3982
Sök

Volvo 740-88 gle som går dåligt på tomgången när den är kal

402 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#21
okej smile men kan vakumklockan ha nån betydelse när det är borta n2 slangar från den?


402 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#22
men kan kamremen kuggat om sig för den har gått så hära sen jag köpte den och dom som hade den tidigare hade bytt kamrem. ifall dom har satt den fel.


Bärs!
3 456 Inlägg
25 april 2012
#23
Jag vågar nästan sätta pengar på att det handlar om en B230E..

Ser det ut så här under huven?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/9554/large/378851_23wsos.jpg


...eller såhär?
http://koti.mbnet.fi/tuvasa/kuvat/7motti.jpg
Senast redigerat av Aga_Diff (25 april 2012)

Garaget.org peakade 2008.

278 Inlägg
25 april 2012
#24
Aga_Diff skrev:
Jag vågar nästan sätta pengar på att det handlar om en B230E..

Tror det jag med...

104 Inlägg
25 april 2012
#25
B230E är ju orginalmotorn i din iaf...

It ain't big it's huge...

402 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#26
den nedre bilden så ser den ut men somsakt är inte så duktig på bilar så jag vet inte.


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
25 april 2012
#27
Piteå. Ut och ta lite bilder på motorn!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

402 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#28
har kollat det är en b230e i den men varför går den så dåligt när man kör typ sakta. och när man står vid trafik ljusen då vill den stanna ibland.


21 761 Inlägg
1 maj 2012
#29
volvo240_77 skrev:
men kan vakumklockan ha nån betydelse när det är borta n2 slangar från den?

Det där hakar jag upp mig på litegrann.

Vad menar du med vakumklocka egentligen, vilken grej är det?

Skulle som sagt vara bra med bilder på hur det ser ut just nu, då kan nog folk ge mer exakta förslag. Har själv en 240 med B230E och kan jämföra hur sakerna sitter på min motor. smile

402 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#30
okej men vakumklockan finns där men det bara borta några slangar från den


278 Inlägg
1 maj 2012
#31
volvo240_77 skrev:
okej men vakumklockan finns där men det bara borta några slangar från den

Men gå ut och ta bilder på saker som du tror kan vara felet plus en helhets bild!

21 761 Inlägg
1 maj 2012
#32
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3223221

Den bilden som på B230E som visas, är det någonting där som är "vakumklockan"?

En sak som måste göras när man plockar bort ordinarie luftfilterburk är att plugga igen Puls Air-ventilerna, så mycket har jag förstått. Har dock inte testat hur motorn går ifall man lossar på den slangen utan att täppa till ventilerna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 maj 2012)

385 Inlägg
3 maj 2012
#33
+1
Danne_1977 skrev:
Ja men nu är det så att luftmassemätaren ska du använda, förstår inte varför man överhuvudtaget plockar bort nåt av bilens delar som man inte har en aning om vad det är och sen går bilen skit och fattar inte varför ?

Resultatet blir ungefär som att släng på sommardäck mitt i vintern och sen ställer frågan om varför det är så svart att ta sig fram i vinterväglaget.. missförstå mig rätt nu...

Kort och gott.. montera tillbaka luftmassemätaren igen så ska du se att den kommer att gå bättre, allt annat är vansinnigt.

börn i varje hörn är fett rätt;)

385 Inlägg
3 maj 2012
#34
den går rätt fett och gåligt då bilen går på dpec program med den urkopplad
Didde_man skrev:
Danne_1977 skrev:
Didde_man skrev:
Ska det sitta någon luftmassemätare då? På 88an fanns väl mekaniska insprutet på gle?

Det kan man ju undra.. men eftersom han sa att den var bortplockad så förutsätter jag att det ska sitta en sån där.

Man kan ju tycka att den borde gå ganska illa jämt annars men har aldrig testat så jag vet inte

börn i varje hörn är fett rätt;)

385 Inlägg
3 maj 2012
#35
har du tomgångsmotor och du tagit bort dlsng till insuget går den skit så sätt tillbaka dom och du lär ha problemet ur världen
volvo240_77 skrev:
men när man startar den kal då går den på ca 1500 varv sen går den ner på ca 500-900 varv och står man länge på tomgången då dör den och när man kör i stan. och när man har ny startat den och gasar lite hårdare på tomgången då tar det ett tag innan den reagerar det låter som att den inte får luft.

börn i varje hörn är fett rätt;)

385 Inlägg
3 maj 2012
#36
harv du gle med mekniskt sprut och mkt drivs av vaccum så äre ju inte lustigt iaf om bilen går illa, med andra ord sätt tillbaka slangar och få det tätt så borde du ju ha en fungerande bil

börn i varje hörn är fett rätt;)

402 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#37
okej. men jag har provat bytta luftfilter nu och den går lite bätre män inte bra, men när man startar den kall då går den alltid upp till 1500 varv sen går den ner på 500 varv och så dör den då måste man vrida av nyckeln helt och sen starta den annars får man aldrig igång den. den går inte och bara starta den igen. vad kan det bero på? har varit och hört på mekonomen dom säger att det kan vara pumpen i tanken eller kall starts ventilen men har ingen aning är inte så bra på bilar. men den går som dåligast när den är kall.


278 Inlägg
3 maj 2012
#38
volvo240_77 skrev:
okej. men jag har provat bytta luftfilter nu och den går lite bätre män inte bra, men när man startar den kall då går den alltid upp till 1500 varv sen går den ner på 500 varv och så dör den då måste man vrida av nyckeln helt och sen starta den annars får man aldrig igång den. den går inte och bara starta den igen. vad kan det bero på? har varit och hört på mekonomen dom säger att det kan vara pumpen i tanken eller kall starts ventilen men har ingen aning är inte så bra på bilar. men den går som dåligast när den är kall.

Kan vara dålig soppa pump eller soppa filter?
Senast redigerat av Thorseeeen (3 maj 2012)

402 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#39
okej också är det en sak till jag undrar när man öppnar dank locket då pyser det det är som ett luft tryck i tanken också har det varit sen jag köpte bilen vad kan det vara?



Sök