Det där med övningskörning är svårt, håller själv på att köra med min yngsta grabb och har sett både bra och dåligt från medtrafikanter, men när jag själv kör yrkesmässigt så stöter man ju på en hel del "skyltåkare", och i de flesta fallen så flyter det på smidigt och bra, men sen har vi några prommille som kör fördjävla illa.
Och det tror jag beror på att folk tar ut sina telingar i hård trafik för tidigt, om man nu är 16-17 år så behöver man inte ut i rusningstrafiken, varför ska man lära sig att köra i rusning när det är viktigare att lära sig var man har bilen, hur man placerar bilen på vägbanan etc, och det kan man faktiskt göra på lugna vägar där trafiken inte är så tät, likadant med 100-120 vägar, varför stressa upp en 16 åring på en sån väg, är väl bättre att de lär sig vara bekväma i högre farter i ett upptrappningstempo än att börja övningsköra den dag de fyller 16 för att fyra dagar senare köra ut på motorvägen i 110.
Ett riktigt skräckexempel för någon månad sedan, kom ikapp en övningskörning i Arboga mot stockholm, börjar redan i rondellen vid ÖB att lämna företräde inne i rondellen, kommer in i vajerpartierna och det går allt mellen 50-100, när det är dubbelfil så kör hon på i 100 men när det blir smalt så bromsar hon ned till 50, när vi passerar avfarten till Västerås så funkar det inte längre för henne, hon stannar på enkelfält och springer ur bilen, hennes gubbe kliver ur och hela vägen runt bilen så går skäller han högt på henne..
Undrar om hon tycker det är roligt att lära sig köra bil???
Mopar or no car:)