Volvo s60 däck tar i innerskärm..

Janbanan
24 april 2012 · 27 Inlägg

Köpte 18 tum fälgar med 225/40 Dunlop däck som tar i innerskärmen på båda sidorna .

Ska testa med spacers imon (3-5mm).

Men vad händer om jag vill sänka bilen, kommer dom ju troligen ta i mer?!

Finns det någon som kan dela med sig om liknade problem å lösningar???

Tack i förhand.

Rwd
Volvo S60 "R" (2002)
spokenratt
25 april 2012 · 3 860 Inlägg

Tar de i när du kör vanligt, alltså bara rakt fram eller menar du att de tar i vid rattutslag? Det gör nämligen mina med och det tar i lite mera i så fall vid sänkningen. Jag körde med mina 18" på förra och där var det 55/40 sänkning.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
nixon89 klabbarpan
25 april 2012 · 3 041 Inlägg

Antar att det tar i när du svänger? Det sitter nämligen utslagsbegränsare på bärarmarna fram. Finns i tre olika tjocklekar, och vilken storlek du har beror på vilken fälg dimension bilen såldes med.

Inte svåra att byta, har de största på min, (köpta på volvo)kör med 19 tummare med 235/35 sulor.

Tar inte i ett smack:-)

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
F4S4N CAD-konstruktör
25 april 2012 · 1 392 Inlägg

Motstånden förhindrar bara att däcken tar i när du rattar. Det gör alltså bara att du kan ratta mindre. Man lär sig fort hur mycket man kan ratta med större hjul på bilen och då behövs inga begränsare om man vill spara ett par hundra smile

Mina 19" tar i en del när jag rattar. Kan ratta max 1,25 varv av 1,5 som det är från början, då kör jag med 3mm spacers. Tar det i för mycket så har du köpt fälgar med fel ET.

Ska du köra med spacers som är över 3mm så bör du köra med längre bult. Jag kör med originalbult till mina 3mm och det fungerar bra, men med 5mm så har du inte många gängvarv i navet tongue

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Janbanan
25 april 2012 · 27 Inlägg

spokenratt skrev:
Tar de i när du kör vanligt, alltså bara rakt fram eller menar du att de tar i vid rattutslag? Det gör nämligen mina med och det tar i lite mera i så fall vid sänkningen. Jag körde med mina 18" på förra och där var det 55/40 sänkning.

Bara med fullt rattutslag tar det i, la upp två bilder men dom kom inte med i forumet.
Det sitter ju en lite plastlucka på insidan som däcken tar i, så jag tror det räcker med 5 mm spacers för att ta bort problemet.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1609993

Rwd
Volvo S60 "R" (2002)
Janbanan
25 april 2012 · 27 Inlägg

nixon89 skrev:
Antar att det tar i när du svänger? Det sitter nämligen utslagsbegränsare på bärarmarna fram. Finns i tre olika tjocklekar, och vilken storlek du har beror på vilken fälg dimension bilen såldes med.

Inte svåra att byta, har de största på min, (köpta på volvo)kör med 19 tummare med 235/35 sulor.

Tar inte i ett smack:-)

Precis, när jag svänger. Fick det tipset av en person här, ska kolla på det om det inte räcker med spaces-brickorna.
Får la köpa utslagsbegränsare när jag sänker bilen.

Rwd
Volvo S60 "R" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang