3871
Sök

Volvo 740-88 gle som går dåligt på tomgången när den är kal

402 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Tjena jag har en Volvo 740 Gle b230e som har gått dåligt länge. men nu har den gått bra ganska länge men i går när jag skulle starta den då vibrerade hela bilen. och när jag gasade då tog det ett tag innan den kom igång. och det lät som nåt konstigt ljud från den. men sen gick den bra när den blev varm. men efter några timmar då ville den bara dö då försökte jag hålla igång den då började det smälla under huven då vred jag av den och starta den igen då gick den bra. men den började rycka ganska mycket. kan ju säga att när jag ska och tanka då pyser den i tanken varje gång jag öppnar tanklocket det är som något luft tryck i tanken. och ibland när jag står på tomgång en då ändrar den varven ibland håller den 1000 varv och ibland kan den hålla 1400 varv den ändrar där i mellan. någon som har någon aning vad det kan vara? eller har haft några liknande problem så skulle jag var tacksam om nån har nån aning smile
Senast redigerat av volvo240_77 (27 maj 2012)

3 292 Inlägg
24 april 2012
Tagit bort luftmassemätaren  ??? vem gav dig rådet till detta ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

402 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
ingen men när jag hede ditt sportluftfiltret då tog jag bort original röret till luften men vad har luftmassemätaren för funktion?

Forummoderator
18 329 Inlägg
24 april 2012
Utan LMM går bilen skit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

551 Inlägg
24 april 2012
prova o köra med 3 tändstift kanske hjälper

You can't B serious, oh K

3 292 Inlägg
24 april 2012
Ja men nu är det så att luftmassemätaren ska du använda, förstår inte varför man överhuvudtaget plockar bort nåt av bilens delar som man inte har en aning om vad det är och sen går bilen skit och fattar inte varför ?

Resultatet blir ungefär som att släng på sommardäck mitt i vintern och sen ställer frågan om varför det är så svart att ta sig fram i vinterväglaget.. missförstå mig rätt nu...

Kort och gott.. montera tillbaka luftmassemätaren igen så ska du se att den kommer att gå bättre, allt annat är vansinnigt.

402 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
okej men det var inte jag som tog bort den  det fanns inte när jag köpte bilen dom hade tagit bort allting från insuget så jag hede ditt sportluftfilter istället

3 292 Inlägg
24 april 2012
Men för att du ska få förutsättningar att få bilen att gå bra igen så MÅSTE du sätta dit en luftmassemätare på den, innan dessa är det ingen som helst mening att göra nåt åt den..

104 Inlägg
24 april 2012
Ska det sitta någon luftmassemätare då? På 88an fanns väl mekaniska insprutet på gle?

It ain't big it's huge...

3 292 Inlägg
24 april 2012
Didde_man skrev:
Ska det sitta någon luftmassemätare då? På 88an fanns väl mekaniska insprutet på gle?

Det kan man ju undra.. men eftersom han sa att den var bortplockad så förutsätter jag att det ska sitta en sån där.

104 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
Didde_man skrev:

Det kan man ju undra.. men eftersom han sa att den var bortplockad så förutsätter jag att det ska sitta en sån där.

Man kan ju tycka att den borde gå ganska illa jämt annars men har aldrig testat så jag vet inte

278 Inlägg
24 april 2012
Det ska inte sitta någon lmm på en gle? Inte gjort det på dom jag kan minnas iaf

Forummoderator
18 329 Inlägg
24 april 2012
Didde_man skrev:
Danne_1977 skrev:
Didde_man skrev:

Man kan ju tycka att den borde gå ganska illa jämt annars men har aldrig testat så jag vet inte

VOLVO 744-842 GLE, 96kW.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

104 Inlägg
24 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
Didde_man skrev:
Danne_1977 skrev:

VOLVO 744-842 GLE, 96kW.

Alltså b230e motorn och mekanisk insprutning då sitter det ingen lmm

Forummoderator
26 486 Inlägg
25 april 2012
Har ju sina fördelar om TS skriver vad för motor det är i bilen från första början också..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

402 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
men det var en kompis som sa att det skulle vara det men jag vet inte är inte så duktigt på bilar. men vakumklockan är det borta några slangar kan det vara därför den går dåligt?

402 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
men när man startar den kal då går den på ca 1500 varv sen går den ner på ca 500-900 varv och står man länge på tomgången då dör den och när man kör i stan. och när man har ny startat den och gasar lite hårdare på tomgången då tar det ett tag innan den reagerar det låter som att den inte får luft.

3 292 Inlägg
25 april 2012
Du ska först säga till oss exakt vad du har för motor så kan vi tala om för dig sen om du ska börja med att sätta dit en luftmassemätare eller inte, innan dess ska du inte göra nåt alls. Vet du inte vad du har för motor så ta en bild och släng upp här så ser vi direkt om du ska ha luftmassemätare eller inte.

402 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
det är en b230.f med 5.31 topp om det var det du menade kan inte ta bild just nu har inte bilen hära

278 Inlägg
25 april 2012
volvo240_77 skrev:
det är en b230.f med 5.31 topp om det var det du menade kan inte ta bild just nu har inte bilen hära

Om det är en b230f så ska det sitta lmm, det är garanterat varför den går dåligt! smile
Senast redigerat av Thorseeeen (25 april 2012)

Sök