Rasad växellåda på en subaru impreza

J_Erixzzon
10 maj 2012 · 1 270 Inlägg

Hallå!

Hade min bil inne på kopplingsbyte på en verkstad och efter att ha haft bilen en vecka rasar lådan! Har kört lugnt med bilen under den veckan. Kopplingen som jag hade köpt var en starkare koppling än den som satt på, anledningen till att jag böt var att jag inte gillade sinterlamell, och att den börja slira när man gasa på 5:ans växel.

När dom bytte skulle dom även svarva ner svänghjulet lite, och när jag hämta bilen sa dom att det var "värmesprickor" i det. Kan det ha vart en orsak till att lådan rasa?

Eller kan det vara deras fel att den kan ha rasat? dom har lämnat garanti på arbetet så vad ska jag göra? Är det bara bita i det sura äpplet och köpa ny/renovera min låda eller åka tillbaka till dom med bilen?

Kan även tillägga att 1:ans växel funka och när jag körde upp bilen på kärran när vi skulle köra hem den så rassla det om bilen. Kan det ha vart något mer än växellådan eller är det bara nått i lådan som låter?

Mvh Johan

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
mats757
10 maj 2012 · 915 Inlägg

Min spontana tanke är att det är växelreglaget från spaken som har trillat itur.
Med tanke på att växellådan har varit ur så har ju någon meckat med det. Visst kan lådan ha rasat, men troligtvis beror det inte på koplingsbytet.

Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang