromsar ju till men strax därefter blåser de om mig, så nära min bil som möjligt pga de fick mötande trafik, bara tittar på mig och passageraren ger mig fingret, där har ni ngt jag stör mig på ngt så jävulskt!
är jävligt många som inte borde ha körkort!