5269
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

25 Inlägg
8 juli 2012
Ja det är knepigt att ALLA som inte övningskör skall om övningskörare till varje pris, har aldrig förstått mig på det faktiskt? :S

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.

Vettemannen
8 juli 2012
znozy skrev:
Ja det är knepigt att ALLA som inte övningskör skall om övningskörare till varje pris, har aldrig förstått mig på det faktiskt? :S

Näe, inte om dom håller hastigheten/trafikrytmen.

/Benny

Vettemannen
8 juli 2012
mka skrev:
kör själv med den gröna skylten. kör oftast den hastigheten man ska, men om det ändå är någon som vill trycka i arslet så brukar jag råka trampa lite på bromsen så bromsljuset tänds sen brukar dom ligga lite bakom eller köra om. vet det är fel av mig men vill fan inte ha någon där bak om jag skulle behöva panik bromsa någon gång

Ja, det är just vid panikinbromsning man inte vill ha nån "Right up in the ass".

/Benny

1 422 Inlägg
8 juli 2012
risodlarn skrev:
Ja alltså jag håller ju med dig om att det märks att vissa måste om pga av skylten i bak, för tar man bort den så är alla så lugna och fina.

Men då får man göra lite sport av det istället!
under tiden som jag övningskörde så hade pappa en bmw 3.0 tdi och automat dock så jag körde väldigt sällan med den. men en gång så låg jag på motorväg och i en svacka var en korsning så det blir enfiligt och 70. Efter korsningen så är det väldigt brant och blir tvåfiligt igen. Då jag övningskörde så la jag mig självklart i 70 och det kom en v70 med takbox upp i röven o visste inte vart han skulle ta vägen. Sedan efter korsningen bytte jag till högerfil och väntade på 100 skylten som står ungefär mitt i backen. Precis vid 100 skylten hade jag volvon bredvid mig så då gav jag fullt. Sen kom han o körde om i 400 km/h några kilometer senare. Garvade gött åt det gjorde jag också.

Ofta vill man inte ligga bakom övningsförare pga:
1: De kör i ett ojämnt tempo
2: Följer inte trafikrytmen
3: Kör för sakta
4: Kör osäkert så det är säkrare att vara framför än bakom
Sedan finns det väl fler anledningar också men det är några på rak arm. Jag upplevde aldrig några större problem när jag övningskörde förutom första veckorna typ när jag var ovan, sedan var det ingen större skillnad mot för hur det är att köra nu tycker jag. Visst var det vissa som låg nära bakom vid rödljus etc för att stressa men bara att ignorera. Bet inte på mig iaf. Farsan (som jag övningskörde med då) Hade inte så stora problem med att det ibland gick 80 på 70väg för att jag bara släppte på gasen istället för att bromsa när hastigheten sänktes, det gör ju ingen annan i stort sätt, och de som bromsar vid skyltar stör man sig rätt ofta på haha. Stör bara trafikrytmen genom att bromsa vid skyltar. Enda gången som jag tänker mig för att bromsa när det blir lägre hastighet är vid tätt befolkat område och skolområden när det blir 30 etc och ibland 50 när det verkligen är viktigt att hålla lägre fart. Sedan körde man ju lite annorlunda vid uppkörning, släpper gasen en bit innan man kommer förbi skylten så man glider förbi skylten och bilen färdas redan i 70 istället för att bromsa och skapa ryckig körning. Det är något många som övningskör gör, det jag menar med följer inte trafikrytmen och ojämnt tempo.

Det du gjorde är ju helt olagligt också. Du får ju inte förhindra en påbörjad omkörning genom att själv gasa på. Om det tog några kilometer för volvon att komma ikapp måste du ju accelererat upp till bra mycket mer än 100 bara. Så ojämn körning åter igen, hålla sig till fartbegränsningarna är det inget fel med övningskörare som gör men det där var ju omoget beteende och dessutom måste du kört för fort om det tog så lång tid för den andre att komma ikapp och att den dessutom fått upp väldigt hög fart. Vissa saker får man bara acceptera när man övningskör, stress och sånt från andra förare men det kommer sedan när skylten försvinner också och då är inte det där ett trafikmoget beteende wink Lägger sig någon tätt bakom så dutta på bromspedalen några gånger. Det är ett tecken de flesta brukar förstå
Senast redigerat av cheffer (8 juli 2012)

918 Inlägg
8 juli 2012
gurragas skrev:
Rök ihop ordentligt med en limpraggare förra vintern, han stod så han blockade ingång, förbifart och lastporten till butiken, enbart bara för att slippa köra sitt bröd 10 meter extra på pirran, när jag bad honom att flytta sig så vägrade han och det blev ett litet *host* meningsutbyte av det mindre snälla typen, slutade med att jag åkte till mina andra stopp och fick åka tillbaka senare.

Två dagar senare så kom jag till coop marieberg, där är det två latsportar, precis när jag kom så backade coop bilen till den ena, och i den andra så stod min "vän" brödtattaren från innan, jag gick in och letade på honom i butiken, bad honom att flytta sig och fick "dra åt helvete" till svar, tyvärr för honom hade jag en väldigt bra dag just den dagen och hade bara det stoppet kvar, så jag backade så jag stod två centimeter framför hans front, väntade tills han var klar och satte på rast, han kom fram till hytten och skrek "flytta på dig då", tyvärr sa jag, jag har 45 minuters rast nu, vilket djävla liv det blev på honom smile

Jippi, "här kommer jag med min Mercedes Atego leksaksbil och tror att jag kan stå i vägen för vem som helst" När jag körde för posten så var jag ute på Orust varje dag.
Ica butiken i Henån skulle ha sin bur och tro på tusan att det stod 2-3 limpraggare där rätt som det var.
Senast redigerat av WoozyDozz (8 juli 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
8 juli 2012
Det där med övningskörning köper jag inte riktigt.

Kommer ihåg när jag tog mitt körkort;

Lektionen innan uppkörningen (någon timme innan), folk hetsade, idiotomkörde och höll på.

Samma kväll (efter klarad uppkörning), folk körde som "vanligt".

Enligt mig handlar det mer om att anta "nej, en övningskörare, nu kommer det hållas hastigheter, det kommer fås kärringstopp osv osv". Personligen anser jag väl att man kanske mer skulle visa -mer- hänsyn när det ligger någon grönskyltad framför.

Absolut, det finns grönskyltare som kanske skulle snurrat runt lite mer på parkeringen innan det gav sig ut på gatorna, men, det handlar (enligt mig) mest om taskig attityd från folk med körkort i många fall.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 juli 2012
Man kan sammanfatta det hela med att vi är bäst. <3

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 413 Inlägg
8 juli 2012
it_mutt skrev:

Lektionen innan uppkörningen (någon timme innan), folk hetsade, idiotomkörde och höll på.

Enligt mig handlar det mer om att anta "nej, en övningskörare, nu kommer det hållas hastigheter, det kommer fås kärringstopp osv osv". Personligen anser jag väl att man kanske mer skulle visa -mer- hänsyn när det ligger någon grönskyltad framför.

Absolut, det finns grönskyltare som kanske skulle snurrat runt lite mer på parkeringen innan det gav sig ut på gatorna, men, det handlar (enligt mig) mest om taskig attityd från folk med körkort i många fall.

Jag brukar för det mesta lägga mig på ett bättre avstånd när jag ser grön/röd skylt men jag orkar verkligen inte köra om dessa tongue Sedan kan det vara lite underhållande att se ifall dem får kärringstopp eller ej i nästa korsning...

Avstängd
10 388 Inlägg
8 juli 2012
Nybergrobin skrev:
it_mutt skrev:

Jag brukar för det mesta lägga mig på ett bättre avstånd när jag ser grön/röd skylt men jag orkar verkligen inte köra om dessa tongue Sedan kan det vara lite underhållande att se ifall dem får kärringstopp eller ej i nästa korsning...

Ja, det må ju vara hänt. Saken är väl mest, från min sida, att jag tycker inte jag vill stressa "stackarn" mer än nödvändigt, därför håller jag också mitt avstånd och "hela den biten".

Jag vet inte, det är kanske bara jag som har "hakat upp mig" på hur galet hårt trafikklimatet blivit och hur lite hänsyn det visas

1 938 Inlägg
8 juli 2012
WoozyDozz skrev:
gurragas skrev:
Rök ihop ordentligt med en limpraggare förra vintern, han stod så han blockade ingång, förbifart och lastporten till butiken, enbart bara för att slippa köra sitt bröd 10 meter extra på pirran, när jag bad honom att flytta sig så vägrade han och det blev ett litet *host* meningsutbyte av det mindre snälla typen, slutade med att jag åkte till mina andra stopp och fick åka tillbaka senare.

Två dagar senare så kom jag till coop marieberg, där är det två latsportar, precis när jag kom så backade coop bilen till den ena, och i den andra så stod min "vän" brödtattaren från innan, jag gick in och letade på honom i butiken, bad honom att flytta sig och fick "dra åt helvete" till svar, tyvärr för honom hade jag en väldigt bra dag just den dagen och hade bara det stoppet kvar, så jag backade så jag stod två centimeter framför hans front, väntade tills han var klar och satte på rast, han kom fram till hytten och skrek "flytta på dig då", tyvärr sa jag, jag har 45 minuters rast nu, vilket djävla liv det blev på honom smile

Jippi, "här kommer jag med min Mercedes Atego leksaksbil och tror att jag kan stå i vägen för vem som helst" När jag körde för posten så var jag ute på Orust varje dag.
Ica butiken i Henån skulle ha sin bur och tro på tusan att det stod 2-3 limpraggare där rätt som det var.

Är väl ganska nyligen Uddevalla börjat köra Orust? Ica pärlan e för övrigt alltid lika bra, vilsna själar som inte vågar skriva på och det tar 10 år innan dom öppnar porten, om dom öppnar. big_smile

5 162 Inlägg
9 juli 2012
Nu kommer jag i håg varför min övningskörnings skyllt envisades att ramla av;-) sjukt mycket smidigare och köra utan. Doch hade jag kört några tusen mil a traktor när ja börja öv.köra.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

269 Inlägg
9 juli 2012
Det där med övningskörning är svårt, håller själv på att köra med min yngsta grabb och har sett både bra och dåligt från medtrafikanter, men när jag själv kör yrkesmässigt så stöter man ju på en hel del "skyltåkare", och i de flesta fallen så flyter det på smidigt och bra, men sen har vi några prommille som kör fördjävla illa.
Och det tror jag beror på att folk tar ut sina telingar i hård trafik för tidigt, om man nu är 16-17 år så behöver man inte ut i rusningstrafiken, varför ska man lära sig att köra i rusning när det är viktigare att lära sig var man har bilen, hur man placerar bilen på vägbanan etc, och det kan man faktiskt göra på lugna vägar där trafiken inte är så tät, likadant med 100-120 vägar, varför stressa upp en 16 åring på en sån väg, är väl bättre att de lär sig vara bekväma i högre farter i ett upptrappningstempo än att börja övningsköra den dag de fyller 16 för att fyra dagar senare köra ut på motorvägen i 110.
Ett riktigt skräckexempel för någon månad sedan, kom ikapp en övningskörning i Arboga mot stockholm, börjar redan i rondellen vid ÖB att lämna företräde inne i rondellen, kommer in i vajerpartierna och det går allt mellen 50-100, när det är dubbelfil så kör hon på i 100 men när det blir smalt så bromsar hon ned till 50, när vi passerar avfarten till Västerås så funkar det inte längre för henne, hon stannar på enkelfält och springer ur bilen, hennes gubbe kliver ur och hela vägen runt bilen så går skäller han högt på henne..
Undrar om hon tycker det är roligt att lära sig köra bil???

Mopar or no car:)

1 938 Inlägg
9 juli 2012
gurragas skrev:
Det där med övningskörning är svårt, håller själv på att köra med min yngsta grabb och har sett både bra och dåligt från medtrafikanter, men när jag själv kör yrkesmässigt så stöter man ju på en hel del "skyltåkare", och i de flesta fallen så flyter det på smidigt och bra, men sen har vi några prommille som kör fördjävla illa.
Och det tror jag beror på att folk tar ut sina telingar i hård trafik för tidigt, om man nu är 16-17 år så behöver man inte ut i rusningstrafiken, varför ska man lära sig att köra i rusning när det är viktigare att lära sig var man har bilen, hur man placerar bilen på vägbanan etc, och det kan man faktiskt göra på lugna vägar där trafiken inte är så tät, likadant med 100-120 vägar, varför stressa upp en 16 åring på en sån väg, är väl bättre att de lär sig vara bekväma i högre farter i ett upptrappningstempo än att börja övningsköra den dag de fyller 16 för att fyra dagar senare köra ut på motorvägen i 110.
Ett riktigt skräckexempel för någon månad sedan, kom ikapp en övningskörning i Arboga mot stockholm, börjar redan i rondellen vid ÖB att lämna företräde inne i rondellen, kommer in i vajerpartierna och det går allt mellen 50-100, när det är dubbelfil så kör hon på i 100 men när det blir smalt så bromsar hon ned till 50, när vi passerar avfarten till Västerås så funkar det inte längre för henne, hon stannar på enkelfält och springer ur bilen, hennes gubbe kliver ur och hela vägen runt bilen så går skäller han högt på henne..

Lämnar man spisen å försöker stjäla bilen så blir det sådär

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 juli 2012
Glesmark skrev:
gurragas skrev:

Lämnar man spisen å försöker stjäla bilen så blir det sådär

du är på fel forum om du skulle vara lustig..

133 Inlägg
9 juli 2012
gurragas skrev:
.. så jag backade så jag stod två centimeter framför hans front, väntade tills han var klar och satte på rast, han kom fram till hytten och skrek "flytta på dig då", tyvärr sa jag, jag har 45 minuters rast nu, vilket djävla liv det blev på honom smile

Den reaktionen hade man gärna sett smile

Läste även om de som trycker en i baken mm, har stött på ett par av den sorten!
Men de roliga är att om man släpper fram dem och sedan lägger sig i röven på dem,
så är de rätt snabba på att släppa gasen och gå undan.
Har vid några tillfällen fått reaktionen att de istället gasar på mer då, men då släpper de i
regel vid 150/160 och ser på en med öppen mun :o
Med andra ord, så hade de inte så bråttom..
Och nej, testar/jäklas inte på detta sätt om de är tät trafik och enbart på +90 väg!

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

577 Inlägg
9 juli 2012
cheffer skrev:
Det du gjorde är ju helt olagligt också. Du får ju inte förhindra en påbörjad omkörning genom att själv gasa på. Om det tog några kilometer för volvon att komma ikapp måste du ju accelererat upp till bra mycket mer än 100 bara. Så ojämn körning åter igen, hålla sig till fartbegränsningarna är det inget fel med övningskörare som gör men det där var ju omoget beteende och dessutom måste du kört för fort om det tog så lång tid för den andre att komma ikapp och att den dessutom fått upp väldigt hög fart. Vissa saker får man bara acceptera när man övningskör, stress och sånt från andra förare men det kommer sedan när skylten försvinner också och då är inte det där ett trafikmoget beteende wink Lägger sig någon tätt bakom så dutta på bromspedalen några gånger. Det är ett tecken de flesta brukar förstå

Ja men vem fan kör om när hastigheten höjs? Det gör folk för att de antar att man kommer fortsätta med att köra sakta. Jag menar heller inte att det var lagligt det jag gjorde men nog fan var det rätt! och ja då det är lite backigt närmsta kilometrarna så är det inte så svårt att ta ut lite distans med en sån bil. Självklart gick det för fort men då var det tvåfiligt med vajerräcke dagsljus och vilstängsel. Jag personligen tycker att folk får köra hur fort de vill när det bara är "väg" men är det 70 pga av en korsning så får man respektera det för att skapa ett trafikflyt där folk hinner på vägen utan att man behöver bromsa. Gör fortfarande det samma jämt när jag kör på detta stället fast med min 740 gl. Jag uppsöker höger och accelererar upp till 100. Precis enligt boken. Ska jag vänta med att gasa upp till hundra tills 5-6 bilar har segat om i 75 knyck tycker du? Tänk om tänk rätt.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 422 Inlägg
9 juli 2012
risodlarn skrev:
cheffer skrev:

Ja men vem fan kör om när hastigheten höjs? Det gör folk för att de antar att man kommer fortsätta med att köra sakta. Jag menar heller inte att det var lagligt det jag gjorde men nog fan var det rätt! och ja då det är lite backigt närmsta kilometrarna så är det inte så svårt att ta ut lite distans med en sån bil. Självklart gick det för fort men då var det tvåfiligt med vajerräcke dagsljus och vilstängsel. Jag personligen tycker att folk får köra hur fort de vill när det bara är "väg" men är det 70 pga av en korsning så får man respektera det för att skapa ett trafikflyt där folk hinner på vägen utan att man behöver bromsa. Gör fortfarande det samma jämt när jag kör på detta stället fast med min 740 gl. Jag uppsöker höger och accelererar upp till 100. Precis enligt boken. Ska jag vänta med att gasa upp till hundra tills 5-6 bilar har segat om i 75 knyck tycker du? Tänk om tänk rätt.

Är många som brukar köra om när det blir 2 filigt och hastigheten höjs, absolut inget ovanligt med det utan det är en del av vardagen bara, eftersom det är 2 filigt så hindar det ju inte dig från att komma upp i 100.
Är det 2 filigt behöver du inte vänta på något alls utan du kan bara accelerera upp till 100 och hålla det, vill någon annan köra fortare så gör det ju inget för din körning, en smart grej att göra är ju att börja accelerera strax innan det blir tvåfiligt just för att undvika sånadär situationer så nej, du gjorde inte rätt. Du blev förbannad och kunde inte kontrollera ditt humör. Att sakta ner vid en korsning är självklart men det är väl inget som hindrar dig från att accelerera upp till 100 en bit efter korsningen igen? Hade du bara accelererat upp till 100 när det blev 100 väg och om någon var påväg om dig då så är det inte olagligt, du följer ju bara hastighetsgränsen men nu gjorde du ju så bara för att han inte skulle få komma om och körde väldigt mycket för fort istället. Vid 2+1 väg så behöver man ju inte direkt söka upp höger körfält utan du ligger ju i höger körfält direkt när det blir 2 filigt på din sida och det är på vänstra sidan som det blir en till fil så du behöver bara ligga kvar där du är, inget som hindrar dig från att accelerera upp till hastighet då. Men nu var det inte det du gjorde utan du gjorde det bara för att han inte skulle komma om och körte alldeles för fort istället, olagligt och trafikfarligt. Oavsett vad du tycker om hastighetsgränser när det "bara är väg". Övningskör man bör man vara väldigt försiktig då den du övningskör med kan förlora lappen pga misstag som föraren gör. Verkar vara du som behöver tänka om lite smile

577 Inlägg
9 juli 2012
cheffer skrev:
risodlarn skrev:
cheffer skrev:

Är många som brukar köra om när det blir 2 filigt och hastigheten höjs, absolut inget ovanligt med det utan det är en del av vardagen bara, eftersom det är 2 filigt så hindar det ju inte dig från att komma upp i 100.
Är det 2 filigt behöver du inte vänta på något alls utan du kan bara accelerera upp till 100 och hålla det, vill någon annan köra fortare så gör det ju inget för din körning, en smart grej att göra är ju att börja accelerera strax innan det blir tvåfiligt just för att undvika sånadär situationer så nej, du gjorde inte rätt. Du blev förbannad och kunde inte kontrollera ditt humör. Att sakta ner vid en korsning är självklart men det är väl inget som hindrar dig från att accelerera upp till 100 en bit efter korsningen igen? Hade du bara accelererat upp till 100 när det blev 100 väg och om någon var påväg om dig då så är det inte olagligt, du följer ju bara hastighetsgränsen men nu gjorde du ju så bara för att han inte skulle få komma om och körde väldigt mycket för fort istället. Vid 2+1 väg så behöver man ju inte direkt söka upp höger körfält utan du ligger ju i höger körfält direkt när det blir 2 filigt på din sida och det är på vänstra sidan som det blir en till fil så du behöver bara ligga kvar där du är, inget som hindrar dig från att accelerera upp till hastighet då. Men nu var det inte det du gjorde utan du gjorde det bara för att han inte skulle komma om och körte alldeles för fort istället, olagligt och trafikfarligt. Oavsett vad du tycker om hastighetsgränser när det "bara är väg". Övningskör man bör man vara väldigt försiktig då den du övningskör med kan förlora lappen pga misstag som föraren gör. Verkar vara du som behöver tänka om lite smile

Så funkar inte filerna på detta stället tyvärr men det vet ju inte du. Sen så kan du ju inte tycka att du gjorde fel såhär o sen föreslå att jag skulle lösa det på ett annat sätt som var fel. För att förtydliga så räcker det alltså att ta sig upp till 100 för att deras bil redan ska ligga bakom min, sen att jag ökade utöver 100 var ju bara för att visa att det finns gaspedal även i bilar med grön skylt. Men som sagt "hindra omkörning" har jag inte gjort. Sen morallektion behöver jag inte

Läste igenom ditt inlägg en gång till och "eftersom det är 2 filigt så hindar det ju inte dig från att komma upp i 100.
Är det 2 filigt behöver du inte vänta på något alls utan du kan bara accelerera upp till 100 och hålla det, vill någon annan köra fortare så gör det ju inget för din körning" Tydligen så fick jag ju inte göra det då någon påbörjade sin omkörning enligt ditt första inlägg. See why I'm confused about you?
Senast redigerat av risodlarn (9 juli 2012)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Forummoderator
26 581 Inlägg
9 juli 2012
Hade jag haft en dashcam med mig igår så hade den fångat nåt jag aldrig trodde jag skulle få se i trafiken..

Jag kom från Lit-hållet, på E45:an, och svängde ut på E14 mot Lugnvikshållet - för er som bor i närheten vet säkert var det är jag menar - och väl ute på accelerationsfältet för att köra ut på E14, så står där en parkerad bil precis innan strecken på E14, med öppen baklucka och en kvinna som ser ut att leta efter någonting!

Hur i helvete kan man vara så dum så man stannar där av alla ställen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2012
Mack skrev:
Hade jag haft en dashcam med mig igår så hade den fångat nåt jag aldrig trodde jag skulle få se i trafiken..

Jag kom från Lit-hållet, på E45:an, och svängde ut på E14 mot Lugnvikshållet - för er som bor i närheten vet säkert var det är jag menar - och väl ute på accelerationsfältet för att köra ut på E14, så står där en parkerad bil precis innan strecken på E14, med öppen baklucka och en kvinna som ser ut att leta efter någonting!

Hur i helvete kan man vara så dum så man stannar där av alla ställen?

Undras om hon hittade vad hon letade efter...kan ju ha varit förståndet...

Lite som folk som stannar längst E4an för att gå ut i diket o pissa, inte direkt så att det är evighetslångt mellan rastplatserna (även om ditt exempel minst sagt låter värre)

Sök