8018
Sök

Motorbyte?

3 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Hej en (dum?) fråga? Kan man smacka in en Mazda 323 -91 motor + växellåda i en Nissan bluebird -88?
Vad ska man kolla efter? Tacksam för seriösa svar.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 april 2012
Klart att man kan, men varför? Det lär knappast vara det mest lönsamma ur någon synvinkel.
Vad är det du vill uppnå?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 april 2012
Allr går om man vill, men räkna med ett par hundra timmars arbete först

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Bluebirdens kaross är tokfin inte en rostfläck och inga skador men motorn knackar och läker olja som ett såll. Mazdans motor har bara gått 10000mil men karossen är totalt sönderrostad.. hmm bara därför jag kollar lite om någon vet.

Konstruktör
1 053 Inlägg
21 april 2012
Är du händig så går ju allting.

Men det är otroligt mycket jobb.
Inget du gör på en helg direkt.

Nya motorfästen.
Passa in kylare mm.
Få till drivningen med växellådan m.m
All el.

Inte ens säkert det går med styrstag och annat.
Men försöka går ju.

Jag hade utan tvekan letat upp en originalmotor och satt i ifall det inte var mycket mer effekt eller liknande du är ute efter. Men då sätter man väl inte i en 323 motor i vilket fall som helst wink

KHRacing
21 april 2012
Jag har vänt motorn i min EVO, den sitter nu på längden, etta har tagit  runt2,5månaders jobb med cirka 3-4timmar per dag totalt. o då är det ändå bara själva ombyggnaden som är klar - inget alls är inkopplat !

3 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
ok, är mycket tacksam för alla svar och då vet jag smile är inte ute efter effekten men jag har dom ståendes och ville väl bara göra något kul av dom. Men det är kanske enklast att skaffa en ny kaross till mazdan och ny motor till bluebirden då!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 april 2012
Daudalus skrev:
ok, är mycket tacksam för alla svar och då vet jag smile är inte ute efter effekten men jag har dom ståendes och ville väl bara göra något kul av dom. Men det är kanske enklast att skaffa en ny kaross till mazdan och ny motor till bluebirden då!

Precis, att byta motor utanför den vanliga motorblocksfamiljen i en framhjusdriven bil är i regel mycket jobb. Helt ointressant på en brukis.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök