Dumpventil på Corrado?

Owzer Rallykalle och kabeltattare
2 december 2006 · 422 Inlägg

Finns inget att hämta med dump på en PG motor (g60). Som någon tidigare nämde så kör G60 motorn med bypass system. Luften går då tillbaka till kompressorn, varför släppa ut luften? Du får mera effekt på en kompressor motor med detta system.

Sen sparar du soppa också. G60 bypass kan ses som ett spjäll som arbetar tvärt emot vad det vanliga gasspjället gör (sitter 2st gasspjäll på G60). Alltså ju mera du trampar ner gasen, desto mera stänger bypassen, så vid lugn körning så leds övertrycket iväg från insuget= sparar soppa. Men när du trampar gasen i botten så stängs spjället och övertrycket tvingas ner i insuget= massa effekt.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Koop
3 december 2006 · 1 867 Inlägg

Grejen är att när du släpper gasen så sänks varvet både på kompressorn och på motorn, altså går laddtrycket ner/bort.
En turbo har ju ett visst tröghetsmoment som gör att den snurrar även efter du har släppt gasen, då kan man dumpa ut tryckspiken som blir där.
Kompressorn generar inte samma tryckspik, men visst går det att dumpa, rätt meningslöst dock.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Kroel
22 december 2006 · 48 Inlägg

såvitt jag vet så imed kompressorn är remdriven och ger tryck hela tiden så kommer det inte funka en turbo släpper trycket så fort du släpper gasen.. och vad folk sagt till mig e att det tar kål på kompressorn

///American Muscle\\\
NorrmaN_Racing Olofström , Blekinge
22 december 2006 · 211 Inlägg

En polare te mig har en corrado g60 och dumpventil är värdelöst på dom!

Nissan Cherry Turbo "Sleeper" (1985)
Chill "Cleant är fint"
3 april 2007 · 46 Inlägg

Bra komentrarer av alla, jag fick mig också en tankeställare angående dump på kompressor, hade nämligen tänkt inskaffa en golf G60 och sätta dump på den, men nu vet jag bättre ;D. bra svar av alla! big_smile

JohanSvensson90 Toyota mekaniker
10 oktober 2007 · 240 Inlägg

det går att ha dump i en kompressormatad bil men de är inget jag rekomenderar.. de kommer skada kompressionen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang