Honda CR-V (2009) nya bromsbelägg fram som gnisslar

matshj
18 april 2012 · 19 Inlägg

Bytte bromsbelägg fram på vår Honda CR-V för några veckor sedan och nu gnisslar det rejält när man bromsar lite lätt. Gnisslandet blir mindre när man kört ett tag eller när det regnar och är mycket fukt i luften.

Snackade med verkstaden(Speedy) som gjorde bytet sa att det kan bli så ibland pga att bromsskivan har slitits ner lite och det blivit en liten kant längst ut på skivorna som gör att det gnisslar när man bromsar lätt.

Enligt samma verkstaden ska gnisslandet försvinna efter ett tag eller så får man byta bromsskivorna(3200kr).
Nu hade det inte varit ett problem att vänta ut gnisslandet om det inte vore före för att vi ska sälja bilen.

frågor:
1. Stämmer det verkstaden säger eller snackar de skit och har de använt bromsbelägg av dålig kvalitet?
2. Kan jag på något enkelt sätt(utan att behöva skruva loss något annat än däcken wink) göra en ful/quickfix för att minska eller få bort gnisslet? Har läst att folk tipsar om att man ska använda kopparpasta, skulle det kunna fungera för mig?
Ha tålamod med mig... jag har tummen precis mitt i handen när det gäller bilar neutral

Senast redigerat av matshj (18 april 2012)

Richtenb
19 april 2012 · 1 365 Inlägg

De snackar skit mest troligt. dåliga skivor ger oftast vibrationer i bromspedalen och inget annat.

På baksidan av beläggen ska det finnas en skrikplatta och det är den som motverkar gnissel när bromsokskolven pressar på denna. riktigt bra bromsbelägg har först en skrikplatta sen ytterligare en pressplatta som man kan smörja in med något som liknar kopparpasta (följer oftast med beläggen) för att totalt motverka gnissel. De har antagligen fuskat med detta eller använt riktigt dåliga belägg.




matshj skrev:
Bytte bromsbelägg fram på vår Honda CR-V för några veckor sedan och nu gnisslar det rejält när man bromsar lite lätt. Gnisslandet blir mindre när man kört ett tag eller när det regnar och är mycket fukt i luften.

Snackade med verkstaden(Speedy) som gjorde bytet sa att det kan bli så ibland pga att bromsskivan har slitits ner lite och det blivit en liten kant längst ut på skivorna som gör att det gnisslar när man bromsar lätt.

Enligt samma verkstaden ska gnisslandet försvinna efter ett tag eller så får man byta bromsskivorna(3200kr).
Nu hade det inte varit ett problem att vänta ut gnisslandet om det inte vore före för att vi ska sälja bilen.

frågor:
1. Stämmer det verkstaden säger eller snackar de skit och har de använt bromsbelägg av dålig kvalitet?
2. Kan jag på något enkelt sätt(utan att behöva skruva loss något annat än däcken wink) göra en ful/quickfix för att minska eller få bort gnisslet? Har läst att folk tipsar om att man ska använda kopparpasta, skulle det kunna fungera för mig?
Ha tålamod med mig... jag har tummen precis mitt i handen när det gäller bilar neutral

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
19 april 2012 · 1 365 Inlägg

För att göra en quickfix av det du nämner kräver åtkomst till baksidan av beläggen och kräver därmed att du monterar bort bromsoket (oftast) ibland kan man komma åt att pressa in kolvarna med en tving när oket sitter på bilen och därefter lyfta ut beläggen. Du får då smörja in baksidan (där kolven pressar).

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
matshj
19 april 2012 · 19 Inlägg

tack för svaren.

Snackade i telefon med farsan om detta och han har haft samma problem när han har bytt bromsbelägg på sina bilar.
Det han har gjort är att han har slipat ner kanten med en vinkelslip med slipskiva och han har då blivit av med gnisslet. Så jag tänkte börja med att hissa upp bilen och kolla om det verkstaden säger stämmer.

Om det stämmer att det är en kant på skivan, är det ett alternativ att slipa ner kanten? Är det någon som gjort det?

Nu är jag inte jobbat med metall, som han har gjort, i 50 år så att gå lös på bromsskivan med en 180mm vinkelslip är inte ett alternativ som kommer sluta lyckligt...wink Däremot har jag en Fein multimaster liggandes i garaget och den är en mycket kompetent maskin och den har ju betydligt bättre precision.

Går det att slipa ner kanten med en multimaster (med metallslippapper) eller är metallen för hård?

/Mats
ps bortsett från när det gäller bilar så har jag inte tummen mitt i handen wink

Richtenb
19 april 2012 · 1 365 Inlägg

Jag har iofs utgårr från att du har en bil från 2009 och inte en bil som är 15 år gammal. Att gå lös på en bromsskiva med något annat än en svarv är väldigt svårt. Att en bromsskiva som är 3 år gammal ska kunna orsaka detta låter väldigt märkligt, Honda är ju dessutom synonymt med kvalitet. Men jag låter det vara osagt, personligen har jag aldrig varit med om att skivan har varit orsaken till problemet och jag har ägt många gamla och nya bilar. Däremot har beläggen varit en orsak vid flera tillfällen.

Vore inte det bästa alternativet att du känner efter en kant i bromsskivan till att börja med som är i beläggets slitbana? det kräver ju inte mer än avmontering av däcket


matshj skrev:
tack för svaren.

Snackade i telefon med farsan om detta och han har haft samma problem när han har bytt bromsbelägg på sina bilar.
Det han har gjort är att han har slipat ner kanten med en vinkelslip med slipskiva och han har då blivit av med gnisslet. Så jag tänkte börja med att hissa upp bilen och kolla om det verkstaden säger stämmer.

Om det stämmer att det är en kant på skivan, är det ett alternativ att slipa ner kanten? Är det någon som gjort det?

Nu är jag inte jobbat med metall, som han har gjort, i 50 år så att gå lös på bromsskivan med en 180mm vinkelslip är inte ett alternativ som kommer sluta lyckligt...wink Däremot har jag en Fein multimaster liggandes i garaget och den är en mycket kompetent maskin och den har ju betydligt bättre precision.

Går det att slipa ner kanten med en multimaster (med metallslippapper) eller är metallen för hård?

/Mats
ps bortsett från när det gäller bilar så har jag inte tummen mitt i handen wink

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
matshj
19 april 2012 · 19 Inlägg

Nu är snart halva släkten inblandad i detta... smile

Farsan ringde igen och han hade snackat med min farbror (jag hade helt glömt bort att han är bilmeck) och de brukar ofta ha samma problem när de servar postens bilar(eftersom de har mer inbromsningar än normalt använda bilar). Vad de brukar göra då är att de helt enkelt slipar av belägget lite innan de moterar fast det.
Men han såg inga problem i att bort kanten direkt från skivan om man inte kan slipa av bromsbelägget.

Richtenb skrev:
Vore inte det bästa alternativet att du känner efter en kant i bromsskivan till att börja med som är i beläggets slitbana? det kräver ju inte mer än avmontering av däcket

Förstår inte riktigt hur du menar?

Richtenb
20 april 2012 · 1 365 Inlägg

Om du verkligen har en kant så är det katastrofal kvalité på bromsskivan. Bilen är ändå från 2009. Som sagt personligen har jag aldrig varit med om något annat än anliggande bromsar eller beläggets baksida som gett upphov till ljud. (anliggande bromsar kan man ofta lösa genom 5-6 hårda inbromsningar). Detta tog jag dock inte upp i första posten eftersom din bil bör vara för ny för det problemet.

Vad jag menade är att du kan montera av fälgen och känna med fingret på skivan efter en kant. det är inte svårare än så. En skiva som har en höjdskillnad på 0.5 mm är skev så jag kan nästan garantera dig att du känner en eventuell kant.


matshj skrev:
Nu är snart halva släkten inblandad i detta... smile

Farsan ringde igen och han hade snackat med min farbror (jag hade helt glömt bort att han är bilmeck) och de brukar ofta ha samma problem när de servar postens bilar(eftersom de har mer inbromsningar än normalt använda bilar). Vad de brukar göra då är att de helt enkelt slipar av belägget lite innan de moterar fast det.
Men han såg inga problem i att bort kanten direkt från skivan om man inte kan slipa av bromsbelägget.

Richtenb skrev:
Vore inte det bästa alternativet att du känner efter en kant i bromsskivan till att börja med som är i beläggets slitbana? det kräver ju inte mer än avmontering av däcket

Förstår inte riktigt hur du menar?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
matshj
20 april 2012 · 19 Inlägg

Richtenb skrev:
Om du verkligen har en kant så är det katastrofal kvalité på bromsskivan. Bilen är ändå från 2009. Som sagt personligen har jag aldrig varit med om något annat än anliggande bromsar eller beläggets baksida som gett upphov till ljud. (anliggande bromsar kan man ofta lösa genom 5-6 hårda inbromsningar). Detta tog jag dock inte upp i första posten eftersom din bil bör vara för ny för det problemet.

Har googlat lite på CR-Vn och de flesta verkar vara nöjda men, förutom problem med dålig värme, har en del haft problem med gnisslande bromsar.

Sedan har vi dragit rätt så många tunga lass med släpet. Det kanske kan påverka slitaget på skivorna?

Richtenb skrev:
Vad jag menade är att du kan montera av fälgen och känna med fingret på skivan efter en kant. det är inte svårare än så. En skiva som har en höjdskillnad på 0.5 mm är skev så jag kan nästan garantera dig att du känner en eventuell kant.

aha, var precis det jag hade tänkt göra. smile

Richtenb
20 april 2012 · 1 365 Inlägg

Om detta är ditt första byte av klossar så ska det inte påverka. Orginalklossar ska vara av riktigt bra kvalité och inte kunna förorsaka en kant på en fin skiva som inte har en massa rost i slitspåret. Att beläggen däremot slits snabbare är troligt. Om det visar sig att du har en kant hade jag kontaktat Honda angående detta för att få problemet löst.

matshj skrev:

Richtenb skrev:
Om du verkligen har en kant så är det katastrofal kvalité på bromsskivan. Bilen är ändå från 2009. Som sagt personligen har jag aldrig varit med om något annat än anliggande bromsar eller beläggets baksida som gett upphov till ljud. (anliggande bromsar kan man ofta lösa genom 5-6 hårda inbromsningar). Detta tog jag dock inte upp i första posten eftersom din bil bör vara för ny för det problemet.

Har googlat lite på CR-Vn och de flesta verkar vara nöjda men, förutom problem med dålig värme, har en del haft problem med gnisslande bromsar.

Sedan har vi dragit rätt så många tunga lass med släpet. Det kanske kan påverka slitaget på skivorna?

Richtenb skrev:
Vad jag menade är att du kan montera av fälgen och känna med fingret på skivan efter en kant. det är inte svårare än så. En skiva som har en höjdskillnad på 0.5 mm är skev så jag kan nästan garantera dig att du känner en eventuell kant.

aha, var precis det jag hade tänkt göra. smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
matshj
20 april 2012 · 19 Inlägg

Ok, ska kolla med honda.

Tack för hjälpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang